آیا استفاده از ماکروفر در بارداری خطرناک است؟

تغذیهسبک زندگی و تندرستیلوازم خانگیمایکروفر

استفاده از ماکروفر در بارداری یکی از موارد قابل بحثی است که ذهن بسیاری از مادران را به خود مشغول می‌کند.

بارداری دورانی حساسی است و در آن باید از هرگونه خطر احتمالی دوری کرد؛ به‌همین دلیل بسیاری از مادران در مورد استفاده از بعضی وسایل مانند کار کردن با مایکرویو در دوران بارداری و همچنین انجام بعضی امور مانند اپیلاسیون در دوران بارداری و سایر مسائل دچار تردید می‌شوند.

در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم به این نکته بپردازیم که آیا استفاده از مایکروفر در بارداری مضر است یا خیر؟ و چگونه می‌توان به روش ایمن، از مایکروفر در بارداری هم استفاده کرد؟

یادآور می‌شویم که یکی از سرویس‌های پردرخواست آچاره، خدمات تخصصی در زمینه تعمیر مایکروفر است. چنانچه در این زمینه نیاز به خدمات و مشاوره دارید، سفارش خود را در بخش مربوطه ثبت نمایید و با متخصصان به‌طور رایگان مشاوره نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکته کلیدی

  • اشعه‌های ماکروفر غیرقابل‌تشخیص و نامرئی هستند. برای پیشگیری از خطر مایکروویو برای زنان باردار اطمینان داشته باشید که دستگاه نشتی نداشته باشد.
  • پزشکان توصیه می‌نمایند که برای جلوگیری از آسیب احتمالی به جنین، در هنگام روشن بودن ماکروفر نزدیک آن نباشید.
  • از گرم نمودن و پخت غذا در ماکروفر برای مدت‌زمان طولانی جدا خودداری نماید.
  • پیش از استفاده از ماکروفر در بارداری علامت استاندارد و ثبت دستگاه ماکروفر را بررسی نماید.
  • غذا را درون ظروف پلاستیکی گرم نکنید؛ این کار به مایکروفر آسیب‌ می‌رساند و سموم پلاستیک وارد غذا می‌شوند.
  • پیش از استفاده از این دستگاه، معنی کلمات روی مایکروفر و کاربرد دکمه‌های پنل را از دفترچه راهنمای آن بررسی نماید تا از برنامه‌های اشتباه برای پخت استفاده نکنید.

آیا استفاده از مایکروویو در بارداری مضر است؟

این سؤال، تقریباً برای اکثر خانم‌های باردار پیش می‌آید، زیرا در دوران خاصی از زندگی به سر می‌برند که سلامت خود و جنینشان بسیار اهمیت دارد.

باتوجه‌به آخرین پژوهش‌های انجام شده گرم نمودن غذا درون مایکروویو به‌خصوص داخل ظروف پلاستیکی نامناسب است؛ زیرا این امر باعث ورود مقدار زیادی مواد شیمیایی سمی به درون غذا می‌شود که برای تمام گروه‌های سنی به‌ویژه بانوان باردار بسیار مضر و خطرناک است.

خطر مایکروویو برای زنان باردار

پس می‌توان گفت استفاده از ماکروفر در بارداري باید با توجه‌ به شرایطی مناسب انجام شود. زیرا این مواد شیمیایی سمی درون غذاهای گرم شده در ماکروفر می‌توانند سبب افزایش فشارخون و مقاومت در برابر انسولین شوند.

برای جلوگیری از افزایش مقدار مواد شیمیایی مضر و خطرناک درون غذاهایی که به‌وسیله ماکروفر گرم می‌شوند، بهتر است به‌هیچ‌عنوان از ظروف پلاستیکی به‌ویژه ظروفی که با مواد بازیافتی تولید شده‌اند، استفاده نکنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات مایکروویو!

خطرات استفاده از ماکروفر در بارداری؛ آیا مایکروویو ضرر داره؟

تاکنون تحقیقات و پژوهش‌های زیادی درباره عوارض استفاده از ماکروفر در بارداری و اشعه آن صورت‌گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زمانی مایکروفرها خطرناک هستند که اشعه‌هایی از آن‌ها خارج شوند.

اصولاً اشعه‌های ماکروفر تا شعاع 12 سانتی‌متری می‌رسند. پس ایستادن در کنار آن یک نوع خطر مایکروویو برای زنان باردار است. همچنین نشت اشعه‌ها از ماکروفر زمانی رخ می‌دهد که درب آن خراب باشد.

به‌همین دلیل ممکن است برخی از ماکروفرهای قدیمی و آسیب‌دیده، دارای نشت امواج بیشتری نسبت به ماکروفرهای جدید و سالم باشند؛ پس برای استفاده از ماکروفر در بارداری بهتر است از ماکروفرهای جدید و سالم استفاده شود.

طبق بررسی و ارزیابی‌های به‌عمل آمده مشخص شده است که 56 درصد از ماکروفرهای که طول عمر آن‌ها بیشتر از دو سال باشد فقط 10درصد از استاندارهای ایمنی را دارند.

استفاده از مایکروفر در بارداری مضر است یا خیر؟

از عوارض دستگاه ماکروفر و اشعه ماکروفر در بارداری می‌توانیم به سقط‌ جنین، مرگ سلولی، تولد نوزادان کم‌وزن و دارای سوءتغذیه و آسیب به DNA جنین اشاره نمایم.

البته این خطرات استفاده از ماکروفر در بارداری تنها خطرات این دستگاه نیست و حتی این اشعه‌های مضر ماکروفر تأثیر مستقیمی بر روی ناباروری دارند.

نصب و تعمیرات تخصصی مایکروفر با تیم آچاره

آیا برای مادران باردار غذاهای پخته و گرم شده در ماکروفر ضرر دارد؟

مطالعات و پژوهش‌های که درباره این موضوع انجام شده است نشان‌دهنده کاهش ارزش غذایی مواد خوراکی پخته شده در مایکروفر است.

زیرا گرم نمودن غذا در ماکروفر به‌ویژه درون ظروف پلاستیکی نامناسب (تولید شده از مواد بازیافتی) مقدار بسیار زیادی مواد شیمیایی سمی را آزاد می‌نماید.

این مواد شیمیایی سمی برای همه افراد به‌ویژه زنان باردار و کودکان بسیار مضر است و یکی از دلایل مهم و اصلی منع استفاده از ماکروفر در بارداری است. پس بهتر است هرگز از ظروف پلاستیکی برای گرم نمودن غذای درون ماکروفر خود استفاده نکنید.

اشعه ماکروفر در بارداری

اما بااین‌حال باز هم برخی از مردم معتقد هستند که پختن غذا به‌وسیله ماکروفر نسبت به سایر روش‌های پخت‌وپز، مواد معدنی و مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌نماید.

همچنین حتماً تاکنون متوجه ناهمگون بودن یا بیش از حد داغ بودن غذا پخته شده توسط ماکروفر بوده‌اید، پس بهتر است قبل از مصرف، از خنک‌شدن و به دمای اتاق رسیدن غذا اطمینان حاصل فرمایید.

درصورتی‌که استفاده از ماکروفر در بارداری درست انجام شود، هیچ‌گونه خطر و آسیبی به شما و جنین نمی‌رساند. پس می‌توان گفت استفاده از ماکروفر و غذاهای پخته شده توسط آن هیچ‌گونه خطری به مادر و جنین نمی‌رساند، به شرطی که درب ماکروفر معیوب نباشد و از ظروف نامناسب استفاده نشود.

با این‌وجود اگر در مورداستفاده از این دستگاه و غذای پخته شده توسط آن تردید دارید با پزشک خود مشورت نماید.

مایکروویو ضرر داره

چگونه متوجه شویم درب ماکروفر معیوب است؟

پیش‌تر به خطرات استفاده از ماکروفر در بارداری اشاره نمودیم. یکی از خطرات این دستگاه‌ها به‌دلیل معیوب‌بودن درب ماکروفر است؛ اما ما از کجا متوجه شویم که درب ماکروفر معیوب است یا خیر؟

پیش از توضیح درباره نحوه بررسی درب آن باید ذکر شود که این امر به‌هیچ‌وجه توسط بانوان باردار انجام نشود. بهتر است انجام این کار را به یکی از اعضای خانواده خود بسپارید.

برای بررسی نمودن درب ماکروفرهای جدید و قدیمی دو راه وجود دارد. اولین راه این است که باید دست خود در کنار درب ماکروفر قرار دهید تا متوجه شوید از بین درب هوا نشتی دارد یا خیر؟

اینگونه می‌توانید مطمئن شوید که استفاده از ماکروفر در بارداری برای شما عوارض جدی دارد یا خیر.

کار کردن با مایکرویو در دوران بارداری

در روش دوم می‌توانید یک ‌تکه کاغذ را به‌صورت عمودی بین درب قرار دهید. تکان‌خوردن و افتادن این کاغذ نشان‌دهنده معیوب‌بودن درب و نشت اشعه است و باید هر چه زودتر تعمیر دستگاه خود را به کارشناسان و متخصصان مجرب بسپارید.

در صورتی که مایکروفر و درب آن سالم باشد و به‌شرط رعایت ایمنی و استفاده از ظروف مناسب، استفاده از ماکروفر در بارداری بی‌ضرر است. اما احتیاط شرط عقل است و بهتر است که خانم‌های باردار در هنگامی که ماکروفر روشن است، نزدیک آن نشوند.

سخن پایانی

امروزه ماکروفر در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود و تا حدودی باعث راحت‌تر شدن پخت‌وپز غذا شده است.

استفاده از ماکروفر بسیار راحت است و از همه مهم‌تر سبب صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شود. اما این دستگاه با تمام مزایای که دارد ممکن است در شرایطی، کارایی مفیدی نداشته باشد.

استفاده از ماکروفر در بارداری یکی از این شرایط است که باید با احتیاط انجام شود. چنانچه ماکروفر شما آسیب دیده است و نگران انتشار اشعه‌های آن در فضای آشپزخانه هستید، می‌توانید از متخصصان آچاره در این زمینه مشاوره بگیرید.

سؤالات متداول

آیا خطرات احتمالی مایکروفر تأثیری بر وزن جنین نیز دارد؟

بله مواد شیمیایی سمی و اشعه‌ تولید شده از مایکروفر سبب کم‌وزنی و سوءتغذیه جنین در هنگام تولد می‌شود.

استفاده از مایکروفر در بارداری مضر است یا خیر؟

درصورتی‌که درب معیوب باشد و یا از ظروف نامناسب استفاده شود استفاده از ماکروفر در بارداری مضر است.

چرا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروفر برای مادران باردار خطرناک است؟

زیرا علاوه بر تولید مواد شیمیایی سمی، احتمال ذوب ظروف و مخلوط‌شدن آن‌ها با غذا وجود دارد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا