7 روش برای پاک کردن زنگ زدگی روی لباس

نظافت و شستشوخانه‌داری

زنگ زدگی روی لباس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در زمان خشک شدن لباس روی بند رخت و ماندن رد گیره فلزی اتفاق بیفتد. لکه زنگ زدگی مانند بقیه لکه‌ها نیست و برای از بین رفتن آن باید از روش‌های مخصوصی استفاده کنید و گرنه جای آن باقی می‌ماند.

قبل از اینکه بخواهید جهت پاک کردن زنگ زدگی روی لباس به خشک شویی مراجعه کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم روش‌های زیر را امتحان کنید. با ما همراه باشید تا چند روش خانگی جهت پاک کردن لکه زنگ زدگی را به شما آموزش دهیم.

نکات کلیدی

  • آبلیمو یک ماده فوق‌العاده برای از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس است.
  • برای از بین بردن لکه زنگ زدگی به هیچ‌ عنوان از صابون استفاده نکنید.
  • در زمان پاک كردن لكه زنگ زدگي از روي پارچه این است که حتما از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.

1. پاک شدن لکه زنگ زدگی روی لباس با آبلیمو و نمک

اگر بعد از خشک شدن لباس روی بند، متوجه لکه زنگ زدگی روی لباس سفید خود شدید، نگران نباشید. اگر آبلیمو و نمک در خانه دارید، همین الان دست به کار شوید.

ابتدا مقداری نمک را در آب ولرم مخلوط کرده و کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید. سپس قسمت لکه لباس را داخل این ترکیب به مدت نیم ساعت قرار دهید. سپس لباس را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا لکه لباس کاملا از بین برود.

اگر هم در خانه لیموترش دارید، می‌توانید مقداری نمک روی لیمو ترش زده و سپس آن را مستقیم روی لکه زنگ زدگی لباس بمالید و نیم ساعت صبر کنید.

سپس لباس را با مواد شوینده بشویید. با این روش به راحتی زنگ زدگی روی لباس پاک می‌شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.پاک کردن زنگ‌ زدگی روی لباس

2. از بین بردن لکه زنگ زدگی لباس با آمونیاک

یکی دیگر از روش‌های مؤثر دیگر برای از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس، استفاده از آمونیاک است. در این روش چهار فنجان آب ولرم را با یک قاشق غذا خوری آمونیاک مخلوط کرده و قسمت لکه لباس را داخل این ترکیب قرار دهید.

به مدت نیم ساعت صبر کنید و زمانی که از پاک‌ شدن لکه‌های نارنجی زنگ زدگی مطمئن شدید، می‌توانید آن را بشویید.

3. پاک کردن لکه زنگ‌ زدگی روی لباس با تاتار

شما می‌توانید جهت از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس از تاتار استفاده کنید. تاتار یک ماده قوی برای از بین بردن لکه زنگ زدگی محسوب می‌شود.

شش قاشق چای خوری تاتار را در دو لیتر آب ولرم ترکیب کرده و آن را خوب هم بزنید. سپس قسمت لکه لباس را داخل این ترکیب قرار دهید. برای اینکه لکه زنگ زدگی کاملا پاک شود، باید چند ساعت صبر کنید و سپس لباس را با مواد شوینده مناسب بشویید.

4. تمیز کردن لکه زنگ زدگی روی لباس با سرکه

اگر در منزل سرکه دارید، مقداری سرکه روی لکه نارنجی زنگ‌ زدگی لباس ریخته و با یک پارچه خشک و تمیز روی آن بکشید. این کار را چند بار انجام دهید تا زنگ زدگی روی لباس کمرنگ شود.

سپس لباس را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. بعد از پاک شدن کامل لکه‌ها، لباس را با مواد شوینده بشویید.

بیشتربخوانید : روش ساده برای پاک کردن لکه کره روی لباس

تمیز کردن لکه زنگ زدگی روی لباس با سرکه

5. از بین رفتن زنگ‌ زدگی روی لباس با آبلیمو

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم آبلیمو یک ماده فوق‌العاده برای از بین بردن لکه زنگ زدگی لباس است. در این روش ابتدا مقداری آبلیمو روی لکه‌ها ریخته و کمی صبر کنید.

سپس با اتو روی آن بکشید. با اینکار لکه‌ها کمرنگ شده و در آخر می‌توانید آن را با مواد شوینده بشویید تا کاملا لکه زنگ‌ زدگی از بین برود.

توجه داشته باشید برای پاک شدن زنگ زدگی روی حوله، باید ابتدا آبلیمو را گرم کرده و سپس روی حوله بریزید. بعد از نیم ساعت می‌توانید حوله را بشویید.

6. پاک شدن لکه زنگ زدگی روی لباس با جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های خانگی جهت از بین بردن لکه‌ زنگ زدگی روی لباس، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین می‌تواند تا حدودی لکه‌ها را کمرنگ کند.

در این روش مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و سپس با یک پارچه تمیز و خشک مقداری از آن را برداشته و روی لباس بمالید.

هم چنین می‌توانید برای اثر بخشی بیشتر مقداری آبلیمو هم استفاده کنید. برای اینکه جوش شیرین روی لکه‌ها اثر کرده و آنها را از بین برود باید چند ساعت صبر کنید. سپس می توانید با روش‌های معمولی لباس خود را بشویید.


خدمات پیشنهادی آچاره : نظافت منزل با نظافتچی مطمئن


 لکه زنگ زدگی روی لباس با جوش شیرین

7. از بین بردن زنگ‌ زدگی روی لباس با اگزالیک اسید

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن لکه‌های نارنجی زنگ زدگی، استفاده از اگزالیک اسید است. البته در این روش باید نکات ایمنی را رعایت کرده و از ماسک و دستکش استفاده کنید.

مقدار کمی اگزالیک اسید را در آب ولرم حل کرده و سپس پنبه را به آن آغشته و روی لکه بمالید؛ سپس لباس را بشویید. شما با این روش به سرعت می‌توانید لکه زنگ زدگی را پاک کنید.

مطلب برگزیده کاربران : آموزش تصویری تعمیر زیپ شکسته

نکات مهم در پاک ‌کردن زنگ‌ زدگی روی لباس

  1. برای از بین بردن لکه زنگ زدگی به هیچ‌ عنوان از صابون استفاده نکنید. استفاده از صابون باعث می‌شود که لکه‌ها روی لباس ماندگار شوند.
  2. یکی از نکات مهم برای از بین بردن لکه زنگ‌ زدگی روی لباس چه زمانی که از لکه‌برهای شیمیایی استفاده می‌کنید و چه زمانی که یکی از روشهای خانگی را به کار میبرید این است که حتما از پشت لباس تمیز کردن لکه‌ها را انجام دهید. این کار مانع از پخش شدن لکه روی لباس می‌شود.
  3. توجه داشته باشید زمانی که می‌خواهید پنبه یا پارچه آغشته به لکه بر را به لباس بزنید حتما به صورت ضربه‌ای این عمل را انجام دهید. هرگز پنبه و پارچه آغشته به ترکیبات لکه بر را روی پارچه نکشید؛ اینکار به بافت لباس آسیب وارد می‌کند.
  4. یکی از نکات مهم در زمان پاک كردن لكه زنگ زدگي از روي پارچه این است که حتما از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. استفاده از آب گرم برای از بین بردن زنگ زدگی ممکن است لکه‌ها را ماندگارتر کند. هم چنین آب گرم برای از بین بردن لکه چربی و روغنی مناسب است.
  5. اگر روی یکی از لباسهای گران‌قیمت و ظریف شما، لکه زنگ زدگی ایجاد شده، پیشنهاد می‌کنیم حتما از تمیزکننده‌های حرفه‌ای استفاده کنید‌. هم چنین اگر خودتان در خانه نمی‌توانید لکه‌ها را پاک کنید، حتما به یک خشکشویی حرفه ای مراجعه کرده تا بدون آسیب به بافت لباس، لکه‌ها به صورت تخصصی پاک شوند.Rust on clothes

خواص زنگ‌زدایی گیاه ریواس

آیا از خواص لکه‌بری و زنگ‌زدایی ساقه ریواس چیزی می‌دانید؟

ساقه ریواس حاوی مقدار زیادی ماده شیمیایی اسید اگزالیک است که برای پاک کردن زنگ زدگی روی لباس بسیار موثر است. این خاصیت در میوه شاتوت و سبزی اسفناج هم وجود دارد؛ اما این مواد، رنگ پس می‌دهند و استفاده از آن‌ها وضعیت را بدتر خواهد کرد.

در واقع ریواس مشکل رنگ‌دهی ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

مراحل انجام کار به شرح زیر است:

  • ساقه‌های ریواس را خرد کرده و داخل قابلمه بریزید.
  • روی آن کمی آب ریخته و روی حرارت بگذارید. (فراموش نکنید که هدف از حرارت دادن ریواس، استخراج آب میان بافتی آن است که خاصیت لکه‌بری دارد؛ بنابراین آب را در حدی به ساقه اضافه کنید که نسوزد.)

پاک کردن زنگ زدگی روی لباس

  • لباس زنگ زده را داخل آب ساقه ریواس قرار دهید و اجازه دهید 2 تا 3 ساعت در این محلول بماند.
  • سپس لباس را خارج کرده و بشویید.

نکته آخر

در این مقاله شما را با انواع روش‌های خانگی از بین بردن زنگ زدگی روی لباس آشنا کردیم. توجه داشته باشید که روش‌های بالا برای لباس‌هایی مناسب هستند که قابل شستشو می باشند.

اگر لباس شما قابل شستشو نیست حتما جهت پاک کردن لکه زنگ زدگی به افراد متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه هیچ وقت لکه‌های نارنجی زنگ زدگی روی لباس شما ایجاد نشود، بهتر است لباس خود را روی بند رخت فلزی خشک نکنید و از نمونه های پلاستیکی استفاده کنید.

منبع: https://www.anitashousekeeping.com

https://rustconverters.net

سوالات متداول

آیا ممکن است لکه‌های زنگ زدگی روی لباس، پاک نشوند؟

بله. البته دائمی بودن لکه‌های زنگ زدگی لباس به چند عامل بستگی دارد؛ از جمله نوع پارچه، رنگ آن ( هرچه رنگ پارچه روشن‌تر باشد، امکان محو کردن کامل لکه سخت‌تر است)، میزان لکه و نفوذ آن به تاروپود پارچه، سرعت عمل شما در پاک کردن لکه ( اگر لکه قدیمی شده باشد، پاک کردن آن دشوارتر است).

موثرترین زنگ زدای لباس و پارچه چیست؟

سرکه و جوش شیرین یکی از قوی‌ترین زنگ‌زداهای طبیعی هستند. برای این کار لازم است با استفاده از سرکه و جوش شیرین یک خمیر درست کنید و روی لکه بمالید و اجازه دهید چند ساعت بماند.

چگونه لکه‌های زنگ زدگی قدیمی را از روی لباس پاک کنیم؟

برای پاک کردن زنگ زدگی قدیمی سراغ سرکه سفید یا آبلیمو بروید و با روشی که در متن مقاله توضیح دادیم، لکه‌ها را پاک کنید. اگر این راهکار موثر نبود، به ناچار باید از زنگ‌زداهای قوی صنعتی و شیمیایی استفاده کنید.

3.9/5 - (54 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سریعترین و راحت ترین راه پاک کردن لک زنگ زدگی روی لباس سفید استفاده از جوهر نمک هست،چند ثانیه جوهر نمک روی لک بریزید و ماساژ بدهید،کاملا سریع پاک می شود.

  2. ممنون به خاطر روش هاتون من از آب لیمو و و لیمو ترش و نمک استفاده کردم و کاملا لباسم مثل روز اول شد و سرکه هم برای هر لکه ای به نظرم خوبه چون من تا الان هر چی لکه بوده که نمی‌رفت رو با سرکه پاک کردم و نمک روی فرش اگر آب آلبالو بریزه نمک بریزید و بزارین حدود ۱۰ تا ۸ دقیقه بمونه تا نمک اون رو به خود جذب کنه و بعد فرش بسیار سفید در مقابل شماست اگه دید موزه هست روش با نمکدان نمک برزید و پخشش کنید تا مورچه ها شما را اذیت نکنن

  3. اگه از لیمو و نمک استفاده میکنین یکی دوساعت بزارین روش لکه تا حد زیادی محو میشه فقط بعدش با تاید اینا نشوریدش چون یهو یه رنگ زردی پخش میشه و سخت شسته میشه.بااب خالی بشورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا