برق کشی ساختمان بدون سیم

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

پیشرفت روزانه تکنولوژی در سیستم برق کشی ساختمان نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. با این پیشرفت افراد مختلف به این فکر افتاده اند که آیا می‌شود برق کشی ساختمان بدون سیم را نیز تجربه کرد؟ پاسخ به این سوال تکنولوژی جدیدی را به سیستم برق کشی ساختمان اضافه کرد که به آن سیستم هوشمند سازی برق ساختمان گفته می‌شود.

با کمک این سیستم شما می‌توانید به آسانی و بدون نیاز به کلید و پریزها از راه دور و با کمک تلفن همراه خود تمامی چراغ‌های خانه را روش یا خاموش کنید.

برق کشی ساختمان بدون سیم یا سیستم خانه هوشمند چیست؟

سیستم خانه هوشمند، سیستم پیشرفته ای است که با نصب کردن مدول‌های خانه هوشمند در مناطقی مثل محل پریزها یا جعبه تقسیمات برق به آسانی می‌توان دستورات خود را با کمک ریموت، تایمر، رایانه و تلفن همراه خود به وسایل الکتریکی خانه ارسال کنید. این سیستم با کمک سنسورها اطلاعات را جمع آوری کرده و به سیستم مرکزی ارسال می‌کند. بعد از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات دستورات لازم به سمت عملگرها ارسال می‌شود.

آرزوی داشتن برق کشی ساختمان بدون سیم باعث رسیدن علم و تکنولوژی به این مدل سیستم سیم کشی دانست. امکان دارد که در آینده‌ای نزدیک سیم ها دیگر محلی برای عبور جریان برق نباشند و تکنولوژی جدید به جایی برسد که دیگر نیازی به داشتن سیم و کابل برای انتقال انرژی الکتریکی به ساختمان ها نباشد.

برق کشی ساختمان بدون سیم

روش‌های هوشمند سازی خانه به چه صورت است؟

به طور کلی سه روش برای هوشمند سازی سیستم برق کشی شما وجود دارد :

روش اول استفاده از سیستم سیم کشی مجزا (BUS)

اولین روش استفاده از سیستم سیم کشی (BUS) مجزا برای منتقل کردن اطلاعات است. در این روش استانداردهایی وجود دارد که معروف‌ترین آنها  سیستم BACne, S-Bus و EIB می‌باشد. اطلاعات جمع آوری  شده در این سیستم با کمک سیم‌های 1،2 و 4 زوج انتقال پیدا می‌کنند. این سیم‌ها کاملاً از سیستم برق اصلی جدا می‌باشند.

در این روش سنسورها اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال کرده و در آنجا مرکز کنترل پس از تحلیل اطلاعات دریافتی باعث قطع یا وصل شدن جریان های برقی می‌گردند.

روش دوم استفاده از سیستم سیم‌های برق (PLC)

دومین روش که استفاده از سیم‌های برق می‌باشد. معتبرترین استاندارد این سیستم X10 می‌باشد. از مزایای این سیستم انتقال اطلاعات بدون نیاز به سیم کشی مجزا و با کمک سیم های برق موجود در ساختمان است. در هر نقطه کنترلی، ماژول‌هایی نصب می‌شود که اطلاعات را از طرف مرکز کنترل دریافت و دستور خاموش و روشن شدن را می‌دهد.

برق کشی ساختمان بدون سیم

روش سوم استفاده از سیستم وایرلس (Wireless)

روش سوم که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از سیگنال‌های بیسیم یا همان وایرلس می‌باشد. استانداردهای معتبر در این روش Z-Wave و Zigbee است که فرمان‌ها در آن از طریق سیگنال‌های وایرلس به دستگاه‌ها ارسال و دریافت می‌شود.

از مزایای این روش می‌توان به سرعت بالای انتقال اطلاعات، عدم نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان و راحتی پیاده سازی سیستم اشاره کرد.

آموزش سیم کشی مدرن ساختمان

اولین مرحله تهیه نقشه :

این کار نیز همانند هر کار دیگری قبل از انجام دادن نیازمند یک نقشه یا طرح کلی است. داشتن نقشه یا طرح کلی ساختمان می‌تواند سرعت و ظرافت کار را بیشتر کرده و طراحی سیم کشی مدرن و هوشمند ساختمان را براساس استانداردها انجام دهد.

دومین مرحله اندازه زدن و خط تراز

جهت کنده کاری و آماده کردن فضا برای کلید و پریزها باید خط تراز کشیده شود. طبق استانداردهای برق ساختمان فاصله کلید و پریزها از کف ساختمان باید بین 110 تا 120 سانتیمتر باشد. با کمک لیزرهای تراز یا شلنگ تراز دو سر هر دیوار را نشانه گذاری کرده و به وسیله ریسمان رنگ یک خط سراسری کشیده شود. به این ترتیب اندازه‌های دقیق و سطوح قرارگیری کلید و پریز روی دیوار مشخص می‌شود.

سیم کشی ساختمان هوشمند

سومین مرحله کندن محل

  زمانی که طرح کلی شما مشخص شد باید مکان‌هایی که قرار است لوله‌ها و قوطی‌های برق در آن جا بگیرند کنده شوند. شما می‌توانید با کمک شیارزن، بتن کن یا هیلتی و روش سنتی تیشه های برق کاری و چکش و قلم این کار را انجام دهید.

چهارمین مرحله قوطی گذاری

در این مرحله قوطی‌های برق هوشمند ساختمان که مخصوص نصب کلید و پریزهای شومندسازی هستند را روی دیوار نصب کنید. قوطی‌ها را در جای مشخص شده با کمک گچ محکم کنید. اما دقت کنید که حتماً قوطی با دیوار هم سطح باشند.

پنجمین مرحله لوله گذاری

لوله‌های برق محل عبور سیم‌های برق، تلفن و آنتن به مکان‌های مختلف ساختمان می‌باشند. پس گذراندن مرحله قوطی گذاری، لوله‌های برق را رد کرده و در جای خود محکم کنید.

از انواع مختلفی از لوله‌ها، همچون لوله‌های فلزی، گالوانیزه یا PVC می‌توانید استفاده کنید. لوله‌های برق را از کف ساختمان عبور می‌دهند و همچنین می‌توان از لوله‌های خرطومی برای مسیرهای کوتاه استفاده کرد.

سیم کشی ساختمان اتوماتیک

ششمین مرحله سیم کشی

سیم کشی برق بدون فنر سیم کشی امکان پذیر نیست. ابتدا فنر را از لوله‌ها عبور داده سپس سیم‌ها را به انتهای فنر وصل کرده و سر دیگر فنر را می‌کشیم

هفتمین مرحله سیم بندی

پس از سیم کشی باید سیم‌ها را تقسیم بندی کرد و به هر کلید و یا پریز برق رساند و سیم‌های روشنایی‌ها را در قوطی مربوطه قرار داد که به این مرحله سیم‌بندی می‌گویند. سیم بندی‌ها بسیار مهم می باشند زیرا اگر در این مرحله اشتباهی صورت گیرد باعث اتصالی و اشکال در سیستم خواهد شد.

هشتمین مرحله تست کابل در سیم کشی هوشمند

پس از مرحله سیم کشی و سیم بندی باید کابل‌ها و علامت گذاری سیم‌ها توسط تکنسین مجرب سیم کشی برق هوشمند بررسی شده و درستی و کامل بودن آن را تایید کنند.

هوشمند سازی ساختمان

نهمین مرحله نصب تجهیزات برق کشی ساختمان هوشمند

در این مرحله کلیدها، پریزها، سرپیچ‌ها، آیفون و فیوزهای مخصوص هوشمند سازی نصب می‌شوند. این مرحله نیز نیازمند یک فرد متخصص است که با مهارت و سلیقه کار را تحویل شما بدهد.

از آچاره کمک بگیرید

شما می‌توانید کلیه این مراحل را با درخواست سیم کشی ساختمان بدون سیم یا برق کشی هوشمند ساختمان از آچاره انجام دهید. متخصصین آچاره می‌توانند به شما مشاوره رایگان داده و هزینه‌های انجام کار را برای شما برآورد کنند.

4.2/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا