منبع دوجداره موتورخانه چیست؟ 

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

در تمامی موتورخانه‌ها، منبع دوجداره وجود دارد تا آب موجود را گرم کند. اما خیلی‌ها به‌خوبی با کارکرد منبع دوجداره و انواع آن آشنا نیستند. بنابراین قرار است در این مقاله درباره نصب و انواع، و به بیان دیگر همه چیز درباره منبع دو جداره موتورخانه صحبت کنیم. اگر شما هم مایلید در این خصوص اطلاعاتی داشته باشید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

منبع دوجداره موتورخانه چیست؟ 

در موتورخانه‌ها، برای دسترسی پیدا کردن به آب گرمِ مناسب برای مصارف گوناگون، از منبع دو جداره استفاده می‌شود. برای این‌که آب موجود در منبع گرم شود، دیواره‌های منبع به آن حرارت می‌دهند. در موتورخانه‌ی تمامی مجتمع‌های مسکونی و اداری منبع دو جداره وجود دارد تا آب مصرفی مورد نیاز ساکنین را به دمای مورد نیاز برساند. در واقع یک منبع دو جداره، مانند یک مبدل حرارتی عمل می‌کند که یک منبع ذخیره دارد. منبع‌ها در حجم‌های مختلف ساخته می‌شوند و با توجه به تعداد نفرات، نوع ساختمان و تعداد شیرآلات، انتخاب می‌شوند.

انواع منبلع دو جداره

منبع دو جداره موتورخانه چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، منبع دو جداره به این دلیل در موتورخانه قرار گرفته که آب گرم برای مصارف افراد ساکن در ساختمان ایجاد کند. این منبع به صورت افقی در موتورخانه قرار می‌گیرد و با توجه به نیاز ساختمان، باید در حجم مناسب تهیه شود. کارکرد و لوله‌کشی این وسیله به این صورت است که آب سرد از پایین منبع وارد می‌شود و زمانی که گرم شد، از بالای مخزن بیرون می‌زند. آب سیستم گرمایشی هم از قسمت بالایی وارد دومین جداره می‌شود و در جهتی معکوس جهت آب مصرفی، به بویلر برمی‌گردد. 

آشنایی با منبع دو جداره موتورخانه

به بیان ساده‌تر، می‌توان اینطور تعریف کرد که دو عدسی محدب بدنه منبع را تشکیل می‌دهند. آب سرد وارد جداره اول می‌شود و آب گرم دیگ شوفاژ به جداره دومی ورود می‌کند. بین این دو جداره انتقال حرارت رخ می‌دهد و آب جداره اول گرم، و آب جداره دوم گرمای خود را از دست می‌دهد. 

مطلب پیشنهادی:4 دلیل نشتی گاز در موتورخانه

نصب منبع دو جداره در موتورخانه‌ها در ۳ مرحله

برای نصب منبع دو جداره در موتورخانه، یکی سری اصول باید رعایت شوند. مثلا، منبع باید کمی ارتفاع داشته باشد و بالاتر از دیگ موتورخانه نصب شود. با این مدل نصب، فضای کمتری از موتورخانه اشغال می‌شود. در موتورخانه‌های مرکزی نیز، توصیه می‌شود که منبع در نزدیک دیگ شوفاژ قرار بگیرد تا از میزان اتلاف انرژی کاسته شود و مسیر لوله‌کشی نیز کوتاه شود. در ادامه در طی ۳ گام به شما می‌گوییم که چطور باید منبع دو جداره را نصب کرد تا اگر خواستید منبع فعلی را تعویض کنید و منبع دیگری را جایگزین کنید، به مشکلی نخورید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  1. مرحله اول: در ابتدا باید تمام لوله‌ها باز شوند. برای این‌کار، باید آبی که در هر دو جداره وجود دارد خالی شود. این کار وزن منبع را کم می‌کند و پایین آوردن آن راحت‌تر خواهد بود. 
  2. مرحله دوم: پس از تخلیه مخزن، آن را باز کنید و تمام اجزای درونی‌اش را باز کنید. 
  3. مرحله سوم: منبع جدید را جایگزین منبع قبلی می‌کنیم. چون قسمت بیرونی مخزن، لوله‌های بزرگتری دارد، اول آن را نصب می‌کنیم و بعد، لوله‌های آب و پمپ برگشت را جاسازی می‌کنیم. 

در این مرحله کار به پایان رسیده و بهتر است آن را آزمایش کنیم تا اگر ایرادی نداشت، راه‌اندازی‌اش کنیم.

موارد مورد نظر هنگام ساخت منبع دو جداره موتورخانه

در ساخت منبع دو جداره موتورخانه، مواردی چون ضخامت و ابعاد منبع، محلی که قرار است در آن قرار بگیرد، و فشار کاری منبع در نظر گرفته می‌شوند. منبع‌ها در ظرفیت‌های مختلفی، از ۲۰۰ لیتر گرفته تا ۲۰۰۰ لیتر، ساخته می‌شوند. 

نحوه نصب منبع شوفاژ

برای ساخت منبع، مواردی چون نورد بدنه، نورد جداره بیرونی منبع، ساخت عدسی، bedding یا گلویی کردن جداره بیرونی و نهایتا مونتاژ و جوشکاری در نظر گرفته می‌شود. این وسیله، در عین حال که بسیار پر استفاده و پر مزیت است، معایبی هم دارد. در ادامه مزایا و معایب را به‌طور کلی با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای منبع دو جداره موتورخانه

  • قیمت منبع‌های دو جداره به‌صرفه‌تر از دیگر مبدل‌های حرارتی است.
  • در تولید آب گرم بازده بسیار بالایی دارد.
  • دو جداره بودن آن مانع کاهش فشار می‌شود. 
  • به پمپ سیرکولاتور نیاز ندارد.

معایب منبع دو جداره موتورخانه

  • تعمیر و رسیدگی به آن، به علت عدم دسترسی راحت به درون منبع دشوار است.
  • در محیط‌هایی که آب گرم زیادی نیاز است، کارکرد مناسبی ندارد.
  • افت حرارتی زیادی دارد.

موارد قابل توجه هنگام خرید منبع دو جداره موتورخانه

همانطور که پیش‌تر هم چندین بار گفتیم، منبع‌ها انواع گوناگونی دارند که آن‌ها را برای محیطهای مختلف مناسب می‌کند. مواردی که ذکر می‌کنیم، مواردی هستند که باید هنگام انتخاب منبع، در نظر داشته باشید تا بهترین مورد را انتخاب کنید.

  • جنس بدنه: منبعی را انتخاب کنید که با ورق‌های فولادی و روکش گالوانیزه درست شده است.
  • ظرفیت منبع: برای انتخاب ظرفیت منبع، میزان مصرفی آب گرم ساختمان را در نظر بگیرید. همچنین اگر موتورخانه بزرگ است بهتر است از دو منبع دو جداره استفاده کنید تا در صورت خراب ییکی از منابع، دیگری آب گرم مورد نیاز ساکنین را تامین کند.
  • عایق کاری: این کار از تلف شدن انرژی پیش‌گیری می‌کند تا از کاهش سوخت پیشگیری شود.
  • وضعیت نصب منبع: فونداسیون ساختمان، اندازه موتورخانه و محل دیگ شوفاژ را در نظر بگیرید. هر منبعی مناسب هر نوع موتورخانه‌ای نیست.
  • نصب شیر اطمینان: منبع‌های آب گرم حتما باید شیر اطمینان داشته باشند. این شیر در بالای منبع قرار می‌گیرد و از انفجار ناگهانی منبع، در صورت رسیدن به دمای خیلی زیاد جلوگیری کند. 

انواع منابع و ظرفیت آنها

ظرفیت‌های رایج منبع‌ها، بین ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر هستند. در آپارتمان‌هایی که حدود ۲۰ واحد حدودا ۸۰ متری دارند، منبع ۲۰۰۰ لیتری استفاده می‌شود. منبع‌ها انواع گوناگونی دارند که می‌توان به منبع دو جداره، منبع کویلی، منبع انبساط باز و انبساط بسته اشاره کرد.

موتورخانه چیست

اجزای سازنده منبع 

  1. مجرای آب سرد، شیر فلکه و شیر یکطرفه. شیر یکطرفه مانع برگشت آب گرم به منبع جلوگیری می‌کند و شیر فلکه هم آب ورودی را در زمان‌هایی که به آن نیاز نیست قطع می‌کند.
  2. مجرای برگشت آب گرم.
  3. مجرای تخلیه که شبیه شیر سماور است.
  4. مجرای ورودی آب گرم.
  5. مجرای  آب گرم مصرفی که محل جاگیری آن بالای منبع است.
  6. شیر هواگیری که همانطور که از اسمش پیداست، کارش هواگیری منبع است.
  7. شیر اطمینان که در بالای منبع قرار گرفته است.

چرا آب گرم موتورخانه سرد می‌شود؟

این مورد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

  • کم بودن سطح آب
  • قطع شدن برق دیگ بخار
  • رسوب گرفتن دیگ بخار
  • قطع شدن جریان آب ورودی
  • خاموش شدن پیلوت
  • خراب شدن سیستم احتراق
  • خراب شدن ترموستات

1. کم بودن سطح آب

آب منبع، باید نصف منبع را بپوشاند. اگر کمتر از این مقدار است، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید به حد نصاب برسد تا مشکل رفع شود.

2. قطع شدن برق دیگ بخار

نوسانات برق، می‌تواند باعث قطعی برق دیگ بخار شود. فیوز را بررسی کنید تا اگر مشکلی پیدا کرده، بتوانید رفع کنید.

3. رسوب گرفتن دیگ بخار

دیگ بخار، بعد از مدتی استفاده رسوب می‌گیرد. با رسوب‌زدایی دیگ، می‌توانید کاری کنید که مشکل سرد شدن آب رفع شود.

4. قطع شدن جریان آب ورودی

اگر شیر بویلر قطع شود، پیش از این‌که آب به مخزن برسد تبخیر می‌شود. شیر گاز بویلر را بررسی کنید.

5. خاموش شدن پیلوت

ایراد پیدا کردن پیلوت می‌تواند باعث سرد شدن آب شود. با روشن خاموش کردن پیلوت، احتمالا مشکل برطرف شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

6. خراب شدن سیستم احتراق

دیگ‌های قدیمی، بخاری ندارند و با کمک سیستم احتراق گرم می‌شوند. اگر این سیستم خراب شود گرم شدن آب با مشکل روبرو می‌شود.

7. خراب شدن ترموستات

اگر تنظیمات ترموستات بهم خورده باشد، باید آن را بررسی، و در صورت امکان رفع کنید.

پایان

در این مقاله همه چیز درباره منبع دو جداره موتورخانه را بررسی کردیم. به شما مزایا و معایب منبع‌ها، و نکاتی که هنگام انتخاب منبع باید در نظر بگیرید را گفتیم. همچنین، روش نصب آسان را نیز شرح دادیم. چنانچه برای انتخاب منبع نیاز به مشورت و اطلاعات بیشتری داشتید، یا حتی برای نصب آن تمایل داشتید که از متخصص کمک بگیرید، می‌توانید با متخصصین آچاره تماس بگیرید. ثبت سفارش در آچاره کاملا رایگان بوده و در زمانی که مشخص کنید، متخصصین به محل مراجعه، و کار شما را انجام می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا