ابزار سیم کشی ساختمان

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان همانند تمامی کارهای دیگر نیازمند ابزار مخصوص به خود می‌باشد. این ابزار برای فرایند سیم کشی مورد نیاز است و هر کدام کار مخصوص به خود را انجام می‌دهد. در اینجا ما ابزار سیم کشی ساختمان را به صورت جداگانه معرفی کرده و به شما خواهیم گفت که از هرکدام برای چه کاری باید استفاده کرد.

ابزار سیم کشی ساختمان

ابزار سیم کشی در برق ساختمان هریک کاربرد خاص خود را دارند. با شناسایی طرز کار آنها می‌توان به درستی آنها را به کار برد.

سیم

سیم در سیم کشی ساختمان ارتباط الکتریکی بین تجهیزات الکتریکی را برقرار می‌سازد. انتخاب سیم مطابق استاندارد و جداول مربوطه می‌باشد.

رنگ سیم ها

انواع سیم در سیم کشی ساختمان عبارتند از :

  • سیم مفتولی
  • سیم افشان
  • سیم رشته ای

کابل

به هادی‌های روکش دار با مقطع بیش از 10 میلی متر مربع کابل می‌گویند. همچنین دو یا چند رشته سیم روکش دار که درون یک غلاف عایق قرار می‌گیرند فارغ از سطح مقطع، کابل محسوب می‌شوند.

سیم چین

از سیم چین برای قطع سیم مسی استفاده می‌شود. سیم چین از دو قسمت فک و دسته تشکیل شده است. فک دارای دو لبه تیز برنده از جنس فولاد می‌باشد. دسته دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است. نرمی روکش نیز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کف دست در اثر کار مداوم می‌باشد.

سیم چین

هرگز از سیم چین برای روكش برداری سیم استفاده نکنید. زیرا معمولاً در این حالت‌هادی سیم آسیب می‌بیند و سیم و اتصال از نظر الکتریکی و مکانیکی ضعیف می‌شود. همچنین این وسیله برای گرفتن و چرخاندن اجسام مناسب نیست. اگر با سیم چین مفتول‌های فولادی را قطع کنید ممکن است نوک تیز این وسیله آسیب دیده و باعث عملکرد ضعیف آن شود.

سیم لخت کن

از سیم لخت کن برای روکش برداری سیم استفاده می‌شود و دو مدل دستی و اتوماتیک دارد. سیم لخت کن دستی از سه قسمت فک، دسته و پیچ تنظیم تشکیل شده است. فک دارای دو لبه تیز برنده از جنس فولاد برای قطع روکش می‌باشد. دسته سیم لخت کن دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است. با پیچ تنظیم فاصله بین دولبه فک متناسب با سایز سیم تنظیم می‌شود تا هنگام روکش برداری به هادی آسیب نرسد.

بیشتر بخوانید سیم کشی کولر گازی

سیم لخت کن

اگر پیچ تنظیم زیاد باز شود، دهانه سیم لخت كن، بیشتر از ضخامت عایق بسته شده و قطعاً هادی، زخمی یا بریده خواهد شد.

سیم لخت کن اتوماتیک از دو قسمت فک و دسته تشکیل شده است. فک نیز دارای دو قسمت ثابت و متحرک است. فک ثابت دارای لبه صاف برای نگهداشتن روکش سیم و فک متحرک دارای شیارهایی با لبه تیز متناسب با قطر سیم برای قطع روکش می‌باشد. دسته دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است.

انبردست

از انبردست برای نگهداشتن قطعه کار و قطعه سیم استفاده می‌شود. انبردست از دو قسمت فک و دسته تشکیل شده است. فک دارای دو لبه تیز برنده و دولبه پهن آج‌دار است. از لبه‌های تیز برای قطع کردن سیم و لبه‌های آج‌دار برای نگهداشتن استفاده می‌شود.

انبردست

دسته دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است.

دم باریک

از دم باریک برای نگهداشتن قطعه کار در مجراهای باریک و دراز و قطع سیم استفاده می‌شود. دم باریک از دو قسمت فک و دسته تشکیل شده است. فک دارای دو لبه تیز برنده و دو لبه باریک آجدار است.

دم باریک

از لبه‌های تیز برای قطع کردن سیم و لبه‌های آجدار باریک و دراز برای نگهداشتن استفاده می‌شود. دسته دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است.

دم گرد

از دمگرد برای سؤالی کردن سیم مفتولی جهت بستن سیم زیر پیچ استفاده می‌شود. دم گرد از دو قسمت فک و دسته تشکیل شده است.

دم گرد

فک دارای دولبه مخروطی شکل می‌باشد. دسته دارای روکش نرم و عایق از جنس PVC با حداقل تحمل ولتاژ 750 ولت است.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از پرمصرف‌ترین ابزارهای سیم كشی است، انواع مختلف دارد كه دونوع چهار سو و دو سو بیشترین كاربرد را داراست. هر چه دسته پیچ گوشتی قطورتر باشد گشتاور بزرگتر ایجاد كرده و با نیروی كمتری پیچ را باز می‌كند.

پیچ گوشتی

یكی از نكات مهم استفاده صحیح پیچ گوشتی، متناسب بودن آن با نوع پیچ است. استفاده ناصحیح از پیچ گوشتی برای باز و بستن پیچ چهارسو باعث خراب شدن آن می‌شود.

  • استفاده متوالی از ابزارهای دستی باعث مشكلات در مچ دست و تنگی كانال اعصاب مچ دست می‌شود.
  • پیچ گوشتی‌های ضربه خور كه دارای انتهای فلزی هستند برای كارهای برقی ایمن نبوده و خطر برق گرفتگی به همراه دارند.

پرس سرسیم

پرس سرسیم برای پرس کردن سرسیم به هادی‌های افشان سیم استفاده می‌شود.

ابزار سیم کشی ساختمان

سرسیم ارتباطی

سرسیم‌هایی که برای برقراری ارتباط استفاده می‌شوند را سرسیم ارتباطی گویند و دارای اشکال متنوع و اندازه‌های متناسب با اندازه سیم هستند.

سرسیم انشعابی

سیم‌هایی که برای گرفتن انشعاب از سیم اصلی توسط سیم فرعی استفاده می‌شود را سیم انشعابی گویند و دارای اندازه‌های مختلفی هستند.

ابزار سیم کشی ساختمان

سرسیم انشعابی با قرار گرفتن روی سیم اصلی با فشار دست تیغه فلزی خود را به عایق سیم فرو می‌کند تا اتصال بین تیغه سرسیم انشعابی‌هادی سیم برقرار شود. سپس با زدن سرسیم ارتباطی به سیم فرعی می‌توان ارتباط سیم فرعی را با سیم اصلی توسط سرسیم انشعابی برقرار کرد.

کابلشو

از کابلشو برای بستن کابل به زیر پیچ استفاده می‌شود. کابلشوها متناسب با سایز کابل تولید می‌شوند.

اتصال ترمینالی

برای اتصال دو سیم به یکدیگر در سیم کشی برق ساختمان از ترمینال استفاده می‌شود. ترمینال دارای دو بخش فلزی و عایق می‌باشد. وظیفه بخش فلزی برقراری ارتباط الکتریکی و استحکام مکانیکی بین هادی‌های دو سیم است. وظیفه عایق نیز عایق کاری بخش فلزی برای جلوگیری از برق گرفتگی است.

ترمینال‌ها در شکل‌های متنوع و اندازه‌های متناسب با سیم و با مکانیزم‌های گوناگون ساخته شده اند.

ترمینال بلوکی پیچی

ترمینال بلوکی پیچی برای اتصال سیم‌ها از اندازه 1.5 میلی متر الی 10 میلی متر ساخته شده اند. استحکام مکانیکی محل اتصال از طریق فشار پیچ بر روی‌هادی تأمین می‌شود. جنس ترمینال بلوکی پیچی، پالستیک، چینی یا باکالیت می‌باشد.

ابزار سیم کشی ساختمان

ترمینال فشاری اهرم

ترمینال فشاری اهرم برای اتصال سیم‌ها تا اندازه 2.5 میلی متر ساخته شده اند. استحکام مکانیکی محل اتصال با مکانیزم فشار اهرم است و جنس عایق آن باکالیت می‌باشد.

ترمینال کانکتور پیچی

ترمینال کانکتور پیچی برای اتصال سیم‌ها تا اندازه 2.5 میلی متر ساخته شده اند. استحکام مکانیکی محل اتصال با مکانیزم پیچاندن کانکتور تأمین می‌شود. جنس عایق کانکتور پیچی باکالیت می‌باشد.

لحیم

آلیاژ لحیم مركب از سرب و قلع است. با توجه به درصد زیاد قلع نسبت به سرب، لحیم را قلع نیز می‌نامند. قلع با آب و هوا تركیب نمی‌شود، به همین جهت پوشش بسیار خوبی برای فلزاتی نظیر مس است و از اكسید شدن آن جلوگیری می‌کند. لحیم به صورت مفتول نازک در قرقره‌های حدود 250 گرمی‌و 500گرمی یا یك كیلوگرمی تولید می‌شود.

ابزار سیم کشی ساختمان

قطر مفتول‌های لحیم، مختلف و در حدود كسری از یک تا چندین میلیمتر است. لحیم‌ها را با درصد ترکیب‌های مختلف قلع و سرب نیز می‌سازند.

هویه قلمی

از هویه برقی برای تأمین حرارت لازم ذوب کردن لحیم استفاده می‌شود. هویه برقی دارای دو شکل قلمی و هویه تفنگی است. هویه قلمی برای لحیم کاری‌های طولانی مدت و تعداد زیاد قطعات مناسب است. هویه تفنگی برای لحیم كاری‌های كوتاه مدت و تعداد كم قطعات مناسب است.

هویه قلمی

چاقوی کابل بری

چاقوی کابل بری برای بریدن، روکش برداری کابل جهت نصب سرکابل کاربرد دارد. هنگام روکش برداری کابل نباید چاقو را به طرف خود حرکت دهید زیرا ممکن است تیغه چاقو از روکش کابل جدا شده و به بدن شما برخورد کند.

ابزار سیم کشی ساختمان

قیچی کابل بری

قیچی کابل بری برای بریدن کابل استفاده می‌شود و در انواع دستی و هیدرولیکی موجود می‌باشند.

قیچی کابل بری

پرس کابل شو

پرس کابلش و برای پرس کردن کابل شو به هادی کابل استفاده می‌شود.

ابزار سیم کشی ساختمان

گلند

گلند برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غلhف کابل در محل ورود به تابلوهای فلزی برق و تخته کلم موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود.

ابزار سیم کشی ساختمان

شیلنگ تراز

شــیلنگی شــفاف و پر از آب اســت. پس از جانمایی تجهیزات برقی ، یکی از آنهــا را با رعایت ارتفاع نصب به عنوان مبنا انتخاب می‌کنند ســپس سطح آب یک طرف شــیلنگ را در محل مبنا و ســر طرف دوم را در دیگر محل جانمایی قرار میدهند سر طرف دوم را بالا و پایین می‌کنند تا ســطح آب طرف اول در ارتفاع مبنا قرار گیرد.

ابزار سیم کشی ساختمان

لذا طبق قوانین فیزیک سطح آب طرف دوم تراز با سطح آب طرف اول است. سطح آب طرف دوم را علامت گذاری می‌کنند بدین ترتیب دو نقطه تراز می‌شوند.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

تراز لیزری

تراز لیزری دستگاهی اســت که پس از استقرار روی سه پایه، نور لیزری در سطح می‌تاباند. اکنون می‌توان با تنظیم ارتفاع سه پایه خط لیزری بر روی دیوار داشت و علامت گذاری کرد.

ابزار سیم کشی ساختمان

ترازهای لیزری مجهز به آهنربا نیز می‌باشند که قابلیت نصب بر چار چوب فلزی درهای آهنی را نیز دارند همچنین برخی از آنها علاوه بر سطح افقی قادر به تاباندن نور در ســطح عمودی نیز هستند.

دریل

دریل برای سوراخ کاری با مته در سطوح فلزی، بتونی و چوبی استفاده می‌شود و دارای انواع زیر است:

  1. دریل دستی ساده
  2. دریل دستی چکشی
  3. دریل بتن کن

دریل

مته

ســوراخ کاری توســط مته انجام می‌شود. این عمل با گرداندن مته توسط دریل بر روی سطح اجسام صورت می‌گیرد. مته‌ها در انواع و اشــکال مختلف به منظور خاص ساخته شده اند.

مقاله پیشنهادی سیم کشی ساختمان چند طبقه

 لوله برق

لوله برق، مجرایی برای عبور ســیم‌های برق به منظور حفاظت‌هادی و روکش آن در سیم کشی برق ساختمان می‌باشد و جنس لوله‌های برق فلزی و غیر فلزی است.

لوله برق

لوله برق فلزی از جنس فوالد در ســیم کشی روکار و لوله برق غیرفلزی از جنس PVC در سیم کشی توکار استفاده می‌شوند.

فنر سیم کشی

برای عبور دادن ســیم از داخــل لوله از فنر مخصوص سیم کشی استفاده می‌کنند. این فنر از یك نوار باریک فولادی درست شده كه به انتهای آن یک گوی فلزی یا پالستیكی و به ابتدای آن حلقه ای جهت اتصال سیم به فنر طراحی شده است.

فنر سیم کشی ساختمان ویلایی

این فنر در مدل پالستیكی با هســته فولادی نیز وجود دارد. اندازه متداول فنرها 5 ، 10 و 15 متر است.

استعلام قیمت سیم کشی تلفن

فازمتر

فازمتر یک پیچ گوشتی دوسو با امکان تشخیص فاز از نول است. فازمتر یکی از ابزار سیم کشی ساختمان و بسیار مهم برای انجام کار است.

فازمتر

 

 

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به سیم کشی ساختمان مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا