جوش زدن نواحی مختلف صورت نشانه چیست؟

پوست

جوش صورت نشانه چیست ؟ طبق روش‌های باستانی کشور چین و هند (البته بدون شواهد علمی تأییدکننده) ممکن است جوش یا آکنه در ناحیه گوش نشانه‌ای از مشکلات کلیوی باشد و یا آکنه روی گونه به دلیل مشکلات کبد ظاهر شود. اگرچه عدم اثبات علمی این شواهد، کمی ناامیدکننده است اما در این مقاله سعی خواهیم کرد نقشه جوش صورت را بر اساس قواعد علمی تعریف کنیم و به روش‌های درمان آکنه بر اساس عوامل خارجی و سبک زندگی بپردازیم.

خدمات زیبایی در منزل با آچاره

آیا اطراف خط موی شما جوش می‌زند؟

جوش صورت نشانه چیست ؟ آکنه‌هایی که در اطراف خط موی شما بروز می‌کنند، «آکنه پمادی» یا «جوش روغنی» نام دارند. این چربی‌ها در محصولات پوست و موی مبتنی بر روغن‌های معدنی وجود دارد. این ماده باعث می‌شود روغن طبیعی یا سبوم موجود در فولیکول‌های مو از بدن خارج نشود. انسداد این روغن در بدن، سبب بروز جوش روغنی خواهد شد. اگر به صورت مرتب، جوش‌هایی را در امتداد خط موی خود مشاهده می‌کنید، بهترین راه‌کار این است که استفاده از محصولات موی روغنی را متوقف کنید. یا در صورت ضرورت، پس از استفاده از این محصولات، صورت خود را بشویید و یا از شامپوی درخشان کننده مو استفاده کنید. راه‌کار دیگر این است که هنگام استفاده از اسپری مو و یا شامپوی خشک، پوست ناحیه خط مو را با دست و یا با سربند، محافظت کنید.

جوش صورت نشانه چیست -آیا اطراف خط موی شما جوش می‌زند؟

به صورت خلاصه برای جوش‌های ناحیه خط مو، موارد زیر را انجام دهید:

  • از محصولاتی استفاده کنید که حاوی کره کاکائو، رنگ دانه و غیره هستند.
  • از شامپوی درخشان کننده برای پاک‌سازی منافذ پوست و از بین بردن محصولات آرایشی استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از اسپری و یا شامپوی خشک، صورت خود را با دست یا پارچه سربند، محافظت کنید.

آیا روی گونه‌های شما آکنه ظاهر می‌شود؟

این جوش‌ها تنها به پوست صورت مربوط نمی‌شود. ممکن است در گوشی تلفن همراه خود نیز آثاری از باکتری E. coli و یا سایر باکتری را بیابید. هر زمان که تلفن همراه خود را به صورت خود نزدیک می‌کنید، این باکتری به پوست صورت شما چسبیده و احتمالاً باعث بروز آکنه می‌شود. آلوده بودن گوشی تلفن همراه، روبالشی، و سایر وسایلی است که با صورت شما در تماس است، می‌تواند یک علت جوش زدن صورت باشد. تمیز کردن گوشی تلفن همراه هوشمند به صورت منظم با یک دستمال ضدعفونی‌کننده می‌تواند این مشکل را کاهش دهد. اگر برای کار به صورت مکرر از تلفن همراه استفاده می‌کنید، خرید یک هدست بلوتوث می‌تواند راه‌کار خوبی برای حل این معضل باشد. حداقل یک بار در هفته روبالشی خود را عوض کنید. برای کسانی که مایل‌اند روزانه روبالشی خود را تعویض کنند، استفاده از روبالشی‌های یک بار مصرف توصیه می‌شود.

آیا روی گونه‌های شما آکنه ظاهر می‌شود؟

به صورت خلاصه برای جوش‌های گونه، موارد زیر را انجام دهید:

  • قبل از هر بار استفاده، گوشی تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید.
  • تلفن همراه خود را به دستشویی نبرید.
  • حداقل هفته‌ای یک بار روبالشی خود را عوض کنید.

آکنه روی خط فک نشانه چیست؟

در این حالت، نقشه جوش صورت نتایج دقیقی را نشان می‌دهد. نوسانات منابع هورمونی داخلی می‌تواند یک علت جوش زدن صورت در ناحیه چانه و فک باشد که به معنی اختلال در سیستم غدد درون‌ریز است. این مسئله معمولاً در نتیجه آندروژن اضافی در بدن است که غدد چربی را تحریک کرده و باعث انسداد منافذ پوستی می‌گردد. هورمون‌ها می‌توانند طی یک دوره قاعدگی (یک هفته پیش از قاعدگی) تغییر کنند و یا ممکن است به دلیل تعویض یا شروع داروهای ضدبارداری دچار اختلال شوند.

عدم تعادل در هورمون‌ها همچنین می‌تواند به دلیل رژیم غذایی رخ دهد. ممکن است شنیده باشید که رژیم غذایی چگونه بر آکنه اثر می‌گذارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که وابستگی کمی میان این دو فاکتور وجود دارد. در مقابل، برخی از محققان بر این باورند که سلامت و عملکرد صحیح روده می‌تواند بر بروز آکنه اثر بگذارد، زیرا سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. به ویژه اگر غذاهای دارای کربوهیدرات فراوان همراه با هورمون‌های اضافه مصرف می‌کنید، بنابراین در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کرده و مصرف قند، نان سفید، غذاهای فراوری شده و لبنیات را کاهش دهید. همچنین متخصصین پوست می‌توانند استراتژی‌های شخصی مطابق با سیستم بدنی شما را به منظور حل مشکل آکنه در ناحیه چانه ارائه دهند. در عین حال که رژیم‌های سنتی برای حل مشکل آکنه می‌تواند به افزایش منظم آن‌ها کمک کند، اما فرمولاسیون‌های خاصی به صورت قرص‌های ضدبارداری و پمادهای موضعی برای مبارزه با این آکنه‌ها در بازار موجود است.

آکنه روی خط فک

به صورت خلاصه برای جوش‌های چانه و فک، موارد زیر را انجام دهید:

  • رژیم غذایی خود را بررسی کنید تا مشخص شود آیا به مواد غذایی فرآوری شده و یا لبنیات کمتری نیاز دارید یا خیر.
  • در مورد برندهای مواد غذایی تحقیق کنید. بررسی کنید که آیا به مواد غذایی، هورمون اضافه می‌کنند یا خیر.
  • برای حل مشکل آکنه‌های چانه و برای درمان‌های موضعی، به یک متخصص پوست مراجعه کرده و از خدمات زیبایی در منزل بهره ببرید.

درباره مراقبت از پوست بیشتر بخوانید: طرز تهیه بالم لب در خانه | ۱۰ مدل بالم لب خانگی

جوش صورت نشانه چیست؟ آکنه روی پیشانی و بینی 

اگر در ناحیه T (خط پیشانی و بینی)، دچار آکنه هستید، به چربی و استرس مربوط است. تحقیق گسترده روی 160 دانش‌آموز پسر دبیرستانی در کشور سنگاپور نشان داد که استرس زیاد، تأثیر مستقیم روی چربی خون ندارد، اما می‌تواند علت جوش در نقاط مختلف بدن، به خصوص ناحیه پیشانی و بینی باشد. بنابراین، به نظر می‌رسد اختلال در خواب و استرس، می‌تواند یک علت جوش زدن صورت شود. اگر چنین شرایطی برایتان به وجود آمد، سعی کنید قبل از خواب مدیتیشن کنید و یا از روش‌های بهبود خواب استفاده کنید. گوش دادن به موسیقی و یا ورزش (حتی به مدت یک دقیقه) روش‌های طبیعی برای از بردن استرس و بهبود خواب هستند.

به یاد داشته باشید که از دست‌کاری پیشانی خود خودداری کنید. هر فرد به طور متوسط روزانه صدها بار صورت خود را لمس کرده، و منابع چربی و گردوغبار را در میان منافذ پوستی خود پخش می‌کند. اگر پوست چربی دارید، شستشو با شوینده‌های اسید سالیسیلیک فاقد روغن می‌تواند به کاهش چربی پوست کمک کند. اما استفاده از محصولات متناسب با پوست شما نیز اهمیت بالایی برخوردار است.

در پیشانی شما غالباً برجستگی‌های پوستی قرمز رنگ به نام سوزنک یا papules وجود دارد. همچنین ممکن است برجستگی‌هایی به صورت غدد چرکی در پیشانی خود مشاهده کنید که به آن‌ها چرک دانه می‌گویند. مهم نیست که آکنه در را در کجا مشاهده کرده‌اید، مهم این است که به روشی مناسب آن را درمان کنید. برای کمک به تسکین سریع جوش‌ها می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای با نسخه استفاده کنید. از دست‌کاری آکنه خودداری کنید تا جای زخم آن باقی نماند.

چه عواملی باعث ایجاد آکنه در پیشانی می‌شود؟

در کنار چیزهایی که در پاسخ به سوال  جوش صورت نشانه چیست بیان شد؛ خوب است بدانید یکی از نکات مهم در یافتن علت جوش صورت روغنی به نام سبوم است که به طور معمول پوست شما را چرب و محافظت می‌کند. سبوم در غدد چربی ریز به نام غدد sebaceous  تولید می‌شود. این چربی از طریق سوراخ‌های کوچکی به نام منافذ به سطح پوست شما می‌رسد.

بعضی اوقات منافذ پوست به واسطه آلودگی، چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. باکتری‌ها در داخل این منافذ مسدود شده رشد کرده و برجستگی‌های متورم ایجاد می‌کنند. آن برجستگی‌ها جوش هستند.

برخی از عوامل افزایش‌دهنده تولید چربی پوست و احتمالاً آکنه عبارت‌اند از:

  • هورمون‌ها
  • استرس
  • داروهای خاص

بلوغ

بسیاری از افراد در دوران بلوغ، دچار آکنه می‌شوند. افزایش سطح هورمون‌ها سبب تولید افزایش چربی شده و همین چربی یک علت جوش صورت بوده که در میان نوجوانان، بسیار شایع است. پیشانی یکی از نواحی مستعد صورت برای ایجاد جوش است.

مو و محصولات مربوط به مو

موهای شما نیز می‌تواند علت جوش زدن صورت در ناحیه پیشانی باشد. اگر موهایتان را به اندازه کافی نمی‌شویید یا موهای چربی دارید، چربی مو ممکن است روی پیشانی رسوب کرده و منافذ پوستی آنجا را مسدود کند.

ممکن است جوش به دلیل استفاده از محصولات مربوط به مو باشد. محصولات حالت‌دهنده و صاف کننده مو از دلایل عمده بروز آکنه است. این موارد عبارت‌اند از:

  • واکس مو
  • روغن‌ها
  • ژل‌ها
  • موم‌ها

این محصولات اغلب حاوی موادی مانند کره کاکائو یا روغن نارگیل هستند. این مواد می‌توانند پوست شما را بسیار چرب کنند. به آکنه‌های ناشی از محصولات مو، آکنه پومادی یا جوش روغنی گفته می‌شود.

تحریک ناشی از پوشش لباس یا آرایش

تحریک ناشی از لباس و یا مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می‌تواند باعث بروز آکنه در پیشانی شود، به خصوص اگر پوست شما حساس باشد. ممکن است استفاده از یک برند آرایشی جدید یا استفاده از پوشش‌هایی نظیر کلاه یا سربند که سبب آزار پوست شما می‌شود، علت جوش زدن صورت در ناحیه پیشانی باشد. دست زدن زیاد به صورت نیز می‌تواند سبب بروز آکنه شود. انگشتان شما دارای چربی و باکتری‌هایی است که روی پوست رسوب کرده و منافذ پوستی در نواحی صورت را می‌پوشاند.

آکنه پیشانی چگونه درمان می‌شود؟

برای از بین بردن آکنه‌های پیشانی، از روش‌های مراقبتی استاندارد شروع کنید.

صورت خود را روزی دو بار با یک پاک‌کننده ملایم بشویید. با این کار، چربی اضافی پوست شما پاک می‌شود. در صورت عدم موفقیت، کرم‌های آکنه OTC را که حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک است امتحان کنید.

آکنه روی خط فک - جوش صورت نشانه چیست

درمان‌های طبیعی

برخی از مواد طبیعی ممکن است به درمان آکنه خفیف کمک کند. این مواد طبیعی عبارت‌اند از:

  • آلوئه ورا
  • مواد حاوی اسید آزلائیک
  • عصاره چای سبز
  • روغن درخت چای
  • مواد حاوی روی

درمان نسخه‌ای

برای درمان آکنه‌های شدیدتر، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است درمان آکنه با تجویز داروهای قوی ممکن باشد. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • فرمول پراکسید بنزوئیل
  • رت%D
به این پست امتیاز دهید

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا