علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت

پوستزیبایی و سلامت

گاهی اوقات برخی افراد به مرور زمان متوجه لکه‌های تیره روی پوست خود می‌شوند و ممکن است ندانند این لکه‌ها از کجا پدید آمده‌اند. در پوست رنگدانه‌ای به نام ملانین وجود دارد و افزایش آن موجب تغییر رنگ پوست می‌گردد. عوامل متعددی وجود دارند که به عنوان علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت معرفی می‌شوند.

در کنار این موضوع، معجزه سفید شدن پوست در یک روز نیز موضوع دیگری است که در ذهن بسیاری از افراد نقش می‌بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آگاهی از اقدامات درمانی و پیشگیرانه تیرگی پوست تا پایان مطلب با آچاره همراه باشید.

چنانچه برای جوانسازی و پاکسازی پوست و لایه‌برداری از پوست، نیاز به خدمات تخصصی و مشاوره دارید، درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید و از کارشناسان این حوزه مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • شرایطی که علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت هستند می‌توانند تمام بدن را هم تحت تاثیر قرار دهند.
  • نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب، می‌تواند در بهبود یافتن پوست موثر باشد.
  • ملانین رنگدانه‌ای در پوست است که گاهی اوقات باعث تغییراتی در رنگ پوست می‌شود.

علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت

مسلماً تمام افراد می‌دانند که اگر برای مدت زمانی طولانی و بدون کرم ضدآفتاب زیر نور خورشید قرار بگیرند، ممکن است پوست آن‌ها آسیب ببیند و تیره شود. زمانی که پرتوهای فرابنفش خورشید به صورت فرد می‌تابند، ملانین آن‌ها را جذب می‌کند تا از این طریق بتواند از آسیب رسیدن به پوست، جلوگیری کند.

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند علت کدر شدن ناگهانی پوست صورت باشد، تغییرات هورمونی است و این تغییرات هورمونی ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتند. مصرف داروهای ضدبارداری و همینطور وجود اختلالات مختلف یا بیماری‌های خاص هم، می‌تواند علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت باشد.

تیرگی پوست گاهی اوقات از همان بدو تولد وجود دارد و شامل لکه‌های قهوه‌ای یا به طور کلی لکه‌های تیره و گاهاً هم روشن است.

بیماری به نام آدیسون هم، گاهی اوقات می‌تواند منجر به تیرگی پوست صورت شود. برخی از افراد ممکن است به مواد شیمیایی یا گیاهی آلرژی داشته باشند و در صورت مصرف، بدن آن‌ها واکنش‌های آلرژیک از خود نشان می‌دهد؛ در نتیجه این عامل هم می‌تواند پوست را تیره کند.

علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت

بر اثر تحقیقات انجام شده، معمولاً لکه‌های تیره که روی پوست ایجاد می‌شوند، بی‌خطر هستند، ولی گاهی اوقات می‌توانند جدی باشند و نیاز به درمان دارند.

همانطور که اشاره کردیم، گاهی اوقات این لکه‌های تیره می‌توانند نشان‌دهنده یک مشکل جدی یا بیماری باشند؛ بنابراین اگر لکه‌های تیره را روی صورت خود مشاهده کردید و همزمان با آن مواردی مانند کاهش اشتها، احساس خستگی یا افسردگی ناگهانی مواجه شدید، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

گاهی اوقات تیرگی پوست می‌تواند همراهی با تیرگی مخاط باشد و فرد به یبوست یا اسهال مبتلا شود که در این صورت هم باید به پزشک مراجعه شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

علائم مختلف تیرگی پوست

تیره شدن پوست ممکن است با علائم مختلف دیگری هم همراه باشد که این علائم با توجه به مواردی همچون بیماری و شرایط زمینه‌ای متفاوت هستند. این شرایط می‌توانند پوست را درگیر کنند و علاوه بر پوست، قسمت‌های دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار دهند.

یکی از علائمی که می‌تواند به عنوان یک عامل برای تیرگی پوست شناخته شود، سوزش پوست است. افراد مختلف در صورت شستن صورت خود با مواد شیمیایی، ممکن است سوزش احساس کنند. ورقه ورقه شدن پوست هم، به عنوان یکی دیگر از علائم تیرگی پوست شناخته می‌شود.

اگر با خارش پوست مواجه شدید، ممکن است این مورد یکی از علائم تیرگی پوست باشد. ورم پوست و همینطور گرمی و قرمزی آن هم، جزء علائم تیرگی پوست به حساب می‌آیند. این تیرگی می‌تواند مشکلات مختلف دیگری را هم در بدن فرد ایجاد کند.

به عنوان مثال یبوست و افسردگی، جزء تاثیراتی هستند که تیرگی پوست می‌تواند به همراه داشته باشد. فشار خون بالا، درد مفاصل و همینطور کاهش پیدا کردن میل جنسی در افراد هم، گاهی اوقات می‌تواند نشان از تیرگی پوست باشد.

توجه داشته باشید که از بین رفتن دوران قاعدگی هم، به عنوان یکی از علائم تیرگی پوست شناخته می‌شود.

یکی از نکات مهم در این زمينه این است که اگر با چنین علائمی مواجه شدید، صد در صد به این معنی نیست که شما با تیرگی پوست مواجه هستید و این علائم نشان‌دهنده تیرگی پوست هستند.

علت سياه شدن ناگهاني پوست صورت

علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت در یک نگاه کلی

با توجه به آنچه که در مورد علت سياه شدن ناگهاني پوست صورت بیان شد، می‌توان علت تیره شدن ناگهانی پوست صورت را در 4 دسته‌بندی کلی معرفی کرد؛

1. اختلالات پوستی

اختلالات پوستی جزء مواردی هستند که می‌توانند باعث ضخیم شدن و تیرگی پوست شوند و همینطور مانع از جذب ویتامین‌های مختلف به پوست می‌گردند. بنابراین این عامل باعث می‌شود که پوست زشت جلوه کند.

در واقع اختلالات پوستی بیشترین نقش را به عنوان علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت دارند و به همین دلیل لازم است با مراقبت‌های اساسی از جمله تقویت و آبرسانی پوست، این عارضه را حل کرد.

2. اختلالات ارثی

 یکی دیگر از علت‌های مهمی که باعث تیره شدن پوست می‌شود، اختلالات ارثی است. این نوع اختلالات می‌توانند از بدو تولد همراه نوزاد باشند. از طرفی دیگر اختلالات ارثی با پا به سن گذاشتن فرد هم می‌توانند خود را نشان دهند و همینطور به مرور زمان بر اثر عوامل دیگر هم، افزایش پیدا کنند.

3. تغییرات هورمونی

همانطور که می‌دانید، خانم‌هاز در دوران بارداری ممکن است تغییرات مختلفی را تجربه کنند که یکی از این تغییرات، تیرگی پوست است. تغییرات هورمونی در دوران بارداری و ترشح بیش از حد ملانین، معمولا اصلی‌ترین علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت آن‌ها است و گاهی آنقدر زیاد می‌شود که می‌تواند رنگ یک طرف پوست را با رنگ طرف دیگر کاملا متفاوت کند.

4. اختلالات کبد

اگر کبد در عملکرد خود دچار مشکل شود و اختلال پیدا کند، می‌تواند منجر به تیرگی پوست شود. در بسیاری از موارد اختلالات کبدی می‌توانند باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره روی پوست شوند و به طور کلی پوست را تیره کنند.

خدمات لایه‌برداری و پاکسازی پوست در منزل با تیم آچاره

راهکارهای پیشگیری از تیرگی پوست

در قسمت‌های بالاتر علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت را در موارد مختلف مورد بررسی قرار دادیم و در این قسمت می‌خواهیم راهکارهای پیشگیری از تیرگی پوست را عنوان کنیم.

  • خود را در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه‌های فرابنفش خورشید قرار ندهید.
  • در صورت زننده بودن نور خورشید و آفتاب زیاد حتماً قبل از بیرون رفتن از خانه از یک ضدآفتاب مناسب و با کیفیت استفاده کنید.
  • مقدار مناسبی آب در طول روز بنوشید و همانطور که می‌دانید مصرف روزی ۸ لیوان آب توصیه شده است؛ به این ترتیب می‌توانید بدن خود را به خوبی مرطوب نگه دارید.
  • از مصرف غذاهای چرب و پر روغن و همینطور غذاهایی که شکر زیادی دارند، جداً خودداری کنید. همینطور توصیه می‌کنیم از مصرف غذاهای خیلی تند و اسپایسی هم دوری کنید.
  • مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات توصیه می‌شود، زیرا این دسته از محصولات علاوه بر این که سالم هستند، می‌توانند ویتامین‌های مختلفی را هم، به بدن برسانند.

علت کدر شدن ناگهانی پوست صورت

راهکارهای درمان تیرگی پوست

مسلماً افرادی که با مشکل تیرگی پوست مواجه می‌شوند، درصدد درمان این مشکل برمی‌آیند و تمایل دارند با استفاده از بهترین روش‌ها، تیرگی پوست خود را درمان کنند. اما این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان تیرگی پوست را درمان کرد؟

گزینه‌های زیادی برای رفع علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت وجود دارند که شما می‌توانید با امتحان کردن هر کدام از آن‌ها، قدم مثبتی در جهت برطرف کردن تیرگی پوست خود بردارید.

1. خودداری از تماس پوست با آب داغ

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن پوست خود را جوان‌سازی کنید، این است که از تماس پوست خود با آب داغ خودداری کنید.

هیچگاه صورت خود را با صابون‌های قلیایی شستشو ندهید؛ زیرا این شوینده نامناسب می‌تواند علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت و بدن شود و پوست شما را خشک و آسیب‌پذیر کند. شستشوی پوست با آب داغ، باعث می‌شود چربی‌های طبیعی پوست از بین بروند و در نتیجه پوست تحریک شود.

توصیه می‌کنیم که پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید و برای پاک کردن پوست هم، از موادی استفاده کنید که دارای عناصر مفید باشند و پوست را مرطوب نگه دارند.

2. ملایم رفتار کردن با پوست

یکی از نکات خیلی مهمی که به عنوان یک راهکار برای درمان تیرگی پوست شناخته می‌شود، این است که شما هر شب باید آلودگی‌ها و مواد آرایشی روی پوست خود را به صورت کامل پاک کنید.

اما باید توجه داشته باشید که این کار را با ملایمت انجام دهید. از صابون‌های قوی و قلیایی و همینطور اسکراب‌های نامناسب برای پاک کردن و تمیزی پوست خود استفاده نکنید، زیرا پوست را تحریک می‌کنند و سبب خشکی و قرمزی آن می‌شوند.

در نهایت از شوینده‌های ملایم برای پوست خود استفاده کنید و به آرامی پوستتان را تمیز کنید.

3. لایه‌برداری پوست

یکی از نکات طلایی که به عنوان یک کلید طلایی برای درخشان شدن پوست وجود دارد، لایه‌برداری پوست به صورت مرتب است. وجود لایه‌های مرده روی پوست، باعث تیره شدن پوست و خشک شدن آن می‌شوندو لایه‌برداری منظم می‌تواند این مشکلات را از بین ببرد.

بعد از این که پوست خود را لایه‌برداری کردید، باید برای مرطوب کردن آن از یک مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. در کل انجام این کار باعث سالم‌تر شدن صاف‌تر شدن و همینطور جوان‌تر شدن پوست می‌شود.

علت تیره شدن ناگهانی پوست صورت

جمع‌بندی

همانطور که توضیح دادیم، تیره شدن پوست می‌تواند ناشی از علت‌های مختلفی باشد.یکی از چند علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت، اختلالات ارثی است که در زمان‌های مختلف، به صورت تیرگی روی پوست صورت ظاهر شوند.

عوامل دیگری همچون کم آبی، تجمع سلول‌های مرده روی پوست و به طور کلی رسیدگی نکردن به پوست، می‌توانند پوست را کدر کند. کاملا واضح است که برای درمان این مشکل پوستی ابتدا باید علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت را شناسایی کرد. بهتر است در این زمینه با یک متخصص مشورت نمایید و این مشکل را به صورت اساسی رفع کنید.

سوالات متداول

آیا تیره شدن پوست خطرناک است؟

تیره شدن پوست معمولاً خطری ندارد، ولی اگر با برخی علائم مانند خستگی، افسردگی، یبوست و غیر همراه باشد، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

لایه برداری پوست برای بهتر شدن آن موثر است؟

بله یکی از راهکارهایی که می‌تواند پوست را جوان سازی کند و آن را سالم‌تر نگه دارد، لایه برداری مرتب است.

آیا امکان دارد در دوران بارداری لکه‌های تیره روی پوست ایجاد شوند؟

بله یکی از شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث تیرگی پوست شود، تغییرات هورمونی در دوران بارداری است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا