روش‌های رفع مشکل صدای پمپ آب | رهایی از صدای آزاردهنده پمپ آب

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

امروزه خیلی از ما به دلیل زندگی در آپارتمان‌ها و یا مناطقی که فشار آب کم است، به پمپ آب نیاز داریم؛ اما نصب پمپ آب هرچند مشکل کم آبی و کم فشاری آب را حل می‌کند، اما به دلیل ایجاد سروصدا موقع کار کردن می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. مخصوصا برای کسانی که در طبقه اول ساختمان زندگی می‌کنند و پمپ به آنها نزدیک است. در این مقاله دلایل ایجاد سروصدا و رفع مشکل صدای پمپ آب را بررسی می‌کنیم. به‌طور کلی بهترین راهکار برای کاهش صدا و تعمیر پمپ آب این است که قبل از انتخاب و خرید پمپ، به‌خوبی در مورد مدل و برند آن تحقیق کنیم. در مجموع هیچ پمپی در بازار وجود ندارد که بتواند کاملاً بی‌صدا کار کند اما می‌توانیم پمپی را انتخاب کنیم که کمترین صدای ممکن را در هنگام کار کردن ایجاد کند. واحد سنجش سر و صدای یک پمپ دسی بل dB است و هرچه میزان دسی بل کمتر باشد پمپ سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند. این میزان برای پمپ آب بی صدا یا سایلنت باید کمتر از 50 دسی بل باشد و در بعضی پمپ‌های با کیفیت به زیر 30 هم می‌رسد.

اگر در محل زندگی پمپ از قبل نصب شده است و یا امکان تعویض پمپ را ندارید و با صدای پمپ آب موقع کار کردن مشکل دارید، ما چند روش را به شما معرفی می‌کنیم تا موفق به رفع مشکل صدای پمپ آب خود شوید.

قطعات اصلی پمپ آب خانگی - تعمیر پمپ آب با آچاره

دلایل ایجاد صدای پمپ

مطمئناً اگر از پمپ استفاده می‌کنید و سروصدای پمپ بیشتر از حد معمول است، برایتان آزاردهنده است و به دنبال رفع این مشکل هستید. برای رفع صدای پمپ آب، قبل از هر چیز باید علت ایجاد صدا را پیدا کنیم. در ادامه چند مورد از دلایل ایجاد صدای پمپ را برایتان می‌گوییم.

  • نصب نادرست پمپ که موجب ایجاد لرزش در پمپ آب می‌شود
  • خرابی قطعات هیدرولیکی داخل پمپ آب
  • خراب و آسیب‌دیدگی پروانه پمپ آب
  • استفاده از پمپ‌های بی‌کیفیت و نامناسب
  • تعمیر و نگهداری نامناسب از پمپ

در کنار مواردی که بیان شد لازم به ذکر است پمپ آب بی‌صدا در عمل وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان برای بهبود شرایط کرد این است که پمپ آب را کم صدا کرد تا کارکردش مزاحم اهالی خانه نشود. در بین پمپ‌های موجود در بازار پمپ بشقابی با پروانه استیل و بعد پروانه برنجی کمترین صدا  را دارند. اغلب پمپ‌های آب جتی پر سر و صدا هستند.

دلایل ایجاد صدای پمپ

روش‌های رفع مشکل صدای پمپ آب

1. رفع زنگ‌زدگی و باد کردن پوسته پمپ آب:

یکی از دلایلی که باعث ایجاد صدای زیاد موقع کار کردن پمپ می‌شود، زنگ زدن پوسته پمپ است. اگر جنس بدنه پمپ کیفیت خوبی نداشته باشد، بعد از مدتی رنگ پوسته آن از بین می‌رود و دچار زنگ‌زدگی می‌شود و باد می‌کند. درنتیجه زمانی که پمپ شروع به کار می‌کند، پروانه پمپ با پوسته آن برخورد می‌کند و سروصدا ایجاد می‌کند.

در این حالت برای رفع مشکل صدای پمپ آب، باید با استفاده از سمباده و دریل تمام سطح پوسته پمپ را از زنگ‌زدگی پاک‌کنید. سپس با استفاده از ضدزنگ کل سطح را در برابر زنگ‌زدگی مقاوم کنید و درنهایت آن را رنگ کنید. بعد از تمام شدن این مراحل با استفاده از واشر و چسب آهن، درب پمپ را ببندید و آب‌بندی کنید.

2. نصب نادرست پمپ آب

یکی از روش‌های رفع صدای پمپ آب که هنگام نصب پمپ باید به آن دقت کنید محل نصب و نحوه نصب آن است. بهترین محل برای نصب پمپ آب یک سطح بتنی است. هنگام نصب مطمئن شوید که پمپ کاملاً به سطح بتنی چسبیده است. این کار از لرزش پمپ هنگام کار کردن جلوگیری می‌کند و مقدار قابل‌توجهی از سروصدای پمپ کم می‌شود.

جعبه عایق صوتی پمپ آب برای رفع مشکل صدای پمپ آب

3. استفاده از عایق صوتی

برای اینکه بتوانید رفع مشکل صدای پمپ آب زا به‌خوبی انجام دهید می‌توانید با استفاده از شانه تخم‌مرغ، کارتن، الیاف طبیعی و مواد آکوستیک مانند فیبر مصنوعی، آن را عایق‌بندی کنید. با یکی از موارد گفته‌شده یک مکعب درست کنید و روی پمپ آب قرار دهید. با این کار مقدار زیادی از سروصدای پمپ کم می‌شود.

استفاده از عایق صوتی برای رفع مشکل صدای پمپ

4. تعمیر و نگهداری کردن مناسب از پمپ آب

اگر به‌تازگی پمپ شما در حین کار کردن سروصدای زیادی ایجاد می‌کند و از اول چنین مشکلی نداشتید، مطمئناً پمپ آب دچار خرابی و نقص فنی شده است. پس بهتر است اول دلیل این مشکل را پیدا کنید و آن را رفع کنید. ازجمله کارهایی که باید به‌صورت دوره‌ای انجام دهید عبارت‌اند از: تعمیر و تعویض قطعات خراب پمپ، بررسی پیچ و مهره‌ها و سفت کردن آن‌ها در صورت لزوم و روغن‌کاری قطعه‌های پمپ.

5. بررسی پروانه‌های پمپ آب

یکی از دلایل زیادشدن صدای پمپ می‌تواند خوردگی و خرابی پروانه‌های پمپ آب باشد. یکی از مواردی که باعث خرابی پروانه‌ها شود، استفاده نکردن از فیلتر مناسب است که موجب ورود ماسه و خاک به پمپ آب می‌شود.

6. جایگزین کردن پمپ جدید با پمپ قدیمی

اگر هیچ کدام از روش‌های گفته‌شده نتواند باعث رفع مشکل صدای پمپ آب شود، بهتر است پمپ را عوض کنید. برای انتخاب پمپ آب جدید ابتدا بررسی کنید که برای چه متراژی باید پمپ تهیه کنید. در صورتی که راه‌حل‌های کاهش صدای پمپ آب را انجام دادید و باز هم به نتیجه موردنظر نرسیدید وقت آن رسیده که پمپ آب خود را عوض کنید. پمپ آب‌های جتی به‌طور کل سروصدای بیشتری نسبت به پمپ آب بشقابی و دو پروانه‌ای دارد. اگر مجبور به استفاده از پمپ آب جتی نیستید، بهتر است یکی از دو مدل دیگر را انتخاب کنید تا دیگر نیازی به رفع مشکل صدای پمپ آب نداشته باشید. اگر برای تعمیر پمپ آب پر سر و صدای منزلتان به کمک نیاز داشتید روی تعمیرکاران ماهر آچاره حساب کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا