چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست؟ | مراقب این 18 آیتم باشید!

لوازم خانگیماشین ظرفشویینظافت و شستشو

بعد از یک روز شلوغ کاری یا یک مهمانی بزرگ، هیچ چیزی اندازه ظروف شسته نشده نمی‌تواند خستگی ما را بیشتر کند. مطمئنا شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید و برای رفع آن، سراغ ماشین ظرفشویی رفته‌اید. دغدغه ما در بسیاری از اوقات این است که آیا می‌توان همه ظرف‌ها را داخل ماشین ظرفشویی شست؟ و اگر نمی‌توان این کار را کرد، چه مدل ظرف‌هایی را نمی‌توان داخل ماشین ظرفشویی قرار داد؟

اگر می‌خواهید از هزینه تعمیر ماشین ظرفشویی جلوگیری کرده و عمر وسایل آشپزخانه خود را بیشتر کنید، با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید تا بدانید چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست.

چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست؟

اگر برایتان سوال است که چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی شست، بهتر است نگاهی به این لیست بیندازید. در این لیست 18 ظرف را مشخص کردیم که بهتر است به صورت دستی شسته شود و آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی نگذارید.

برخی از این آیتم‌ها ظروف غیر قابل شست‌وشو و ممنوعه برای ماشین ظرفشویی هستند و برخی بهتر است که برای ماندگاری بیشتر، داخل ماشین گذاشته نشوند.

1- ظروف چوبی

قاشق، کاسه و تخته چوبی

سختی مواد شوینده ماشین ظرفشویی می‌تواند روغن‌های طبیعی را که باعث خشک نشدن ظروف چوبی و تخته‌های برش می‌شود از بین ببرد. وقتی روغن از بین برود، چوب شروع به ترک‌خوردن می‌کند.

وسایل چوبی باید سریع و به صورت دستی و با استفاده از شوینده ملایم و آب گرم شسته شوند. نگذارید ظروف چوبی داخل آب مانده و خیس بخورند، این موضوع باعث تورم و از شکل افتادن چوب می‌شود. اگر نیاز است ظروف چوبی ضد عفونی شوند، از محلول ملایم سفید کننده و آب گرم استفاده کنید ( 4/1 فنجان سفید کننده در 2/1 گالن آب). تخته‌های سنگی هم مثل ظروف چوبی بهتر است با دست شسته شوند تا از ترک‌خوردگی و صدمه دیدن‌شان جلوگیری شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

2- چاقوهای آشپزخانه

لبه تیغ چاقوی آشپزخانه، سطوح تیز و خطرناکی را در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌کند. این لبه‌های تیز می‌توانند پوشش محافظ روی قفسه‌های ماشین ظرفشویی را تخریب کرده و باعث ایجاد زنگ زدگی شوند. این لبه‌های تیز هنگام تخلیه ماشین ظرفشویی هم خطرناک هستند، خصوصا زمانی که بچه‌ها به شما در تخلیه ماشین کمک می‌کنند.

همچنین، مواد زبر شوینده‌های ماشین ظرفشویی می‌توانند علاوه بر کندکردن لبه چاقو، باعث شل‌شدن یا ترک‌خوردن دسته‌های چوبی در برخی چاقوها شوند. بهترین کار این است که چاقوهای آشپزخانه را با دست و با شوینده‌های عادی بشویید.

3- رنده و الک

یکی از مهم‌ترین نکات درباره چیزهایی که نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست، گذاشتن ابزارهای آشپزخانه با لبه‌های تیز است. رنده‌ها و الک‌ها می‌توانند پوشش پلاستیکی روی قفسه‌های ماشین ظرفشویی را از بین برده و باعث زنگ‌زدگی شوند.

همچنین اگر وسایلی مثل الک و رنده (ابزارهایی با سوراخ‌های کوچک) را درون ماشین ظرفشویی قرار بدهید، جریان خروج مواد و چربی‌ها را در فرآیند تخلیه آب دچار اختلال می‌کنید. باز هم برای آسیب‌ندیدن ماشین ظرفشویی بهتر است که این ظروف را به صورت دستی بشویید.

 4– ظروف چدنی

چه چیزهایی را نیاد در ماشین ظرفشویی شست

یکی دیگر از ظروف غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی ظرف چدنی است. ظروف چدنی قرن‌هاست که وجود دارند و در صورت مراقبت صحیح می‌توانند تقریباً برای همیشه دوام داشته باشند. زمانی که برای اولین بار می‌خواهید از ظرف چدنی‌تان استفاده کنید، باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی چدن و چسبیدن غذا به کف تابه، کف آن را با روغن کمی چرب کنید.

روغن به آهن نفوذ می‌کند و یک سطح پخت و پز عالی ایجاد می‌کند. وقتی چدن در ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد، شوینده قوی ماشین ظرفشویی و همینطور آب زیاد، روغن آن را از بین می‌برد و چدن را غیر قابل استفاده می‌کند. در این صورت هر بار برای استفاده از ظرف باید مجدد آن را چرب کنید. این موضوع برای انواع ظروف چدنی صادق است.

حتی اگر سطح بیرونی ظرف شما لک‌های سیاه پیدا کرده و فکر می‌کنید قرار دادنش در ماشین ظرفشویی بهترین راه برای تمیز کردن آن است، در برابر این وسوسه مقاومت کرده و از همان روش قدیمی شست‌وشو با دست استفاده کنید!

5- تابه و ظروف آلومینیومی

اگر تا به حال ظرف آلومینیومی یک‌بار مصرف و براق‌تان را در ماشین ظرفشویی گذاشته‌باشید، می‌دانید که خیلی سریع کدر و سیاه می شود. همین اتفاق می‌تواند برای قابلمه‌ها، تابه‌ها و ورق‌های آلومینیومی شما نیز رخ دهد.

اگر آلومینیوم آنادایز (فرآیند تقویت لایه اکسیدی یا هیدروکسیدی موجود روی فلزات) نشده باشد، مواد شوینده قوی می‌توانند باعث ایجاد حفره و خوردگی در ظرف شوند. همچنین ممکن است لکه‌های سفیدی را هم روی سطح ظرف مشاهده کنید. حتی اگر روی ظرف‌تان نماد “ایمن برای ماشین ظرفشویی” وجود دارد باز هم جهت اطمینان، بهتر است که آن را با دست بشویید.

اگر می‌خواهید لکه‌ها را از بین ببرید، لازم است که یک خمیر از خامه تارتار و آب گرم درست کنید. خمیر را روی سطح ظرف پهن کرده و بعد آن را به صورت دستی بشویید و یادتان باشد که دفعه بعد برای شست‌وشو از دستتان استفاده کنید!

ظروف آلومینیومی

6- تابه و لیوان مسی

ظروف مسی ظاهری کلاسیک و زیبا برای استفاده در مجالس دارند، اما برای خفظ این ظاهر زیبا و درخشان لازم است که به خوبی از آن مراقبت کنید. پس لطفا با گذاشتن این ظروف در ماشین ظرفشویی، زیبایی و درخشش آن را از بین نبرید!

مواد زبر موجود در شوینده ماشین ظرفشویی می‌توانند باعث کدر شدن، زدگی و حتی سوراخ شدن مس شوند. زمانی که ظرف مسی مجلل‌تان سوراخ شود دیگر کاری از دست‌تان ساخته نیست و باید برای همیشه با آن خداحافظی کنید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

7- درب زودپز

اگر بخواهیم هفتیمن مورد از چیزهایی را که نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست را نام ببریم، قطعا باید درب زودپز را معرفی کنیم. با وجود این که خود ظرف زودپز را می‌توان با ماشین ظرفشویی شست، اما هرگز نباید درب آن را در ماشین قرار دهید.

علت این است که درب زودپز سوپاپ‌هایی دارد که نحوه عملکرد زودپز را کنترل می‌کنند؛ عملکرد ماشین ظرفشویی باعث می‌شود ذرات کوچک غذا و چربی داخل این دریچه و سوپاپ‌ها رفته و باعث اختلال در عملکرد زودپز و انفجار ظرف بشود. شوینده‌ قوی همچنین می‌تواند به لاستیک یا سیلیکون درب زودپز آسیب برساند.

8- تابه نچسب

در حالی که بسیاری از تابه‌های نچسب نماد ایمن برای ماشین ظرفشویی دارند، از جمله ظروف غیر قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی هستند. مواد شوینده‌های قوی و دمای بالای خشک‌کن ظروف، باعث ایجاد آسیب در پوشش تابه نچسب می‌شوند.

اگر می‌خواهید تابه‌های نچسب‌تان را در ماشین ظرفشویی بشویید، از خشک کن استفاده نکنید و اجازه بدهید ظرف به آرامی خشک شود.

در مورد ظروف نچسب بهتر است با اولین خراش و آسیب دیدگی آن را کنار گذاشته و از ظرف جدید استفاده کنید. وقتی سطح تابه نچسب خراشیده، بریده یا پوسته پوسته شود می‌تواند سموم خطرناکی را در غذا آزاد کند.

9- ظروف سرامیکی

تابه‌های سرامیکی و ظروف آشپزی به دلیل سطح نچسب و کیفیت بالا برای پخت و پز محبوب هستند. البته واژه سرامیکی کمی اشتباه است؛ زیرا در بسیاری از ظروفی که با نام سرامیکی عرضه می‌شوند کل ظرف از سرامیک ساخته نشده‌ و فقط یک پوشش سرامیکی روی فلز ظروف کشیده شده‌است.

این پوشش سرامیکی می‌تواند روی چدن، آلومینیوم، مس یا فولاد ضد زنگ هم اعمال شود. ظروف سرامیکی را همیشه با دست بشویید. شوینده‌های ماشین ظرفشویی می‌توانند حاوی سفیدکننده و اسید سیتریک باشند که به ظرف آسیب می‌زنند.

10- ظروف اکلیریک و ملامین

ظروف سبک، اکریلیک، ملامین و ظروف نشکن به دلیل رنگ و نقش‌های جذاب بسیار پرطرفدارند. متاسفانه، دمای زیاد آب و خشک کن و مواد شوینده قوی ماشین ظرفشویی می‌توانند این ظروف را خراب کنند و به همین دلیل از ظروف غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

بعد از چندین بار شست‌وشوی این ظروف در ماشین ظرفشویی به خصوص در مورد مدل‌های ارزان‌تر با کیفیت پایین، این ظروف ترک‌های مویی برداشته و رنگ و طرح‌شان را کم‌کم از دست می‌دهند.

اگر ظرف‌هایتان را دوست دارید و می‌خواهید دوام بیشتری داشته‌باشند، شست‌وشوی دستی راه بهتری است.

11- لیوان های دوجداره و ظروف نگهدارنده غذا

فنجان‌های عایق پلاستیکی و فلزی و ظرف‌های مخصوص نگهداری غذا برای سرد یا گرم نگه‌داشتن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بسیار مناسب هستند.

با وجود این‌که بعضی از ظروف دوجداره دارای نماد ایمنی ماشین ظرفشویی هستند، اما بسیاری از این ظروف این ویژگی را ندارند. بهتر است در مورد ظروف عایق پلاستیکی و فلزی احتیاط بیشتری به خرج دهید و آن‌ها را با دست بشویید. اگر تصمیم دارید این ظروف را در ماشین ظرفشویی بشویید، بهتر است آن‌ها را در قفسه بالایی قرار داده و از گرمای زیاد چرخه خشک‌کن که می‌تواند باعث شکستن ظرف و ورود آب به فضای بین دو جداره شود، صرف نظر کنید.

برای از بین بردن لکه‌های قهوه یا چای از داخل لیوان مسافرتی خود، یک خمیر متشکل از جوش شیرین و آب بسازید. سپس از یک برس نرم یا پارچه استفاده کنید تا خمیر را به آرامی داخل سطح لیوان بمالید. درنهایت لیوان را خوب شسته و با یک پارچه نرم خشک کنید.

لیوان-های-دوجداره-و-ظروف-نگهدارنده-غذا.

12- ظروف شیشه‌ای طرح دار یا نقاشی شده

تکنیک‌های چاپ روی ظروف شیشه‌ای بهبود یافته‌اند، اما اگر انتخاب‌تان شستن این ظروف در ماشین ظرفشویی باشد خیلی نمی‌شود به ماندگاری چاپ اعتماد کرد. شوینده‌های قوی و شدت اسپری آب روی ظروف می‌تواند رنگ را فقط در یک یا دو شست‌وشو از بین ببرد.

همچنین پیمانه بدون خطوط راهنمای اندازه گیری به چه درد می‌خورد؟ ظروف شیشه‌ای که با دست رنگ آمیزی شده‌اند هم (حتی اگر شیشه‌ها در حرارت پخته شده باشند)، هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت

13- ظروف پلاستیکی نازک

اگر هر ظرف پنیر و ماستی که خریدید را نگه‌داشتید تا از آن استفاده کنید، آماده باشید که با چندتا از آن‌‌ها در اثر شست‌وشو در ماشین ظرفشویی خداحافظی کنید! دما و گرمای زیاد باعث ذوب‌شدن یا تغییر شکل دادن این ظروف می‌شود.

هنگامی که ظروف پلاستیکی نازک را در ماشین ظرفشویی می‌گذارید، فقط از قفسه بالا استفاده کنید و از خشک‌‌کردن ظروف با حرارت زیاد هم صرف نظر کنید. پس از شست‌وشو ظرف را از ماشین ظرفشویی خارج کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت

14- شیشه مواد غذایی با برچسب کاغذی

در کنار ظروف پلاستیکی، ممکن است شیشه‌های موادغذایی را هم نگه‌دارید. نگران نباشید این شیشه‌ها از ظروف غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. اما در مورد این ظروف یک مورد را باید رعایت کنید:

اگر قبل از قرار دادن این شیشه‌ها در ماشین ظرفشویی برچسب روی آن‌ها را جدا کنید مشکلی ندارد. اگر این کار را نکنید، ممکن است کاغذ و چسب جدا شده و سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی را مسدود کند.

شیشه مواد غذایی با برچسب کاغذی

15- بشقاب‌های چینی دور طلا

در حالی که شست‌وشوی ظروف چینی دور نقره در ماشین ظرفشویی مانعی ندارد، بشقاب‌های چینی دور طلایی در تماس با مواد شوینده قوی در ماشین ظرفشویی کدر و بی‌رنگ می‌شوند.

شستشوی ظروف چینی و ظریف در ماشین ظرفشویی مشکلی ندارد مگر اینکه این ظروف دارای حاشیه یا تصاویر طلایی رنگ باشند. شوینده‌های قوی و سرعت بالای شست‌وشو می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ و طرح شود. هنگام قراردادن ظروف چینی در ماشین ظرفشویی مراقب به هم خوردن ظروف و شکستن‌ آن‌ها باشید.

چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست

16- چینی‌های قدیمی، کریستال‌های ظریف و ظروف تعمیر شده

برای شستن هر ظرف چینی که از مادر یا مادربزرگ‌تان به ارث رسیده، بهتر است از دست استفاده کنید! این موضوع به ویژه برای هر ظرفی که به نحوی تعمیر شده هم صادق است. گرمای زیاد و شوینده‌های قوی باعث ضعیف‌شدن چسب‌های استفاده شده می‌شود و ممکن است ظروف مجددا دچار شکستگی شوند.

کریستال‌های ظریف هم باید با دست شسته شوند تا از شکستن‌شان جلوگیری شود. اگر تصمیم به استفاده از ماشین ظرفشویی دارید، از قفسه بالایی استفاده کنید و برای جلوگیری از شکستگی، لیوان‌ها را روی دندانه‌ها نگذاشته و بین دندانه‌ها قرار دهید. یادتان باشد بعضی از کریستال‌ها در صورت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی ممکن است کدر شده و در آن‌ها حفره‌هایی ایجاد شود.

چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست

17- کارد و چنگال نقره

ظروف تخت نقره مثل فولاد ضد زنگ برای شست‌وشو در ماشین ظرفشویی مناسب هستند، به استثنای یک مورد: بسیاری از چاقوهای نقره دارای یک دستگیره توخالی هستند و گرمای ماشین ظرفشویی باعث ذوب‌شدن و جداشدن چسب نگهدارنده تیغه دسته می‌شود. چه تیغه چاقوی شما استیل ضد زنگ باشد چه نقره، این مشکل پیش می‌آید. بهترین راه شست‌وشوی این چاقوها با دست است.

چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست

18- ظروف سفید

ظروف سفید خصوصا ظروف سفید قدیمی، به دلیل حرارت زیاد ماشین ظرفشویی و شوینده قوی، پس از چندین بار شست‌وشو در ماشین زرد می‌شوند. بهتر است این ظروف را با دست بشویید.

چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست

دانستن اینکه چه چیزهایی را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شست، هم به افزایش طول عمر و ماندگاری ظروف و هم سالم ماندن ماشین ظرفشویی‌تان کمک می‌کند. در این لیست به 18 آیتمی اشاره کردیم که بعضی را بهتر است با دست بشویید و برخی هم حتی نزدیک شدنشان به ماشین ظرفشویی اکیدا ممنوع است!

اگر ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده و نیاز تعمیر و سرویس دارد؛ آچاره در خدمت شماست. همچنین اگر برای انجام امور نظافت منزل نیاز به نیروی کمکی دارید، می‌توانید از خدمات ما که توسط تیم متعهد نظافتچیان آچاره ارائه می‌شود استفاده کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا