تعویض کلید و پریز و تمام نکاتی که باید بدانید

ساختمانبرقکاریکلید و پریز

به مرور زمان با افزایش وسایل برقی در منزل تعداد کلیدها و پریزها هم بیشتر شده و نیاز به آن ها نیز افزایش پیدا کرده است. درصورتیکه لازم داشته باشید تا تغییری در کلیدها ایجاد کنید و اصطلاحا قصد تعویض کلید و پریز منزل را دارید، در این مقاله قصد داریم تا با ارائه نکات و روش هایی که به شما در این امر کمک خواهد کرد اشاره کنیم تا حتی الامکان خودتان این کار را انجام دهید.

انواع کلید و پریز برق ساختمان

کلید و پریز برق ساختمان انواع مختلفی دارند که ما در این مطلب به برخی از آن ها اشاره کرده و نحوه نصب کلید و پریز برق را بیان خواهیم کرد.

کلید لمسی

کلید لمسی از جدیدترین کلیدهای برق ساختمان می باشد که بیشتر برای خانه های هوشمند مناسب است. این نوع کلیدها با حرارت دست فعال می شوند.

کلید و پریز تایمری

کلید و پریز تایمری را بهتر است در مکان هایی مانند حیاط ، راه پله ها و بطور کلی در مشاعات نصب کرد. زیرا که در این مکان ها نباید هر لحظه چراغ ها روشن بمانند. این نوع کلید ها قابل تنظیم هستند و به راحتی می توان زمان روشن و یا خاموش کردن آن را کنترل کرد. با وجود این کلیدها در هزینه های برق صرفه جویی زیادی می شود.

کلید با سنسور حرکتی

کلیدهای سنسور دار برای صرفه جویی در مصرف انرژی بهتر است. زیرا این نوع کلیدها در هنگام حضور افراد در مکان روشن می شوند و بعد از مدتی خاموش می شوند. از این نوع کلید ها بیشتر در راه پله ها استفاده می کنند.

کلیدهای تک پل و دوپل

با کلیدهای تک پل می توان یک مدار را روشن و یا خاموش کرد. اما کلیدهای دوپل مناسب برای دو مدار می باشند و می توان دو مدار را روشن و یا خاموش کرد.

آموزش نصب کلید و پریز,طریقه نصب کلید و پریز برق,نصب کلید و پریز,

گام 1: اطمینان از قطع برق کلید و پریز

برای اینکه تعویض کلید و پریز با ایمنی کامل انجام شود ابتدا باید برق آن قسمت قطع شده باشد، جعبه فیوز را پیدا کنید و فیوز مربوط به آن قسمت از خانه را قطع کنید، اگر نمیدانید کدام یک فیوز مربوط هستند میتوانید هر کدام از آنها را قطع کرده و با فازمتر پریز را چک کنید و از قطع بودن برق مطمئن شوید، اما اگر مشکل نور ندارید و میتوانید کل فضا را ببینید فیوز اصلی را قطع کنید و با خیال راحت به کارتان برسید.

نکته: حتی اگر بیش از ده سال است که به طور تخصصی برق کشی ساختمانی انجام می دهید، اولین قدم این است که باید مطمئن شوید برق ساختمان کاملا قطع باشد.

گام 2: باز کردن روکش کلید یا پریز از روی دیوار

برای اینکه بتوانید سیم‌ها را ببینید و کل مغزی پریز یا کلید را تعویض کنید ابتدا باید روکش روی پریز را باز کنید. در مدل‌های قدیمی روی همان روکش یک یا دو پیچ تعبیه شده که با باز کردن آنها میتوانید روکش را جدا کنید، اما در برخی مدل‌های جدید پریز برق، باید ابتدا با یک پیچ‌گوشتی دو سو، روکش پلاستیکی را جدا کنید و بعد به پیچ‌های اصلی پریز برسید.

مراقب باشید پیچ‌ها را به آرامی باز کنید چون اتصال پیچ به دیوار خیلی سطحی‌ است و با خراب کردن آن احتمالا دردسر استفاده دوباره از دلر برای سوراخ کردن دیوار را خواهید داشت.

گام 3: باز کردن مغزی کلید و پریز از دیوار و جداکردن سیم‌ها

بعد از اینکه روکش را جدا کردید باید مغزی پریز یا کلیدی که میخواهید آن را تعویض کنید هم باز شود، بلافاصله بعد از اینکه آن را از داخل دیوار بیرون آوردید با استفاده از موبایل یک یا چند عکس بگیرید تا چینش سیم‌ها را ببینید و سیم‌ها را به پریز بعدی اشتباه وصل نکنید. برای پریز‌هایی که دو پریز به یک مغزی وصل شده‌اند چون با چهار سیم سر و کار دارید احتمال اشتباهی سیم فاز به نول وجود دارد و باید با دقت آن را انجام دهید.

گام 4: بستن سیم‌های کلید و پریز جدید

اول سعی کنید از روی عکس مشخص کنید که کدام سیم به کدام قسمت پریز قبلی وصل شده است، اما اگر به هر دلیلی عکسی نداشتید یا نتوانستید تشخیص دهید میتوانید از این دستورالعمل استفاده کنید. سیم‌هایی با رنگ روشن مثل سفید به قسمتی باید وصل شوند که اسلات آن طولانی‌تر است و سیم‌های تیره رنگ مثل سیاه باید به قسمتی وصل شوند که اسلات کوتاه تری دارد و معمولا پیچ‌های طلایی رنگ دارند. برای بستن پریز فرقی نمیکند از کدام سیم همرنگ استفاده کنید، برای مثل اگر دو سیم سفید داشتید از هرکدام میتوان استفاده کرد.

گام 5: بستن کلید و پریز جدید روی دیوار

ابتدا باید مغزی پریز را با پیچ‌های خودش به قسمتی که روی دیوار تعبیه شده وصل کنید و سپس روکش آن را روی مغزی قرار دهید. اما پیچ‌های روکش را نبندید تا پریز جدید تست شود.

گام 6: تست کلید و پریز جدید

ابتدا فیوز را وصل کنید، اگر وسیله تعویضی شما یک کلید بود لامپ را از سر پیچ جدا کنید و با فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق وصل شده باشد. اگر وسیله‌ای که تعویض کرده‌اید یک پریز بود با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر فقط یکی از دو شاخه‌ی پریز برق داشت کار به درستی انجام شده است. در غیر این صورت باید تمام مراحل را چک کنید تا سیمی که اشتباه متصل شده اصلاح شود.

گام آخر: بستن روکش کلید و پریز جدید

پس از اینکه از صحت انجام کار اطمینان حاصل کردید روکش را روی پریز قرار داده و با دقت پیچ‌های آن را ببنید. برای اینکه مطمئن شوید کار به درستی انجام شده میتوانید یک وسیله کم مصرف و ترجیحا کم ارزش به برق متصل کنید تا برای بار آخر هم تست شود و در نهایت میتوانید از پریز استفاده کنید.

اگر پریز به سیستم ارت متصل بودند باید چگونه این کار را انجام دهم؟

اغلب پریزهایی که به ارت متصل هستند دکمه ست و ریست را روی خود دارند و با رنگ‌های قرمز و مشکی تعبیه شده‌اند، به طور معمول سیم‌هایی که وظیفه ارتینگ را بر عهده دارند نیز از همین رنگ‌ها تهیه شده‌اند، فقط کافیست حین بستن‌ سیم‌ها این دو سیم را نیز به درستی متصل کنید. توجه کنید در صورتی که سیم‌ها وصل نشوند و یا اتصال‌ آنها مشکل داشته باشد ارتینگ در آن پریز کار نخواهد کرد.

نکات مهم نصب کلید و پریز

  • مطمئن شوید که نصب کلید یا پریز اضافه تنها راه است. در غیر اینصورت بی دلیل اقدام به اضافه کردن آنها نکنید. برای مثال احتمالا کمبود پریز را می توانید با یک رابط برق جبران کنید. همچنین اگر نور اتاق شما کم باشد، حتما نیازی به اضافه کردن یک انشعاب و کلید جدید نیست. بسیاری از مواقع با استفاده از یک لامپ قوی تر می توانید مشکل کمبود نور اتاق را رفع کنید.
  • در صورتی که در زمینه برق کشی تجربه قابل توجهی ندارید، از یک برق کار بخواهید تا برای گرفتن انشعاب جدید به شما کمک کند.
  • به تحمل خط برقی که از آن انشعاب می گیرید توجه داشته باشید. برای مثال اگر از یک خط برق برای ماشین لباسشویی، یخچال و مایکروویو استفاده می کنید، دیگر وسیله پر مصرفی را با اضافه کردن یک انشعاب جدید در این خط مصرف قرار ندهید. اضافه کردن کلید و پریز باید منطقی باشد و توان خط برق در نظر گرفته شود.
  • ارتفاع نصب کلید و پریز برق

ارتفاع نصب کلید ها و پریز های برق از اهمیت بالایی برخوردار است. نصب آنها در ارتفاع نا مناسب علاوه بر اینکه خطرناک است، می تواند کلید یا پریز مورد نظر را بی استفاده کند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا ارتفاع مناسب نصب کلید ها و پریز ها در قسمت های مختلف ساختمان را به شما نشان دهیم.

  1. کلیدهای داخل ساختمان از کف ۱۱۰-۱۲۰ سانتی‌متر
  2. پریزهای داخل ساختمان از کف ۳۰- ۳۵ سانتی‌متر
  3. پریزهای روی کابینت از روی کابینت ۲۰-۳۰ سانتی‌متر
  4. پریزهای یخچال و فریزر از کف ۱۱۰-۱۲۰ سانتی‌متر
  5. پریزهای ماشین لباسشویی از کف ۷۰-۸۰ سانتی‌متر
  6. گوشی آیفون از کف ۱۳۰-۱۵۰ سانتی‌متر
  7. روشنایی دیواری مثل مهتابی دیواری از کف ۲۱۰ سانتی‌متر
  8. تابلو فیوز از کف ۱۶۰- ۱۷۰ سانتی‌متر
  9. جعبه تقسیم تا سقف ۳۰-۳۵

نصب کلید و پریز برق,نکات مهم نصب کلید و پریز برق,آموزش نصب کلید و پریز,

نکات ایمنی نصب کلید و پریز

  • توصیه می شود مکانیزم پریز به دقت و به صورت مناسب (بدون فاصله و لقی) نصب گردد.
  • انشعاب گرفتن از کلید ها اصلا کار مهندسی و درستی نیست و توصیه نمی شود.
  • از لامپ، مهتابی و به طور کل از لوازم روشنایی انشعاب نگیرید.
  • فاصله پریزها از لوله گاز کمتر از ۵ سانتی متر نشود.
  • پریزهای برق را با درپوش ایمنی محافظت نمایید تا بچه ها آسیب نبینند.
  • با دست مرطوب و خیس به اجزاء برق مثل کلید و پریز برق ساختمان دست نزنید.
  • بعد از قطع برق و وصل مجدد اگر پریزهای برق را خارج کرده اید، کلید های آن را قطع و به تدریج وارد مدار نمایید.
  • هرگز به یک پریز یا یک سیم رابط، چند وسیله را هم ‌زمان وصل نكنید.
  • كلید و پریزهای برق معیوب را هرچه سریع‌تر تعویض كنید.
  • از آنجا كه قاب یک رسانای خوب برای برق است، از این رو هرگز با دست خیس به وسایل برقی، كلیدها و پریزها دست نزنید.
  • استفاده از وسايل برقی و نصب كليد و پريز برق ساختمان در حمام خطرناك است.
  • مدار تغذیه پریزها از مدار تغذیه چراغ ها، مستقل و جدا باشد.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا