آموزش رفع نشتی و تعمیر حوله خشک کن

گرمایشپکیجرادیاتور شوفاژسرمایش و گرمایش

حوله خشک کن وسیله‌ای است که مانند رادیاتور به منظور گرم کردن محیط و خشک کردن لباس روی دیوار نصب می‌شود. تفاوت حوله خشک کن و رادیاتور در مکانی است که نصب می‌شوند. اگر حوله خشک کن گرمای مناسبی تولید نمی‌کند، یعنی در آن مشکلی وجود دارد و نیازمند تعمیر پکیج یا رادیاتور شوفاژ است. در ادامه مطلب با چگونگی تعمیر حوله خشک کن در خدمت شما خواهیم بود.

حوله خشک کن چیست؟

حوله خشک کن‌ها نوعی از رادیاتور هستند که برای گرم کردن محیط استفاده می‌شوند و در جنس‌های مختلف استیل، فولاد، آلومینیوم یا شیشه ساخته شده‌اند. حوله خشک کن‌ها دو نوع متفاوت آبی و برقی نیز دارند. این وسیله نیز مثل تمامی وسایل مصرفی دیگر ممکن است خراب شود یا دچار مشکلات متعددی شود.

در این صورت باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. اما در خیلی از شرایط تعمیر حوله خشک کن نسبت به تعویض آن کم هزینه‌تر خواهد بود و می‌توانید به سادگی مشکلات ایجاد شده را برطرف کنید. در صورتی که دلیل مشکلات ایجاد شده برای حوله خشک کن را بدانید، خیلی راحت می‌توانید آن را تعمیر کنید و نیازی نیست که حتما آن را تعویض کنید.

در صورتی که شما هم به تعمیر حوله خشک کن نیاز دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مشکلات احتمالی حوله خشک کن و روش تعمیر آن‌ها را با هم بررسی کنیم.

تعمیر حوله خشک کن

حوله خشک کن‌ها بیشتر در فضاهایی مانند حمام یا سرویس بهداشتی نصب می‌شوند. آنها در برخی موارد جنبه دکوری دارند و برای زیباسازی محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. نسبت به رادیاتورهای معمولی زیباتر هستند و طراحی آنها به‌گونه‌ای است که راحت روی دیوار نصب می‌شوند. حوله خشک کن‌ها همان طور که از اسم آنها نیز مشخص است، برای خشک کردن وسایل کوچکی مثل دستمال یا حوله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا حوله خشک کن گرم نمی‌شود؟

ممکن است متوجه شوید که با گذشت مدت زمانی از روشن کردن حوله خشک کن گرمایی از آن بیرون نمی‌آید. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. یکی از مواردی که در تعیین علت گرم نشدن حوله خشک کن باید به آن توجه کنید، این است که سردی حوله خشک کن بیشتر در قسمت بالایی آن است یا پایینی. در زیر پاسخ‌های گوناگون سوال چرا حوله خشک کن گرم نمی‌شود؟ را بررسی کرده‌ایم.

1. کارکرد نادرست سیستم گرمایش مرکزی

ابتدا باید از روشن بودن پکیج یا همان سیستم گرمایش مرکزی و کار کردن آن مطمئن شوید. باز بودن شیرهای حوله خشک کن را چک کنید. بهتر است دستگاه را ری استارت کرده، چند دقیقه صبر کنید و میزان گرم شدن آن را بررسی کنید.

در بسیاری از موارد نیازی به تعمیر حوله خشک کن نبوده و با یک بار روشن و خاموش کردن مشکل گرم نشدن حوله خشک کن برطرف خواهد شد. اگر با انجام این کار مشکل حل نشد، با تعمیرکار حرفه‌ای حوله خشک کن تماس بگیرید.

چرا حوله خشک کن گرم نمی‌شود؟

2. تنظیم نبودن سیستم گرمایش مرکزی

گاهی اوقات علت گرم نشدن حوله خشک کن عدم تنظیم صحیح سیستم گرمایش مرکزی آن است. مثلاً در فصول سرد سال باید دما روی درجه‌ای بیش از فصول گرم تنظیم شود. در نتیجه پیش از اقدام به تعمیر حوله خشک کن تنظیمات دمای آن را چک کنید که با وضعیتی از سال که در آن قرار گرفته‌اید، متناسب باشد.

فشار دستگاه را نیز بررسی کنید و آن را در محدوده مناسب قرار دهید. گاهی علت گرم نشدن حوله خشک کن افت فشاری است که در آن به‌وجود می‌آید و از کارکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند. پمپ و ترموستات نیز از نظر کارکرد صحیح باید چک شوند. سایز شیر ورودی گاز نیز یکی از موارد مهم است که باید به تناسب آن با حوله خشک کن دقت کرد.

3. عدم تناسب ظرفیت سیستم گرمایش مرکزی با تعداد رادیاتورها

برخی اوقات علت گرم نشدن حوله خشک کن متناسب نبودن ظرفیت سیستم گرمایش مرکزی منزل با تعداد رادیاتورهای موجود در محیط است.

بنابراین سیستم توان گرم کردن رادیاتورهای مختلف را ندارد و نمی‌تواند گرمای لازم را برای آنها تأمین کند. بنابراین پیش از اینکه تصمیم به تعمیر حوله خشک کن بگیرید، پکیج خود را با پکیجی با ظرفیت بیشتر تعویض کنید و در صورت نیاز با تعمیرکار پکیج تماس بگیرید.

تعمیر حوله خشک کن

4. نیاز به هواگیری حوله خشک کن

بعد از نصب حوله خشک کن باید هواگیری آن را انجام داد. هواگیری در سرویس‌های سالانه نیز برای بهتر کردن کارایی رادیاتور انجام می‌شود. ممکن است علت گرم نشدن حوله خشک کن این باشد که نیاز به هواگیری دارد. برای اقدام به تعمیر حوله خشک کن حتماً به این مورد توجه داشته باشید. ( بهترین زمان هواگیری رادیاتور)

علت نیاز به هواگیری حوله خشک کن این است که با گذشت زمان هوا درون لوله‌های آن به دام می‌افتد و حرکت آب درون لوله‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که حوله خشک کن نتواند گرمای لازم را تولید کند. در نتیجه یکی از جواب‌های سوال چرا حوله خشک کن گرم نمی‌شود؟ این است که چون نیاز به هواگیری دارد.

تعمیر و هواگیری حوله خشک کن

برای تعمیر رادیاتور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

5. تعمیر حوله خشک کن با حل مشکل شیرهای ورودی یا خروجی

برای تعمیر حوله خشک کن و برطرف کردن علت گرم نشدن حوله خشک کن توجه داشته باشید که در صورتی که مشکل از موارد گفته شده در بالا نبود، به احتمال زیاد شیرهای ورودی یا خروجی حوله خشک کن مشکل دارند. از باز بودن هر دو شیر چپ و راست حوله خشک کن مطمئن شوید.

اگر شیرهای ورودی یا خروجی شما از انواعی هستند که قابلیت تنظیم دما را دارند (شیرهای ترموستاتیک)، مطمئن شوید که حوله خشک کن روشن است. گاهی ممکن است در شیرهای ورودی یا خروجی گرفتگی ایجاد شده باشد. اگر چنین است، برای تعمیر حوله خشک کن و شیرهای آن با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

تعمیر حوله خشک کن با حل مشکل شیرهای ورودی یا خروجی

6. تعمیر حوله خشک کن با تصحیح اتصال شیرهای ورودی و خروجی

گاهی برای حل مشکل حوله خشک کن نیاز است تا اتصال شیرهای ورودی یا خروجی آن را بررسی کنید. ممکن است اتصال شیرهای ورودی و خروجی جابه‌جا صورت گرفته باشد. ممکن است ورودی آب گرمی که از سیستم گرمایش مرکزی وارد حوله خشک کن می‌شود، به جای اتصال به شیر ورودی آن به شیر خروجی متصل شده باشد. عکس این حالت نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. در چنین وضعیتی به سیستم گرمایش مرکزی فشار وارد شده و نیاز است که به تعمیر حوله خشک کن اقدام کنید.

تعمیر حوله خشک کن با تصحیح اتصال شیرهای ورودی و خروجی

7. تعمیر حوله خشک کن با بالانس کردن رادیاتورها

در صورتی که برخی از رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایش مرکزی گرم بوده و برخی دیگر سرد باشند، ممکن است در گردش آب خروجی و ورودی رادیاتورها مشکلی وجود داشته باشد. اغلب چنین وضعیتی به دلیل فاصله‌ای که یک رادیاتور از سیستم گرمایش مرکزی دارد، رخ می‌دهد. در نتیجه برای رفع مشکل باید شیرهای ورودی و خروجی به‌نحوی تنظیم شوند که همه رادیاتورها به یک اندازه گرما تولید کنند. برای انجام این کار بهتر است از یک فرد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. برای مطالعه مقاله روش تشخیص تعادل شوفاژها و بالانس کردن رادیاتورها کلیک کنید.

8. سوراخ شدن حوله خشک کن

گاهی علت گرم نشدن حوله خشک کن سوراخ شدن آن است. در این شرایط آب گرم از حوله خشک کن خارج می‌شود و در دراز مدت مشکلاتی را برای آن به‌وجود می‌آورد. خروج آب گرم از رادیاتور باعث می‌شود که دمای آن به اندازه کافی بالا نرود. اگر متوجه سوراخ شدن حوله خشک کن شدید، برای تعمیر آن باید محل سوراخ را به شکل مناسبی ترمیم کرده و بپوشانید.

سوراخ شدن حوله خشک کن

9. وجود گرفتگی و رسوب در حوله خشک کن

ممکن است برای تعمیر حوله خشک کن نیاز به برطرف کردن گرفتگی‌ها و رسوبات موجود در آن پیدا کنید. گاهی اوقات با گذشت زمان و گیر افتادن ذرات لجن و رسوب در حوله خشک کن کارکرد صحیح آن مختل می‌شود. اگر متوجه شدید که قسمت‌های بالایی حوله خشک کن گرم و قسمت‌های پایینی آن سرد هستند، احتمالاً به دلیل تجمع رسوب است؛ زیرا مواد آلاینده معمولاً در قسمت‌های پایینی رسوب می‌کنند.

ممکن است نتوانید خودتان به خوبی کار شستشوی حوله خشک کن را انجام دهید یا وقت این کار را نداشته باشید. برای اطمینان از نتیجه کار از یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر حوله خشک کن و شستن آن کمک بگیرید.

سوراخ شدن رادیاتور و رفع نشتی حوله خشک کن

یکی از متداول‎ترین مشکلاتی که برای حوله خشک کن به وجود می‌آید سوراخ شدن آن است. معمولا این مشکل برای رادیاتورهایی به وجود می‌آید که زمان زیادی از عمر آن‌ها گذشته است و مقاومت آن‌ها کمتر شده است. این مشکل ممکن است براساس ضربات فیزیکی یا مشکلاتی مثل خوردگی و رسوب داخل لوله‌های رادیاتور ایجاد شود:

  • سوراخ شدن در اثر ضربه: این مشکل بیشتر در رادیاتورهای حوله خشک کن آلومینیومی رخ می‌دهد چرا که با وجود مزایایی مثل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر خوردگی، نسبت به انواع دیگر حوله خشک کن مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد و به راحتی آسیب می‌بیند. به همین خاطر در هنگام حمل و نقل این نوع حوله خشک کن باید دقت زیادی داشته باشید و آن را با احتیاط حمل کنید تا نیازی به تعمیر حوله خشک کن نداشته باشید.
  • سوراخ شدن در اثر خوردگی: اگر محل نصب حوله خشک کن تهویه مناسبی نداشته باشد و رطوبت داخل آن نیز خیلی زیاد باشد، ممکن است در سطح رادیاتور خوردگی ایجاد شود. این نوع خوردگی که معمولا در ابتدا سطحی است، پس از گذشت مدتی عمیق‌تر خواهد شد و در نهایت باعث سوراخ شدن رادیاتور می‌شود. همچنین ممکن است حوله خشک کن از داخل نیز دچار خوردگی شود و مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

سوراخ شدن رادیاتور و رفع نشتی حوله خشک کن

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نحوه تعمیر حوله خشک کن و برطرف کردن سوراخ‌ها

اگر حوله خشک کن شما نیز سوراخ شد نیازی به نگرانی نیست زیرا می‌توانید به سادگی آن را تعمیر کنید. برای تعمیر حوله خشک کن سوراخ ابتدا محل خوردگی را به خوبی تمیز کنید و در صورت امکان آن را با استفاده از یک عدد سمباده به خوبی صاف کنید.

می‌توانید با کمک چسب فولاد محل خوردگی یا سوراخ شدن حوله خشک کن را به خوبی پر کنید. دقت داشته باشید که چسب سوراخ حوله خشک کن خیلی زود خشک می‌شود و به همین خاطر باید سرعت عمل بالایی داشته باشید تا حوله خشک کن شما ظاهر زیبای خود را از دست ندهد. همچنین تا زمان خشک شدن چسب و تعمیر حوله خشک کن نباید آب یا رطوبت با آن تماس داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع تعمیرات می‌توانید مقاله نحوه باز کردن و برداشتن رادیاتور شوفاژ مطالعه کنید.

نشتی شیرهای حوله خشک کن

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث شود به تعمیر حوله خشک کن نیاز داشته باشید، نشتی شیرهای آن است. این مشکل علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن آب و کاهش کارایی حوله خشک کن می‌شود، ممکن است پس از مدتی باعث خوردگی یا حتی سوراخ شدن حوله خشک کن نیز شود.

به همین خاطر اگر شیرهای حوله خشک کن شما نیز دچار نشتی شده‌اند، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر حوله خشک کن خودتان اقدام کنید و مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید.

این مشکل برخی اوقات ممکن است به دلیل شل شدن شیر رخ دهد که با استفاده از کمی نوار تفلون و سفت کردن شیر موردنظر قابل حل است اما برخی اوقات ممکن است شیر حوله خشک کن دچار خوردگی شده باشد که باید آن را تعویض نمایید. شناخت راه های تشخیص سوراخ شدن رادیاتور به شما کمک می‌کند تا نشتی حوله خشک کن را راحت‌تر متوجه شوید.

تعمیر حوله خشک کن

نحوه هواگیری حوله خشک کن

برخی اوقات ممکن است بخش‌های بالایی رادیاتور نسبت به قسمت‌های پایینی آن سردتر باشد و این قسمت نتواند به خوبی گرم شود. دلیل این موضوع معمولا این است که داخل لوله‌های حوله خشک کن مقداری هوا گیر کرده و به همین دلیل داخل آن آب به درستی گردش نخواهد داشت.

در چنین شرایطی فقط با هواگیری حوله خشک کن می‌توانید مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید. نحوه هواگیری حوله خشک کن نیز خیلی ساده است و فقط کافیست شیر هواگیری آن را که معمولا در قسمت بالای رادیاتور وجود دارد به آرامی باز کنید تا هوای موجود داخل لوله‌ها خارج شود. این شیر را به اندازه‌ای باز بگذارید که مقداری آب از آن خارج شوید.

انسداد و گرفتگی رادیاتور

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به خاطر آن به تعمیر حوله خشک کن نیاز داشته باشید، انسداد و گرفتگی آن است. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد اما مهم‌ترین دلیل آن تجمع رسوبات یا تجمع فلزات ناشی از خوردگی است.

معمولا زمانی که رادیاتور از داخل دچار خوردگی می‌شود، موادی که بر اثر این مشکل ایجاد شده‌اند داخل لوله‌ها جمع می‌شوند و باعث انسداد آن‌ها خواهند شد. برای تعمیر حوله خشک کن در این شرایط از ماده‌ای به نام رسوب‌گیر استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است حداقل سالی یکبار حوله خشک کن و لوله‌های آن را تمیز کنید.

تعمیر حوله خشک کن

نحوه تعویض حوله خشک کن

در صورتی که مشکلات به وجود آمده برای حوله خشک کن از روش‌های معمول قابل حل نباشد، باید آن را تعویض کنید. در صورتی که قصد تعویض حوله خشک کن را دارید باید دقت کنید که حوله خشک کن جدید هم دارای ابعاد مشابه با حوله خشک کن قدیمی شما باشد تا بتوانید آن را به راحتی نصب کنید اما اگر دوست دارید از مدل‌های دیگری استفاده کنید و یا محل قرارگیری حوله خشک کن را تغییر دهید باید لوله‌های آن را نیز جابجا کنید تا بتوانید از حوله خشک کن جدید خودتان استفاده کنید.

سوالات متداول

در زیر برخی سوالات متداول در مورد تعمیر حوله خشک کن و علت گرم نشدن حوله خشک کن پاسخ داده شده‌اند.

۱- از کجا بدانیم که نیاز به هواگیری حوله خشک کن وجود دارد؟

اگر در زمان عیب‌یابی حوله خشک کن متوجه شدید که نرده‌های آن به خوبی گرم نمی‌شوند، مخصوصاً ردیف‌های بالایی نسبت به ردیف‌های پایینی سردتر هستند، یعنی نیاز به هواگیری حوله خشک کن وجود دارد. همچنین اگر متوجه شوید که از حوله خشک کن صدایی شبیه به کوبیدن شنیده می‌شود، نیاز به هواگیری حوله خشک کن وجود دارد؛ زیرا چنین صدایی در اثر احتباس هوا درون لوله‌ها ایجاد می‌شود و برای رفع آن نیاز به هواگیری است.

۲- هواگیری حوله خشک کن چگونه انجام می‌شود؟

هواگیری حوله خشک کن کار سختی نیست. با کمی آشنایی با تأسیسات و کارهای فنی می‌توانید خودتان نیز آن را انجام دهید. با پیچ مخصوص هواگیری، شیر رادیاتور را به‌آرامی باز کنید تا هوای به دام افتاده در آن خارج شود. این کار باید تا زمانی انجام شود که مطمئن شوید دیگر هوایی درون رادیاتور وجود ندارد. در این شرایط آب جاری می‌شود. ممکن است آب رادیاتور داغ باشد، بنابراین حتماً موارد ایمنی را برای هواگیری حوله خشک کن در نظر بگیرید.

۳- نصب حوله خشک کن چگونه انجام می‌گیرد؟

نصب حوله خشک کن نیز مانند رادیاتورهای معمولی دیگر انجام می‌شود. بین لوله‌های رفت و برگشت باید حدود ۵۰ سانتی‌متر فاصله باشد. شیر رادیاتور در قسمت پایین آن قرار می‌گیرد و بعد از اینکه شیرها در جای خود نصب شدند، اتصال رادیاتور به آنها برقرار می‌گردد. در قسمت بالایی یک طرف حوله خشک کن درپوش قرار می‌گیرد و در طرف دیگر شیر هواگیری قرار داده می‌شود.

۴- برای تعمیر حوله خشک کن چه کاری باید انجام داد؟

نحوه تعمیر حوله خشک کن بسته به علت آن متفاوت است. ممکن است علت گرم نشدن حوله خشک کن مواردی مانند سوراخ شدن حوله خشک کن، بالانس نبودن رادیاتورها، اشتباه در اتصال شیرهای ورودی یا خروجی و … باشد. هر یک از موارد گفته شده برای برطرف شدن نیاز به انجام کار خاصی دارند که در این مقاله توضیح داده شد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید