هواگیری پمپ آب را خودتان انجام دهید!

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

وظیفه پمپ آب خانگی این است که آب را از لوله‌ها مکش کند و با فشار مناسب وارد سیستم لوله‌کشی ساختمان کند. درصورتی‌که میزان هوای پمپ از حد استاندارد بیشتر شود، پمپ کار می‌کند اما میزان بازده پمپ کم می‌شود. به همین دلیل بهتر است که هواگیری پمپ خانگی به‌صورت دوره‌ای و مرتب انجام شود. درواقع وقتی هوای پمپ زیاد می‌شود باعث ایجاد خلأ گردیده و به پمپ اجازه نمی‌دهد که عمل مکش را به‌درستی انجام دهد. ما در این مقاله عواملی که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند و همین‌طور روش هواگیری پمپ آب را برای شما توضیح می‌دهیم. اگر دوست دارید بدانید پمپ آب ساختمانتان چطور کار می‌کند و از چه اجزایی تشکیل شده است فیلم زیر را مشاهده کنید. وقتی طرز کار یک وسیله برقی را بدانید بهتر می‌توانید به تعمیر پمپ و رفع نقصش را یاد بگیرید.

آشنایی با طرز کار پمپ آبی اجزای داخلی آن

عواملی که باعث لزوم هواگیری پمپ آب خانگی می‌شوند

  • خرابی واشر یا اورینگ
  • تمام شدن آب مخزن پمپ و خالی کار کردن آن
  • وجود شکستگی یا ترک در بدنه پمپ
  • یخ‌زدگی پمپ
  • ایراد در اتصالات پمپ و ارتفاع تنظیم پمپ
  • نصب غیر اصولی پمپ
  • عدم آب‌بندی اتصالات
  • عدم استفاده از تفلون

روش هواگیری پمپ آب خانگی

تخلیه هوایی که درون پمپ و کله‌گی آن جمع می‌شود و مانع از درست پمپاژ شدن آب می‌شود را اصطلاحاً هواگیری می‌گویند.

پمپ آب‌ها معمولاً 3 نوع‌اند:

  1. به‌طور مستقیم به لوله‌کشی شهر وصل می‌شود.
  2. به یک مخزن آب وصل می‌شوند.
  3. پمپ آب خودتنظیم

پمپ آب خودتنظیم نیازی به هواگیری ندارد و خودش به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد.

تعمیر کار پمپ آب آچاره

آموزش هواگیری پمپ آب

در صورت داشتن پمپ آب در منزل باید بدانید که هواگرفتن است که امکان دارد هرچند وقت یک‌بار اتفاق بیفتد. پس بهتر است که هواگیری کردن پمپ را یاد بگیرید. برای این کار مراحلی که در ادامه آورده شده است را به ترتیب انجام دهید:

مرحله اول: تهیه آب به مقدار موردنیاز

میزان آب مورد نیاز برای هواگیری پمپ آب بستگی به فاصله پمپ تا مخزن دارد. هرچقدر فاصله کمتر باشد، مقدار آبی که لازم دارید نیز کمتر است. به‌طورکلی مقدار آب باید به‌اندازه لوله‌ای باشد که پمپ را به مخزن آب وصل می‌کند.

مرحله دوم: قطع کردن برق پمپ و باز کردن یک شیر آب

برق پمپ را قطع کنید. چون پمپ آب به‌وسیله ست کنترل اتومات شده است، اگر برق آن را قطع نکنیم به‌محض باز کردن شیر آب، پمپ شروع به کار می‌کند. پس از قطع کردن برق یک شیر را بازکنید تا آب داخل لوله‌ها خالی گردد و فشار آب کم شود. با این کار وقتی بعد از اقدام را روشن کنید احتمال وارد شدن آب به ورودی برق دستگاه کم می‌شود.

پمپ آب خانگی

مرحله سوم: باز کردن درب پرایم

تقریباً محل قرارگیری پرایم در همه پمپ‌های خانگی یکسان است و شش ضلعی و یا مربع شکل است. پرایم به‌صورت مستقیم در بالای مکانیسم پمپ قرار دارد و معمولاً جنس آن از پلاستیک است.

درب پرایم را با استفاده از یک آچار فرانسه بازکنید و بردارید. سپس با استفاده ازقیف یا هر روش دیگری که می‌توانید همه آب را داخل پرایم بریزید.

آب وارد اتاق پروانه پمپ و لوله خروجی می‌شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که آب به لبه پرایم برسد. بعد کمی صبر کنید تا هوای داخل مسیر خالی شود. هوای داخل مخزن به شکل حباب خارج می‌شود و باید تا زمانی که دیگر حبابی خارج نمی‌شود صبر کنید. زمانی که دیگر حبابی خارج نشد یعنی کار شما به‌طور کامل و به‌درستی انجام شده است.

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید: علت کاهش فشار پمپ آب + روش حل مشکل

مرحله چهارم: هواگیری مجدد پمپ آب

پس از اینکه هواگیری را به‌طور کامل انجام دادید، درب پرایم را ببندید و والو خروجی آب را بازکنید. برق پمپ را وصل کنید. در این لحظه فشار گیج پمپ به‌سرعت زیاد می‌شود.

وقتی هواگیری پمپ آب خانگی به‌درستی انجام شود صدای آن از حالت خشک و خسته تبدیل به صدای آرام و نرم می‌شود. همچنین مکش پمپ و فشار آب لوله‌ها خوب می‌شود.

بهتر است این عمل دو بار انجام شود تا کاملاً از درستی انجام کار مطمئن شوید.

اگر پمپ آب را دو بار هواگیری کردید و مشکل برطرف نشد، باید سایر موارد احتمالی برای خرابی پمپ را بررسی کنید.

نکته مهمی که بعد از هواگیری حتماً باید رعایت کنید این است که شیر آب را بازکنید تاکمی آب از آن خارج شود. این آب برای مصرف مناسب نیست و بهتر است اجازه دهید تا چند لحظه آب خارج شود.

هواگیری پمپ آب خانگی

نکاتی که باید هنگام هواگیری پمپ آب خانگی در نظر بگیرید

هواگیری پمپ کار راحتی است و شما می‌توانید در صورت بروز این مشکل خودتان آن را انجام دهید. دانستن نکات زیر در انجام این کار به شما کمک می‌کنند.

  • پمپ آب‌های خانگی معمولاً اتومات هستند به همین دلیل وقتی قصد هواگیری یا باز و بستن آن‌ها را دارید باید قبل از هر کاری ابتدا جریان برق آن‌ها را قطع کنید.
  • اگر موقع هواگیری کردن و یا هر زمان دیگری از وجود نشتی در پمپ یا لوله‌ها مطلع شدید قبل از هر اقدامی بهتر است مشکل را با یک متخصص در میان بگذارید.
  • پمپ آب بعد از راه‌اندازی اولیه حتماً باید هواگیری شود اما بعد از آن نباید هوا بگیرد. اگر این اتفاق به‌طور مرتب تکرار شود یعنی پمپ آب شما دچار یکی مشکل فنی شده است.
  • یکی از دلایل هوا گرفتن پمپ آب می‌تواند به دلیل جانمایی نامناسب آن باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید: علت یکسره کار کردن پمپ آب چیست؟

  • در صورتی که نتوانستید متوجه شوید که چرا پمپ آب هوا گرفته است، به آن دست نزنید.
  • اگر پمپ به‌طور یکسره کار می‌کند یکی از دلایل می‌تواند هوا گرفتگی باشد؛ اما دلایل دیگری نیز باعث ایجاد این مشکل می‌شود.
  • در صورتی که یکسره کار کردن پمپ آب درست بعد از تعمیرات لوله‌کشی و یا پمپ خانه اتفاق بیفتد، می‌توان گفت که هوا گرفتن اصلی‌ترین دلیل آن است.
  • بعضی از پمپ‌ها به صورت خودکار عملیات پرایم و هواگیری را انجام می‌دهند پس وقتی پمپ آب شما به صورت یکسره شروع به کار می‌کند قبل از اینکه بخواهید هواگیری کردن پمپ آب را امتحان کنید، بهتر است اول مدل پمپ را شناسایی کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا