ساده‌ترین آموزش نصب کلید و پریز همراه با عکس

ساختمانبرقکاریکلید و پریز

نصب کلید و پریز جدید در خانه و یا تعویض و تعمیر آن از جمله اقداماتی است که در همه خانه‌ها مورد نیاز است و اگر چه کار چندان دشواری نیست اما نیاز به آموزش دارد. لذا در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به آموزش نصب کلید و پریز بپردازیم.

کلید پریزهای دیواری معمولاً طول عمر زیادی دارند اما با گذر زمان ممکن است به علت فرسودگی نیاز به تعویض پیدا کنند. یکی دیگر از دلایل تعویض کلید و پریز می‌تواند ایجاد تغییرات ظاهری باشد؛ مثلا ممکن است بخواهید رنگ یا مدل آن را عوض کنید. یا نیاز به اضافه کردن چراغی جدید در اتاق داشته باشید. فراموش نکنید به هر دلیلی که تصمیم به تعویض کلید و پریز گرفته‌اید باید ابتدا زمانی را به  آموزش نصب کلید و پریز اختصاص دهید و حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

ابزار مورد نیاز برای آموزش نصب کلید و پریز

نصب کلید و پریز ساختمان بسته به اینکه ساختمان قدیمی یا جدید است و یا محل نصب آن کجای ساختمان است می‌تواند متفاوت باشد اما به‌طورکلی برای نصب به ابزار زیر احتیاج پیدا دارید:
سیم‌چین یا سیم لخت‌کن
• چسب نواری برق
پیچ گوشتی
دم‌باریک
فازمتر

ابزار مورد نیاز برای آموزش نصب کلید و پریز

ایمنی کار برای نصب کلید و پریز برق

  • نکات ایمنی هنگام نصب کلید و پریز برق حتماً باید رعایت شود. همیشه قبل از شروع هر کارِ برقی مطمئن شوید که جریان برق را قطع کرده‌اید.
  • حتماً برای ایمنی بیشتر پس از قطع کردن جریان برق، وسیله برقی و یا سیم‌ها را با استفاده از فازمتر چک کنید تا از قطعی جریان برق در آن‌ها مطمئن شوید.
  • به‌هیچ‌عنوان با دست مرطوب و یا خیس پریز برق را لمس نکنید.
  • حتماً پس از نصب کلید و پریز ساختمان از محکم بودن آن مطمئن شوید.
  • تنها درصورتی‌که به استفاده از ابزار و وسایل آشنایی دارید برای نصب کلید پریز برق اقدام کنید.
  • اگر قبلاً کار برقی انجام نداده‌اید و یا با مبانی اولیه کارهای برقی آشنا نیستید بهتر است از یک تکنسین برای این کار کمک بگیرید.

سیم کشی ساختمان را به تکنسین آچاره بسپارید!

گام به گام با آموزش نصب کلید و پریز

قدم اول: انتخاب کلید و پریز برق مناسب

هنگام نصب کلید و پریز ساختمان سعی کنید همیشه از کلیدهای تک پل استفاده کنید. این کلیدها کاربردهای زیادی در سیم کشی ساختمان دارند. این کلیدها می‌توانند برای روشنایی سقفی، راهروها، زیرزمین، زیرشیروانی، پنکه سقفی، لوستر و چراغ پاسیو و ….  مورد استفاده قرار بگیرند. کلیدهای تک پل دارای ضامن هستند و معمولاً به‌گونه‌ای نصب می‌شوند که وقتی کلید به سمت پایین قرار گیرد جریان برق را قطع می‌کند.

گام به گام با آموزش نصب کلید و پریز

قدم دوم: قطع کردن جریان برق

قبل از انجام هر کاری برای نصب کلید و پریز برق ابتدا فیوز برق را قطع کنید. با استفاده از فازمتر از قطع بودن برق در قسمتی که قصد نصب کلید و پریز برق را دارید مطمئن شوید.

نصب کلید و پریز

قدم سوم: مشخص کردن سیم فاز و نول

برای نصب کلید و پریز ساختمان یا انجام هر کار برقی دیگر ابتدا باید سیم فاز و نول را تشخیص دهید. برای تشخیص سیم فاز و نول، فازمتر را به سیم متصل می‌کنیم و انتهای فازمتر را فشار می‌دهیم. اگر چراغ فازمتر روشن شد یعنی آن سیم فاز است و سیم دیگر نول.

قدم چهارم: اتصال مکانیزم کلید برق

عموما کلید و پریزها دارای دو بخش مهم هستند. مکانیزم درونی و قاب بیرونی  کلید و پریز. در این مرحله باید روی کلید و یا پریز را با پیچ‌گوشتی بازکنید. سپس سیم‌های فاز و نول را به ترمینال‌های مکانیزم برق متصل کنید. سپس کلید و پریز برق را در درون قوطی قرار می‌دهیم و درنهایت پایه‌ها را در داخل قوطی می‌بندیم تا در جای خود ثابت قرار گیرد.

 نصب کردن کلید و پریز

قدم پنجم: نصب کلید و پریز برق

در این مرحله کادر دور کلید را روی پریز قرار می‌دهیم و از محکم شدن آن مطمئن می‌شویم سپس کلید تک پل و یا دو پل را روی آن قرار می‌دهیم و اگر با پیچ بسته می‌شود پیچ‌ها را محکم می‌کنیم.

قدم آخر:

در مرحله آخر فیوز را وصل می‌کنیم و کلید یا پریز را امتحان می‌کنیم و درصورتی‌که لامپ روشن شود یعنی مراحل نصب کلید پریز برق را به‌درستی انجام داده‌ایم. تمام مراحل آموزش نصب کلید و پریز که در این مقاله گفته شد برای نصب انواع کلیدها تک پل و دو پل و پریزها یکسان است.

طریقه نصب کلید و پریز برق روکار چگونه است؟

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که امروزه در ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی، نصب کلید و پریز روکار کمتر انجام می‌شود. عموم افراد ترجیح می‌دهند که از نصب کلید و پریز به روش توکار استفاده کنند. نصب کلید برق روکار، یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای مواقعی است که می‌خواهیم کلید و پریز جدید نصب کنیم. این روش به هیچ‌گونه لوله‌گذاری احتیاج ندارد. عمل‌کردن براساس نقشه سیم‌کشی مهم است. نه این‌که به این توجه کنیم که سیم‌کشی توکار یا روکار را انتخاب کرده‌ایم.

در این روش باید ابتدا مکان تعبیه شدن کلیدهای تک‌پل، پریزها و لامپ‌ها را روی نقشه سیم‌کشی برق ساختمان مشخص کنیم. برای کاهش هزینه‌های این روش، کوتاه‌ترین مسیر سیم‌کشی را روی نقشه درنظر بگیرید. این‌کار باعث کمتر شدن متراژ سیم‌کشی و درنتیجه کاهش هزینه می‌شود. برای سیم‌کشی برق روکار باید ابتدا سیم فاز را از جعبه تقسیم یا جعبه فیوز انشعاب بگیرید. سپس به ترمینال خود، روی تمامی کلیدهای تک پل نصب کنید.

مدار سیم کشی انواع کلید و پریز

بعد از آن باید خروجی سیم فاز را به لامپ ببندید. بعد از انجام این‌ها، سیم نول و ارت را از جعبه تقسیم بگیرید. سپس هر سیم را با رعایت ترتیب، به ترمینال فاز و نول و ارت روی پریز ببندید. سیم‌کشی کلید تک‌پل و پریز روکار تمام شد. الان باید با زدن کلید، روشن‌شدن لامپ را امتحان کنید. سپس یک دوشاخه را به پریز برق متصل کنید تا مطمئن شوید که پریز، برق‌دار است. الان دیگر کل سیم‌های در مسیر سیم‌کشی، قابل دسترسی هستند. برای نگه‌داری از آن‌ها، باید سیم‌ها داخل داکت قرار بگیرند.

برای نصب پریزهای برق باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  1. ارتفاع نصب پریز برق ساختمان
  2. فاصله نصب پریز برق
  3. فاصله نصب پریز برق از لوله‌های گاز و آب

نکات مهم برای نصب پریز برق

 تصاویر از : wikihow

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

3.9/5 - (7 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. سلام توضیحات عالی بود
    من میخام یه زنگ برا درب حیاط نصب کنم
    مراحل به همین صورته دیگه ؟
    فقط باید سیم کشی بشه به درب جهت کلید ؟
    تشکر

    1. با سلام، زنگ برای درب حیاط ،مدل بیسیم زنگ ،از الکتریکی‌ها تهیه کنید، بدون سیم کشی

  2. نحوه تعویض زنگ توکار به چه صورت هست؟
    قاب زنگ رو به چه صورت میشه خارج کرد؟
    باتشکر

    1. اون شاسی که متحرک هست رو با فازمتر جدا کنید زیر شاسی 2 عدد پیچه
      اون پیچ ها رو شل کنید تا بیاد بیرون و از پشت شاسی 2تا جای ورودی هستش، 2 رشته سیم رو به اون ورودی ها وصل میکنید و پیچ ها رو میبندید
      فرقی هم نمیکنه کدوم رشته سیم به کدوم ورودی متصل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا