آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری خطرناک است؟

زیبایی و سلامترنگ مومو

رنگ کردن مو در دوران بارداری یکی از دغدغه‌هاییست که مادران باردار معمولا دچار آن هستند. ما در مجله آچاره به اینکه رنگ کردن مو در دوران بارداری خطرناک است یا نه خواهیم پرداخت. احتمالا شما از دوران دبیرستان موهایتان را رنگ می‌کردید و حالا نگران هستید که اکنون که باردارید این کار لزوماً عاقلانه است یا خیر؟ یا اینکه مواد شیمیایی موجود در رنگ برای جنین ضرر دارد؟

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله- عوامل شیمیایی موجود در رنگ‌های مو می‌توانند به پوست سر شما نفوذ کرده و وارد جریان خون شما شوند اما مقادیر آن آنقدر اندک است که عموماً توسط جامعه پزشکی بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه هنوز تحقیقات دقیقی مبنی بر اینکه رنگ کردن مو یا دکلره کردن مو برای جنین مضر است یا خیر به طور دقیق انجام نشده است. دلیل انجام نشده تحقیقات در این موضوع عموما به این دلیل است که هیچ مادری تا کنون داوطلب نشده که سوژه آزمایش این موضوع شود طبیعتا مادران از خود و فرزاندشان در برابر هرگونه خطر احتمالی مراقبت خواهند کرد.

مطالعاتی بر روی نوزادان با نقص مادرزادی انجام شده است با هدف اینکه بتواند رابطه‌ای بین رنگ مو و نقص مادرزادی پیدا کند اما  در آن موارد هیچ چیزی وجود نداشت که بتواند رنگ مو را به عنوان مقصر اصلی هدف قرار دهد؛ بنابراین دانشمندان در عوض تلاش کردند تا تاثیر رنگ مو را روی حیوانات باردار آزمایش کنند و مطالعات نشان می‌دهد که خطر نقص مادرزادی در جنین این حیوانات  افزایش می‌یابد.

با این حال، این کافی نیست تا آن‌ها نتیجه بگیرند رنگ مو بر جنین انسان اثرات مشابهی دارد.

اگرچه هیچ خطر شناسایی شده ای وجود ندارد که مستقیماً با رنگ کردن مو در دوران بارداری مرتبط باشد، کارشناسان همچنان به زنان باردار توصیه می‌کنند که تا پایان سه ماهه اول بارداری خود صبر کنند یا بهتر است تا پس از شیردهی به کودک نوزاد، از رنگ کردن موهایشان پرهیز کنند. این مورد عمدتاً به این دلیل است که هنگام رنگ کردن مو در دوران بارداری باید موارد خاصی را در نظر گرفت.

برای رنگ کردن مو در دوران بارداری چه مواردی زا باید در نظر گرفت؟

  • پوست سر شما به راحتی مواد شیمیایی را جذب می‌کند. رنگ مو حاوی ماده شیمیایی به نام پارافنیلن دیامین (PPD) است که به عنوان یک آلرژن تماسی و یک عامل سرطان زا خفیف شناخته می‌شود. PPD یک عامل تیره کننده نیز است، بنابراین هر چه رنگ تیره‌تری استفاده کنید، مواد شیمیایی بیشتری جذب خواهید کرد. دقت داشته باشید مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها و موادی که در کل بدن شما جذب می‌کند بسیار اندک است.
  • بخار ناشی از رنگ مو می‌تواند در برخی از زنان باردار هنگام استنشاق حالت تهوع ایجاد کند. به خصوص، اگر اتاقی که در آن هستید تهویه خوبی نداشته باشد
  • زمانی که باردار هستید، تغییرات هورمونی جدی را تجربه می‌کنید، این مسئله می‌تواند باعث شود شما تجربه متفاوتی از رنگ کردن موهایتان داشته باشید در این دوران موهای شما می‌توانند بسیار رنگ‌پذیر شوند یا حتی رنگ را به خود جذب نکنند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

اقدامات احتیاطی که برای رنگ کردن مو در دوران حاملگی باید رعایت کنیم.

  • با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید
  • آرایشگر شما پزشک زنان نیست: به همین دلیل از او نپرسید که رنگ کردن مو در بارداری بی‌خطر است یا خیر.
  • یک راه برای به حداقل رساندن میزان تماس رنگ با پوست سر وجود دارد. ترجیحا به جای رنگ کردن موهایتان را هایلات کنید.
  • هایلایت ایمن تر: برای ایمن‌تر کردن این پروسه می‌توانید از کلاه‌های سیلیکونی برای هایلایت و مش کردن استفاده کنید تا از عدم تماس رنگ با پوست سرتان مطمئن باشید.
  • از رنگ موهای موقتی و بدون آمونیاک استفاده کنید.
  • پوست سر خود را برای پیدا کردن هر گونه بریدگی یا ساییدگی بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ زخم بازی وجود ندارد .
  • به سراغ محصولات طبیعی بروید تا به طور موقت بدون استفاده از مواد شیمیایی به موهایتان رنگ ببخشید.

رنگ کردن مو در دوران بارداری با مواد طبیعی:

  • به موهای خود آبلیمو بمالید و در معرض نور خورشید قرارشان دهید. آبلیمو موهای شما را روشن خواهد کرد.
  • شستشو با چای بابونه می‌تواند به روشن شدن موهای شما کمک کند.
  • اگر سبزه هستید، موهایتان را با چای یا قهوه رنگ کنید.
  • اگر موهای شما قرمز است، سعی کنید از آب چغندر برای روشن کردن رنگ خود استفاده کنید.

رنگ کردن مو با حنا در دوران بارداری بی خطر است؟

مراقب رنگ های طبیعی باشید. حتی رنگ‌های طبیعی مانند حنا که به عنوان رنگ‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است حاوی سطوح بالایی از فلزات باشند که می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای شما باشد. بنابراین حتی استفاده از آن‌ها را خیلی توصیه نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید معرفی کرم پودر برای پوست‌ سبزه 

رنگ کردن مو در 3 ماه اول بارداری ممنوع است.

اگر تمایل به رنگ کردن موهایتان دارید تا سه ماهگی جنین صبر کنید. بعد از سه ماهگی جنین به اندازه کافی رشد کرده تا تحت تاثیر مواد شیمیایی اندکی که در رنگ و مواد  بی رنگ کننده موجود است قرار نگیرد. به جای رنگ کردن موهایتان با استفاده از محصولات تثبیت کننده رنگ مو سعی کنید رنگ موهایتان را حفظ کنید. در واقع تغییر هورمون ها ممکن است برای برخی مشکل بزرگتری از رنگ مو باشد. هورمون‌های بارداری روی رنگ مو تأثیر می‌گذارند و می‌توانند ظاهر شما را موقتا تغییر دهند.

رنگ کردن مو در ماه آخر بارداری

درنگ کردن موها در ماه آخر بارداری بلا مانع است برای ایجاد تغیرات در ظاهر خود ترجیحا تا ماه آخر صبر کنید.

سخن پایانی

هیچ کاری بدون ریسک نیست. با این حال، امیدواریم که ایده‌های به اشتراک گذاشته شده در آچاره به رفع برخی از نگرانی‌های شما کمک کرده باشد. استفاده از رنگ مو در دیگر ماه‌های بارداری بلا مانع است؛ پیشنهاد آچاره به شما این است که در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک شما مخالفتی ابراز نکرد می‌توانید موهایتان را آمبره یا بالیاژ کنید. فراموش نکنید هیچ چیزی مهم تر از سلامتی شما و فرزند دلبندتان وجود ندارد. شما به عنوان یک مادر همیشه زیبایید.

بیشتر بخوانید  ترندهای آرایش بهار 

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا