اپیلاسیون در دوران بارداری

زیبایی و سلامتاپیلاسیون

نوسانات هورمونی در دوران بارداری، تغییرات فراوانی در بدن به‌وجودمی‌آورند و افراد را دچار فراز و نشیب‌های فراوانی می‌کنند. تغییر در رشد موهای بدن و تغییرات پوستی، ازجمله اتفاقاتی بوده که در میان عموم رایج است. در این دوران رشد موها در فرد باردار در برخی نواحی مانند: شکم، پشت لب، زیر بغل، چانه و ناحیه شرمگاهی زیاد می‌شود؛ همین امر فرد را به فکر اپیلاسیون در دوران بارداری می‌اندازد؛ در این مطلب از مجله آچاره با اپیلاسیون در دوران بارداری و عوارض آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آیا اپیلاسیون در دوران بارداری خطرناک است؟

هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که ثابت کند اپیلاسیون در دوران حاملگی کاملا بی‌خطر یا خطرناک است. اما برای احتیاط بیشتر، بهتر است در این دوران برای اپیلاسیون مواردی را در نظر بگیرید.

  • تمیز بودن لوازم اپیلاسیون
  • تست وکس قبل از اپیلاسیون
  • استفاده نکردن از مواد بی‌حسی

اگر برای انجام وکس به آرایشگاه می‌روید از تمیز بودن محیط و وسایل اپیلاسیون مطمئن شوید، در صورت امکان رو تختی و رو بالشتی مخصوص به خود را استفاده کنید. استفاده از وسایل ضدعفونی شده و بهداشتی در این دوران بیش از پیش اهمیت دارد، چراکه در دوران بارداری بدن فرد به آلودگی حساس‌تر بوده و بیشتر واکنش نشان می‌دهد. هرگونه عفونت و آلودگی در دوران بارداری می‌تواند فرد را دچار مشکل کند. در دوران بارداری جریان خون در زیر پوست افزایش پیدا می‌کند، همین امر می‌تواند حساسیت پوست شما را به درد افزایش دهد، همچنین بهتر است هنگام اپیلاسیون در دوران بارداری از ژ‌ل‌های بی‌حسی استفاده نکنید. ساختار این محصولات از مواد شیمیایی تشکیل شده که با مالیده شدن بر پوست و جذب شدن آن می‌تواند سبب بروز عارضه‌های پوستی شود.

چند توصیه جدی برای اپیلاسیون در دوران بارداری!

اپیلاسیون روشی قابل اطمینان برای از بین‌بردن موهای‌زائد بدن است با این‌که وکس کردن در دوران بارداری بهترین راه برای خلاص شدن از موهای زائد نیست. اپیلاسیون انواع مختلفی دارد که برای آشنایی بیشتر با روش‌ها و مراقبت‌های بعد از انجام آن می‌توانید 3 نکته مهم درباره اپیلاسیون را مطالعه کنید. بارداری سبب حساس شدن پوست فرد و افزایش گردش خون در زیر پوست شده و می‌تواند اپیلاسیون در دوران بارداری را کمی سخت کند یا انجام برخی ازشیوه‌های اپیلاسیون‌ مانند: برزیلی یا هالیوودی به دلیل حالتی که فرد باید به خود بگیرد با بزرگ‌شدن شکم کمی دشوار شود.

چند نکته درباره اپلاسیون در دوران بارداری

 آیا اپیلاسیون در دوران بارداری عوارض دارد؟

در دوران بارداری پوست‌ شما به دلیل نوسانات هورمونی به خصوص نواحی شکم و پاها حساس‌تر از حالت عادی می‌شوند. اپیلاسیون روی شکم و روی پا در دوران بارداری، ممکن است سبب بروز علائم حساسیستی یا سوزش و خارش پوست شود.

اپیلاسیون ناحیه تناسلی در دوران بارداری می‌تواند دردناک‌تر از حالت معمول باشد. در دوران بارداری جریان خون در زیر پوست شدیدتر می‌شود و همین موضوع سبب شده اپیلاسیون ناحیه شرمگاهی در دوران بارداری به تجربه‌ای دردناک تبدیل شود. البته بعضی افراد معتقدند اپیلاسیون ناحیه شرمگاهی در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد انقباضات رحمی در فرد شود و سلامت جنین را به خطر بیاندازد.

اپیلاسیون دست و پا دردوران بارداری از عوارض کمی برخوردار است اما اگر پوست شما در دوران بارداری تحریک‌پذیر شده، اپیلاسیون در دوران بارداری می‌تواند سبب ایجاد جوش یا موهای زیرپوستی شود.

ملاسما یا ماسک بارداری از جمله بیماری‌های رایج دوران بارداری است. در این بیماری بر پوست فرد باردار لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ تشکیل می‌شود که تحریک شدن این لکه‌ها سبب گسترش آن‌ها می‌شود. پس تاحدممکن اگر دچار ملاسما یا لکه بارداری هستید، از انجام اپیلاسیون بپرهیزید.

اپیلاسیون در دوران بارداری برای فرد دچار واریس نیز توصیه نمی‌شود، افزایش گردش خون و فشاری که وکس کردن به پوست فرد وارد می‌کند می‌تواند سبب گسترش رگ‌های واریسی شود.

نظر متخصصان درباره اپیلاسیون در دوران بارداری چیست؟

به نقل از دکتر پروین منصوری متخصص پوست و مو:” اپیلاسیون نواحی مختلف و ناحیه تناسلی در دوران بارداری مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند، ما فقط توصیه می‌کنیم از ژل‌ها سر کننده و مواد موبر جهت اپیلاسیون در دوران بارداری استفاده نکنید. این محصولات دارای ترکیباتی شیمیایی بوده که می‌توانند برای جنین مضر باشند. شیو کردن با استفاده از بند یا تیغ در دوران بارداری بی ضرر بوده و برای مادر یا جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند.”

چرا پزشکان اپیلاسیون قبل از سزارین را پیشنهاد می‌دهند؟

در هنگام جراحی ممکن است محل رویش مو ناحیه تناسلی با برش تیغ جراحی تداخل داشته باشد، به همین دلیل بهتر است خودتان قبل از عمل ناحیه شرمگاهی را اصلاح کنید. پزشک برای جراحی سزارین به دیدی واضح نیازدارد، تا برشی تمیز و بدون آسیب بر بدن شما ایجاد کند به همین دلیل حتی اگر شیو نکرده باشید، پرستار قبل از عمل ناحیه مورد نظر را اصلاح می‌کند. هر ناحیه‌ای که برای جراحی آماده می‌شود بهتر است عاری از هرگونه مو باشد، زیرا وجود موی زائد در ناحیه جراحی می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود. زنان پس از بارداری برای مدتی نه‌چندان کوتاه دچار خونریزی می‌شوند زیرا رحم در تلاش است بقایای جفت را از بدن خارج کند وجود مو در ناحیه شرمگاهی حفظ بهداشت در این مدت را سخت ‌می‌کند، بهتر است به توصیه پزشکان عمل کرده و به  انجام اپیلاسیون قبل از زایمان بپردازید.

نکاتی درباره اپیلاسیون قبل از سزارین

  • در ماه آخر بارداری اپیلاسیون کنید؛ اما اگر شیو نکردید، خجالت نکشید. اکثر پزشکان و پرستاران متوجه شیو نکردن شما نمی‌شوند. آن‌ها مشغول حفظ سلامت شما و کودک دلبندتان هستند و در صورت لزوم ناحیه جراحی را شیو می‌کنند.
  • از اصلاح با تیغ خودداری کنید. اگر خودتان موهای ناحیه تناسلی را شیو می‌کنید، قبل از اصلاح با تیغ، ابتدا سایر روش‌های حذف موهای زائد را در نظر بگیرید. وجود بریدگی در ناحیه تناسلی خطر ابتلاع به عفونت را افزایش می‌دهد.
  • اگر پزشک تصمیم گرفت در حین زایمان شما را اصلاح کند، جهت کاهش احتمال بریدگی آرامش خود را حفظ کنید.
  • اگر احساس خوبی به اصلاح شدن توسط پزشکان ندارید، می‌توانید روش‌های خانگی را برای از بین بردن موهای زائد امتحان کنید مانند: استفاده از ریش‌تراش برقی.
  • از کرم‌های موبر تا حد ممکن استفاده نکنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد حساسیت شود.

عوارض اپیلاسیون در دوران بارداری

چرا اپیلاسیون کردن در دوران بارداری بهتر از اصلاح با تیغ است؟

اپیلاسیون کردن احتمال ایجاد بریدگی را از بین می‌برد و موها را از ریشه جدا می‌کند، در نتیجه رشدموها کمتر شده و مدت زمان بیشتری پوست شما عاری از مو می‌ماند. شیو کردن با انواع تیغ و ژیلت فقط سطح بیرونی مو را از بین می‌برند، در نتیجه مو به سرعت رشد می‌کند. لبه تیز تیغ بر پوست خراش ایجاد می‌کند. زخم و انواع خراشیدگی محیط مناسبی برای تجمع انواع میکروب‌هاست و می‌توانند سبب ایجاد التهاب یا عفونت در ناحیه مورد نظر شوند. شیو کردن با تیغ علاوه بر ایجاد بریدگی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت، خارش، سوزش، التهاب و احساس سوزش شود.

آیا لیزر موهای زائد برای زنان باردار بی‌خطر است؟

بسیاری از افرادی که خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند، توصیه می‌کنند که در دوران بارداری لیزر موهای زائد انجام ندهید.

لیزر موهای زائد عموما بی‌خطر است، اما در حال حاضر هیچ مطالعه طولانی مدتی وجود ندارد که اثرات لیزر موهای زائد را بر روی کودکان متولد نشده تجزیه و تحلیل کند. به همین دلیل، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.

برای شروع درمان لیزر موهای زائد، تا بعد از زایمان صبر کنید.

اگر شاهد رشد موهای ضخیم‌تر هستید یا موهایی که در نواحی جدید رشد می‌کنند، نگران نباشید. پس از کاهش هورمون‌های بارداری، موهای شما حدود شش ماه پس از زایمان، به چرخه رشد طبیعی خود بازمی‌گردند.

لیزر موهای زائد برای افراد غیر باردار بی‌ضرر است. اکثر مردم هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی را تجربه نمی‌کنند. عوارض جانبی موقت، می‌تواند شامل قرمزی، تورم و تحریک ناحیه تحت درمان باشد اما هر گونه تحریک پوستی، جزئی و کوتاه مدت است.

همه روش‌های لیزر موهای زائد یکسان نیستند. تکنسین‌های مختلف از لیزرهای مختلف و روش‌های مختلفی برای خنک‌کردن و تسکین پوست استفاده می‌کنند. اگر در مورد لیزر موهای زائد فکر می‌کنید، مطمئن شوید که یک تکنسین لیزر دارای مجوز و گواهی است. لیزر موهای زائد زمانی ایمن است که توسط تکنسین های مجرب، دارای مجوز و گواهی انجام شود. فقط زمانی که باردار هستید این کار را انجام ندهید.

زنان باردار باید از لیزر درمانی تا پس از زایمان خودداری کنند. اگر با موهای ناخواسته صورت سر و کار دارید، از روش های سنتی حذف موهای زائد مانند اصلاح استفاده کنید. توصیه می‌شود استفاده از کرم‌های رفع موهای زائد و درمان‌های لیزری پوست را برای از بین بردن عوارض جانبی ناخواسته درطول بارداری به بعد از زایمان موکول کنید.

قابل درک است در دوران بارداری خارج شدن از خانه برای انجام کارهای بهداشتی چندان راحت نباشد علاوه بر این شیوع کرونا سبب بسته شدن اغلب مراکز آرایشی شده است.

برای اپیلاسیون بانوان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

اما آچاره موقعیتی فراهم کرده تا خدمات آرایشی و اپیلاسیون در خانه شما انجام شود. اگر به دنبال فردی متخصص می‌گردید تا در منزل شما خدمات اپیلاسیون ارائه دهد، به ثبت سفارش بپردازید. آچاره، چاره مشکلات شماست.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا