تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

علت یکسره کار کردن پمپ آب چیست + فیلم [مشکلاتی که به‌راحتی حل می‌شوند!]

ساختمانپمپلوله کشی و تاسیسات

پمپ‌های آب برای تامین فشار آب خانگی و سیستم تهویه مطبوع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشکل یکسره کار کردن پمپ آب از مشکلات شایعی است که برای پمپ‌های خانگی پیش می‌آید و در بیشتر موارد دلیل این مشکل خراب بودن شیر یک‌طرفه است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا همه دلایلی که می‌تواند باعث شود تا پمپ شما به‌صورت دائم کار کند و همین‌طور روش‌های رفع مشکل و تعمیر پمپ را برای شما جمع‌آوری کنیم. در ابتدا بهتر است با توضیحی کوتاه شما را با سیستم عملکرد پمپ‌های خانگی آشنا کنیم.

دلیل یکسره کار کردن پمپ آب خانگی چیست؟

قبل از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می‌کنیم دلیل یکسره کار کردن پمپ آب خانه را از زبان تاسیساتی حرفه‌ای آچاره بشنوید:

ساختار سیستم پمپ‌های آب خانگی

پمپ‌های آب، آب را از لوله‌های ورودی ساختمان مکش می‌کنند تا فشار لازم را برای حرکت آب در لوله‌ها تأمین کنند. اساس کار پمپ به این شرح است که زمانی که شما شیر آبی را باز می‌کنید، افت فشاری در لوله‌کشی خانه به وجود می‌آید و در نتیجه پمپ شروع به کار می‌کند و وقتی شیر آب را می‌بندید، عملکرد پمپ نیز چند ثانیه بعد قطع می‌شود.

** در پمپ‌های خانگی شیرهای یک‌طرفه‌ای وجود دارد که از برگشت آب و در نتیجه کاهش فشار پمپ آب جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود تا پمپ فقط در مواقع استفاده از آب شروع به کار کند. اما وقتی شیر یک طرفه استفاده نشود، آب به داخل پمپ و مسیر مکش و لوله‌ها برگشت پیدا می‌کند و در نتیجه باعث یکسره کار کردن پمپ آب می‌شود.

یکسره کار کردن پمپ آب

1- تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ آب

اصولا کلید اتوماتیک پمپ باید طوری تنظیم شود که وقتی مصرف‌کننده آب را باز می‌کند پمپ روشن شود و وقتی آب را می‌بندد پمپ خاموش گردد. اگر کلید اتوماتیک به‌درستی تنظیم نشود، یا پمپ دائم کار می‌کند و یا در فشار آب نوسان به وجود می‌آید که هر دو حالت نامطلوب است.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

خرابی کلید اتوماتیک پمپ آب دلیل یکسره شدن پمپ آب

2- به هم چسبیدن کنتاکت‌های کلید اتومات

خال زدن اصطلاحی است که اغلب تعمیرکاران پمپ بیان می‌کنند. به این معنا که وقتی کلید اتوماتیک پمپ خال میزند دچار چسبندگی می‌شود و همین موضوع می‌تواند علت یکسره کار کردن پمپ آب شود.

3- نشتی لوله‌کشی ساختمان

نکته مهم این است که اگر در سیستم لوله‌کشی ساختمان نشتی وجود داشته باشد، زمان اتومات پمپ جلو می‌افتد. زمانی که پمپ آب زودتر از تخلیه فشار کافی را تأمین کند اتومات می‌کند و در حالت آنلود قرار می‌گیرد. اگر نشتی آب لوله‌ها زیاد باشد، اتومات پمپ، فشار کافی برای عمل کردن حس نمی‌کند.

اگر آب از یک مخزن تأمین شود، پمپ تا زمان خالی شد مخزن کار می‌کند؛ اما اگر محل تأمین آب، لوله‌کشی شهری باشد، پمپ به‌طور مداوم روشن می‌ماند و این مشکل بزرگ باعث می‌شود در نهایت الکتروموتور از کار بیفتد.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

شیر پمپ آب

4- خراب شدن اتومات پمپ آب

زمانی که فشار کافی برای آب تأمین شود اتومات پمپ قطع می‌شود و در صورت افت فشار دوباره شروع به کار می‌کند. وقتی اتومات علت یکسره شدن پمپ آب در بعضی مواقع می‌تواند خراب شدن اتومات پمپ باشد. اگر اتومات پمپ کار کند، پمپ بدون توقف کار می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی را مطالعه کنید.

چگونه بفهمیم اتومات پمپ خراب است یا خیر؟

** قبل از هر چیزی پیچ هواگیری را باز کنید و پمپ آب را هواگیری کنید. بعد خروجی پمپ را ببندید و استارت پمپ را بزنید. اگر اتومات پمپ کار کرد، یعنی سالم است.

چطور تشخیص دهیم یکسره کار کردن پمپ آب از اتومات پمپ است یا نشتی لوله؟

کل شیرها و انشعابات را ببندید و پمپ را روشن کنید. به بدنه پمپ دست بزنید اگر کم‌کم شروع به داغ شدن کرد یعنی اتومات خراب است و نشتی ندارید.

تصویر پمپ آب خانگی

5- باز بودن شیر آب ساختمان

در بعضی مواقع یکی از موارد زیر که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد می‌تواند علت یکسره کار کردن پمپ آب باشد.

  • شلنگ آب کولرآبی
  • شلنگ آب دستگاه تصفیه آب
  • شلنگ آبگرمکن
  • مجاری آب فلاش تانک

6- خشک کار کردن پمپ

بعضی اوقات قطعی آب شهر و یا تمام شدن آب مخزن یا تانکر می‌تواند علت یکسره شدن پمپ آب شود. در این حالت آسیب زیادی به پمپ وارد می‌شود.

زمانی که فشار آب شهری مناسب باشد پمپ بدون مشکل کار می‌کند؛ اما اگر فشار آب شهری کم باشد و یا پمپ، آب را از تانکر مکش کند، باعث می‌شود تا پمپ آب دائم کار کند و باعث فرسودگی آن گردد.

علائم خشک کار کردن پمپ آب

علاوه بر اینکه به علت یکسره کار کردن پمپ آب این احتمال داده می‌شود که پمپ خشک کار می‌کند، نشانه‌های دیگری وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانید این مشکل را تشخیص دهید؛

  • افت فشار آب
  • گل‌آلود شدن آب
  • روشن ماندن طولانی مدت پمپ
  • لرزش شیرهای آب و نشتی آن‌ها
  • افت کیفیت آب
  • دیده شدن حباب‌های گازهای محلول در چاه
  • افزایش مصرف برق

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

7- هوا گیری پمپ آب

علت یکسره شدن اتومات پمپ آب می‌تواند به خاطر هوا گرفتن پمپ باشد. البته خیلی کم این اتفاق می‌افتد که میزان هوا گرفتگی در حدی باشد که نه آب فشار داشته باشد و نه اتومات کار کند. بهتر است به‌طور دوره‌ای پمپ هواگیری شود.

خرابی و تعمیر پمپ آب خانگی

مراحل تعمیر یکسره کار کردن پمپ اب

اگر فردی دست به آچار هستید خودتان ممکن است بتوانید علت یکسره کار کردن پمپ آب را حل کنید و جلوی آسیب دیدن پمپ را بگیرید و از فشار خوب آب ساختمان لذت ببرید؛ بنابراین طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. برق پمپ آب را قطع کنید و فشار مخزن را چک کنید.
  2. شیر زیر مخزن را باز کنید تا آب به‌طور کامل تخلیه شود.
  3. با کمک دستگاه سنجش باد، میزان باد مخزن تحت‌فشار را اندازه‌گیری کنید تا در صورت وجود سوراخ بتوانید آن را تشخیص دهید.
  4. با دستگاه باد، تیوپ داخل مخزن را تا فشار 0.9 پر کنید.
  5. درپوش را ببندید و شلنگ رابط آب را به مخزن وصل کنید و سپس کلید اتوماتیک پمپ آب را بررسی کنید.
  6. در این مرحله درب دستگاه اتوماتیک را باز کنید و سیم‌های زیر آن را خارج کنید.
  7. سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز اصلاح کنید و دوباره به داخل دستگاه برگردانید.

قطعات اصلی پمپ آب خانگی

سخن پایانی

اگر هربار که از کنار پمپ آب ساختمانتان می‌گذرید متوجه می‌شوید در حال کار کردن است نباید این موضوع را نادیده بگیرید. کار کردن مداوم پمپ می‌تواند زیان مالی زیادی برای شما به همراه داشته باشد و شما را به دردسر بی‌آبی تا تعمیر یا تعویض پمپ بیندازد.

چون عمر مفیدی پمپی که اتومات نمی‌کند به شدت کاهش خواهد یافت. دلیل این مشکل این است که قطعات داخلی پمپ مثل الکتروموتور خراب می‌شوند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم دائما پمپ آب را چک کنید و به مواردی مثل داغ شدن و افزایش دمای آن حساس باشید. اگر مصرف برق ساختمان یک مرتبه تا حد چشمگیری زیاد شده ممکن است دلیل آن این باشد که پمپتان اتومات نمی‌کند.

در آچاره تاسیساتی‌های ماهری هر روز مشغول ارائه خدمات تعمیر پمپ آب به شما عزیزان در تمام شهرهای کشور هستند. در کدام شهر کشور عزیزمان نیاز به خدمات پمپ آب خانگی دارید؟ با کلیک روی لینک زیر و طی کردن چند گام ساده می‌توانید از تاسیساتی‌های آچاره در شهر خود در خصوص علت یکسره کار کردن پمپ آب و سایر مشکلات آن مشاوره بگیرید.

منبع: https://www.weeksdrilling.com

سوالات متداول

خشک کار کردن پمپ چه آسیبی به پمپ می‌زند؟

زمانی که سیال آب در داخل پمپ جریان نداشته باشد و دستگاه در حالت خشک کار کند، به جای آب، هوا با فشار در داخل مدار به گردش در می‌آید و باعث اصطکاک و تخریب قطعات داخلی پمپ می‌شود.

علت صدای زیاد پمپ آب چیست؟

معمولا فرسودگی بلبرینگ‌ها موجب تولید صداهای غیرمعمول و بلند در پمپ آب می‌شوند. صداهایی مانند جیرجیر یا صدای تق تق اگر از پمپ به گوش برسد، نشان‌دهنده این است که بلبرینگ‌ها فرسوده شده‌اند و در معرض شکستن هستند.

علت لرزش شیر آب متصل به سیستم پمپ چیست؟

اگر شیر آب لرزش زیادی دارد و با فشار آب را به بیرون پرتاب می‌کند، به دلیل فشار هوای داخل لوله‌ها است. در این موارد بررسی کنید که پمپ خشک کار نکند؛ زیرا ممکن است خسارت زیادی به پمپ وارد شود.

4.1/5 - (14 امتیاز)

47 دیدگاه

    1. سلام، بله برای سفارش خدمات تعمیر پمپ در غرب تهران می‌توانید از اپلیکیشن آچاره و یا لینک درج شده در انتهای مقاله استفاده کنید.

    1. با سلام، پلاتین چسباندن پمپ بستگی به شدت مشکل دارد اگر پمپ کم خال زده کنتاکت‌ها را سنباده‌کشی کنید. اما در بیشتر مواقع لازم است کلید اتومات پمپ عوض شود.

  1. سلام. آب کارگاه من یکماه قطع بود و بعدش پمپ درست کار نکرد. هواگیری کردیم موقت مشکل حل شد اما الان یکسره کار میکنه. مشکل کجاست؟

    1. با سلام، بر اساس نظر تعمیرکاران پمپ آچاره به احتمال زیاد سیل پمپ شما بدلیل خشک کار کردن آسیب دیده است که باید تعویض شود.

      1. سلام
        پمپ واحد ما گاهی اوقات اتومات میکند و بیشتر اوقات یکسره است علت چیست

        1. سلام دوست عزیز
          ممکن است به این دلایل باشد که:
          1- فشار آب ورودی به طور کلی کم باشد.
          2- قطعه اتومات خراب است و نیاز به تعویض دارد.
          3- و اینکه درجه پمپ آب بالاست
          4- و در نهایت اینکه ممکن است پمپ توان لازم برای محلی که نصب شده است را نداشته باشد.

      2. سلام بنده تخصص در تعمیر پکیچ را دارم و خواستم در منطقه اسلامشهر و اطراف اسلامشهر با شما همکاری کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون

  2. سلام بنده یه ماه پیش اتومات پمپ رو عوض کردم پنتاکس گذاشتم ولی پمپ آب تمام فلکه های ساختمون چهار طبقه رو بستم ولی فلکه اصلی که از کوچه میاد باز هست پمپ آب هر ۵ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه شروع به کار کردن میکنه پمپم سرده داغ نیس مشکل چیه

  3. سلام با کار کردن دستگاه تصفیه آب ، پمپ آب منزل هم تا زمان پر شدن مجدد مخزن تصفیه آب یکسره شروع بکار میکنه که هم صدای ازاردهنده ای داره و هم استهلاک پمپ زیاد میشه ، بعضی تعمیرکاران پیشنهاد دادن مقداری پیچ پشت اتومات پمپ رو بسمت علامت (-) بچرخونیم که باز هم نتیجه ای نگرفتیم راهی نیست که بشه این مشکل رو حل کرد و با تخلیه آب دستگاه تصفیه ، پمپ شروع بکار نکنه یا کمتر کار بکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر پمپ با ست کنترل کار می کند احتیاج به اضافه کردن منبع تحت فشار است
      اگر با پرشر اتومات و منبع تحت فشار کار میکند احتیاج به تنظیم باد منبع تحت فشار دارید.

  4. سلام وقت بخیر
    پمپ آب هنگام پر شدن مخزن تصفیه آب
    به مدت چند دقیقه ، هر چند ثانیه مدام به کار میافته و خاموش میشه
    این قطع و وصل شدن مشکلی به وجود نمیاره؟؟؟
    من موقعی که تصفیه شروع به پر کردن میکنه یه شیر اب رو باز میزارم تا پمپ یکسره کار کنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. نتیجه جستجو برای: سلام پمپ آب ما یه مخزن باد روی آن نصب است ۵ ثانیه روشن و ۵ ثانیه خاموش است پمپ به ۳ واحد و مخزن روی بام وصل است پمپ سرویس شده و اتومات تازه عوض شده باد مخزن پر شده و لاستیک پمپ باد عوض شده آیا این روشن خاموش شدن پی در پی ایرادی نداره در ضمن پمپ از مخزن پایین آب میکشه سمت واحد ها و مخزن بالا

    1. سلام. به احتمال بسیار زیاد منبع تحت فشار شما مشکل دارد اگر لاستیک را تعویض کرده‌اید، پمپ باید توسط متخصص بررسی شود.

  6. سلام پمپ یک اسب تازه خریدم از همین اتومات های معمولی روش بستم که قبلا روی پمپ کوچیکتر بود درست کار میکرد اما روی پمپ بزرگ بستم قطع نمیکنه همین مشکا 3تا ساختمان دیگه هم داره با تعداد واحد های چهار یا پنج واحده همه پمپ ها یک مدل با قدرت برابر واتوماتشم یک مدل مشکل کجاست

    1. سلام دوست عزیز، توضیحات شما کامل نیست. اگر پمپ شما یک اسب بشقابی است پمپ یک اسب بیشتر دبی می‌دهد تا فشار آب اگر پمپ قبلی شما نیم اسب بوده است فشار آب را بیشتر پر می‌کرده به همین دلیل هم زودتر قطع می‌کرده اگر این مشکل رادارید پمپ آب بشقابی را به جتی تبدیل کنید.

  7. سلام پمپ ما آب شهر قطع شده ولی پمپ ما داره کار میکنه ولی آب قطعه پمپ همسایه ها کار نمیکنه دلیل کار کردن پمپ ما چیست؟

    1. سلام. پمپ شما هوا گرفته و سوییچ پرشرش به حداکثر فشار نمی‌رسه و درنتیجه قطع نمی‌کنه.

  8. سلام دوستان
    ما پمپ آب 1/2 داریم مشکلی که داره اینه که اول که روشن میشه درست کارمیکنه و قطع و وصل میکنه بعد که شیر آب مدت طولانی باز میشه مثلا بیشتر از 2 دقیقه پمپ یکسره کارمیکنه و قطع نمیشه مجددا بعداز نیم ساعت که میگذره دوباره پمپ قطع میکنه , ممکنه علت پلاتین باشه , ضمنا تنظیم اتومات درسته شیر یکطرفه تعویض شده
    و لوله ها هم نشتی نداره کنترل شده , لطفا نظر کارشناسی بفرمائید.

  9. سلام پمپ آب منزل ما چند روزی هست که بعضی اوقات شیر رو که باز و بسته میکنیم درست عمل می‌کنه ولی بعضی اوقات هم دیگه قطع نمیشه و یکسره کار می‌کنه به حدی که داغ می‌کنه یه ضربه کوچیک که به ست کنترل میزنم قطع میشه دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، احتمالا برد ست کنترل شما خراب شده یا اصطلاحا خال زده است. مشکل با تعویض ست کنترل یا تعمیر برد حل می‌شود.

  10. سلام دوستان خسته نباشید
    ازراهنمایی کارشناس محترم آچاره ممنونم , متاسفانه با تنظیم اتومات مشکل پمپ حل نشد و همچنان اول که پمپ روشن میشه خوبه و قطع و وصل میکنه پس از حدود 3یا 4 دقیقه دیگه یکسره میشه و قطع نمیکه , پس از خاموش نمون پمپ و گذشت مدت یک ساعت باز به همین منوال که عرض کردم اول درس عمل میکنه اما بعدا نه , میشه لطفا دوباره راهنمایی فرمائید .

  11. سلام
    ما منبع آب ۱۵۰۰لیری خریدیم برای ساختمان ۴ طبقه وقتی لوله کشی کردیم وتانکر نصب شد از اون به بعد پمپ یکسره کارمیکنه وقطع نمیشه درصورتی که کسی آب استفاده نمیکنه شیرها بسته هستن..مجبورشدیم برق پمپ روقطع کنیم تانسوزه میشه بفرماییدمشکل یکسره شدن پمپ بعداز نصب تانکر چیه؟؟

    1. درود بر شما، چون قبل از اینکه برای شما منبع نصب کنند لوله اصلی که از بیرون ساختمان می‌آید 1.5 بار فشار دارد و تنظیم پرشر روی پمپ با آن فشار بسته شده است. در حال حاضر چون منبع پشت پمپ فشار ندارد باید پرشر تنظیم شود.

  12. سلام پمپ یه سره کار میکنه..کشتی نداره..اتوماتم عوض کردن…تیوپ هم نوگرفتم بافشار هوای درست نصب کردم ولی بازیه سره کار میکنه

  13. سلام پمپ یکسره کاره میکنه بعد از گذشت نیم ساعت دیگه آب بالا به طبقات بالا نمیبره ولی پمپ همچنان یکسره کار میکنه منبع هم آب داره فقط مشکلش با باز کردن آب حیاط درست میشه آب حیاط رو یه چهر پنج دقیقه باز بزاری دوباره آب رو می کشه بالا بعد دوباره همین مشکل پیش میاد حدود یه ساعت آب میاد دوباره قطع میشه باید شیر حیاط رو باز کرد مشکل از کجای پمپ هست

    1. اتومات پمپ مشکل داره. باید تعویض بشه.
      اتومات ها فنرش ضعیف میشه که باید یا تنظیم بشه یا ترجیحا تعویض بشه

  14. سلام و خداقوت
    آیا شیریک طرفه رو میشه بعدازپمپ و ست کنترل نصب کرد یا حتما باید بین پمپ و ست کنترل باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله میشه نصب کرد ولی اگر قبل ست کنترل نصب بشه بهتر هستش و فشار کمتری به ست کنترل میاد

  15. سلام خسته نباشید
    پمپ ما هر یک دیقه به مدت ۱۰ ثانیه روشن میشود علت از برد ست کنترله یا چیز دیگه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  16. سلام وقت بخیر .مخزن آپارتمان ما بدلیل قعطی مکرر آب شهر زود خالی میشه وپمپ خشک کار میکنه . چکار کنم وقتی آب منبع خالی شد اتومات پمپ قطع بشه وروشن نشه .باسپاس

    1. سلام
      یه شیر بای پس باید قبل از پمپ بذارید، وقتی آب نمیاد پمپ رو قطع میکنه.

  17. سلام و یک دنیا ممنونم تشکر و سپاسگزارم ،خداعمرتون بده و عاقبتتون بخیر ترین انشاءالله ،تشکر و ممنون

  18. سلام.وقت شمابخیر
    ببخشیدمااب چاه داریم وجدیداپمپ آب بااینکه کسی آب روبازنمیکنه پمپ برای خودش هر۱۰دقیقه یه بارروشن میشه وبعدازچندثانیه خاموش میشه.دلیلش چی میتونه باشه،ازشیرهای آب هم مطمئن هستیم که نشتی نداره.
    یعنی همه جاخشک هستش.
    ممنون ازپاسخگویی شما

    1. احتمالا هستش که بخاطر سرویس فرنگی باشه یا به خاطر کولر آبی باشه به این موضوع که پمپ استارت میخوره

  19. سلام وقت بخیر
    یک ساختمان دو طبقه داریم با یک پمپ یک اسب و یک مخزن تحت فشار کوچک .باد مخزن رو تنظیم کردم،تیوپ سالم است و فشار قطع و وصل پمپ روی ۲و۴ست شده است، ورودی اب پمپ هم از طریق یک ورودی است که اب شهر و تانک را یکی کرده و به داخل پمپ میفرستد، در طول روز اتومات پمپ کار میکند،اما بعد از ظهر تا اخر شب حدود پنج شش ساعت یکسره پمپ روشن است حتی وقتی شیرهای ساختمان بسته است. مشکل از کجاست؟ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    1. تانکر آب احتمالا خالی هستش. اگر تانکر ظرفیت کمی داشته باشه و مصرفتون بالا باشه این اتفاق میوفته و پمپ یکسره کار میکنه

  20. سلام
    پمپ من هر موقع شیر آب رو باز میبندم بعد از بستن شیر اب ۲۰ ثانیه کار میکنه مشکلی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا