نقشه سیم کشی برق مغازه

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

سیم کشی برق مغازه باید طبق اصول انجام بگیرد. اگر شما در سیم کشی برق مغازه خود دقت کافی نمائید، اشتباه در سیم کشی برق مغازه می‌تواند خسارت مالی جبران ناپذیری به شما بزند. بنابراین بهتر است برای شروع کار، نقشه سیم کشی برق مغازه خود را تهیه فرمایید و از متخصصی برای انجام امور کار کمک بگیرید.

نقشه سیم کشی برق مغازه

برق کشی مغازه را می‌تواند از دو طریق سیم کشی توکار و روی کار انجام داد. اگر سیم کشی ساختمان شما از قبل انجام شده است و شما دیگر تمایلی به تخریب و کچ کاری ندارید می‌توانید از روش سیم کشی روکار و اگر هنوز مغازه شما آماده نشده است و می‌خواهید تازه برق کشی خود را انجام دهید باید از روش برق کاری توکار استفاده کنید.

سیم کشی مغازه

البته اگر می‌توانید سقف کاذب زده و از آن بهره ببرید می‌توانید سیم کشی خود را تلفیقی از روش‌های توکار و روکار کرده و از هر دو استفاده کنید.

سیم کشی مغازه از طریق سیم کشی توکار

در این روش، سیم‌ها و کابل‌های برق از زیر گچ و سیمان و در داخل دیوار یا کف عبور داده می‌شوند. این روش زمانی ممکن است که لوله کشی‌های داخلی انجام شده باشد و یا اینکه هنوز ساختمان آماده بهره برداری نیست و شما تازه می‌خواهید بخش سیم کشی را انجام دهید.

در مغازه‌های قدیمی که تجهیزات سیم کشی شده مستهلک شده‌اند و یا دچار قطعی یا اتصالی شده‌اند نیز می‌توانید با تعویض این تجهیزات از طریق سیم کشی توکار، سیم‌ها و کابل‌ها و دیگر تجهیزات سیم کشی خود را نوسازی کنید.

سیم کشی توکار مغازه

اطمینان از وجود تابلو برق در مغازه

قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که مغازه شما دارای تابلو توزیع برق است. اگر مشاهده کردید که تابلو توزیع برقی در داخل مغازه و در مکانی در دسترس وجود ندارد، اولین اقدامی که انجام می‌دهید این باشد که با کمک یک متخصص تابلو برق مغازه خود را راه اندازی کنید.

مقاله پیشنهادی دو فاز شدن برق ساختمان به چه علتی است؟

تابلوهای برق علاوه بر اینکه امکان قطع و وصل کردن هر بخش از مغازه را برای شما آسان و در دسترس می‌کنند، با کمک فیوز محافظ جان و فیوزهای محافظتی دیگر به شما کمک می‌کنند که از ایجاد خطرهای آتش سوزی و اتفاقات ناشی از اتصالی و فرسودگی سیم و کابل سیم کشی مغازه دچار مشکلات جانی و مالی نشوید.

روشنایی مغازه

برق کشی از طریق سیم کشی روکار

در سیم کشی روکار، در واقع شما تمامی سیم‌ها و کابل‌ها به جای عبور از لوله‌های کار شده داخل دیوار یا کف از روی دیوار عبور می‌دهید. برای این کار متخصصین برق کشی از داکت یا ترانکینگ استفاده می‌کنند. سیم کشی از داکت و ترانکینگ کار آسان تری نسبت به سیم کشی توکار بوده و نیاز به تخصص کمتری دارد.

سیم کشی روکار مغازه

با این حال اگر اصول سیم کشی در هر نوع سیستم و چرخه سیم کشی رعایت نشود باعث ایجاد مشکلات زیاد خواهد شد.

برقکاری مغازه شامل چه مواردى مى شود؟

برای یک مغازه شما معمولاً به تعدادی پریز برق فشار ضعیف یا اگر از وسایل صنعتی استفاده می‌کنید نیازمند پریزها و کابل‌های فشار قوی خواهید بود. پریزها را براساس قرارگیری وسایل خود و طراحی میز و صندلی و احیاناً محل کامپیوتر تعیین می‌کنند. در کنار پریز برق، پریز تلفن، شبکه و آنتن قرار می‌گیرد که با توجه به فضاهای موجود تعداد آنها متغیر است.

روشنایی مغازه

مهم ترین بخش سیم کشی یک مغازه بخش روشنایی آن است. براساس متراژ مغازه و شغلی که انتخاب می‌کنید باید مقدار نور لازم مغازه خود را محاسبه کنید. تمامی لامپ‌ها مقدار توان نوری با واحد لومن را بر روی جعبه و مشخصات خود دارند. براساس مقدار نور لازم فضای خود تصمیم بگیرید که از چه نوع لامپی و چه توانی استفاده می‌کنید.

نور اگر از حد لازم بیشتر باشد خسته کننده و آزاردهنده می‌شود و اگر از حد لازم کمتر باشد محیط را کم نور و کسل کننده نمایش می‌دهد. بنابراین در انتخاب نور دقت کافی را داشته باشید.

سیم کشی روکار مغازه

فرمول محاسبه نور لازم فضای مغازه در شرایط عادی

مقدار فضا × 215 = مقدار نور لازم براساس لومن

فرمول محاسباتی بالا برای فضای عادی است، شما در زمان استفاده وسایل در وسط مغازه و دکوراسیون تیره باید برای هر متر صد لومن اضافه تر از فرمول بالا داشته باشید.

سیم کشی برای سیستم گرمایشی و سرمایشی مغازه

در مغازه‌ها معمولاً سیستم سرمایشی و گرمایشی از طریق کولر گازی و وسایل برقی تامین می‌گردد. بنابراین برای انتخاب براساس توان مصرفی کولرگازی خود باید کابل مناسبی پیدا کنید که در این مطلب به طور کامل تری درباره سیم کشی کولرگازی توضیح داده‌ایم.

سیم کشی کولرگازی مغازه

در برخی از مغازه‌ها نیاز به بالابر، هواکش، دوربین مداربسته، تابلوهای تبلیغاتی و … نیز وجود دارد که باید کارفرمایی که نصب این وسایل را بر عهده دارد به شما بگوید از چه استاندارد سیم و کابلی استفاده کنید.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

استانداردهای موجود در سیم کشی برق مغازه

برای سیم کشی اصولی برق مغازه باید استانداردهای اعلام شده از طریق اداره برق رعایت شود که به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم :

  • طول مقطع کابل‌ها باید استاندارد باشد.
  • طول مقطع کابل‌های مربوط به دستگاه کولر گازی براساس توان مصرفی انتخاب شود
  • طول مقطع سیم‌های مربوط به دستگاه کولر آبی به طور عادی از کابل‌های 3 رشته و  ۲.۵ میلی متری باید باشد.
  • طول مقطع سیم‌های مربوط به جریان اصلی برق حداقل باید برابر با ۴ باشد.
  • طول مقطع سیم‌های مربوط به پریزها حداقل باید برابر با ۲.۵ باشد.
  • تابلو توزیع برق انتخاب شده باید استاندارد و دارای گنجایش مطلوب فیوزها باشد
  • اندازه بین پریزها باید طبق استاندارد رعایت شود.
  • زمان سیم کشی روکار باید استانداردهای لازم رعایت شده باشد.

سیم کشی استاندارد مغازه

کار را به آچاره بسپار

شما می‌توانید برای سیم کشی برق مغازه خود با متخصصین آچاره مشاوره رایگان داشته باشید و درخواست بازدید و برآورد هزینه بکنید. متخصصین آچاره با پشتیبانی مناسبی که دارند می‌توانند در این امر خدمات خوبی را به شما ارائه دهند.

بیشتر بخوانید 50 اصطلاح پرکاربرد در برقکاری

4.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا