3 نکته‌ مهم درباره اپیلاسیون

زیبایی و سلامتاپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از محبوب‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد است؛ اگر قصد انجام اپیلاسیون دارید یا به دنبال روشی راحت برای از بین بردن موهای زائد هستید، ادامه این مطلب را بخوانید.

انواع اپیلاسیون

اپیلاسیون، موهای زائد را سریع و راحت خارج می‌کند و بیشتر از اصلاح که یکی از روش‌های معمول برای حذف موهای زائد است، دوام دارد. بعد از استفاده از ژیلت شما باید ظرف یک یا دو روز دوباره موزدایی کنید اما با اپیلاسیون می‌توانید تا شش هفته از شر موهای زائد خلاص شوید.

اپیلاسیون به دو روش انجام می‌شود: اپیلاسیون گرم و اپیلاسیون سرد. با استفاده از اپیلاسیون گرم، موم مستقیماً با استفاده از یک کاردک روی پوست قرار داده می‌شود و نوارهای پارچه‌ای روی آن قرار می‌گیرند. سپس پارچه به‌سرعت جدا می‌شود و موم و مو از روی پوست برداشته می‌شود. در اپیلاسیون سرد موم روی پوست باقی می‌ماند تا سفت شود. سپس گوشه موم به سمت بالا برداشته شده و مستقیماً از روی پوست کشیده می‌شود.

مزایای اپیلاسیون

اپیلاسیون سه مزیت بزرگ دارد که اگر قصد انجام آن را دارید بهتر است بدانید.

کاهش سرعت رشد مو و کمتر شدن تعداد ریشه‌های مو

مهم‌ترین مزیت اپیلاسیون این است که موها زود رشد نمی‌کنند. اپیلاسیون موها را از ریشه از بین می‌برد. در اصلاح با ژیلت و موبر موها نزدیک به سطح پوست بریده می‌شوند. حتی پس از یک اصلاح بسیار دقیق، بازهم مقدار قابل توجهی مو در زیر سطح پوست باقی می‌ماند که ظرف یک یا دو روز بیرون می‌زند اما با استفاده از اپیلاسیون، پوست فوق‌العاده صافی خواهید داشت. حتی کسانی که رشد موی زیادی دارند، می‌توانند انتظار داشته باشند به مدت 3 تا 4 هفته از پوستی صاف لذت ببرند. اصلاح مو می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. موهای زیرپوستی می‌توانند عفونی و دردناک شوند و ظاهر بدی نیز دارند. اگر مستعد ابتلا به موهای زیرپوستی هستید، به اپیلاسیون‌کار خود اطلاع دهید و دو روز بعد از اپیلاسیون از لایه‌برداری و مرطوب‌کننده استفاده ‌کنید.

مزیت اپیلاسیون فقط به سرعت رشد مجدد محدود نمی‌شود؛ بلکه به حجم رشد نیز مربوط می‌شود. در اصلاح با ژیلت یا موبر مو را کوتاه می‌کنید به همین دلیل پس از مدتی موها ضخیم می‌شوند. اما در اپیلاسیون، موها از فولیکول برداشته می‌شوند. این بدان معناست که وقتی موها بازسازی می‌شوند و رشد می‌کنند، ظریف‌تر هستند و تیره نیستند، درنتیجه پوست شما صاف و زیبا می‌شود و باگذشت زمان، ممکن است رشد بعضی از موها به‌طور کامل متوقف شود.

اپیلاسیون مانند لایه‌بردار عمل می‌کند

تجمع سلول‌های مرده روی پوست شما می‌تواند باعث لک و خشکی شود. به همین دلیل است که ما لایه‌برداری می‌کنیم تا این سلول‌ها را حذف کنیم. با اپیلاسیون، همه این موارد از روی پوست حذف می‌شوند. درنتیجه پوستی صاف، درخشان و تمیز خواهید داشت.

کاهش حساسیت‌های پوستی

بثورات نوعی التهاب پوست است که در اثر تحریک ایجاد می‌شود. با اصلاح با موبر و ژیلت، هرچند روز یک‌بار پوست را در معرض اصطکاک قرار می‌دهید که التهابات را بدتر می‌کند. اما در اپیلاسیون به پوست خود فرصت می‌دهید تا آرام شود. بسیاری از افراد بلافاصله پس از اصلاح با خارش مواجه می‌شوند و به‌محض شروع رشد مجدد مو، میزان خارش افزایش می‌یابد. با استفاده از اپیلاسیون، سوزش سریع کوتاهی را در حین انجام کار تجربه خواهید کرد، اما پس از آن مدت زمان زیادی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

معایب اپیلاسیون

با وجود مزایای چشمگیر، اپیلاسیون معایبی نیز دارد:

  1. یکی از اشکالات عمده اپیلاسیون این است که بسته به نوع پوست فرد می‌تواند بسیار دردناک باشد. افرادی که دارای پوست بسیار نرم و لطیف هستند در هنگام اپیلاسیون از دردناک بودن آن رنج می‌برند. این درد معمولاً زمانی رخ می‌دهد که موم از روی پوست برداشته می‌شود. البته همه افراد هنگام اپیلاسیون دچار درد نمی‌شوند. هرچه پوست ظریف‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد احساس درد کند. همچنین میزان درد تجربه شده به نحوه انجام اپیلاسیون توسط متخصص زیبایی و مهارت او بستگی دارد.
  2. در اپیلاسیون مطلقاً هیچ جایی برای اشتباه وجود ندارد. سالن‌های زیبایی به کارکنان بی‌تجربه اجازه می‌دهند اپیلاسیون انجام دهند که می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد کند. به‌عنوان مثال، تحت هیچ شرایطی نباید اپیلاسیون را در شرایط غیربهداشتی انجام داد، زیرا به‌راحتی منجر به عفونت‌های شدید پوستی می‌شود.
  3. «لیفتینگ پوست» یکی از بزرگ‌ترین خطرات اپیلاسیون است. لیفتینگ پوست زمانی اتفاق میوفتد که هنگام برداشتن نوار در هنگام اپیلاسیون، پوست پاره می‌شود. این اتفاق یک تجربه بسیار دردناک است که منجر به زخم‌های شدید روی پوست می‌شود. مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا چنین زخم‌هایی بهبود یابند. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که اپیلاسیون‌کار به‌اندازه کافی تجربه و مهارت نداشته باشد. به‌عنوان مثال، کسی که اپیلاسیون انجام می‌دهد باید بداند که انواع خاصی از پوست با اپیلاسیون سازگار نیستند. همچنین در طول پروسه اپیلاسیون یک ناحیه خاص از پوست، تنها می‌توان یک‌بار اپیلاسیون کرد. به‌عنوان مثال، وقتی موم را روی ناحیه خاصی از پوست قرار می‌دهید و برمی‌دارید و همه موها از پوست جدا نمی‌شوند، تحت هیچ شرایطی نباید آن ناحیه از پوست را دوباره اپیلاسیون کنید. اگر کسی در اپیلاسیون مجدد آن ناحیه اشتباه کند، پوست به‌راحتی تحریک شده و خونریزی می‌کند.
  4. اگرچه اپیلاسیون رشد کامل مو را تا 6 هفته به تعویق می‌اندازد، ولی در کمتر از 2 هفته موهای کوچک ظاهر می‌شوند. هرچند که مدت‌زمان آن طولانی‌تر از اصلاح با موبر و ژیلت است.
  5. کسانی که دیابتی هستند، قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، در دوران بارداری خود، از کافئین یا الکل زیادی استفاده می‌کنند یا سیگار می‌کشند، باید بعد از مشورت پزشک، اپیلاسیون کنند، زیرا این روش می‌تواند باعث قرمز شدن شدید پوست، سوختگی یا حتی چروک شدن پوست شود.

نکات قبل و بعد از اپیلاسیون

برای اینکه بهترین نتیجه را از اپیلاسیون ببرید و دچار حساسیت نشوید بهتر است نکاتی که در ادامه آمده است را رعایت کنید:

نکاتی که قبل از اپیلاسیون باید رعایت کنید

  1. مطمئن شوید که طول موهای شما حداقل 6 میلی‌متر است. موم به موهای کوتاه‌تر نمی‌چسبد، بنابراین بهتر است قبل از اپیلاسیون اجازه دهید موهای شما رشد کند.
  2. اگر موهای خود را اصلاح می‌کنید، حداقل 3 هفته صبر کنید تا موهای شما دوباره رشد کند و به‌اندازه کافی بلند شود.
  3. چند روز قبل از اپیلاسیون یک ‌لایه‌برداری ملایم انجام دهید و مرتب پوست خود را مرطوب کنید. البته در روز اپیلاسیون پوست شما باید کاملاً تمیز باشد و فقط از دوش آب گرم استفاده کنید، لایه‌برداری در روزهای منتهی به اپیلاسیون سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.
  4. مطمئن شوید که مرطوب‌کننده شما ضدحساسیت است و باعث تحریک نمی‌شود.
  5. از استفاده کردن از محصولاتی که باعث تحریک پوست می‌شوند خودداری کنید.
  6. اگر دوش آب گرم می‌گیرید، در صورت امکان از صابون ملایم و بدون عطر برای شستن بدن خود استفاده کنید.
  7. در روز اپیلاسیون دوش آب گرم بگیرید. آب نباید داغ باشد، دوش آب گرم به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کند و از بین بردن موها را آسان‌تر می‌کند. همچنین مهم است که برای جلوگیری از عفونت، در زمان اپیلاسیون پوست شما تمیز باشد.

نکاتی که بعد از اپیلاسیون باید رعایت کنید

  1. پوست شما بعد از اپیلاسیون مستعد تحریک شدن است پس لباس گشاد بپوشید تا پوست شما تنفس کند.
  2. تا چند روز پس از اپیلاسیون از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید.
  3. بعد از اپیلاسیون از لوسیون‎‌ها برای تسکین پوست خود استفاده کنید.
  4. در صورت تمایل از کرم هیدروکورتیزون برای تسکین پوست استفاده کنید.
  5. از فعالیت‌هایی که موجب اصطکاک پوست شما با لباس می‌شوند خودداری کنید. ورزش کردن با لباس تنگ در باشگاه بدن‌سازی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
  6. از رفتن به استخر، سونا، دریا و وان حمام خودداری کنید. همه این‌ها خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
  7. بعد از استعمال موم از محصولات بدون عطر استفاده کنید. با توجه به حساسیت پوست، بهتر است از عطرهای مصنوعی، صابون‌های رنگی یا سایر محصولاتی که ممکن است باعث تحریک شوند، خودداری کنید.
  8. پوست اپیلاسیون شده حساس‌تر است و عرق می‌تواند مشکلاتی مانند عفونت را ایجاد کند. از برنزه کردن یا سایر فعالیت‌هایی که شما را در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد، به مدت 1 تا 2 روز پس از اپیلاسیون خودداری کنید و سعی کنید در صورت امکان بیش‌ازحد عرق نکنید.
  9. بعد از گذشت حداقل یک روز، ناحیه را لایه‌برداری کنید. بهتر است 1 تا 2 روز بعد از اپیلاسیون لایه‌برداری را انجام دهید تا از تحریک پوست جلوگیری شود. موم خود نوعی لایه‌برداری است.

 

سؤالات متداول:
  1. اپیلاسیون ناحیه بیکینی چقدر دردناک است؟

اپیلاسیون بیکینی مخصوصاً برای بار اول می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما اگر از موم معمولی استفاده‌کنید، میزان درد قابل‌تحمل است.

  1. آیا اپیلاسیون باعث کاهش رشد مو می‌شود؟

نکته مهم این است که اپیلاسیون، موها را از ریشه بیرون می‌کشد در حالی که اصلاح این کار را نمی‌کند؛ بنابراین موهای جدید روی قسمت‌های اصلاح‌شده با ژیلت یا موبر سریع‌تر از قسمت‌های اپیلاسیون شده رشد می‌کنند. علاوه بر این، اپیلاسیون باعث لطافت پوست می‌شود. بعد از اپیلاسیون معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد تا موها به‌طور کامل رشد کنند.

اگر پرسش درباره اپیلاسیون دارید می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید تا متخصص زیبایی آچاره به آن پاسخ دهد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا