مضرات کرم ضد آفتاب: آیا استفاده از کرم ضد آفتاب مضر است؟

زیبایی و سلامتپوست

کرم ضد آفتاب از جمله محصولات مراقبتی پوست صورت است که تا حدودی از آسیب رساندن اشعه ماوارء بنفش به پوست و آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. این محصول در انواع مختلفی مانند فوم، ژل، لوسیون و … تولید می‌شود که بسته به عادت‌های خود می‌توان یک نمونه از آن را خریداری کرد. همواره شنیده‌ایم که کرم‌های ضد آفتاب سرشار از خاصیت برای پوست هستند. مثلا کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، جلوگیری از پیری زودرس و غیره. کرم‌های ضد آفتاب فرمولاسیون بی‌خطری دارند. اما چون اساس ساخت آنها ترکیبات شیمیایی است، این احتمال وجود دارد که استفاده از آنها بر افراد با سابقه حساسیت‌های پوستی، تاثیر منفی بگذارد. این موردی است که شاید کمتر راجع به آن شنیده باشید. برای اطلاع از مضرات کرم ضد آفتاب برای پوست‌های حساس، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بررسی مضرات کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، یک مرحله مهم در روتین مراقبت از پوست است. پایه ساخت کرم‌های ضدآفتاب، مواد شیمیایی مانند تتراسایکلین‌ها، فنوتیازین‌ها و داروهای سولفا می‌باشند که برای برخی از افراد مضر هستند. بنابراین، مهم است که بدانید چه چیزی وارد کرم ضد آفتاب شما می‌شود و چگونه روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. مضرات کرم ضد آفتاب عبارتند از:

1. احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک  

یکی از مهم‌ترین مضرات کرم ضد آفتاب حساسیت‌زا بودن آنهاست. برخی از ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب، حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند موجب تحریک و التهاب پوست شما(مانند قرمزی، تورم، تحریک و خارش) شوند. برخی از افراد که پوستشان به شدت حساس است نیز احتمال دارد پوست آنها واکنش‌های شدیدتری به این مواد نشان دهند، مانند بثورات‌های پوستی و خارش‌های شدید. این واکنش آلرژیک احتمالا به دلیل وجود مواد شیمیایی در کرم‌های ضد آفتاب مانند عطرها و مواد نگهدارنده می‌باشد. PABA یک ماده مخصوص است که به طور ایده آل در بسیاری از ضدآفتاب‌های تجاری استفاده می‌شود. وجود آن می‌تواند باعث ایجاد میزان بالایی از واکنش‌های آلرژیکی باشد. از این رو، این ماده از بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب برندهای معروف حذف شده است. با این وجود، می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، این محصول را از برندهای معتبر تهیه کنید. کرم‌های ضد آفتابی که حاوی PABA نیستند اغلب با یک برچسب بر روی جعبه مشخص می‌شوند.

برخی از مواد شیمیایی دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شود. پس اگر در مورد آنها اطلاع کافی ندارید، بهتر است از فروشنده بخواهید تستر محصول را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین مقداری کمی از آن روی پوست صورت زده و چند دقیقه صبر کنید. اگر اثری از قرمزی و خارش نبود، برای شما می‌تواند یک کرم ایده‌آل باشد. علاوه بر این می‌توانید با مشورت پزشک متخصص یک آزمایش پچ نیز انجام داده تا علت حساسیت شما مشخص شود. یک راه دیگر برای افراد حساس، استفاده از کرم ضدآفتاب با محتویات اکسید روی است. وجود این ماده تا حدی نرمالی از میزان حساسیت می‌کاهد.

2. افزایش آکنه‌ها بر اثر استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

از جمله مضرات کرم ضد آفتاب تشدید آکنه‌ها است. پس اگر شما پوستی مستعد آکنه دارید، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصول ضد آفتاب می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. برای رهایی از این عارضه، می‌توانید از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنید که فاقد کومدون‌زا و مواد روغنی باشد. پیشنهاد می‌شود همیشه از کرم ضد آفتاب مناسب براساس نوع پوست خود استفاده کرده و از استفاده از کرم‌های ضد آفتاب بدن برای پوست صورت، جدا خودداری کنید. زیرا در دراز مدت استفاده از این کرم‌ها تاثیر منفی بر پوست صورت شما خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید : چند وقت یک بار باید ماسک صورت استفاده کرد؟

3. حساسیت چشمی یکی از مضرات کرم ضد آفتاب 

برخی از کرم‌های ضد آفتاب بسیار حساسیت‌زا هستند. به عنوان مثال اگر به طور اتفاقی مقداری از آن به چشم شما بخورد، فورا باعث ایجاد درد و سوزش می‌شود. در موارد شدیدتر منجر به سوزش و حساسیت موقتی نسبت به نور خواهد شد. پس درصورت ورود کرم به چشم‌ها، فورا محل مورد نظر را با آب خنک شستشو دهید.‌

کرم ضد آفتاب4. افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

اغلب کرم‌های ضد آفتاب شامل موادی هستند که می‌تواند اثرات استروژنی روی سلول‌های سرطان سینه داشته باشد. به بیان دیگر، برخی از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند بر سطح استروژن خون تأثیر بگذارند و باعث ایجاد سرطان شوند. پس در زمان خرید به نام برند و ترکیبات درج شده بر روی بسته توجه کافی داشته باشید. پایین بودن قیمت و بسته‌بندی شیک دلیلی بر استاندارد بودن محصول نیست. گاهی برخی از شرکت‌ها، محصولات بی کیفیت خود را با بسته‌بندی‌های تقلبی وارد بازار کرده و آن را با قیمتی ارزان‌تر یا هم سطح برند اصلی به مردم می‌فروشند. پس سعی کنید در زمان خرید، بسته‌بندی و نحوه تایپ ترکیبات را بررسی کرده تا از اصل بودن آن مطمئن شوید.

توجه: هرگز از کرم‌های ضد آفتاب بزرگسالان که حاوی مواد شیمیایی است برای کودکان خود استفاده نکنید. زیرا پوست کودکان بسیار حساس بوده و تمایل دارد مواد شیمیایی موجود در کرم را فورا به خود جذب کند.

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان جوش باسن 

5. ایجاد درد در نواحی مودار

انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود دارد، از این رو انتخاب و خرید یک نمونه با کیفیت ممکن است برای شما سخت باشد. این نوع کرم مراقبتی در اشکال متنوعی مانند ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم، و چوب موم تولید می‌شود. انتخاب نوع ضد آفتاب به محل استفاده و جنسیت افراد وابسته است. به عنوان مثال، ژل‌ها برای نواحی پر مو مانند پوست صورت یا گردن آقایان بهترین انتخاب هستند. با این حال، برخی از کرم‌های ضد آفتاب احتمال دارد منجر به سفت شدن یا خشک شدن پوست شده و باعث ایجاد درد در نواحی پر مو شوند.

6. عفونت در فولیکول‌های مو

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های خارش‌دار روی پوست شوند که بعد از مدت کوتاهی به جوش‌های قرمز ناهموار تبدیل خواهند شد. گاهی اوقات، شدت حساسیت فراتر از یک جوش معمولی و کوچک است و باعث بروز عفونت و چرک در اطراف فولیکول‌های مو خواهد شد. پس اگر پوست به شدت حساسی دارید، طبق نظر پزشک برای خرید آنها اقدام کنید.

کرم ضد آفتاب

 


خدمات پیشنهادی آچاره : پاکسازی پوست در منزل


نکاتی برای جلوگیری از مضرات کرم ضد آفتاب

همان طور که گفتیم، کرم‌های ضد آفتاب با تمام مزیت‌هایی که دارند برای برخی از افراد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. اگر به دنبال راهکاری برای کاهش عوارض جانبی این کرم‌ها هستید، موارد زیر را مطالعه کنید:

  1.  در صورت ایجاد قرمزی یا تحریک، فورا محل آغشته به کرم را شستشو داده و دیگر از آن استفاده نکنید.
  2.  اگر قصد خرید یک کرم ضد آفتاب جدید را دارید بهتر است قبل از آن با پزشک متخصص یا یک داروساز مشورت کنید.
  3. اگر برای مدت طولانی بیرون از خانه هستید، بهتر است هر سه ساعت یک بار، بر روی پوست خود کرم بزنید.
  4.  اگر از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص لب استفاده می‌کنید، آن را فقط روی ناحیه لب زده و از مالیدن آن به بخش‌های دیگر خودداری کنید.
  5.  به هیچ عنوان از کرم‌های د آفتاب بزرگسالان برای کودکان خود استفاده نکنید.
  6.  به این نکته را توجه داشه باشید که مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان کمتر از 6 ماه ممنوع است.
  7.  اگر پوست شما چرب است، کرم‌های ضد آفتابی را تهیه کنید که فاقد چربی و مواد کومدون‌زا را باشند.

بیشتر بخوانید : آماده‌سازی کامل پوست برای اپیلاسیون

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کلام آخر

همان طور که در بالا ذکر شد، کرم‌های ضد آفتاب یکی از محصولات مراقبتی هستند که مزایای بسیاری دارند. با این حال، برای برخی از افراد که سابقه آلرژی پوستی دارند، می‌تواند مضر باشد. از این رو، در زمان خرید این نوع محصولات بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به غیر از این، برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک یا اثرات استروژنی، می‌توانید یکی از ضد آفتاب‌های حاوی ترکیبات اکسید تیتانیوم یا اکسید روی را انتخاب کنید.

2.2/5 - (48 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا