سیستم VRF: [بررسی انواع سیستم VRF + مزایا و معایب]

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

سیستم VRF یا جریان مبرد متغیر به‌عنوان جایگزین جدیدی برای سیستم‌های معمولی تهویه مطبوع مسکونی و تجاری معرفی شده است. VRF شامل واحدهای خارجی است که از طریق لوله‌کشی مبرد، به چندین واحد داخلی متصل می‌شوند تا سرمایش و گرمایش را برای مناطق جداگانه تامین کنند. واحدهای بیرونی سیستم VRF ظرفیت را بر اساس نیازهای هر منطقه تعدیل می‌کنند. انواع مختلفی از سیستم‌های VRF وجود دارد که شامل سیستم 2 لوله و سیستم 3 لوله می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این سیستم، با ادامه این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

انواع سیستم VRF  (4 نوع)

انواع مختلفی از سیستم‌های VRF وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

1. هیت پمپ یا سیستم 2 لوله

این سیستم از یک پمپ حرارتی تشکیل شده است که امکان گرمایش و سرمایش را، هم در داخل و هم در فضای باز فراهم می‌کند. زمانی که واحد داخلی را در حالت خنک‌کننده قرار می‌دهید، این سیستم به عنوان یک اواپراتور عمل خواهد کرد.

اگر واحد داخلی را در حالت گرمایش قرار دهید، این سیستم مانند کندانسور عمل می‌کند. به صورت کلی سیستم 2 لوله‌ای در محیط‌های بزرگ مانند ادارات، مراکز خرید و فروشگاه‌ها کاربرد بیشتری دارد.هیت پمپ یا سیستم 2 لوله

2. هیت ریکاوری یا سیستم 3 لوله

سیستم VRF با سیستم بازیابی حرارت، در هر دو حالت سرمایش و گرمایش کار می‌کند. این سیستم به عنوان پمپ حرارتی سنتی عمل کرده و واحد داخلی آن از سیستم 3 لوله تشکیل شده است. در این سیستم واحد داخلی خط مایع مبرد را باز می‌کند و خط مکش به عنوان اواپراتور وارد عمل می‌شود.

در ادامه واحد داخلی خط مایع مبرد را باز کرده و شیر مانند کندانسور شروع به فعالیت می‌کند. این سیستم‌ها برای مکان‌های باز که به گرمایش و سرمایش همزمان نیاز دارند، بهترین گزینه هستند.

مطلب پیشنهادی: کولر گازی خورشیدی چیست؟

3. سیستم VRF خنک شده با آب

امروزه سیستم VRF خنک شده با آب، متداول‌ترین سیستم مورد استفاده است. این سیستم از یک واحد متراکم‌کننده در فضای باز تشکیل شده است و این واحد با کمک لوله مبرد به واحد داخلی متصل می‌شود. همچنین لوله‌کشی در این سیستم، عمدتاً در موقعیت عمودی انجام می‌گیرد.

این سیستم به عنوان واحد خنک‌کننده هوا عمل می‌کند. در VRF خنک‌شده با آب، از مبدل حرارتی استفاده شده و به برج خنک‌کننده متصل می‌شود تا گرمای محیط را تامین کند. این سیستم در مکان‌های کوچک قابل استفاده است و فضای کمتری را اشغال می‌کند.

4. سیستم VRF گازی

در صورت کافی نبودن منبع برق در محیط، واحدهایی با موتورهای گازسوز در دسترس شما هستند که با گاز طبیعی کار می‌کنند. این سیستم‌ها از یک واحد تک فاز تشکیل شده‌اند و 90 کیلووات گرمایش و سرمایش را تامین می‌کنند.

سال‌هاست که فناوری VRF به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مقاله با نحوه عملکرد سیستم VRF و مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم.سیستم VRF گازی

مزایا و معایب سیستم VRF

VRF یکی از واحدهای متراکم‌کننده هوا در فضای باز است که به تعداد زیادی واحد تبخیر داخلی متصل می‌شود. همان‌طور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، VRF دارای 2 سیستم پمپ حرارتی و یک سیستم بازیابی حرارت است. فرض کنید می‌خواهید VRF را در محل کار یا خانه خود نصب کنید. در این شرایط شما قبل از نصب باید مزایا و معایب این سیستم را بدانید.مزایا و معایب سیستم VRF

مزایای سیستم VRF

این سیستم مزایای متعددی دارد که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

1. بهره‌وری بالاتر انرژی

در سیستم VRF از سیستم اینورتر و کمپرسور سرعت متغیر استفاده می‌شود. این سیستم‌ها برحسب نیاز از نظر سرعت جریان مبرد با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین راندمان انرژی بالاتری دارند و این عملکرد به صرفه‌جویی در انرژی کمک زیادی می‌کند.

2. کنترل آسان در دمای اتاق

سیستم VRF با توجه به نیاز افراد، دمای اتاق را به درجه‌ای راحت می‌رساند و هر فرد می‌تواند دمای اتاق را براساس نیاز خود تنظیم کند.

3. طراحی قابل‌قبول

این سیستم دارای طراحی آسان و سازگار است. برای مثال می‌تواند دارای لوله مبرد کوچکی باشد اما برای ساختمان به‌خوبی کار کند. سیستم VRF همیشه انتخاب خوبی خواهد بود زیرا طراحی تطبیقی ​​دارد.

4. قابل اعتماد بودن و سر و صدای کمتر

فرض کنید سیستم داخلی خراب می‌شود. در این شرایط، این خرابی بر کل واحد تأثیر نمی‌گذارد زیرا ساکنان حاضر در مناطق دیگر از واحدهای دیگر استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که سیستم VRF به عنوان سیستمی قابل اعتماد شناخته می‌شود.

با وجود قابلیت اطمینان، این سیستم صدای کمتری هم تولید می‌کند. در واقع فرد حاضر در محیط صدا را نمی‌شنود زیرا سیستمی که صدای بلندتری دارد، در خارج از ساختمان قرار گرفته است.قابل اعتماد بودن و سر و صدای کمتر

دیگر مزایای سیستم VRF

  • این سیستم پیشرفته‌ترین فناوری موجود در بازار است و نسبت به واحدهای دیگر کارایی بیشتری دارد. شما می‌توانید از یک واحد خارجی برای تعداد زیادی از واحدهای داخلی استفاده کنید. در هر فضایی قابل نصب است و باعث صرفه‌جویی در فضای شما می‌شود.
  • سیستم VRF هزینه نصب کمتری دارد بنابراین برای همه افراد مناسب است. همچنین برای فضای داخلی خانه مناسب به نظر می‌رسد زیرا مانند سایر واحدهای تهویه مطبوع روی دیوار نصب نمی‌شود.
  • بسیار راحت‌تر است و در هنگام نصب با مشکلی مواجه نخواهید شد. کیفیت هوای آن به دلیل ویژگی‌های تصفیه هوا، فوق‌العاده بالا است. در این سیستم در صورت اتصال به یونیت‌های خارجی، از لوله‌های بلندتری استفاده می‌شود.
  • نقطه قوت دیگر این سیستم این است که یونیت‌های خارجی به یونیت‌های داخلی نزدیک نیستند. به همین دلیل صدای تولیدشده برای افراد حاضر در داخل ساختمان قابل شنیدن نیست. همچنین این سیستم با محیط زیست سازگار است زیرا مبردهای مورد استفاده در این سیستم دوستدار اُزن هستند.

مطلب پیشنهادی: خرابی‌های کولر گازی بعد از نوسانات برق

معایب سیستم VRF

سیستم VRF با وجود مزایای بسیار، معایبی نیز دارد؛ اما اگر به‌درستی از این سیستم مراقبت کنید، با این معایب مواجه نخواهید شد.

  • یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها نشت مبرد این سیستم است. سیستم VRF با نشت مبرد برای سلامت و ایمنی افراد حاضر در اتاق بسیار خطرناک خواهد بود و طراحی VRF با حجم بالا، یک چالش بزرگ برای تعمیر و نگهداری این سیستم محسوب می‌شود.

تشخیص مبرد ایمنی

  • کارایی VRF به دمای بیرون بستگی دارد و این سیستم برای مکان‌هایی که دمای بالایی دارند، مناسب نیست. به عنوان مثال این سیستم برای بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها مناسب نخواهد بود.
  • هزینه نصب سیستم VRF بیشتر از واحد تهویه مطبوع اسپلیت است و فقط تکنسین‌های HVAC می‌توانند آن را به‌درستی نصب کنند. همچنین به سیستم گرمایش پشتیبان هم نیاز دارد.

چه فضاهایی برای سیستم‌های VRF مناسب هستند؟

این سیستم‌ها برای مکان‌هایی که در زیر فهرست می‌کنیم، کاملا مناسب هستند:

  • رستوران‌ها
  • دفاتر کاری
  • فروشگاه‌های خرده‌فروشی
  • مناطق مسکونی (آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری لوکس)
  • فضاهایی که نیاز به گرمایش و سرمایش سفارشی در چندین منطقه دارند.سیستم VRF

نکات مهم در انتخاب سیستم VRF مسکونی

در ادامه به مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب VRF اشاره می‌کنیم:

1. گران بودن سیستم

در مقایسه با سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی، سیستم‌های VRF کمی گران هستند. اما به یاد داشته باشید که این سیستم‌ها می‌توانند با مبالغ پایین قبض برق و خرابی کم‌تر، این هزینه را به شما بازگشت دهند. شما می‌توانید در مورد مقایسه هزینه با یک کارشناس HVAC مشورت کنید.سیستم VRF

2. نیاز به پرسنل ماهر

هنگام نصب سیستم‌های VRF از شخصی کمک بگیرید که تجربه کافی در نصب سیستم‌های VRF مسکونی را دارد. اگر فردی را انتخاب کنید که دانش زیادی نداشته باشد، نصب کاملی انجام نخواهد شد.

علاوه بر این شما باید با پرداخت هزینه بیشتر برای همان خدماتی که توسط یک متخصص انجام می‌شود، مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

3. ضرورت تعمیر و نگهداری

باید دقت کنید که سیستم VRF در فواصل زمانی معین سرویس مناسبی دریافت می‌کند. از یک متخصص برای بازرسی و تعمیر و نگهداری کمک بگیرید. این افراد به اندازه کافی مهارت دارند تا تعمیر و نگهداری مبتنی بر قرارداد را برای سیستم شما عملی کنند.

4. اندازه هواگیرها را بررسی کنید

هنگام انتخاب برندی خاص از کولر گازی، باید به اندازه هواساز آن توجه داشته باشید. شما می‌توانید در زمان انتخاب، این مسئله را با نصاب خود در میان بگذارید. برخی از برندهای سیستم‌های VRF دارای واحدهای مناسب‌تری نسبت به موارد مشابه هستند.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل مصرف برق غیرعادی کولر گازی

جمع‌بندی

سیستم VRF با وجود نصب انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های سنتی در نظر گرفته می‌شود و سیستم‌های VRF مسکونی، جدیدترین محصول برای تامین گرمایش و سرمایش این محیط‌ها به شمار می‌روند. این سیستم‌ها، پرطرفدارترین فناوری تهویه مطبوع در کشورهایی مانند ژاپن، اروپا، چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن بوده است.

همه سیستم‌ها مزایا و معایبی دارند اما اگر از این سیستم به‌درستی استفاده کنیم ،معایب آن را برطرف خواهیم کرد. سیستم‌های VRF کارآمد هستند و صدای کم‌تری ایجاد می‌کنند. از این رو بین افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. امیدوارین که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا