روش ترمیم ترک گچ دیوار در 8 مرحله | بازسازی گچ کاری ساختمان

ساختمانتعمیرات ساختمانگچ‌ کاری و رابیتس کاری

دیوارهای خانه‌های قدیمی اغلب بی‌دلیل شروع به خراب شدن می‌کنند. فارغ از اینکه علت ترک خوردن دیوار چیست در این نوشتار از آچاره قصد داریم روش ترمیم ترک گچ دیوار را در 8 مرحله به شما یاد بدهیم.
از این نکات برای ترمیم ترک‌های خانه خود استفاده کنید. تفاوتی ندارد ترک عمودی در دیوار شما به وجود آمده باشد یا مورب؛ به شما یاد خواهیم داد که چگونه باید ترک خوردگی دیوار را ترمیم کرد. اگر پرمشغله هستید و وقت کافی برای انجام امور بازسازی ساختمان ندارید می‌توانید از تیم حرفه‌ای گچ کاری آچاره کمک بخواهید. باعث افتخار ماست که منزل زیبای شما را زیباتر کنیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازسازی تخصصی ساختمان – گچ کاری کلیک کنید.

روش ترمیم ترک گچ دیوار تنها در 8 مرحله!

به ندرت می‌توان خانه‌ای را پیدا کرد که چند سال از ساخت یا بازسازی آن گذشته باشد و حداقل در یک نقطه‌ از آن گچ ترک خورده و لایه لایه شده دیده نشود. ترمیم گچ کاری مهم است چون در صورت عدم مراقبت، ترک خوردگی می‌تواند جدی شود و منجر به آسیب بیشتر دیوار شود.

روش ترمیم ترک گچ دیوار

دلیل ترک خوردن گچ دیوار چیست؟

ترک‌ها به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند، بسیاری از آن‌ها به دلیل واکنش‌های طبیعی ترکیبات گچ و مصالح ساختمانی بوجود می‌آیند. تغییرات آب و هوایی و دمایی، نشست ساختمان، ساخت و ساز ساختمان‌های مجاور، نزدیکی به ریل راه آهن و قرار گرفتن در میدان موج انفجار همه در ترک خوردگی گچ نقش دارند.

اغلب اوقات ترک خوردن گچ در اثر این چند علت اتفاق می‌افتد.

  1. نسبت وزنی غلط گچ و آب در تهیه ملات
  2. نشست ساختمان
  3. گچ کاری غیر اصولی در یک مرحله بدون لحاظ کردن زمان کافی برای خشک شدن لایه‌های زیرین
  4. استفاده از گچ نامرغوب
  5. گودبرداری ساختمان‌های مجاور
  6. خالی از سکنه بودن و بدون حرارت ماندن خانه در طول زمستان در مناطق سردسیری
  7. ترک خوردن دیوار پشت بخاری
گچ کار در حال ترمیم ترک گچ دیوار

بهتر است با یاد گرفتن روش ترمیم ترک گچ دیوار جلوی وارد شدن آسیب‌های جدی به گچ کاری آپارتمان خود را بگیرید. اگر به نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد عمل کنید و این کار را به درستی انجام دهید، نتایج طولانی مدت یا حتی دائمی خواهید گرفت. به جای حل پایه‌ای مشکل به دنبال رفع سریع آن با اقداماتی مثل نقاشی و رنگ آمیزی مجدد نباشید؛ چون  احتمالاً ترک خیلی زود دوباره برمی‌گردد.

البته فراموش نکنید که روش ترمیم ترک گچ دیوار که به شما یاد خواهیم داد برای رفع ترک‌های نازک و متوسط است و در مواردی که ترک دیوار بزرگ است حتماً باید از گچ کار حرفه‌ای کمک بگیرید. چون ممکن است بنای ساختمان شما ایمن نباشد و به چیزی بیش از بازسازی گچ کاری نیاز داشته باشد.

ترمیم ترک دیوار

1. ابتدا کمی از گچ اطراف ترک را بردارید

قبل از شروع توضیح گام اول باید بدانید گام صفر در ترمیم ترک گچ دیوار این است که قبل از تراشیدن گچ برای تست میزان استقامت دیوار آسیب دیده به آرامی روی گچ‌های اطراف ترک را فشار دهید تا آن را آزمایش کنید. اگر بستر ضعیف و سست باشد حتماً باید تثبیت شود. با فرض اینکه بستر ترک دیوار پایدار و مقاوم است این روش بسیار موثر است.

گام اول: اقدام به تراشیدن کنید و برای برش در امتداد لبه‌های ترک، از چاقو یا ابزار تیز مخصوص این کار استفاده کنید. ترک را کمی باز کرده و گچ سست را از بین ببرید. اگرچه ممکن است بازکردن ترک و بزرگ کردن آن ترسناک به نظر بیاید و با خود فکر کنید نه تنها ظاهر دیوار را بهتر نکردید حتی بدتر هم شده! اما نگران نباشید. باید این کار را انجام دهید تا سطح چسبندگی گچ را به دیوار افزایش دهید. البته در تراشیدن افراط نکنید. با حرکت ملایم دست و آهسته پیش بروید. در انتها با استفاده از جاروبرقی محل را تمیز کنید.

2. نوار درزگیر گچ را بچسبانید

نوار درزگیر گچ را به اندازه مورد نیاز اندازه گرفته و برش دهید تا متناسب با اندازه ترک باشد. گچ روی دیوار سریع خشک می‌شود آماده کردن نوار باعث می‌شود این کار سریع‌تر انجام شود و از ایجاد چین و چروک یا برآمدگی جلوگیری شود. برای برش نوار از قیچی یا چاقوی ابزار استفاده کنید و با دست آن را پاره نکنید چون باعث ایجاد لبه نامناسب می‌شود.

نوار درزگیر گچ

3. ملات گچ را روی دیوار بکشید

ملات گچ را آماده کنید. یک لایه نازک از مواد را با ماله روی ترک صاف کنید. (برای آشنایی با ابزار مورد نیاز در گچ کاری کلیک کنید) و روی ناحیه‌ای کمی بزرگ‌تر از نوار درزگیر را گچ بزنید. بلافاصله مرحله بعدی را اجرا کنید زیرا گچ به سرعت خشک می‌شود.

4. نوار را به ترک بچسبانید

نوار را با دست بر روی گل بگذارید، سپس با کمک ابزار صاف کنید. هدف این است که نوار صاف شود بنابراین از تماس کامل نوار با ملات، بدون چین و چروک بودن و عدم وجود حباب هوا اطمینان حاصل کنید. مراقب باشید زیاد نوار را نکشید و پاره‌اش نکنید. سپس بگذارید کاملاً خشک شود.

5. روش ترمیم ترک گچ دیوار : گچ کاری دوباره

با استفاده از ماله یک لایه گچ روی نوار چسب اضافه کنید و تا لبه‌های نوار آن را گسترش دهید. گچ را صاف کنید تا با سطوح اطراف دیوار هم سطح شود. بگذارید کاملاً خشک شود.

تصویری از ترک دیوار خانه و یک حفره ایجاد شده در آن

 

6. سمباده بکشید

گام ششم روش ترمیم ترک گچ دیوار سمباده کاری است. برای صاف کردن برجستگی‌ها از سمباده استفاده کنید. دقت کنید آنقدر سمباده نزنید که نوار درزگیر را پاره کند.

7. استفاده از یک لایه گچ کاری اضافی (اختیاری)

یک بار دیگر قسمت مورد نظر را گچ کاری کنید و حتی در لبه‌ها کمی جلوتر بروید. این یک مرحله اختیاری است که به ترمیم طبیعی ترک دیوار کمک می‌کند. فقط دقت کنید که اگر دیوار ساده نبوده و دارای بافتی طرح‌دار باشد نباید زیاد از ناحیه ترک پیشروی کنید چون متناسب کردن ظاهر آن با سایر نواحی سخت است.

8. منطقه گچ کاری شده را تمیز کنید

آخرین گام در روش ترمیم ترک گچ دیوار تمیز کاری است. منطقه ترمیم شده و اطراف آن را با جاروبرقی  تمیز کرده و آن را با یک پارچه خشک پاک کنید. اگر سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات درج کنید تا گچ کار ماهر آچاره به شما پاسخ دهد.

در پایان پیشنهاد ما به شما این است که اگر در خانه‌ای که ساکن آن هستید یا بعد از خرید و اجاره خانه متوجه وجود ترک روی گچ دیوار شده‌اید دست به کار شوید و قبل از بیشتر شدن آنها ترمیمش کنید.

4.7/5 - (77 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. من از نوار برای پر کردن ترک دیوار استفاده کردم و بعد روش رنگ زدم نتیجه خیلی خوب شد، مرسی

  2. ترك را ميشود ترميم كرد اما ديوار از پشت پوك است آيا بعد از تخريب بايد از نوار ترميم استفاده كرد يا ديگر لازم نيست چگونه ديوار گچ كاري شده را با ديوارهاي مجاور صاف و بدون موج كرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا