آموزش تهیه اسکراب بدن خانگی برای داشتن پوستی درخشان

زیبایی و سلامتپوست

آیا احساس می‌کنید پوستتان خشک، پوسته پوسته شدن یا کدر شده است؟ نگران نباشد چون با تعداد اندکی از مواد اولیه که احتمالاً همین الآن در خانه خود دارید و تنها صرف چند دقیقه، می‌توانید اسکراب بدن خانگی برای لایه‌برداری پوست بسازید که پوست شما را عمیقاً نرم، درخشان و تغذیه کند. اسکراب بدن برای جوش بدن نیز بسیار مفید است. رعایت دستورالعمل‌هایی که در زیر آموزش می‌دهیم بسیار ارزان‌تر از خرید محصولات فروشگاهی است و می‌توانید متناسب با نیاز خود آنها را به‌کار بندید. اگر به تهیه محصولات بهداشتی و زیبایی علاقمندید پیشنهاد می‌کنید سری هم به دستورهای آسان و کاربردی بالم لب خانگی بیندازید.

فیلم آموزش تهیه اسکراب بدن خانگی

مزایای اسکراب بدن خانگی

احتمالاً شنیده‌اید که پوست شما تقریباً هر 28 روز به بازسازی خود می‌پردازد و این یک حقیقت علمی است. سلول‌های مرده پوست به‌طور مرتب با سلول‌های جدید جایگزین می‌گردند. با این وجود هر چه سن افراد بیشتر می‌شود، سرعت بازسازی پوست کاهش می‌یابد و ممکن است سلول‌های قدیمی روی پوست انباشته شوند و ظاهری پوسته‌پوسته و ناخوشایند به آن بدهند.

لایه‌برداری باعث کنار رفتن راحت‌تر سلول‌های قدیمی و مرده از روی پوست می‌شود. اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی با تحریک لایه شاخی (بیرونی‌ترین لایه) پوست به تشکیل سلول‌های نو و جوان در پوست کمک می‌کند. طبق گفته یکی از متخصصین پوست، در صورتی که لایه روی پوست قوی و سالم باشد، لایه‌های زیرین (کلاژن و الاستین) نیز از حمایت آن برخوردار می‌شوند و روند تخریب آنها کاهش می‌یابد.

مواد لازم برای تهیه اسکراب بدن  در خانه

در صورتی که برای تهیه اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی از مواد اولیه مناسب استفاده شود، می‌توان آن را برای انواع پوست‌های نرمال، حساس، چرب یا خشک مورد استفاده قرار داد. در اینجا به مروری از آنچه برای ساخت اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی نیاز دارید، می‌پردازیم:

لایه‌بردار

شکر و نمک دو مورد از مهم‌ترین و متداول‌ترین لایه‌بردارها هستند که در تهیه اسکراب خانگی به‌کار می‌روند. در برخی موارد نیز برای تهیه اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی از نمک فرنگی اصل (نمک اپسوم)، محلول جوش شیرین یا قهوه استفاده می‌کنند. البته برخی‌ها استفاده از قهوه در اسکراب را پیشنهاد نمی‌کنند؛ زیرا بر خلاف شکر و نمک حل نمی‌شود و حتی در صورتی که به‌خوبی ریز شده باشد، ممکن است با گذشت زمان موجب مسدود شدن آبگذرها شود.

اینکه لایه‌بردار مورد استفاده در تهیه اسکراب بدن خانگی تا چه حد ریز شده باشد کاملاً بر کیفیت لایه‌برداری پوست تأثیر می‌گذارد. دانه‌های درشت‌تر، لایه‌برداری بیشتری نسبت به دانه‌های ریز انجام می‌دهند. البته دانه‌های بسیار بزرگ نمی‌توانند باعث لایه‌برداری شوند و می‌بایست در تهیه اسکراب خانگی حد خاصی از بزرگی دانه‌ها را رعایت کرد.

اسکراب بدن خانگی2

Source: Mommypotamus

مزایای لایه‌برداری با شکر

شکر با دارا بودن اسید گلیکولیک موجب می‌شود که سلول‌های مرده پوست به طور طبیعی در هنگام ماساژ جدا شوند. همچنین دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی و آبرسانی پوست است که بعد از استفاده پوستی نرم را برای مصرف‌کننده به‌ارمغان می‌آورد.

برای ساخت اسکراب بدن خانگی هم می‌توان از شکر سفید و هم از شکر قهوه‌ای استفاده کرد. همچنین برای خوشبو شدن اسکراب می‌توان از گلبرگ‌های پودرشده گلاب نیز در آن استفاده کرد. البته شکر قهوه‌ای خود نیز رایحه‌ای خوشبو دارد که در هنگام استفاده از اسکراب، فرد را یاد شیرینی می‌اندازد.

مزایای لایه‌برداری با نمک

نمک‌هایی مانند نمک دریای تصفیه نشده اگر چه حاوی اسید گلیکولیک نیست، خواص زیادی برای تغذیه پوست دارد. همچنین نمک دارای خواص ضد میکروبی است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای پوست افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند، تبدیل می‌کند. نمک نسبت به شکر دانه‌های درشت‌تری دارد که آن را برای استفاده در تمام بدن مناسب‌تر می‌کند. در کل نمک‌های متداول در تهیه اسکراب بدن در خانه موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • نمک دریا که از آب تبخیرشده دریا به‌دست می‌آید و اثر ضد میکروبی دارد و مقرون‌به‌صرفه است.
  • نمک دریایی تصفیه نشده که از محصول رسوبات نمکی در مکان‌هایی مانند آتشفشان‌های هاوایی و هیمالیا به‌دست می‌آید. این نوع نمک نیز خواص ضد میکروبی دارد و همچنین می‌تواند موجب تغذیه پوست شود.

روغن مغذی

بعد از اینکه سلول‌های مرده پوست توسط لایه‌بردار از بین رفتند، پوست شما آماده دریافت رطوبت است. اینجا جایی است که روغن مغذی – که از آن با عنوان روغن حامل نیز یاد می‌شود- کار خود را شروع می‌کند. هنگام دوش گرفتن یا استحمام بعد از تمیز کردن بدن، اسکراب بزنید و با آب و نه صابون شستشو دهید تا روغن بتواند در آن خیس بخورد. در ادامه به برخی از گزینه‌های مناسب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

روغن بادام

روغن بادام جذب آسانی روی پوست دارد، ویتامین E آن فراوان است و با داشتن رایحه‌ای مغذی و ملایم، پوست تغذیه شده و خوشبویی را به شما هدیه می‌دهد. این روغن برای انواع پوست مناسب است.

روغن آووکادو

روغن آووکادو حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسید اولئیک است. این روغن در عین سبک بودن بسیار مغذی است و استفاده از آن سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کند. به‌خوبی جذب می‌شود و برای انواع پوست حتی پوست‌های دارای جوش و آکنه نیز انتخاب مناسبی است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل مرطوب‌کننده‌ای عمیق است که معمولاً در دمای سرد جامد بوده و در دماهای گرم به شکل مایع درمی‌آید. البته نوعی از روغن نارگیل به نام روغن نارگیل تکه‌تکه (Fractionated Coconut Oil) نیز موجود است که در تمام دماها حالت مایع خود را حفظ می‌کند. روغن نارگیل معمولی دارای اسید لوریک و اسیدهای چرب با زنجیره طولانی است، در حالی که روغن نارگیل تکه‌تکه شده سرعت جذب بیشتری دارد. هر دو نوع روغن نارگیل ممکن است منافذ پوستی را در افراد مستعد مسدود کنند، اگر چه احتمال بستن منافذ با استفاده از روغن نارگیل تکه‌تکه شده کمتر است.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا ساختاری شبیه به سبوم طبیعی پوست دارد و به همین دلیل با انواع پوست سازگار است. از نظر ویتامین E غنی است، سرعت جذب بالایی دارد و برای ترمیم پوست بدون بستن منافذ مفید است. روغن جوجوبا از نظر فنی یک موم محسوب می‌شود ولی اغلب به دلیل مایع بودن، آن را روغن می‌نامند.

اسکراب لایه بردار بدن خانگی

روغن زیتون

ویتامین‌های E، D، A و K به‌وفور در روغن زیتون یافت می‌شود. روغن زیتون خالص و پرس سرد خواص مرطوب‌کنندگی و تغذیه‌کنندگی زیادی دارد، با این وجود ممکن است موجب بسته شدن منافذ پوست در برخی از افراد شود. افراد با پوست دارای آکنه قبل از استفاده می‌بایست آن را روی نقطه کوچکی از پوست آزمایش کنند. روغن‌هایی مانند نعناع فلفلی و لیمو برای تهیه یک اسکراب هوشیارکننده و بیدارکننده عالی هستند، در حالی که استفاده از روغن اسطوخودوس در ترکیب اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی باعث خواب‌آلودگی و خواب عمیق و راحت می‌شود.

عسل

عسل می‌تواند به‌عنوان یک ماده مرطوب‌کننده که به‌راحتی نیز شسته می‌شود، در تهیه اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش طرز تهیه اسکراب خانگی با عصاره‌های مختلف

در اینجا سه نوع اسکراب بدن خانگی را معرفی می‌کنیم و در ادامه طرز تهیه آنها را نیز آموزش می‌دهیم.

اسکراب بدن خانگی لیمو

این اسکراب بدن دست ساز با رایحه تمیز و با طراوتی که دارد، مورد علاقه افراد بسیاری در سراسر جهان است. روغن لیمو در بهبود روحیه اثر شگفت‌انگیزی دارد و موجب شادی افراد پس از استعمال آن روی پوست می‌شود، به‌علاوه دارای ویژگی‌های قابض است که پوستی سفت را برای فرد ایجاد می‌کند. این ویژگی لیمو برای پوست‌های چرب و معمولی بسیار مفید است. اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی لیمو همچنین به روشنی پوست و یکدست کردن رنگدانه‌ها نیز کمک می‌کند.

اسکراب بدن خانگی لیمو

نکته ایمنی: برای تهیه اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی لیمو دقت کنید که از روغن اساسی لیمو که بخار تقطیر شده استفاده کنید؛ زیرا این روغن فورانوکوامارین ندارد و حساسیت پوستی در برابر آفتاب ایجاد نمی‌کند. فورانوکوامارین‌ها موجب افزایش جذب نور فرابنفش خورشید می‌شوند که برای لیمو مناسب است اما برای پوست ضرر دارد.

مواد لازم:

  • یک فنجان شکر یا نمک
  • یک سوم تا یک دوم فنجان روغن حامل
  • 30 قطره روغن لیمو بخار تقطیر شده

اسکراب بدن خانگی اسطوخودوس

روغن ضروری اسطوخودوس به دلیل خواص تسکین‌دهندگی پوست معروف است. در تهیه اسکراب بدن دست ساز اسطوخودوس از عسل استفاده می‌کنیم تا قدرت پاک‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی اسطوخودوس را افزایش دهیم.  استفاده از عسل در این ترکیب اختیاری است.

مواد لازم:

  • یک فنجان شکر یا نمک
  • یک سوم فنجان روغن حامل
  • یک قاشق غذاخوری عسل (اختیاری)
  • 30 قطره روغن ضروری اسطوخودوس

اسکراب بدن خانگی اسطوخودوس

اسکراب بدن نعناع فلفلی

همان طور که در قسمت‌های قبل نیزگفته شد، اسکراب بدن نعناع فلفلی اثرات هوشیارکننده دارد. علاوه بر این موجب طراوت و احیای پوست نیز می‌شود. می‌توانید به مواد اولیه این اسکراب، عسل را نیز اضافه کنید تا قدرت پاک‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی آن را افزایش دهید.

مواد لازم:

  • یک فنجان نمک یا شکر
  • یک سوم تا یک دوم فنجان روغن حامل
  • 10 تا 15 قطره روغن ضروری نعناع

تهیه اسکراب بدن خانگی

طرز تهیه اسکراب خانگی

  1. روغن‌های ضروری را به یک سوم فنجان روغن حامل اضافه کرده و خوب هم بزنید. در صورت استفاده از روغن نارگیل ابتدا آن را ذوب کنید.
  2. اگر قصد دارید در تهیه اسکراب بدن در خانه از عسل استفاده کنید، آن را نیز به روغن حامل اضافه کنید و هم بزنید تا با بقیه اجزا ترکیب شود. در غیر این صورت از این مرحله صرف نظر کنید.
  3. نمک یا شکر را در ظرفی ریخته و روغن حامل را با آن ترکیب کنید. بافت ترکیب را بررسی کنید. اگر سست است کمی روغن اضافه کرده و اگر شل است، کمی شکر یا نمک به ترکیب بیفزایید.
  4. اسکراب بدن شما آماده است. آن را به یک ظرف تمیز و عایق هوا منتقل کنید.

پاسخ به سوالات متداول شما

اسکراب بدن خانگی چیست و چه فایده‌ای دارد؟

اسکراب بدن نوعی لایه‌بردار است که موجب نرم شدن و زدودن سلول‌های مرده پوست می‌شود. اسکراب لایه‌بردار بدن خانگی از نمونه‌های فروشگاهی آن ارزان‌تر و مطمئن‌تر است و گزینه‌ای بسیار مناسب برای ترمیم پوست‌های خشک، پوسته‌پوسته شده و کدر به‌حساب می‌آید.

چه اسکراب‌هایی را می‌توانم در خانه تهیه کنم؟

کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. با این وجود از متداول‌ترین اسکراب‌های خانگی می‌توان به اسکراب بدن خانگی قهوه، اسکراب نعناع فلفلی، اسطوخودوس و لیمو اشاره کرد.

مواد اولیه برای اسکراب بدن خانگی چیست و طرز تهیه اسکراب خانگی چگونه است؟

برای تهیه اسکراب بدن خانگی معمولاً از روغن حامل و روغن ضروری به‌عنوان مرطوب‌کننده و از نمک و شکر به‌عنوان لایه‌بردار استفاده می‌کنند. در صورت تمایل می‌توان عسل را نیز برای افزایش قدرت رطوبت‌بخشی و پاک‌کنندگی به ترکیب اضافه کرد.

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. من پوست حساسی دارم و گه گاه دچار اگزمای پوستی میشم کدام نوع اسکراب بدن رو بمن توصیه میکنید؟

    1. با سلام، اسکرابی که با روغن نارگیل تهیه شده باشد مناسب است اما چون پوست حساسی دارید بهتر است اول روی بخش کوچکی از دستتان تست کنید و بعد به کل بدن بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا