4 صدای آبگرمکن که خبر از وجود مشکلی در آن می‌دهند!

سرمایش و گرمایشگرمایش

همه ما انتظار داریم هر وقت به سمت شیر آب می‌رویم آب سرد و گرم به‌راحتی در دسترسمان باشد. اما متأسفانه مانند اکثر سیستم‌های مکانیکی موجود در خانه، آبگرمکن نیز ممکن است با مواجه شود. یکی از مشکلاتی که افراد زیادی از آن شکایت دارند این است که آبگرمکن صداهای مختلفی تولید می‌کند. در این مقاله به بررسی دلیل سر و صدای آبگرمکن و نحوه رفع آن می‌پردازیم.

دلیل صدای آبگرمکن چیست و چگونه باید رفعش کرد؟

صدا دادن آبگرمکن ممکن است علل مختلفی داشته باشد. یک تعمیرکار آبگرمکن ماهر ابتدا بررسی می‌کند چه صدایی و از کدام ناحیه آبگرمکن به گوش می‌رسد و بعد از آن اقدام به رفع مشکل می‌کند. به‌طور کلی صدای آبگرمکن در اغلب موارد ناشی از موارد زیر است:

  1. تنظیم نبودن شیر برقی 
  2. رسوب گرفتن آبگرمکن 
  3. خراب شدن پمپ 
  4. خرابی سنسورهای حرارتی 
  5. خرابی شیر احتراق آبگرمکن دیواری و یا شل شدن آن 
  6. تنظیم نبودن فشار گاز مشعل 
  7. تنظیم نبودن فشار آب 
  8. اختلال در فرآیند احتراق 
  9. ایراد در پیلوت آبگرمکن دیواری

از جمله مشکلات رایج آبگرمکن‌ها سر و صدای آنها است. اگرچه این صداها شبیه به هم نیستند اما همه آنها نشان‌دهنده وجود اختلال در عملکرد آبگرمکن هستند. در ادامه مطلب انواع صداهای غیر متعارف آبگرمکن را در چهار گروه دسته‌بندی کرده‌ایم و به بررسی دلیل بوجود آمدن و راهکار رفعشان پرداخته‌ایم.

دلیل صداهای آبگرمکن چیست

صدای ترکیدن

اگر با صداهای عجیب و غریب مانند صدای ترکیدگی در آبگرمکنتان روبه‌رو شدید باید به سلامت آبگرمکنتان شک کنید چون به احتمال زیاد مشکلی در آن به وجود آمده است. این صدای بلند معمولاً به علت تجمع بیش از حد رسوب در آبگرمکن است.

تجمع رسوب در قسمت زیرین آبگرمکن باعث ایجاد صدایی شبیه به ترکیدن در آبگرمکن می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب مصرفی شما سخت است احتمال برخوردتان با این مشکل زیاد است. شستن مخزن آبگرمکن و رسوب‌زدایی آن کار ساده‌ای است که خودتان نیز می‌توانید انجامش دهید. در مجله آچار نیز مقاله‌ای برای آموزش رسوب‌زدایی آبگرمکن داریم که با مطالعه آن می‌توانید بسادگی این کار را انجام دهید.

صدای سوت کشیدن آبگرمکن

آبگرمکن جزء جدایی‌ناپذیر سیستم گردش آب در خانه است. هدف از طراحی آبگرمکن فراهم آوردن آب داغ از طریق خطوط داخلی برای تمام خانه است. آبگرمکن آب را گرم  کرده و ذخیره می‌کند تا زمانی که به آب گرم نیاز باشد، آن را به قسمت‌های مورد نیاز هدایت کند. همه چیز عادی به‌نظر می‌رسد تا اینکه یک روز متوجه می‌شوید صدایی شبیه به جیغ از آبگرمکن شما بلند می‌شود!

علت اصلی صدای جیغ آبگرمکن وجود محدودیت در جریان آب است. این محدودیت از عملکرد عادی آبگرمکن و پر شدن آن جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین علت محدودیت جریان آب، گیر کردن شیر ورودی یا معیوب بودن آن است. راه حل آن نیز نسبتاً ساده است. کافی است بررسی کنید که آیا چیزی جلوی شیر ورودی را گرفته است یا خیر.

صداهای غیر طبیعی آبگرمکن

اگر شیر آب نیمه بسته است، آن را در موقعیت کاملا باز نگه دارید تا صدای جیغ آبگرمکن از بین برود. اگر با این کار صدای آبگرمکن برطرف نشد، به احتمال زیاد دریچه ورودی معیوب است و باید تعویض شود. برای تعویض شیر ابتدا شیر اصلی آب را ببندید. سپس شیر قدیمی را بردارید و شیر جدید را به جای آن نصب کنید. با انجام این کار وقتی مجدداً شیر اصلی آب را باز می‌کنید نباید صدای جیغ بشنوید.

صدای تق تق

با وجودی که شنیدن صداهای اضافی در خانه ناراحت‌کننده و آزاردهنده است، اما همه این صداها لزوماً نشانه وجود مشکل نیستند. این مطلب در مورد آبگرمکن‌ها نیز صدق می‌کند. اگر از آبگرمکن گازسوز استفاده می‌کنید، چندان دور از انتظار نیست که گاهی صداهای عجیب بشنوید. یکی از صداهایی که معمولاً در آبگرمکن‌های گازی شنیده می‌شود، صدایی تق تق مانند است. شنیدن ناگهانی این صدا کمی آزاردهنده است و نشان‌دهنده تراکم در سیستم آبگرمکن خانه شما است. این صدای آبگرمکن ممکن است اعصاب شما را به‌هم بریزد اما جای نگرانی نیست چون خطری ندارد و شرایط خطرناکی ایجاد نمی‌کند. البته پیشنهاد ما به شما این است که حتما از یک تعمیرکار بخواهید نگاهی به آبگرمکن شما بیندازد تا خیالتان راحت باشد چون ایمنی وسایل گازسوز خیلی مهم است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

صدای خس خس و هیس

یکی دیگر از صداهای آزاردهنده آبگرمکن صدای هیس و خس خس است. آبگرمکن برای گرم کردن و تأمین آب گرم طراحی شده است. صرف نظر از اینکه آبگرمکن خانه شما از برق برای تأمین گرمایش المنت‌های گرمایی استفاده می‌کند یا با استفاده از گاز و مشعل آب را گرم می‌کند، معمولاً طرز کار آبگرمکن یکسان است.

صدای خس خس و هیس آبگرمکن

چند علت وجود دارد که موجب می‌شود از آبگرمکن خود صدای خس خس یا هیس بشنوید. یکی از علل ایجاد صدای خس خس تراکمی است که هنگام پر شدن مخزن آب گرم به‌وجود می‌آید. یک علت دیگر این صدا تماس آب سرد با سطوح گرمتر مخزن است. با این حال دلیل دیگری نیز ممکن است موجب ایجاد صدای خس خس در آبگرمکن شود که از دو مورد قبل جدی‌تر است.

علت اصلی ایجاد صدای هیس، نشتی در مخزن آب گرم است. به دلیل تحت فشار بودن مخزن رها شدن آب ممکن است صدای خس خس ایجاد کند. این مشکل سریعا باید باید بر طرف شود. اگر نشانه‌ای از نشتی (جمع شدن آب یا جاری شدن آن در کف) در آبگرمکن نمی‌بینید، احتمالاً مشکل چندان جدی نیست. با این حال نیاز است از یک تعمیرکار بخواهید آبگرمکنتان را چک کنید.

نشتی مخزن آبگرمکن

جمع‌بندی

در این مطلب 4 صدای آبگرمکن که ممکن است در آبگرمکن ایجاد شود، بررسی شده و راه حل برطرف کردن آنها نیز توضیح داده شده است. از جمله عللی که موجب ایجاد سر و صدا در آبگرمکن می‌شوند می‌توان به جمع شدن رسوب در مخزن آبگرمکن، گیر کردن شیر ورودی یا معیوب بودن آن، تراکم رسوب در آبگرمکن و یا نشتی مخزن آبگرمکن اشاره کرد. امیدواریم با خواندن این مطلب خودتان بتوانید علت صداهای عجیب و غریب آبگرمکن منزلتان را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید!

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا