14 علت رایج گرفتگی لوله فاضلاب

ساختمانتخلیه چاهلوله کشی و تاسیسات

پیدا کردن علت گرفتگی لوله فاضلاب شاید به ظاهر کاری سخت به نظر برسد اما با دانستن روش درست همه افراد می‌توانند از پس آن برآیند. گرفتگی لوله فاضلاب یکی از رایج‌ترین مسائل لوله کشی است که صاحبان خانه با آن مواجه می‌شوند. مشکلات مربوط به گرفتگی فاضلاب می‌تواند جدی باشد و برای حل آن نیاز به کمک حرفه‌ای داشته باشید. این مسائل اغلب با استفاده از برخی ابزارها و روش‌های اصولی به راحتی قابل حل هستند.

در ادامه شایع‌ترین علل گرفتگی مجرای فاضلاب را فهرست می‌کنیم و به دنبال آن توضیح دقیق‌تری در مورد هر علت، همراه با برخی از راه‌های پیشنهادی برای رفع یا جلوگیری از مشکل را ارائه می‌دهیم. ناگفته نماند که رفع مشکل توسط صاحبان خانه یا جلوگیری از وقوع آن در وهله اول، باعث صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود.

14 علت رایج گرفتگی لوله‌های فاضلاب

در ادامه این مقاله شایع‌ترین علل گرفتگی مجرای فاضلاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به خاطر داشته باشید که بسیاری از گرفتگی‌ها نتیجه تجمع انواعی از مواد مانند مو، صابون و آشغال هستند. در زیر برخی از مواردی که علت گرفتگی لوله فاضلاب هستند را لیست می‌کنیم.

  • مو
  • صابون
  • گرد و خاک
  • روغن، گریس و چربی
  • زباله مواد غذایی
  • دستمال مرطوب و پوشک
  • اشیاء به طور تصادفی شسته شده
  • محصولات زنانه و پدهای پنبه ای
  • خاک گربه
  • لوله‌های افست
  • ریشه درختان
  • گیاهان و برگ‌ها
  • تجمع مواد معدنی
  • دستمال توالت14 علت رایج گرفتگی لوله‌

بررسی علل گرفتگی لوله فاضلاب

در ادامه هر یک از علل و همچنین راه‌های رفع و پیشگیری از آنها را توضیح خواهیم داد.

1. مو

موهای انسان و همچنین موی حیوانات یا سایر مواد رشته‌ای مانند نخ دندان معمولاً عامل ایجاد گرفتگی هستند به ویژه در حمام، لباس‌های شسته شده، وان حمام و فاضلاب.

تجمع مو اتفاق بدی است زیرا ممکن است گره بخورد، با مواد دیگری مانند صابون و گریس ترکیب شود و به قسمت‌هایی از لوله متصل شود. گرفتگی موها حتی در سرسخت ترین مجراها به خصوص وان، دوش و سینک حمام، موها نیز دیده می‌شود.

روش رفع گرفتگی

شستن لوله‌هااغلب کارساز خواهد بود. استفاده از پاک کننده‌های تجاری نیز موثر است اگرچه اینها می‌توانند به لوله‌ها آسیب وارد کنند به خصوص اگر به طور منظم استفاده شوند. حتی می‌توانید از جوش شیرین و سرکه به عنوان پاک‌کننده فاضلاب کمک بگیرید.مو در لوله فاضلاب

روش‌ جلوگیری از گرفتگی

برای جلوگیری از تجمع مو از یک محافظ صافی مو استفاده کنید و مرتباً آن را تمیز نمایید.

2. گیر کردن صابون؛ باعث گرفتگی لوله فاضلاب

بقایای صابون که به عنوان کف صابون شناخته می‌شود می‌تواند در طول زمان به‌ویژه در فاضلاب‌ لباسشویی، دوش و حمام جمع شود و قطر لوله را کاهش دهد و باعث کندی تخلیه شود. صابون همچنین می‌تواند با مواد دیگری مانند مو و خاک ترکیب شود و گرفتگی ایجاد کند.

روش رفع گرفتگی

شستشوی تحت فشار بهترین راه برای از بین بردن تجمع صابون از لوله‌ها است.

روش جلوگیری از گرفتگی

از روش‌های شستشوی بدون صابون برای جلوگیری از کف صابون استفاده کنید.

3. گرد و خاک

این تصور، غلط است که می‌توانید هر اندازه که می‌خواهید گرد و خاک را در سینک یا توالت بشویید. حقیقت این است که گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی فاضلاب شود به خصوص زمانی که با مو، صابون و چربی ترکیب شود.

روش رفع گرفتگی

استفاده از پاک کننده یا بکارگیری فنر مارپیچ تمیز کننده راهکارهای رایج و اغلب موثری هستند.

روش جلوگیری از گرفتگی

اگر لباس‌ها و کفش‌هایتان بیش از حد کثیف هستند قبل از ورود به داخل خانه خاک و گل را تکان دهید یا بشویید.

4. روغن، گریس و چربی

روغن، گریس و چربی‌می توانند مشکلات بسیار جدی برای سیستم تخلیه ایجاد کنند. گریس و روغن در لوله‌ها جامد می‌شوند و باعث انسداد آن‌ها خواهند شد. برخی افراد بر این باورند که جاری شدن آب داغ در هنگام ریختن چربی در فاضلاب باعث رفع گرفتگی است اما این راه حل خوبی نیست.

روش رفع گرفتگی

از لوله پلاگین استفاده کنید. اگر جواب نداد مقداری مواد شوینده و آب داغ را با هم مخلوط کنید و مخلوط را در کاسه بریزید و بشویید. این مخلوط اغلب باعث تجزیه روغن جامد می‌شود.

دوباره از لوله پلاگین استفاده کنید اگر تاثیری نداشت از یک محصول تمیز کننده فاضلاب تجاری استفاده کنید و دستورالعمل‌های روی بطری را به دقت مطالعه نمایید.

روش جلوگیری از گرفتگی

اگر مقدار روغن کم است آن را را با دستمال کاغذی پاک کنید. مقدار بیشتر چربی را باید در قوطی یا شیشه بگذارید تا سفت شود سپس در سطل زباله بیرون بریزید.

5. گرفتگی لوله فاضلاب به دلیل وجود باقیمانده مواد غذایی

گرفتگی حاصل از باقیمانده مواد غذایی به طور کلی مشکلی است که سینک آشپزخانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی اگر تفاله گیر دارید زباله‌های مواد غذایی می‌توانند لوله‌ها را مسدود کنند. برخی از غذاها، مانند برگ چای و تفاله قهوه مشکل ساز هستند زیرا تجزیه نمی‌شوند.باقیمانده مواد غذایی

روش رفع گرفتگی ضایعات

احتمال تجمع باقیمانده مواد غذایی در برخی مناطق بیشتر است. گرفتگی لوله‌ها به طور کلی باید با کمک لوله پلاگین، پاک کننده‌های تجاری یا فنر لوله کش برطرف شود. با این حال، اگر زباله‌دانی دارید آن را جدا کرده و بررسی کنید. در صورت لزوم آن را تمیز و تعویض کنید.

روش جلوگیری از گرفتگی

یک سطل کمپوست برای زباله‌های مواد غذایی تهیه کنید. از ریختن باقیمانده مواد غذایی در چاهک‌ها خودداری کنید حتی اگر محل دفع زباله دارید.

بیشتر بخوانید : گرفتگی لوله فاضلاب با قیر و روش باز کردن آن

6. دستمال مرطوب و پوشک

فقط کاغذ توالت و فضولات انسانی باید در توالت ریخته شود. دستمال مرطوب و پوشک خیلی حجیم هستند و به راحتی می‌توانند باعث انسداد شوند. حتی دستمال توالت حوله‌ای نیز می‌تواند باعث گرفتگی شود به خصوص اگر بیش از حد استفاده شود.

روش رفع گرفتگی

بکارگیری لوله پلاگین یا استفاده از فنر اغلب گرفتگی را از بین می‌برد.

روش جلوگیری از گرفتگی

به جز زباله‌های انسانی و دستمال توالت، چیزی را در توالت نریزید. از دستمال توالت حوله‌ای بیش از اندازه استفاده نکنید.

7. اجسام جامد کوچک

کودکان ممکن است در زمان بازی اسباب‌بازی‌هایشان را در توالت بیندازند. اجسام دیگر ممکن است به طور تصادفی شسته شوند زیرا در کاسه توالت افتاده‌اند. اشیاء کوچک می‌توانند از حمام یا فاضلاب سینک پایین بروند اگر دهانه توسط محافظ محافظت نشود.اجسام جامد کوچک

روش رفع گرفتگی

استفاده از لوله پلاگین یا فنر لوله بازکنی را باید امتحان کنید. اما اگر جسم محکم در جای خود قرار گرفته باشد ممکن است برای رفع گرفتگی به کمک یک لوله کش حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

روش جلوگیری از گرفتگی

کودکان باید در مورد استفاده از اسباب بازی‌ها آموزش ببینند. باید یاد بگیرند که در توالت چیزی مانند کاغذ یا عروسک را نیندازند. تمام دهانه‌های دوش و سینک باید با یک محافظ محافظت شود تا از پایین آمدن اجسام کوچک جلوگیری کند.

8. محصولات زنانه و پدهای پنبه ای

محصولات زنانه هرگز نباید در توالت ریخته شوند زیرا می‌توانند مجرای فاضلاب را مسدود کنند. تامپون‌ها مشکل اصلی هستند زیرا وقتی مایعات را جذب کردند می‌توانند تا 10 برابر اندازه خود حجیم شوند. برخلاف دستمال توالت، محصولات زنانه و سواب‌های پنبه‌ای تجزیه یا حل نمی‌شوند.

روش رفع گرفتگی

استفاده از لوله پلاگین یا فنر لوله بازکنی اغلب می‌تواند کارساز باشد. اگر نشد باید با یک لوله کش تماس بگیرید.

روش جلوگیری از گرفتگی

هرگز تامپون‌ها، پدها یا سواب‌های پنبه‌ای را در توالت نیندازید زیرا حجیم می‌شوند و مشکلات جدی ایجاد خواهند کرد.

9. خاک گربه

خاک گربه برای سیستم‌های فاضلاب خیلی خطرناک است. این خاک از خاک رس، سیلیس و ماسه تشکیل شده و برای جذب رطوبت و ایجاد توده‌ها طراحی شده است که منجر به گرفتگی‌های بزرگ در داخل لوله‌های فاضلاب می‌شود.

روش رفع گرفتگی

مواردی گزارش شده که می‌گویند مشکل را با مایع لوله بازکن خانگی یا تجاری حل کرده‌اندو اما بهترین موفقیت با استفاده از فنر لوله بازکنی و لوله پلاگین حاصل می‌شود.

روش جلوگیری از گرفتگی

هرگز خاک بچه گربه را در توالت نریزید یا سعی نکنید آن را در چاهک حمام خانه بشویید.باید خاک گربه را داخل کیسه کنید و با زباله‌ها دور بیندازید.

10. لوله‌های افست

در طول سالیان متمادی، زمین جابجا شده و ته‌نشین می‌شود. لوله‌های قدیمی‌تر که در سه قسمت و از بتن و خاک رس ساخته شده‌اند ممکن است از جای خود خارج شوند. ممکن است به سمت بالا هل داده شوند که بر مسیر خانه به سیستم فاضلاب شهری که به گرانش بستگی دارد تأثیر می‌گذارد.

روش رفع گرفتگی

برای رفع این مشکل مطمئناً باید با متخصصان تماس بگیرید زیرا ممکن است حفاری و کارهای تخصصی را شامل شود.

روش جلوگیری از گرفتگی

اگر خانه قدیمی‌ دارید کاری جز ارتقاء سیستم فاضلاب خود نمی‌توانید انجام دهید. حتی تشخیص مشکلات بدون کمک حرفه‌ای می‌تواند دشوار باشد زیرا همه خرابی‌ها در زیر زمین رخ می‌دهد. معمولا از دوربین‌های کوچک برای بررسی وضعیت لوله‌ها استفاده می‌شود.

11. گرفتگی لوله فاضلاب به‌دلیل وجود ریشه درختان

حتی کوچکترین شکاف در یک لوله می‌تواند به ریشه‌های درخت اجازه‌ دهد تا راه خود را باز کنند. زمانی که ریشه‌ها داخل لوله می‌شوند ریشه‌های درخت بزرگتر شده و جریان آب را مسدود می‌کنند و آسیب‌هایی را به بار می‌آورند.

روش رفع گرفتگی

احتمالاً برای رفع این مشکل باید با متخصصان تماس بگیرید زیرا راه حل‌ها پیچیده و مشکل هستند. همچنین می‌تواند پرهزینه باشد به خصوص اگر لازم باشد حفاری انجام گیرد.

روش جلوگیری از گرفتگی

شما لازم باشد از ساختار ریشه درختان و گیاهان خانه خود آگاه باشید و وضعیت لوله کشی را به طور مرتب بررسی کنید. لوله‌های قدیمی به مرور زمان خراب می‌شوند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

12. گیاهان و برگ‌ها

لوله کشی‌های خارجی به راحتی توسط گیاهان مسدود می‌شوند. برگ‌ها نیز می‌توانند وارد لوله‌ها شده و مشکلاتی را به خصوص در فصل پاییز ایجاد کنند.

روش رفع گرفتگی

گیاهان برگ هاباعث گرفتگی

اگر مشکل خیلی جدی نیست شاید خودتان بتوانید هر گونه گیاه و برگ را جدا کرده و گرفتگی را رفع کنید. اگر مشکل عمیق‌تر است باید برای تمیز کردن لوله‌ها برای کمک حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید.

روش جلوگیری از گرفتگی

دهانه لوله‌های تخلیه را تمیز و مرتب نگه دارید و مطمئن شوید که با گریل‌های با کیفیت پوشانده شده‌اند.

13. تجمع مواد معدنی

اگر آب منطقه زندگی شما سخت است لوله‌کشی ممکن است به مرور زمان بواسطه رسوبات معدنی مسدود شود. این انسداد جریان آب را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث گرفتگی فاضلاب شود.

روش رفع گرفتگی

لوله‌ها باید رسوب زدایی شوند تا هرگونه گرفتگی از بین برود. این کار را معمولاً باید به یک لوله کش حرفه‌ای بسپارید.

روش جلوگیری از گرفتگی

یک سخت گیر آب برای خانه خود نصب کنید.

14. گرفتگی لوله فاضلاب به علت وجود دستمال توالت

استفاده از دستمال توالت در مقادیر متوسط ​​نباید مشکلی ایجاد کند اما استفاده بیش از حد ممکن است باعث گرفتگی شود. دستمال توالت حوله‌ای باعث انسداد جدی خواهد شد.

روش رفع گرفتگی

در بیشتر موارد گرفتگی‌های ناشی از تجمع دستمال توالت را می‌توان با استفاده از پیستون، پاک کننده‌های فاضلاب یا فنر لوله بازکنی رفع کرد.

روش جلوگیری از گرفتگی

از دستمال توالت باید در حد اعتدال استفاده شود. در صورت لزوم از دسته‌های کوچک دستمال کاغذی در چندین شستشو استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : نحوه تبدیل توالت ایرانی به فرنگی

جمع‌بندی

اگر توالت، سینک یا وان حمام شما خیلی آهسته تخلیه می‌شود یا اصلاً خالی نمی‌شود نشان دهنده این است که احتمالا گرفتگی دارد. همیشه باید در اسرع وقت این مشکل را حل کنید زیرا گرفتگی‌ها به مرور زمان بدتر می‌شوند. اگر تنها توالت، سینک، دوش، وان حمام یا وسایل دیگری تحت تأثیر قرار گرفته باشند ممکن است بتوانید خودتان با استفاده از چند ابزار و روش اصولی مشکل را حل کنید.

اگر چندین قسمت از خانه شما دچار گرفتگی فاضلاب شده باشد احتمالاً به این معنی است که سیستم فاضلاب اصلی مسدود شده یا به نوعی آسیب دیده است. رفع این مشکل بسیار پیچیده‌تر است و احتمالاً به این معنی است که باید با سرویس کار حرفه‌ای تماس بگیرید. در آچاره با سرویس تخلیه چاه و لوله بازکنی مطمئن و سریع در خدمت شما هستیم. مزیت برتر این سرویس قیمت منصفانه و تضمین کیفیت آن است.

برای ثبت سفارش خدمات لوله بازکنی اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا