جوان سازی پوست: رازهای جوانی همیشگی

زیبایی و سلامتپوست

حتما در اطرافتون با آدم‌هایی روبرو شدید که وقتی ازشون سنش رو پرسیدید، شوکه شدید؛ چرا که جوان‌تر از سن خودشون نشون می‌دادن و این تفاوت سنی و ظاهری، خیلی هم فاحش بوده. اما چرا این اتفاق می‌افته؟ چرا بعضی از آدم‌ها، پوست جوان‌تر، شاداب‌تر، شفاف‌تر و زیباتری دارند؟ راه‌های جوان سازی پوست چیه و آیا ما هم می‌تونیم پیر شدن سلول‌های پوست رو به تعویق بندازیم؟

باید بگیم این سوال اهالی تحریریه آچاره هم بوده و ما فهمیدیم، بخشی از جوان موندن پوست، به ژنتیک، روحیه و انرژی افراد، تغذیه، ورزش، و در نهایت نوع مراقبت ما از پوست برمی‌گرده و این مقاله، قصد داره راه‌های جوان سازی پوست رو از منظر مراقبت ما از پوست و همینطور تغذیه بررسی کنه. اگر شما هم به جوانسازی پوست خودتون علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

1. جوان سازی پوست با نور خورشید!

رازهاز جوانی پوست

خدمات لایه‌برداری و پاکسازی پوست در منزل با تیم آچاره

همگی ما می‌دونیم، بخش مهمی از ویتامین D بدن ما، توسط پرتوهای درخشان خورشید تامین می‌شه و باید تماس مستقیمی با پوست داشته باشه تا نتیجه لازم رو در دریافت ویتامین به دست بیاره. تا اینجای قضیه ما به نور خورشید بسیار نیاز داریم. اما بخش دوم میتونه مخرب باشه:

نور خورشید طیف وسیعی از امواج و اشعه‌ها داره که می‌تونه باعث تخریب ساختار سلولی پوست بشه. یکی از مضرترین اشعه‌های نور خورشید، اشعه ماورا بنفش یا همون UV هست. این اشعه با طول موج و فرکانسی که داره، از قدرت نفوذ بالایی برخوردار هست و میتونه یک عامل مهم در تخریب پوست باشه. قرار گرفتن غیراصولی در برابر نور خورشید می‌تونه به زمخت شدن و در درجات شدیدتر، حتی به سرطان پوست منجر بشه.

حتما می‌دونید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید کاملا کنترل شده باشه؛ بدین معنی که نه کاملا از نور خورشید فرار کنید تا دچار کمبود ویتامین D بشید و نه برای مد‌های طولانی در جلوی تابش مستقیم آفتاب و بدون راه‌های حفاظتی قرار بگیرید.

2. کرم ضدآفتاب، یک راه مهم در جوان سازی پوست

یکی از بهترین و قدرتمندترین محافظان پوست، کرم ضدآفتاب هست. اصلی‌ترین مزیت ضدآفتاب، محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماورابنفش خورشید هست. در مقاله دیگری، به طور مفصل درباره ضد آفتاب حرف زدیم، اما به طور کلی باید بگیم SPF به معنی sun protection factor، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک ضد آفتاب هست.

ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که آیا استفاده از ضدآفتاب مضر است؟ برای پاسخ این سوال مقاله مضرات کرم ضد آفتابرا مطالعه کنید.

کرم ضد آفتاب و تاثیر آن بر جوانی پوست

SPF بین 30 تا 50 می‌تونه بهترین گزینه‌ها برای خرید ضد آفتاب باشن و موارد بالاتر توصیه نمی‌شه. همچنین تلاش کنید ضد آفتاب‌هایی رو تهیه کنید که روی اونها واژه broad spectrum هم نوشته شده باشه، چرا که می‌تونه در مقابل انواع اشعه‌‌ها، مقابله کنه.

حتما هنگام مصرف کرم ضدآفتاب تاریخ مصرف آن را چک کنید تا فاسد نشده باشد. مطالعه مقاله از کجا بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است؟نیز مفید است.

3. برای جوان سازی پوست، روز را زمان بندی کنید.

شاید با دیدن این مورد تعجب کنید، اما باید بدونید که نور خورشید در ساعات خاصی از روز شدیدتر می‌تابه و میزان ماورا بنفش اون بسیار زیاد هست. ساعات خاصی از روز در تابستان بین ساعات 10 و نیم صبح تا 3 و نیم ظهر، شدیدترین ساعات تابش نور خورشید رو داره و اگر برای کار ضروری باید بیرون باشید، تلاش کنید در این ساعات نباشه.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

تاثیر بیرون رفتن در طول روز بر روی جوانی پوست

4.  عینک آفتابی UV برای جوان سازی پوست استفاده کنید.

شاید با خودتون بگید که عینک چه ربطی به پوست داره؟ ولی باید بدونید که اتفاقا یکی از مهم ترین محافظ‌های پوست مخصوصا در فصل تابستان، عینک دودی یا آفتابی هست.

جوان سازی پوست

زمانی که شما عینک آفتابی مخصوص  روی چشم قرار میدید، نواحی زیر چشم، بالای چشم و حتی در بعضی مدل از عینک‌ها، روی گونه هم تا حدی پوشش داده می‌شه و به این ترتیب، عینک بسیاری از اشعه‌های مضر برای این نواحی رو دفع می‌کنه. اما دقت کنید که عینک شما حتما باید مخصوص باشه و اصلا از عینک های جعلی استفاده نکنید، چرا که علاوه بر چشم، به پوست شما هم آسیب می‌زنند.

5. جوان سازی پوست با برنزه کردن مخالف است

شاید اطلاعی در این زمینه نداشته باشید، اما بهتر هست بدونید که برنزه شدن بدن، یک واکنش دفاعی در برابر یک فرآیند کاملا مضر ایجاد شده توسط سولاریوم و یا نور آفتاب هست!

بدن با قرارگیری در شرایط ایجاد شده با این دستگاه‌ها و یا نور خورشید، به منظور دفاع، شروع به تغییر رنگ می‌کنه. این کار حتی خطر افزایش ابتلا به سرطان پوست رو هم افزایش میده. پس سعی کنید هیچوقت پوست خودتون رو برنزه نکنید!

تاثیر برنزه کردن بر روی پوست

6. دخانیات دشمن جوان سازی پوست

مصرف دخانیات یکی از عوامل بسیار مخرب برای سلامتی و مخصوصا پوست محسوب می‌شه. باید در مقاله جداگانه‌ای اثراتی که دخانیات روی سلامتی می‌گذاره رو بررسی کنیم، اما در این مقاله تا اینجا میشه گفت که مصرف دخانیات، به مرور، موجب از بین رفتن سلول‌ها می‌شه؛ در حقیقت، روند پیر شدن سلول‌ها رو افزایش می‌ده که خودش رو با شل شدگی و چین و چروک نشون می‌ده.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

تاثیر دخانیات بر پوست

7. آب یعنی زندگی، یعنی جوان سازی پوست

هفتاد درصد بدن ما انسان‌ها از آب تشکیل شده و مصرف روزانه حداقل هشت لیوان آب برای بدن کاملا ضروری هست و ما این سخن رو بارها و بارها شنیدیم، اما اگه واقعا به فکر جوان موندن و جوان سازی پوست هستید، این توصیه رو حتما جدی بگیرید، به ویژه در فصل تابستان. اگه براتون دشواره که آب زیادی در طول روز بخورید، اون را با لیمو، و یا با مزه‌های دیگه، طعم‌دار کنید.

تاثیر آب خوردن بر پوست

8. پوست مرطوب موثر در جوانسازی پوست

مرطوب نگه داشتن پوست هم یک عامل موثر در سلامت پوست هست؛ رطوبت سطح پوست باعث محافظت از سلول‌های پوستی در برابر چروکیدگی و تخریب هست. این رطوبت رو شما می‌تونید به وسیله پوست‌های میوه‌ها و صیفی‌جات به خصوص خیار و همچنین ماسک‌های جوانه‌های گیاهی مانند ماسک جوانه گندم ایجاد کنید. همچنین انواعی از کرم‌های مرطوب کننده وجود دارن که باید با توجه به نوع پوست صورتتون، انتخابش کنید.

تاثیر مرطوب نگه داشتن پوست بر جوان سازی

9. رژیم غذایی، همراه مطمئن در جوان سازی پوست

به جرات می‌شه گفت یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل سلامت پوست، نوع رژیم غذایی مورد استفاده هست. اگر می‌خواید پوستی جوان، سالم و شاداب داشته باشید، باید رژیم غذایی خودتون رو بر مبنای استفاده زیاد از سبزیجات و میوه‌ها قرار بدید. خانواده سبزیجات و میوه‌ها، معدن مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستن که به سلامت و شادابی پوست شما کمک ویژه و شایانی می‌کنند. پس سعی کنید در رژیم غذایی خودتون همیشه از سبزیجات تازه و میوه به کثرت استفاده کنید.

جوان سازی پوست با رژیم غذایی مناسب

اما یک نکته مهم وجود داره: باید طبع خودتون رو بشناسید. برخی افراد سرد مزاج، گرم مزاج، بین این دو (معتدل)، و یا حتی رو به خشکی هستن. دونستن اینها به شما کمک می‌کنه چه مواد غذایی رو باید میل کنید و چه سبزیجات و میوه‌هایی برای شما مناسب‌تر هست.

در ساعات مشخصی غذا میل کنید و تلاش کنید، صبحانه رو در وعده‌های غذاییتون، به طور حتم داشته باشید. نباید به کمبود مواد مغذی مبتلا بشید. شام رو به ساعات پایانی شب و قبل خواب موکول نکنید و سعی نکنید با معده پر بخوابید. همه این موارد، در دراز مدت، روی شادابی پوست شما تاثیر میگذاره.

10. ورزش کنید تا جوان سازی پوست را هدیه بگیرید

بارها شنیدیم، ورزش کنید، اما کمتر به این فعالیت مهم اهمیت می‌دیم. ورزش یک راه خوب بری جوان ماندن تمام سلول‌های بدن و از جمله پوست و مو هست. با ورزش کردن، علاوه بر اینکه جربان خون در بدن شما، سریع‌تر جریان پیدا می‌کنه، قلب بهتر کار می‌کنه، بافت‌های بدن هم سالم‌تر می‌مونن و دیرتر به سراغ پیر شدن می‌رن. علاوه بر اون، تاثیر زیادی بر روحیه و شاداب کردن و پر انرژی کردن شما داره.

اثرات ورزش بر جوان سازی پوست

11. کرم دور چشم و ویتامین E، کمکی برای جوان سازی پوست

از یک سن مشخصی به بعد، تمام دکترهای پوست پیشنهاد می‌کنند، از یک کرم دور چشم مرغوب استفاده کنیم تا به بدن برای حفظ سلول‌های پوست در این ناحیه کمک کنند. همچنین ویتامین E، می‌تونه به شما در جوان سازی پوست کمک کنه.

کرم دور چشم بر جوان سازی پوست

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا