آموزش تصویری پاک کردن لکه روغن | از بین بردن لکه چربی قدیمی

نظافت و شستشو

از بین همه لکه‌های مزاحم هنگام شستشوی لباس، پاک کردن لکه روغن و چربی بسیار پر دردسر به نظر می‌رسد.  این لکه‌ها روی لباس بسیار برجسته به نمایش درمی‌آیند، از همین رو حذف آن‌ها بسیار دشوار است. اکثر چربی و روغن‌ها در دمای اتاق نیمه جامد یا جامد هستند، این بدان معناست که حذف آنها نیاز به حرارت یا آب گرم دارد. البته هنگام شستشوی لباس باید به جنس پارچه نیز توجه نمود.

الیاف مصنوعی مانند پلی استر به سختی تمیز می‌شوند، زیرا چربی و روغن به راحتی جذب آن‌ها می‌شود. از آنجا که الیاف مصنوعی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند، هنگام نظافت منزل و شستشوی لباس‌ها ممکن است بیشتر با این لکه‌های مزاحم برخورد کنید.

نکته مهم دیگر اقدام سریع برای حذف لکه است. اگر شستشوی لباس یا پاک کردن لکه را به تاخیر بیندازید از بین بردن لکه چربی روی لباس غیر ممکن خواهد شد.

بنابراین در اولین فرصت اقدام به حذف لکه نمایید. اگر به دنبال روش‌های آسان و کم دردسر برای از بین بردن لکه‌های چربی و روغن از روی پارچه یا لباس‌های خود هستید توصیه می‌کنیم مقاله زیر را از دست ندهید. این روش برای از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر نیز کاربرد دارد.

نکات کلیدی

  • قبل از استفاده از هر روش از بین بردن چربی قدیمی، ابتدا روی یک قسمت کوچک از لباس امتحان کنید تا مطمئن شوید که به پارچه آسیب نمی‌رساند.
  • ادستورالعمل‌های شستشوی روی برچسب لباس را مطالعه کنید تا از روش مناسب برای پاک کردن لکه چربی و روغن مطمئن شوید.
  • بهترین روش برای از بین بردن لکه روغن روی لباس حریر، استفاده از نشاسته ذرت است.

نحوه پاک کردن لکه چربی روی لباس

از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس فوت  و فنی دارد که در این فیلم به انواع لکه‌های چربی کهنه و جدید پرداخته می‌شود.

از بین بردن لکه چربی روی لباس با جوش شیرین

جوش شیرین به خوبی می‌تواند به بافت پارچه نفوذ کند و از این طریق روغن و چربی مانده در تار و پود را بیرون بکشد. استفاده از جوش شیرین برای شستشوی لباس‌های حجیم و سنگین مانند کت، کاپشن یا دیگر لوازم پارچه‌ای خانه مانند انواع مبلمان توصیه می‌شود.

در واقع متخصصان برای حذف و از بین بردن لکه، اولین گزینه‌ای را که پیشنهاد می‌کنند، جوش شیرین است. اما چه مراحلی را باید برای از بین بردن لکه چربی روی لباس با جوش شیرین دنبال کرد:

مشاهده رایگان قیمت سرویس نظافت منزل و ساختمان!

از بین بردن لکه چربی روی لباس با جوش شیرین

  1. روغن اضافی را با یک حوله یا پارچه پاک کنید
  2. جوش شیرین را روی پارچه آسیب دیده بپاشید و بگذارید 24 روی آن ساعت بماند.
  3. پس از گذشت یک روز، جوش شیرین را از روی پارچه بردارید. اگر پارچه مورد نظر روکش مبلمان باشد‌ از جارو برقی برای پاک کردن جوش شیرین استفاده کنید.
  4. محل آلوده به روغن یا چربی  را با محلول سرکه و آب اسپری کنید.
  5. صابون و برس را روی سطح پارچه بکشید و سپس پارچه را با آب بشویید.
  6. اگر لکه‌ای باقی ماند این کار را تکرار کنید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس با استفاده از گچ

برای از بین بردن لکه چربی روی لباس، استفاده از گچ را نیز پیشنهاد می‌شود، اما این زمانی موثر است که لکه‌ها کوچک باشند و یا به صورت عمقی به بافت پارچه نفوذ نکرده باشند. برای حذف لکه روغن کوچک روی لباس و یا  از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر که در هنگام آشپزی ایجاد شده، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  1. در ابتدا هرگونه غذا و روغن اضافی را با دستمال کاغذی تمیز از روی لباس بردارید.
  2. کل نقطه آلوده به چربی را با گچ بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه بگذرد تا روغن کاملاً جذب گچ شود.
  3. هرچه سریعتر ناحیه آلوده را بشویید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس با استفاده از گچ

لکه روغن روی لباس حریر چگونه پاک میشود

لکه روغن یکی از آزاردهنده‌ترین لکه‌هایی است که می‌تواند روی لباس ایجاد شود. این لکه‌ها به‌خصوص زمانی که روی لباس حریر ایجاد شوند، پاک کردنشان دشوارتر می‌شود. زیرا پارچه حریر بسیار ظریف و حساس است و استفاده از مواد شوینده قوی می‌تواند به آن آسیب برساند.

در اینجا چند روش برای از بین بردن لکه روغن روی لباس حریر آورده شده است:

استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یکی از بهترین مواد طبیعی برای از بین بردن لکه روغن است. برای استفاده از این روش، ابتدا مقداری نشاسته ذرت روی لکه روغن بریزید و آن را با یک مسواک به آرامی مالش دهید. سپس اجازه دهید نشاسته ذرت به مدت چند ساعت روی لکه بماند. بعد از چند ساعت، نشاسته ذرت را با یک دستمال تمیز پاک کنید و لباس را با آب سرد بشویید.

استفاده از پودر بچه  برای پاک کردن لکه روغن روی حریر

پودر بچه نیز یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای از بین رفتن لکه قدیمی روغن روی لباس استفاده شود. ابتدا مقداری پودر بچه روی لکه روغن بریزید و آن را با یک مسواک به آرامی مالش دهید. سپس اجازه دهید پودر بچه به مدت چند ساعت روی لکه بماند. بعد از چند ساعت، پودر بچه را با یک دستمال تمیز پاک کنید و لباس را با آب سرد بشویید.

استفاده از مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی نیز می‌تواند برای از بین بردن لکه روغن قدیمی روی لباس استفاده شود. برای استفاده از این روش، ابتدا مقداری مایع ظرفشویی روی لکه روغن بریزید و آن را با یک مسواک به آرامی مالش دهید. سپس اجازه دهید مایع ظرفشویی به مدت چند دقیقه روی لکه بماند. بعد از چند دقیقه، مایع ظرفشویی را با یک دستمال تمیز پاک کنید و لباس را با آب سرد بشویید.

استفاده از لکه بر برای از بین بردن چربی قدیمی روی حریر

اگر روش‌های بالا جوابگو نبودند، می‌توانید از یک لکه بر تجاری استفاده کنید. لکه برها معمولاً حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند لکه روغن را به سرعت و به طور موثر از بین ببرند. اما توجه داشته باشید که استفاده از لکه برها ممکن است به پارچه آسیب برساند، بنابراین حتماً دستورالعمل‌های روی برچسب لکه بر را به دقت بخوانید.

چگونه لکه روغن قدیمی را از روی لباس پاک کنیم؟

پاک کردن لکه روغنی از روی لباس اگر به موقع انجام شود، کار سختی نخواهد بود. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید به موقع این کار را انجام دهید نباید نگران باشید. اینکه چگونه از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس امکان پذیر است؟ سوالی است که پاسخ دادن به آن می تواند نگرانی شما را در این زمینه برطرف کنند. برای پاسخ به این سوال و رفع نگرانی مراحل زیر را دنبال کنید:

زمانی که پارچه خشک است برای از بین بردن لکه اقدام کنید

تا زمانی که پارچه خشک است تمیز کردن آن آسان است، زیرا در صورتی که پارچه خیس و مرطوب باشد روغن و آب با هم ترکیب نمی‌شوند. آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد این است که آب تمام سطح پارچه و اطراف روغن را می‌پوشاند و دیگر نمی‌توان به راحتی برای از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس دسترسی پیدا کرد.

یک تکه مقوا را پشت لکه قرار دهید

قرار دادن یک تکه مقوا بین لایه‌های لباس باعث می‌شود تا از انتقال و انتشار روغن به دیگر قسمت‌های پارچه جلوگیری شود.

پاک کردن لکه روغن

لکه را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید

شما باید سعی کنید تا روغن اضافی را از روی لباس حذف کنید. برای این منظور باید دستمال یا حوله کاغذی را روی لکه پارچه قرار دهید تا روغن به خوبی جذب آن شود و از پخش شدن چربی به قسمت‌های دیگر پارچه جلوگیری شود.

مایع ظرفشویی را روی لکه بمالید

 مایع ظرفشویی همان طور که چربی و آلودگی را از ظروف می‌زداید، می‌تواند چربی روی لباس را نیز از بین ببرد. برای این منظور چند قطره مایع ظرفشویی را روی لکه بمالید و بگذارید برای پنج دقیقه روی آن بماند تا محل آلوده به خوبی خیس بخورد. سپس از یک برس یا مسواک تمیز و نرم برای پاکسازی و از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس استفاده کنید.

پاک کردن لکه روغن

پارچه را  با آب گرم بشویید

پنج دقیقه پس از استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی صبر کنید، سپس پارچه را با آب گرم بشویید. شما می‌توانید این کار را به وسیله دست یا با استفاده از انواع شوینده‌های مناسب در ماشین لباسشویی انجام دهید. (چه وسایلی را میتوان در ماشین لباسشویی شست)

پاک کردن لکه روغن و چربی

گام آخر در از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس

بعد از نظافت منزل و شستشوی پارچه، لباس یا مبلمان، آن‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. از آنجا که لکه‌های چربی روی لباس‌های مرطوب به سختی قابل مشاهده هستند، توصیه می‌شود تا خشک شدن پارچه منتظر بمانید و در صورت مشاهده لکه، شستشو با صابون یا مایع ظرفشویی را در آب گرم تکرار کنید.

از بین بردن لکه چربی

اگر نگران هستید که لکه‌ها بعد از شستشو و خشک شدن پاک نشوند می‌توانید از یک پاک کننده آنزیم دار استفاده کنید. از آنجا که گرمای خشک کن ماشین لباسشویی روغن باقی مانده را به عمق تار و پود نفوذ می دهد و باعث تغییر رنگ پارچه می‌شود، استفاده از یک پاک کننده آنزیم دار قبل از شستشوی مجدد می‌تواند به از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس رنگی بدون تغییر رنگ پارچه کمک کند.

شما چه تجربه‌ای از از بین بردن چربی قدیمی دارید؟ تجربه خود را با دیگران در میان بگذارید.

نکاتی برای از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس

  • احتمال پاک کردن لکه چربی و روغن از لباس اگر سریع‌تر اقدام شود بهتر است.
  • قبل از استفاده از هر روش پاک کردن لکه چربی، ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک از لباس امتحان کنید تا مطمئن شوید که به پارچه آسیب نمی‌رساند.
  • اگر لباس از جنس خاصی است، حتماً دستورالعمل‌های شستشوی روی برچسب لباس را مطالعه کنید تا از روش مناسب برای پاک کردن لکه چربی مطمئن شوید.

با رعایت این نکات می‌توانید از بین بردن لکه قدیمی روغن روی لباس خود را به راحتی و بدون آسیب رساندن به پارچه پاک کنید. 

به یاد داشته باشید شما می‌توانید برای نظافت منزل خود از نیروی خدماتی آچاره کمک بگیرید تا امور شما به نحو احسن انجام شود.

سوالات رایج

چگونه با استفاده از گچ لکه روغن را پاک کنیم؟

- در ابتدا هرگونه غذا و روغن اضافی را با دستمال کاغذی تمیز از روی لباس بردارید.
- کل نقطه آلوده به چربی را با گچ بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه بگذرد تا روغن کاملاً جذب گچ شود.
- هرچه سریعتر ناحیه آلوده را بشویید.

منبع

3.6/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا