روش‌هایی موثر برای مراقبت از پوست دست

پوستزیبایی و سلامت

مراقبت از پوست مسئله‌ای که علاوه بر خانم‌ها برای آقایان نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. وقتی در مورد حفظ و سلامت پوست صحبت می‌کنیم منظور ما صرفاً پوست صورت نیست. به طبع بخش‌های دیگر بدن ما مانند پوست دست‌ها نیز به آبرسانی نیاز دارند. وقتی در مورد پوست صحبت می‌کنیم باید بدانیم که  نوع پوست ما چیست: پوست چرب، نیم چرب و خشک. نمی‌توان با همه این پوست‌ها به یک‌شکل رفتار کرد و هرکدام فرمول خاص خود را دارند.  ضمن این که مراقبت از پوست دست صرفاً محدود به استفاده از کرم‌ها، کرم‌پودرها، مواد شیمایی و صنعتی نمی‌شود. گاهی خودتان می‌توانید ترکیب‌هایی بسازید که کار را برای شما فوق‌العاده آسان‌تر می‌کند

دستان خود را مرطوب نگه دارید 

 دست‌ها به دلیل اینکه بیشتر در معرض استفاده از مواد شیمایی قرار می‌گیرند زودتر آسیب می‌بینند ازاین‌رو استفاده از کرم‌هایی که همواره دست شما را مرطوب نگه می‌دارند می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد. ضمن این که کرم‌های مرطوب‌کننده نقش کلیدی و اساسی در حفظ سلامت و ظاهر پوست شما دارند. عده‌ای دست‌هایی با پوست خشن دارند، مدام دچار زخمی دور انگشتان و ناخن‌ها می‌شوند و علاوه‌برآن همیشه دستشان حالت زبری به خود گرفته است. در این مورداستفاده از محصولات و کرم‌های مخصوص دست و صورت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

البته دقت کنید که کرم‌ها انواع مختلفی دارند و در بازار تحت مدل‌های گوناگون عرضه می‌شوند. ترجیح این است که به سراغ کرم‌های ارزان‌قیمت نروید. این در مورد مواد حافظ سلامت پوست نیز به‌خوبی صدق می‌کند. حتی در مورد محصولات گران‌قیمت نیز نمی‌توان دقیقاً همین مسئله را بازگو کرد.

علاوه‌برآن استفاده از مواد مرطوب‌کننده به‌صورت روزانه و یا بسته به پوست شما، اگر خشک است، دوباره در روز یک پارامتر اساسی و کلیدی خواهد بود. خشکی پوست به دلیل کاهش میزان آب در سطح لایه اصلی و رویی است. معمولاً به آن اپیدرم می‌گویند و علاوه‌برآن، خارش، ترک‌خوردگی و سوختگی و همین‌طور خونریزی پس از آن از جمله مواردی است که سبب این اتفاق می‌شود. اگر از مواد شوینده و بهداشتی بدون دستکش استفاده می‌کنید بهتر این موضوع را درک خواهید کرد.  

مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست دست

ماساژ برای مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست صرفاً شامل پوست صورت نمی‌شود. دست اهمیت زیادی دارد و نمایانگر میزان اهمیتی است که بری زیبایی و سلامتی خود قائلید. در همین زمینه بخش بعدی را نیز به پوست اختصاص می‌دهیم. فراموش نکنید که ماساژ مداوم و نوازش دستان شما می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد. اگر دست‌های شما مدام قرمز می‌شود. خیلی زود در سرما از کار می‌افتند می‌توانید به‌راحتی این مشکل را حل کنید. انگشت‌های کوچک معمولاً آسیب‌پذیرتر هستند. ضمن این که پیشنهاد ما این است که یک آب‌رسان تهیه کنید و پس از آن به‌راحتی آن را به پوست دست خود بکشید و در نهایت این کار را به‌صورت هفتگی و هر روز انجام دهید. 

علاوه‌ برآن اگر داروهای مسکن زیادی مصرف می‌کنید معمولاً می‌توانید اثر منفی آن‌ها را روی پوست خود مشاهده کنید. با بهره‌گیری از روش ماساژدرمانی پوست دست شما دیرتر حالت کدری و همین‌طور رنگ‌پریدگی به خود می‌گیرد. درصورتی‌که کم‌خونی دارید این جریان‌سازی می‌تواند خون را به مویرگ‌های دست منتقل کند و همین‌طور پوست شما شاداب‌تر بماند. ضمن این که اگر مدام دور ناخن شما باز می‌شود و یا به هر دلیل در فصل پاییز و زمستان پوست دست شما خشن می‌شود پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود مراقبت از پوست حتماً ماساژ پوست انجام دهید. مراقبت از پوست دست بیش از آنچه فکر می‌کنید مهم است. 

اصول شستن دست‌ها برای حفظ زیبایی آنها

شاید تعجب‌برانگیز باشد اما باید بدانید که شستشوی دست‌ها نیز از اصول خاصی پیروی می‌کند. برای این کار به‌هیچ‌عنوان از مایع‌های ظرف‌شویی و یا صابون‌های مخصوص حمام استفاده نکنید. توجه کنید آبی که با آن دست خود را می‌شویید نباید به‌هیچ‌عنوان داغ و نه خیلی سرد باشد. بهترین حالت انتخاب آب ولرم است. البته در تابستان دستتان باز است که از آب سرد استفاده کنید. ضمن این که پس از شستن دست‌ها، حمام و همین‌طور استفاده از مایع‌های شوینده حتماً از کرم استفاده کنید.  

بیشتر بخوانید : آموزه‌های مفید برای مراقبت از پوست در میانسالی

البته این کرم‌ها می‌توانند ترکیبی از مرطوب‌کننده، ویتامین و… باشند. مانند پوست صورت دست‌ها نیز از جمله اولین بخش‌هایی هستند که تحت‌تأثیر پیری زودرس قرار می‌گیرند و اگر در این مورد نگرانی خاصی دارید می‌توانید حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. البته ما با ترفندها و روش‌هایی که به شما شرح می‌دهیم می‌توانید تا 99 درصد از این مشکلات جلوگیری کنید.  

ضمن این که مانند درمان‌های دیگر ممکن است برای شما پمادهایی تجویز شود. اگر از پماد خاصی برای پوست دست خود استفاده می‌کنید دقت کنید که حتماً پس از هر بار استفاده و به پایان رسیدن سیکل درمان آن را ازروی پوست دست پاک کنید و دوباره این ماده را به پوست بمالید و به‌خوبی ماساژ دهید. البته استفاده از برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز برای پوست دست شما ضروری است. ویتامین E و همین‌طور کرم ضدآفتاب 30 درصد را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید.  

ضمن این که در هنگام خرید مواد شوینده دست حتماً به سراغ برندهایی بروید که معتبر هستند. البته امروزه تمامی برندها از مواد افزودنی شیمایی و صنعتی استفاده می‌کنند و کمی اعتماد کردن به آن‌ها سخت است. اما قطعاً محصولی که توسط یک برند مشهورتر طراحی شده باشد می‌تواند گزینه استانداردتر و مناسب‌تری باشد. مراقبت از پوست با این روش‌ها آسان‌تر است. 

استفاده از اسکراب برای مراقبت از پوست دست  

اسکراب یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌های مراقبت از پوست و لایه‌برداری است و اگر به‌صورت استاندارد انجام شود می‌تواند موجب درخشان شدن و سلامت پوست شما شود. پوست شما پس از مدتی لایه‌هایی از چربی و آلودگی به خود جلب می‌کند و درصورتی‌که آن را حذف نکنید می‌تواند موجب بروز جوش‌های سیاه و چربی شود. در واقع راه و منافذ پوست بسته می‌شود و این به‌هیچ‌عنوان به نفع پوست شما نخواهد بود. اسکراب سبب لایه‌برداری ملایم پوست، ازبین‌بردن آلودگی‌های روی پوست، آماده ساخت پوست برای جذب مواد مغذی و مفید، رفع جوش‌های زیرپوستی و همین‌طور کم‌رنگ کردن لک‌های پوستی می‌شود. 

ضمن این که لطافت پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد و از طرفی اگر از آب‌رسان استفاده می‌کنید دقت کنید که اگر منافذ پوست شما بسته باشد آن‌طور که بایدوشاید نتیجه نمی‌دهد. اسکراب‌ها را می‌توانید خودتان هم درست کنید. البته نوع صنعتی آن وجود دارد که دردسر کم‌تری دارد. به‌هرحال بهتر است به سراغ اسکراب‌هایی بروید که فاقد پارابن و مواد افزودنی غیرمجاز هستند. (آموزش تهیه اسکراب بدن خانگی برای داشتن پوستی درخشان) مناسب برای صورت و بدن بوده و بتوانید آن‌ها را در هر قسمتی از پوست خود استفاده کنید. ضمن این که باید مناسب برای پوست چرب و مختلط باشد و برطرف‌کننده سریع جوش و دانه‌های سرسیاه باشد. البته حذف جوش‌های سرسیاه روال خاص خود را دارد و به همین راحتی امکان‌پذیر نیست. استفاده از اسکراب فقط برای پوست صورت نیست و می‌توانید از اسکراب دست برای لطافت پوست دستان خود نیز استفاده کنید.

مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست دست با ماساژدرمانی 

ماساژ منظم می‌تواند موجب رفع آکنه‌های پوستی، جوش و همین‌طور خال‌های سیاه شود. البته به شرطی که مدام آن را انجام دهید. بهتر است که در هنگام ماساژ پوست از ترکیبات روغن‌های طبیعی پوست استفاده کنید و ضمن این که خطوط و چروک‌ها را نیز با کرم‌هایی که مخصوص رفع چروک هستند پوشش دهید. استفاده از روغن یا سرم می‌تواند این کار را برای شما به‌مراتب آسان‌تر کند. فراموش نکنید که حرکات آرام و عمودی به‌صورت مداوم و البته در زمانی که در منزل هستید می‌تواند سبب شود جریان خون دوباره به حرکت در بیاید.  برای مراقبت از پوست و ماساژ روش‌های متنوع و متفاوتی وجود دارد که ما در ادامه یکی از آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

لاک زدن و ترمیم ناخن‌ها 

در مورد مراقبت از پوست بهتر است اشاره‌ای به ناخن‌ها نیز داشته باشیم که معمولاً جز زیرمجموعه‌های پوست و مو هستند. شاید فکر کنید که لاک زدن هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. اما باعث رفع استرس و خستگی می‌شود. این تأثیر به‌صورت روانی روی شما بروز می‌دهد سعی کنید حتماً این کار را به‌صورت مرتب انجام دهید. البته دقت کنید که باید لاک و رنگی که استفاده می‌کنید به رنگ پوست شما بخورد. ضمن این که در کنار آن می‌توانید از خدمات پدیکور و مانیکور نیز استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید : طرز استفاده از ست مانیکور

لاک زدن حتی در موارد دیگر می‌تواند سبب جلوگیری از عفونت‌های قارچی شود. ضمن این که به سبب بهره‌گیری از موادی که در لاک‌ها استفاده می‌شود ناخن‌های شما در مقابل ضربه، خمش و فشار نیز مقاوم‌تر می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که احتمالاً بیشتر خانم‌ها با آن روبرو هستند، مشکلات و عارضه‌هایی است که در ناخن‌ها ایجاد می‌شود. در این مورد می‌توان از تکنیک مراقبت از پوست و ناخن بر پایه لاک‌گیری استفاده کرد. لاک‌ها باعث می‌شوند که عارضه‌ها و رنگ‌رفتگی‌های ناخوشایند ناخن‌های شما رفع گردد. 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مراقبت از پوست دست

حفظ سلامت ناخن با کوتیکول‌ها 

کوتیکول‌ها موادی هستند که سبب حفظ سلامتی پوست دور ناخن و ناخن می‌شوند. متأسفانه امروزه بسیاری از آرایشگاه‌ها و سالن‌های تخصص زیبایی اقدام به برش کوتیکول‌های ناخن می‌کنند  که ما این کار را به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. چون مغایرت کامل با مسئله مراقبت از پوست و مفاد آن دارد. ناخن کارها مدعی این مسئله هستند که این کار سبب می‌شود لاک زدن ناخن به‌مراتب آسان‌تر شود. اما در نهایت شاید روی ظاهر تأثیر بگذارد اما احتمال آسیب‌دیدن ناخن‌های شما را چندبرابر می‌کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

بیماری‌های عفونی مرتبط با این بخش از بدن نیز وجود دارد. شاید آن را با نام عقربک شنیده باشید که عموماً در مردان رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید از این مسئله جلوگیری کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از مواد معدنی و مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید. ضمن این که نرم شدن و آسیب‌دیدن پوست اطراف ناخن و همین طور زخم‌های چرکی و تغییر رنگ از جمله مشکلاتی است که در پس این بیماری ایجاد می‌شود. 

اصولی بخورید و بیاشامید! 

باید بدانید که اگر می‌خواهید روتین پوستی خود را بهبود ببخشید و روی مراقبت از پوست خود نظارت ویژه‌ای داشته باشید باید مواد غذایی که می‌تواند سبب ایجاد جوش‌های پوستی، حساسیت، آکنه و… شود را حذف کنید. برای این کار اول این که غذاهای چرب را کم‌تر کنید. لازم است که یک آزمایش کامل خون بدهید و بعد طبق آن نزد پزشک معالج پوست بروید و از او بخواهید تا راهنمایی‌هایی لازم را در این باره به شما انجام دهد. ضمن این که اگر مدتی است که زیاد جوش می‌زنید به سراغ گوشت‌هایی بروید که کم‌تر چربی دارند.  

روغن و مواد غذایی فست‌فود را از زنجیره خود حذف کنید. ضمن این که همیشه در انتخاب غذاهایی که می‌توانند سردی ایجاد کنند و شما طبع گرمی دارید یا برعکس دقت ویژه‌ای داشته باشید. در نهایت نباید نقش غذاها، خوردن و آشامیدن را روی مراقبت از پوست فراموش کنید و حتماً رژیم غذایی استانداردی را برای خود در نظر بگیرید. 

غذاهای دریایی می‌توانند فواید زیادی برای پوست شما داشته باشند. حاوی مقادیر زیادی چربی مفید هستند و همین‌طور روغن ماهی می‌تواند سبب بهترشدن شرایط بافت پوست شما شود. مصرف آهن نیز باعث می‌شود که پوست شما شفاف شود و در نهایت میوه‌ها و سبزی‌ها نیز میزان کاروتن موردنیاز بدن شما را برای روشن تر شدن و همین‌طور رفع چین‌وچروک بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها هستند. 

بیشتر بخوانید : 10 نکته برای روتین روش صحیح پاکسازی صورت

مراقبت از پوست دست

مهم‌ترین نکات در مورداستفاده از لایه‌بردارهای پوست 

درصورتی‌که برای حفظ سلامت و مراقبت از پوست قصد استفاده از مواد اسکراب را دارید به سراغ گزینه‌هایی بروید که ناخالصی‌های پوست شما را حذف می‌کنند. سبب لطیف شدن پوست می‌شوند و ضمن این که در آن‌ها از عصاره‌های طبیعی استفاده شده است. سلول‌های مرده و چربی‌های اضافه پوست شما باید به‌صورت دوره‌ای حذف شوند. استفاده از اسکراب خانگی یکی از بهترین راهکارهاست.

ضمن این که اگر می‌خواهید از قارچ زدن پوست خود جلوگیری کنید حتماً مواد شوینده‌ای را هر روز صبح برای پوست خود استفاده کنید که از هر نظر استاندارد هستند و کیفیت لازم را دارند. از جمله موادی که برای پوست مفید هستند می‌توانند به عصاره موز، تمشک، روغن اسطوخدوس، عصاره چوب صندل، پاپایا، گواوا، عصاره گل لادن و همین‌طور عسل اشاره رد. 

مراقبت از پوست دست

انتخاب مرطوب‌کننده برای مراقبت از پوست دست 

انواع مختلف مرطوب‌کننده در بازار موجود است. اما در درجه اول شما باید برای پوست خود یک دستور کار تعیین کنید و آن را به عنوان روتین پوستی استفاده کنید. پوست عادی، خشک و چرب از جمله اصلی ترین تقسیم بندی‌ها هستند. اما در مقابل پوست‌های حساس و بالغ نیز وجود دارند که معمولاً وقتی سن شما بالاتر می رود تولید چربی کم‌تر می‌شود. برای نرم تر کردن پوست در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که پس از استفاده از آبرسان ها به سراغ مواد مرطوب‌کننده بروید. توجه کنید که مراقبت از پوست در آفتاب نیز باید با دقت زیادی انجام شود. از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید که در مدل های مختلف در بازار موجود هستند. رده این کرم ها و میزان نگه دارندگی آن‌ها نیز با FPS بیان می‌شود. از طفی ممکن است برخی از این مواد شامل مرطوب‌کننده و یا سفید کننده نیز باشند که می‌توانید مطابق با سلیقه و نیاز خودتان انتخاب کنید و این موضوع به خودتان مربوط است. 

نتیجه‌گیری 

اگر مشکلات حاد پوستی مانند اگزما و… دارید می‌توانید به سراغ روش‌های درمانی بروید که حتماً باید تحت‌نظر پزشکان متخصص پوست و مو انجام شود. در غیر این صورت استفاده از روش‌های خوددرمانی و صرفاً مواد شیمایی گران‌قیمت نمی‌تواند برای شما نتیجه مطلوبی داشته باشد و چه‌بسا موجب آسیب دیدن پوست شما شود.  

علاوه‌برآن فراموش نکنید که استفاده از مواد شوینده، سفیدکننده‌ها و مایع ظرف‌شویی از جمله بزرگ‌ترین عواملی است که سبب آسیب‌دیدن پوست دست شما می‌شود. برای پوست خود یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید و سعی کنید که وضعیت آن را نیز به‌خوبی کنترل کنید و به سراغ مواد پاک‌سازی و لایه‌برداری استاندارد بروید. 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا