معرفی 3 ابزار مورد نیاز لوله‌کشی + نحوه کار با ابزارآلات لوله‌بری

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

در هر کار فنی داشتن ابزارآلات مناسب حرف اول را می‌زند. شناخت ابزار مناسب با هر کار و همینطور انتخاب نوع درست آن‌ها برای کاری که باید انجام بشود بسیار مهم است. در کنار شناخت ابزار، دانستن نحوه صحیح کار با آن‌ها و همچنین رعایت نکات ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر علاقمند هستید کارهای مرتبط با لوله‌کشی ساختمان را خودتان انجام بدهید و یا به تازگی در این حوزه مشغول به فعالیت شدید، با این مقاله از آچاره همراه باشید؛ در این مقاله ابزار مورد نیاز لوله‌کشی و همچنین نحوه کار با آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

خدمات لوله کشی ساختمان با آچاره

انواع ابزار لوله‌کشی

کمان اره

کمان اره پرکاربردترین ابزار مورد نیاز لوله‌کشی است. این نوع از ابزارآلات لوله‌کشی برای بریدن لوله‌های فولادی، سیاه، گالوانیزه و انواع دیگر فلزات کاربرد دارد. کمان اره ابزاری ساده و کاربردی برای بریدن لوله‌ها در هنگام انجام کارهای اصول لوله‌کشی کمان اره در دو نوع متغیر و ثابت و همینطور با دسته هفت تیری و یا معمولی ساخته و عرضه می‌شود. کاربرد این دو نوع متفاوت است، معمولا کمان اره ثابت برای بستن تیغه اره‌هایی با اندازه اسمی 300 میلی متر و کمان اره متغیر برای بستن تیغه اره‌هایی با اندازه اسمی 250 تا 350 به کار می‌رود. جنس تیغه اره باتوجه به کاربردی که دارد متفاوت است. تیغه اره فولادابزار برای برش‌کاری کارهای نرم و معمولی و جنس فولادابزار آلیاژی برای کارهای سخت‌تر و فولادها کاربرد دارد. از تیغه اره‌هایی با جنس فلزات سخت (الماسه) معمولا برای کارهای ماشینی و سخت‌تر استفاده می‌شود.

انواع ابزار لوله‌کشی کمان اره

بیشتر بخوانید:  همه اطلاعات ضروری که باید درباره انواع لوله کشی ساختمان بدانید

لوله‌بُر

لوله‌بر یکی دیگر از تجهیزات لوله‌کشی است که جهت بریدن لوله‌های فولادی سیاه و گالوانیزه به کار می‌رود. دقت برش این ابزار لوله‌کشی بسیار بالا بوده و در کوتاه‌ترین زمان برش را انجام می‌دهد. لوله برها در سه نوع دستی، برقی و هیدرولیکی در بازار موجودند. تیغه برش و غلتک لوله‌برهای دستی را می‌توان در صورت خرابی، به وسیله خارج کردن پین‌ها تعویض نمود. لوله‌برهای دستی 4 نوع با کاربردهای مختلف دارند:

لوله‌بر یکی دیگر از تجهیزات لوله‌کشی

  • یک تیغه یک دسته
  • چند تیغه یک دسته
  • یک یا چند تیغه دو دسته
  • چند تیغه زنجیری (برای برش تدریجی لوله‌های قطور)

گیره لوله

یکی از ابزارآلات لوله‌کشی پرکاربرد، گیره لوله است. این ابزار لوله‌کشی برای نگه داشتن لوله هنگام انجام کارهای لوله‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. گیره‌های لوله در دو نوع رومیزی و سیار (صحرایی) در بازار موجودند. گیره لوله رومیزی همانطور که از نامش پیداست به وسیله پیچ و مهره روی میز کار نصب شده و برای کارهای مربوط به لوله‌کشی در محیط کارگاهی کاربرد دارد.

گیره لوله یکی دیگر از تجهیزات لوله‌کشی

گیره لوله‌های سیار یا صحرایی برای استفاده در محل لوله‌کشی کاربرد دارند. این نوع گیره‌ها شامل سه‌پایه‌ای برای استقرار و محکم شدن و یک سینی برای قرار دادن ابزارآلات روی آن هستند. نوع دیگری ازگیره لوله‌ها، گیره زنجیری است که آن هم در دو مدل رومیزی و سیار در بازار عرضه می‌شود. معمولا از این نوع گیره برای بستن و مهار کردن لوله‌های قطور و ضخیم‌تر استفاده می‌کنند.

نحوه استفاده از ابزارآلات لوله‌کشی

کار با ابزارآلات در هر حوزه‌ای نیازمند تجربه، دانش و دقت است. اگر برای بار اول از تجهیزات لوله‌کشی معرفی شده جهت لوله‌کشی ساختمان استفاده می‌کنید و یا در این زمینه کم تجربه هستید، حتما قبل از شروع به کار با نحوه صحیح کار و همچنین نکات ایمنی کار با ابزار مورد نیاز لوله‌کشی آشنا شوید.

نحوه کار با گیره لوله

ابزارآلات لوله‌کشی - روش نصب گیره لوله روی میز کار

یکی از ابزار مورد نیاز لوله‌کشی که کاربرد بسیار زیادی دارد، گیره لوله رومیزی است. گیره رومیزی که عموما در محیط کارگاه کاربرد دارد شامل فک پایین، فک بالا، چنگک، دسته گیره، پیچ تنظیم، قسمت فوقانی و بدنه تحتانی است که از طریق این قسمت روی میز کار نصب می‌شود. گیره‌لوله‌های رومیزی همانطور که قبلا اشاره شد دو فک (آجدار ثابت و متحرک) دارند. برای استفاده از گیره در یکی از انواع گیره‌لوله، فک متحرک باید به صورت لولایی به فک ثابت نزدیک شده یا از آن جدا شود.

فک متحرک یا فوقانی یک دسته و چنگک دارد. با کمک دسته، چنگک را از قسمت تحتانی گیره جدا کرده و سپس لوله‌ای که قصد برش آن را دارید روی فک ثابت قرار داده، سپس فک فوقانی یا متحرک و چنگک را در جای خود قرار داده و دستگیره متصل به پیچ تنظیم را در جهت عقربه‌های ساعت بپرخانید تا فک‌ها به هم نزدیک شده و لوله محکم در جای خودش قرار بگیرد.

همانطور که قبلا اشاره شد اره کاری معمولا به دو صورت دستی و یا توسط ماشین انجام می‌شود. برای کار با این ابزار مورد نیاز لوله‌کشی نیاز است که اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسید. کمان اره شامل دسته، پیچ و مهره خروسکی، کمان، فک‌های نگهدارنده تیغه اره، دو پین یا میله نگهدارنده تیغه اره است.

نحوه برش لوله به وسیله کمان اره به صورت دستی :

ابزار مورد نیاز لوله‌کشی

ابتدا لوله‌ای که باید بریده شود را داخل ابزار گیره لوله که قبل تر معرفی شد قرار دهید. برای جلوگیری از لرزش و ایجاد صدا هنگام برش، باید قسمتی که قصد بریدن آن را دارید نزدیک به گیره بسته شود.

ابزار مورد نیاز لوله‌کشی

بسته به ضخامت و جنس لوله باید تیغه اره‌ای با جنس و تعداد دندانه‌های مناسب را انتخاب کنید. معمولا از تیغه اره خشکه‌بُر 18 دندانه در 25 میلی متر برای بریدن لوله استفاده می‌شود.

ابزار مورد نیاز لوله‌کشی - برش لوله

در استفاده از ابزار مورد نیاز لوله‌کشی جهت بستن صحیح تیغه به داخل کمان اره باید دقت کنید که جهت دندانه‌های تیغه اره با علامت فلشی که بر روی آن قرار دارد، به سمت جلوی کمان اره باشد.

برای اینکه تیغه اره سر نخورد و از محل برش منحرف نشود، باید مطابق شکل توسط کمان اره یک شیار راهنما برای قرار گرفتن تیغه اره در جداره لوله ایجاد کنید.

برای برش صحیح لوله و جلوگیری از شکستن تیغه اره، باید نیرو و سرعت یکنواخت و مشخصی به لوله وارد کنید. معمولا سرعت حرکت اره استاندارد 60 بار در دقیقه است. نیرو فقط در حرکت به جلو (جهت برش) باید اعمال شود و در جهت برگشت نیرویی به آن وارد نکنید. هنگام برش و اره کاری از تمام طول تیغه اره استفاده کنید.

نکات ایمنی کار با کمان اره

  • برای خنک کردن تیغه اره (در اثر اصطحکاک شدید با لوله، تیغه در طول کار داغ می‌شود) بهترین کار استفاده از مایع خنک کننده آب و صابون است. هرگز برای خنک کردن اره از روغن استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از پرت شدن لوله و آسیب دیدگی، قبل از رسیدن به انتهای لوله هنگام برش، سرعت حرکت کمان اره را کم کرده و با یک دسته لوله بریده شده را گرفته و مهار کنید.
  • از محکم بودن دسته کمان اره پیش از شروع کار مطمئن شوید.
  • برای بریدن لوله‌های جدار نازک مثل لوله سیفون دستشویی، بهتر است لوله را هنگام برش چرخانده و برش را روی محیط آن انجام بدهید. این کار مانع از شکستن دندانه‌ها و گیر کردن کمان اره می‌شود. استفاده از لوله‌بر برای این جنس لوله‌ها مناسب‌تر است.
  • قسمتی از لوله که قصد برش آن را دارید باید 10 الی 15 سانت از لبه گیره فاصله داشته باشد.

نحوه کار با لوله‌بر

مشابه کار با کمان اره، لوله هنگام برش باید با رعایت فاصله استاندارد از لبه گیره، محکم به آن بسته شود.

ابزار مورد نیاز لوله‌کشی

محل بریدن لوله را با یک متر فلزی، مداد، سوزن یا خط‌کش قبل از شروع برش مشخص کنید.

فاصله تیغه برش و غلتک‌ها باید کمی بیشتر از قطر لوله باشد، برای تنظیم این فاصله دسته لوله‌بر را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

نحوه استفاده از ابزارآلات لوله‌کشی

تیغه لوله‌بر را روی قسمتی از لوله که از قبل علامت گذاری کردید قرار داده و دسته لوله‌بر را در جهت عقربه‌های ساعت بپرخانید.

پس از اینکه تیغه و غلتک‌ها با جداره لوله برخورد کرده و فیکس شدند، لوله‌بر را دور محیط لوله بچرخانید. (لوله‌برهای دستی چهارتیغه به دلیل تعدد تیغه‌ها نیازی به چرخش 360 درجه ندارند و معمولا برای بریدن لوله‌های نزدیک به سقف مناسب هستند).

نحوه استفاده از ابزارآلات لوله‌کشی

برای خنک کردن نیغه لوله‌بر و همینطور روان کار کردن آن، پس از ایجاد شیار در جداره لوله، روی محل تماس تیغه برش و لوله چند قطره روغن بریزید.

ابزار مورد نیاز لوله‌کشی

بعد از هربار که لوله‌بر را روی محیط لوله چرخاندید، دسته آن را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و تا زمانی که لوله بریده شود این کار را تکرار کنید.

نکات ایمنی کار با لوله بر

  • قبل از جدا شدن دو سر لوله، پیش از پایان برش‌کاری لوله جدا شده را با دست گرفته و مهار کنید تا روی زمین سقوط نکند.
  • هرگز از لوله‌بری که تیغه آن شکسته یا آسیب دیده برای برش لوله استفاده نکنید.
  • لوله‌ها را قبل از برش چک کنید و مطمئن شوید که لهِ یا اصطلاحا دو پهن نباشند.
  • از میزان استاندارد سفت بودن دسته لوله‌بر قبل از بریدن لوله مطمئن شوید. سفت کردن بیش از حد دسته منجر به شکستن تیغه برش لوله‌بر می‌شود.
  • لوله‌بر را باید متناسب با قطر لوله انتخاب کنید. محدوده قطر لوله روی بدنه لوله‌بر حک می‌شود و می‌توانید هنگام خرید ابزار مورد نیاز لوله‌کشی گزینه مناسب‌تر را بر این اساس انتخاب کنید.
  • منبع: chap.sch.ir

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا