ترمیم فرورفتگی چوب در 9 گام

چوب و کابینتساختماننجاری

روند ترمیم فرورفتگی چوب به چه صورت است؟ بسیاری از لوازم خانگی از جنس چوب ساخته شده‌اند یا چوب در قسمتی از ساختار آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. زیبایی و عمر بالای انواع مختلف چوب، باعث شده در طول تاریخ از این ماده اولیه به‌منظور ساخت لوازم مختلفی استفاده شود.

اگر شما هم از لوازم چوبی مثل کفپوش، مبلمان و … در منزل خود استفاده می‌کنید، احتمالا دیده‌اید که به این وسایل چوبی ضربه وارد شود. وارد شدن ضربه یا فشار بیش از حد به چوب، باعث ایجاد فرورفتگی بر روی سطح آن می‌شود که ظاهری ناخوشایند به همراه دارد اما آیا فرورفتگی چوب قابل ترمیم است؟ بله.

ترمیم فرورفتگی چوب امکان‌پذیر بوده و اگر در این شرایط قرار دارید اصلا نیازی به نگرانی نیست. در این مقاله از مجله آچاره به‌منظور ترمیم تورفتگی چوب و رفع فرورفتگی لوازم چوبی، همه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل ترمیم فرورفتگی چوب

در این بخش با بررسی یک راهکار ترمیم فرورفتگی چوب، به شما در این راستا کمک خواهیم کرد تا شما حتی  به افراد دارای شغل نجاری نیز مراجعه نکنید. با استفاده از این راهکار، فرورفتگی این سطح برطرف شده و زیبایی آن بازیابی خواهد شد.

در این روش با استفاده از ترکیب حرارت و رطوبت تلاش خواهیم کرد که آسیب‌های فیزیکی وارد شده به سطوح چوبی مثل کفپوش، مبلمان و … را ترمیم کنیم.

اجرای این راهکار به زمان زیادی نیاز نداشته و شما می‌توانید در زمانی کوتاه این روند را به اتمام برسانید. مراحل ترمیم فرورفتگی چوب و رفع فرورفتگی شامل موارد ذیل می‌شوند.

سرویس نجاری را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • خدمات نجاری در محل
  • ساخت وسایل چوبی
  • تعمیر و ترمیم وسایل چوبی
  • ساخت جاکفشی، کتابخانه، بوفه و ویترین، میز آرایش و تحریر
  • ساخت وسایل چوبی دکوری
سرویس نجاری با تیم کاربلد آچاره
سرویس نجاری را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • خدمات نجاری در محل
  • ساخت وسایل چوبی
  • تعمیر و ترمیم وسایل چوبی
  • ساخت جاکفشی، کتابخانه، بوفه و ویترین، میز آرایش و تحریر
  • ساخت وسایل چوبی دکوری
سرویس نجاری با تیم کاربلد آچاره

1. فرورفتگی چوب را کاملا مرطوب کنید

با استفاده از قطره چکان و آب، سطح فرورفته را به‌طور کامل خیس و مرطوب کنید. جمع شدن آب در این فرورفتگی نشانه درست انجام شدن کار است.

در صورتی که در اطراف فرورفتگی، سطح چوب دارای پریدگی، ترک‌خوردگی و … است، حتما قبل از شروع روند ترمیم فرورفتگی چوب، این مشکلات را برطرف کنید.

ترمیم فرورفتگی چوب  

2. یک حوله کاغذی مناسب آماده کنید

در این مرحله از ترمیم فرورفتگی چوب، پس از مرطوب کردن سطح فرورفتگی، یک حوله کاغذی تهیه کرده و آن را مرطوب کنید. پس از مرطوب کردن، حوله را بچلانید تا آب اضافه از آن خارج شود.

سپس حوله را بر روی سطح فرورفته پهن کنید. هدف اصلی از استفاده از پارچه، جلوگیری از آسیب دیدن سطح چوب است. به این منظور شما می‌توانید از البسه قدیمی خود نیز استفاده کنید تا در صورت خراب شدن پارچه، با مشکلی مواجه نشوید.

اگر موقعیت سطح چوب به‌گونه‌ای است که حوله یا دستمال بر روی آن قرار نمی‌گیرد؛ با استفاده از دست، حوله را مستقیما بر روی فرورفتگی نگه دارید.

مطلب پیشنهادی: مراحل رنگ آمیزی چوب

3. به آب برای نفوذ به بافت چوب زمان دهید

چند دقیقه صبر کنید تا فرورفتگی و اطراف آن کاملا مرطوب شوند. در این مرحله رطوبت باید به بافت چوب نفوذ پیدا کرده و این بافت را انعطاف‌پذیرتر کند. هرچه رطوبت تا عمق بیشتری در این سطح نفوذ پیدا کند در انتها نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد.

زیرا در این صورت پس از قرارگیری اتو بر روی سطح فرورفته، بافت این سطح در زمان کوتاهی منبسط شده و باعث بیرون آمدن سطح خارجی چوب می‌شود. حال هر چه آب بیشتری وارد بافت‌های چوب شود، کیفیت فرآیند بخاردهی در راستای انبساط این بخش بهبود پیدا خواهد کرد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات نجاری در محل!

4. اتو را گرم کنید

در قدم بعد دو شاخه اتو را وارد پریز کرده و دمای آن را بر روی حالت حداکثری تنظیم کنید. سپس در این مرحله از ترمیم فرورفتگی چوب، به اتو اجازه دهید تا دمای خود را کاملا افزایش دهد.

در این شرایط رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید. سهل‌انگاری هنگام کار با اتو، سلامت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

پس از داغ شدن اتو و زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، حتما اتو را بر روی یک سطح صاف و سفت که قابلیت سوختن ندارد، قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: درب HDF چیست

5. اتو را بر روی سطح فرورفته چوب بکشید

پس از داغ شدن کامل اتو، آن را به‌آرامی بر روی سطح پارچه‌ای که روی فرورفتگی قرار داده بودید، بکشید. اتو کشیدن را به صورت دورانی و آهسته ادامه دهید. این روند باید تا خشک شدن پارچه ادامه پیدا کرده و متوقف نشود.

به‌صورت تدریجی پارچه را از نقاطی که اتو کشیده‌اید، کنار زده و پیشرفت کار را بررسی کنید. منبسط شدن بافت چوب، باید فرروفتگی را به سمت بیرون هدایت کرده و آن را برطرف کند.

سعی کنید که اتو را بر روی یک قسمت نگه نداشته و به صورت دائم موقعیت قرارگیری آن را تغییر دهید تا از سوختن سطح چوب جلوگیری به عمل آید. در صورتی که پس از این مرحله، فرورفتگی سطح چوب برطرف نشد، مرحله بعد را دنبال کنید.

صاف کردن چوب

6. حوله را مجددا مرطوب کرده و اتو را آماده کنید

به‌طور معمول فرورفتگی‌های جزئی بر روی سطح چوب، با یک بار انجام این روند برطرف خواهند شد، اما ممکن است شدت فرورفتگی زیاد بوده و نیاز به تکرار این روند وجود داشته باشد.

در این شرایط ابتدا این قسمت را خیس کرده و سپس حوله مرطوب را بر روی آن قرار دهید. در قدم بعد اتوی داغ را بر روی حوله قرار داده و روند اتوکشی را مجددا تکرار کنید.

ترمیم تورفتگی چوب

7. منتظر خشک شدن چوب بمانید

چوب مرطوب، بافت نرمی داشته که آن را در برابر شکافتن و شکستن بسیار آسیب‌پذیر می‌کند؛ بنابراین در این مرحله از ترمیم فرورفتگی چوب، قبل از خشک شدن کامل چوب از جابه‌جایی، به کارگیری در زیر سطوح و … چوب بپرهیزید.

معمولا پس از قرار دادن چوب در معرض جریان هوا و گذشت چند ساعت، چوب استحکام خود را بازیابی کرده و شما می‌توانید با اطمینان‌خاطر به استفاده از آن بپردازید.

مطلب پیشنهادی: پاک کردن لکه رنگ از روی چوب

8. چوب را با سنباده صاف کنید

در برخی از موارد، ممکن است در این مرحله ظاهر چوب کمی تغییر پیدا کرده یا بر اثر برخورد آب، رنگ آن تغییر پیدا کرده باشد. در این صورت با استفاده از یک سنباده مناسب و پس از خشک شدن کامل چوب، فرورفتگی و اطراف آن را سنباده‌کشی کنید.

در جهت پیشگیری از آسیب دیدن چوب، سنباده را به‌آرامی بر روی سطح بکشید. این روند را تا اصلاح شدن وضعیت ظاهری چوب ادامه دهید تا هیچ‌گونه مشکلی بر روی این سطح قابل مشاهده نباشد.

رفع فرورفتگی چوب

9. سطح فرورفتگی را بپوشانید

بهتر است پس از اصلاح شدن شرایط ظاهری، با استفاده از یک لایه رنگ و یا لمینت این سطح پوشانده شود. این کار علاوه‌بر پوشاندن نواقص احتمالی، از بروز مشکلات و آسیب دیدن مجدد این سطح در آینده جلوگیری خواهد کرد.

معمولا استفاده از یک لایه رنگ به این منظور کافی بوده و نیازی به استفاده از چند لایه رنگ نخواهد بود. پس از اتمام این مرحله، چوب را در فضای باز قرار داده و به آن اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

قبل از خشک شدن این سطح، از لمس کردن آن بپرهیزید.

مطلب مرتبط: درب ضد صدا

در نهایت لازم به ذکر است که تمام فرورفتگی‌های چوب با استفاده از این روش از بین نخواهند رفت. در صورتی که مقیاس فرورفتگی زیاد باشد، حرارت و رطوبت قادر به اصلاح شرایط آن نبوده و شما باید این روند را به افراد متخصص بسپارید.

در این شرایط این افراد با استفاده از مواد پرکننده مختلف، فرورفتگی را برطرف کرده و ظاهر این سطح را کاملا اصلاح می‌کنند. اصلاح رنگ، لکه‌گیری و … دیگر روندهایی محسوب می‌شوند که در این شرایط توسط کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم که نکات لازم به‌منظور ترمیم فرورفتگی چوب را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که در این روند نکات ایمنی را کاملا رعایت کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.
همچنین به یاد داشته باشید که شما برای رفع فرورفتگی چوب و ترمیم فرورفتگی چوب، با خیال راحت از سرویس نجاری آچاره استفاده کنید.

سوالات رایج

برای ترمیم فرورفتگی چوب به چه لوازمی نیاز داریم؟

آب، قطره‌چکان، حوله کاغذی، اتو و سنباده، برخی از مهمترین لوازم موردنیاز شما در این روند محسوب می‌شوند.

اولین مرحله از مراحل ترمیم فرورفتگی لوازم چوبی چیست؟

شما برای شروع این روند باید سطح چوب را به‌خوبی مرطوب کنید.

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا