آسان‌ترین راه تمیز کردن کاشی‌های حمام + فرمول جرم‌گیر خانگی

نظافت و شستشوخانه‌داری

تمیز کردن کاشی‌های حمام یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن روبرو هستند. بالاخره کاشی‌های حمام دیر یا زود در معرض آهک، جرم و مواد موجود در آب قرار می‌گیرند و ممکن است رنگ و ظاهر خود را خیلی زود از دست بدهند.

در چنین شرایطی روش‌های میان‌بر برای نظافت کاشی‌های حمام  وجود دارد که اگر از آن‌ها پیروی کنید، به‌جای ساعت‌ها وقت‌گذاشتن برای این کار، می‌توانید در عرض چند دقیقه انجامش دهید. اولین مسئله‌ای که لازم دیدم به آن اشاره کنیم. نظافت دوره‌ای کاشی‌ها است.

دیوارهای حمام را چگونه تمیز کنیم؟

مراحل تمیز کردن کاشی‌های حمام

قطعاً اگر نوبت‌های نظافت را با فاصله کوتاه انجام دهید دیگر نیازی نیست که درست مثل یک کارگر معدن ساعت‌ها وقت صرف کنید تا جرم‌های روی کاشی را جدا کنید. برای براق نگه‌داشتن کاشی‌های خانه خود لازم است که به طور منظم کاشی‌ها را نظافت کنید. یا حداقل از شوینده خوب برای این کار استفاده کنید.

هر چه لکه‌های روی کاشی‌ها مدت بیشتری باقی بمانند و پاک نشوند، نظافت آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

تمیز کردن کاشی‌های حمام

مرحله اول در تمیز کردن کاشی‌های حمام، جاروکشیدن و ازبین‌بردن گردوغبار سطحی روی آن است. هر چیز اضافه‌ای مانند خاک و خرده‌های آشغال را در مرحله اول ازروی کاشی‌ها و یا سرامیک پاک کنید. در مرحله بعد از سفیدکننده و یا جوش شیرین استفاده کنید. البته در برخی موارد هم می‌توانید اول جرم‌گیری انجام دهید.

یک لیوان سرکه، در کنار یک نصف لیوان جوش شیرین، یک لیوان آب داغ ولرم و همین‌طور نصف لیوان پودر ماشین لباسشویی ترکیبی است که به آن احتیاج دارید.

لازم است که کل سطح کاشی‌ها را که قرار است شستشو را روی آن‌ها انجام دهید با آب به‌خوبی خیس کنید. سپس سرکه، جوش شیرین و پودر لباسشویی را با هم ترکیب کنید. برای استفاده راحت‌تر می‌توانید ترکیب را درون اسپری بریزید، یا این که از یک ظرف کوچک استفاده کنید و هر بار فرچه را درون آن تمیز کنید. در ادامه تمامی بخش‌های کاشی‌ها از جمله میان درز آن‌ها را نیز به‌خوبی اسپری کنید.

مراحل تمیز کردن حمام

نحوه ساخت جرم‌گیر کاشی و سرامیک

کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی آسیب‌پذیرترین بخش‌هایی هر خانه‌ای از نظر رشد و کشت میکروب هستند. در این شرایط معمولاً پیشنهاد می‌شود که به‌جای هزینه‌های اضافه برای انواع اقسام مواد شوینده، به سراغ تمیز کردن کاشی‌های حمام با ترکیباتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بروید.

سرکه، جوش شیرین و پودر لباسشویی معمولاً بهترین درمان برای جرم کاشی هستند. سرکه و نمک هم ترکیبی است که می‌توان از آن استفاده کرد. برای این کار باید یک فنجان سرکه سفید را با یک فنجان آب داغ و یک فنجان نمک ترکیب کنید.

توجه کنید که استفاده از محلول‌های تمیزکننده نیز می‌تواند مؤثر باشد. اگر محلول تمیز کننده ندارید، مایع ظرف‌شویی می‌تواند جایگزین ضعیف‌تر آن باشد. به‌جای یک قاشق غذاخوری محلول تمیزکننده، از پنج قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. همین‌طور این مواد را درون یک ظرف ریخته، با هم‌، هم بزنید و سپس به سراغ نظافت بخش‌های مختلف حمام و حتی کاشی‌های سرویس بهداشتی بروید.

می‌توانید نمک را از این لیست حذف کنید. اما به‌طورکلی نمک می‌تواند یک جرم‌گیر و لکه بر فوق‌العاده باشد. درصورتی‌که لکه‌ها قدیمی هستند و مدت‌زمان زیادی است که نظافت نشده‌اند، می‌توانید محیط را به مدت پانزده دقیقه با این مواد آغشته کنید.

فرمول دیگری برای ساخت جرم گیر نیز وجود دارد.

مواد لازم:

  • سرکه سفید
  • آب

روش ساخت:

  • در یک ظرف، مقداری سرکه سفید را ریخته و به آرامی با آب مخلوط کنید. نسبت سرکه به آب حدوداً 1 به 1 باشد.
  • پنبه یا اسفنج نرم را در جرم طبیعی مرطوب کنید.
  • جرم‌گیر را با استفاده از پنبه یا اسفنج روی سطح کاشی و سرامیک مورد نظر بمالید. از حرکات دایره‌ای و ملاحظه‌ای برای اعمال جرم‌گیر استفاده کنید.
  • اجازه دهید جرم‌گیر روی سطح حدود 5 تا 10 دقیقه قرار بگیرد تا اثربخشی خود را نشان دهد.

توجه: قبل از استفاده از جرم‌گیر طبیعی، بهتر است روی یک نقطه غیرقابل رؤیت امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که سطح را خراب نمی‌کند.

ساخت جرم‌گیر کاشی و سرامیک

بهترین روش برای تمیز کردن دیواره‌ها و کف حمام

تمیز کردن کاشی‌های حمام معمولاً با رعایت یک سری اصول ایمنی انجام شود. به این صورت که مراقب باشید دوغاب کاشی حمام و دستشویی جدا نشود. کف حمام و دستشویی را می‌توان با مواد شیمایی نظافت کرد. به‌طورکلی برای نظافت‌ از لوازم زیر استفاده کنید:

محصولات تمیزکننده صنعتی، دستمال میکرو فایبر یا دستمال معمولی بدون پرز، برس‌های سفت و محکم پلاستیکی، تی، دستکش پلاستیکی، بخارشوی در صورت دردسترس‌بودن و برس توالت‌شوی یا چیزی شبیه به آن.

در روش‌های معمول که احتمالاً شما هم انجام می‌دهید. می‌توان کل محیط را با موادی نظیر سفیدکننده‌ها و جرم‌گیرهای سطوح آغشته کرد. اما در تمامی شرایط نتیجه مطلوبی نخواهند داشت. بخصوص اگر کاشی‌ها لکه‌های زرد یا تیره به خود گرفته باشند. یا این که رنگ کاشی‌های شما سفید باشد.

می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی در کنار مواد سفیدکننده و جرم‌گیر استفاده کنید. تمیز کردن کاشی‌های حمام با این روش در مدت‌زمان کم‌تری و بادقت بیشتری انجام خواهد شد. ضمن این که برای پاک‌کردن دوغاب کاشی‌ها و دیواره‌های حمام هم لازم است که یک فنجان سفیدکننده کلرین را در 3.5 لیتر آب بریزید. این حجم می‌تواند برای نظافت کامل یک حمام با وسعت متوسط، کافی باشد.

بهترین روش برای نظافت دیواره و کف حمام

نحوه تمیز کردن دوغاب کاشی‌های حمام

به یاد داشته باشید که این ترکیب می‌تواند سبب بروز آسیب‌های تنفسی و اختلالات ریوی شود. اگر به بوی آن حساسیت دارید، حتماً این کار را با رعایت تمامی مسائل ایمنی انجام دهید. پنجره حمام را به طور کامل باز کنید و در حمام را نیز نبندید.

از دستکش پلاستیکی استفاده کنید و با استفاده از برس‌های سفت و ضخیم، محلولی که درست کرده‌اید را روی سطح کاشی بریزید و شروع به تمیز کردن نمایید. برس را روی دوغاب‌ها با سرعت و دقت بیشتری بکشید و اجازه دهید که این محلول چند دقیقه روی دوغاب بماند. در مرحله بعد می‌توانید مجدداً شروع به برس‌کشی کنید.

اگر نمی‌خواهید دوغاب کاشی شما زرد شود، لازم است که هر هفته آن را به صورت روتین نظافت کنید. برای تمیز کردن کف کاشی‌هایی که سطح صاف ندارند و جرم آن‌ها به‌راحتی تمیز می‌شود، می‌توانید از محلول الکل و شیشه‌پاک‌کن استفاده کنید. شیشه‌پاک‌کن‌های شیمیایی بهترین مایع برای نظافت‌های جزئی این‌چنینی هستند و معمولاً درون بطری‌های آب‌پاش عرضه می‌شوند.

همچنین می‌توانید الکل را به مقدار یک فنجان درون شیشه‌پاک‌کن بریزید و سپس آن را روی سطوح برجسته کاشی‌ها اسپری کنید. البته از این ترکیب می‌توانید برای نظافت شیشه‌ها و آینه‌های حمام هم استفاده کنید. توجه کنید که این مواد هیچ برخوردی با دستتان نداشته باشد.

برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نظافت حمام

نکات مهم در مورد تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی

برای این که مدام درگیر این مشکل نشوید، لازم است که تمیزکاری را در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر انجام دهید. اگر بخش‌هایی از حمام شما کاشی ندارد، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص و ضد کپک استفاده کنید تا از کپک و قارچ در این محیط مرطوب جلوگیری شود.

همین‌طور در هنگام تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی، ضروری است که هواکش را روشن نموده و اگر هواکش ندارد، حتماً درب‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید. اگر در خانه تنها هستید و یا این که مشکلات و بیماری‌های قلبی و تنفسی دارید، از انجام این کار خودداری فرمایید.

معمولاً باقی‌ماندن مقداری آب روی کف کاشی‌ها می‌تواند موجب لکه انداختن آن‌ها شود. بهتر است که کف حمام طوری طراحی شود که از جمع‌شدن آب جلوگیری شده و کل آب توسط چاه فاضلاب تخلیه گردد. همین‌طور برخی مواقع لک گرفتن کاشی‌ها می‌تواند نشان از نشتی لوله‌های فاضلاب و آب باشد. در این صورت نیاز است که مشکل را ریشه‌یابی کرده و سپس نسبت به برطرف‌کردن آن اقدام نمایید.

تمیز کردن کاشی‌های حمام

استفاده از نوشابه برای نظافت حمام

احتمالاً با دیدن این تیتر کمی شگفت‌زده شدید، اما باید بدانید که نوشابه یک مایع فوق‌العاده برای ازبین‌بردن جرم کاشی‌ها و حتی سنگ توالت است. برای این کار می‌توانید نوشابه را روی سطح کاشی بریزید، سپس از آبلیمو یا سرکه سیب استفاده کنید. توجه کنید که این دو نباید در یک ظرف با هم ترکیب شوند. نوشابه و سرکه را روی سطح کاشی بپاشید و سپس 20 دقیقه منتظر بمانید. سپس می‌توانید نسبت به نظافت کف حمام و یا دیواره‌های آن اقدام کنید.

برای نظافت کاسه توالت هم می‌توانید مستقیم نوشابه را روی دیواره‌های آن بریزید و بازهم منتظر بمانید. جرم‌گیری به‌وسیله نوشابه روشی ساده و متداول است. البته ترجیح ما این است درب نوشابه به‌تازگی باز شده و حاوی مقادیر زیادی گاز باشد.

جمع‌بندی

در نهایت امکان استفاده از ترکیبات و مواد شوینده دست‌ساز (مثل سرکه و جوش شیرین که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد.) به‌جای سفیدکننده‌ها و جرم‌گیرهای صنعتی برای تمیز کردن کاشی‌های حمام وجود دارد. اگر در خانه کودکی کم‌سن‌وسال و یا حیوان نگه‌داری می‌کنید بهتر است که این ترکیبات را حتماً به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

ضمن این که اگر مرتب نسبت به نظافت کف حمام اقدام نکنید. مشکل وسیع‌تر و سخت‌تر می‌شود و در نتیجه شما برای پاک‌کردن این سطوح باید وقت بیشتری صرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم حداقل هر دوهفته یک‌بار نظافت سرویس بهداشتی و حمام را انجام دهید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

توجه فرمایید که ترکیب برخی از این مواد را نباید درون ظرف دربسته نگه داشت، مثلاً ریختن سرکه و جوش شیرین درون یک ظرف می‌تواند خطرساز باشد. همین‌طور استفاده از سیم‌های ظرف‌شویی و یا برس‌های سیمی و فلزی می‌تواند موجب خط افتادن و  از بین رفتن رنگ کاشی‌ها شود. پیشنهاد ما به شما این است که اجازه دهید ترکیباتی که ساخته‌اید مدت‌زمان بیشتری روی سطوح باقی بماند. برای نظافت لکه‌های خون ازروی کاشی حمام هم می‌توانید از محلول آب‌اکسیژنه استفاده کنید که اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

در این باره بیشتر بخوانید:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا