تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

امروزه در تمام خانه‌ها برای دسترسی به آب گرم از انواع مختلف آبگرمکن استفاده می‌شود. این آب گرم می‌تواند از طریق آبگرمکن مخزنی، آبگرمکن دیواری و یا موتورخانه تامین شده و در دسترس ما قرار بگیرد.

با این که مرسوم‌ترین نوع آبگرمکن در کشور ما نوع مخزنی آن محسوب می‌شود اما استفاده از آبگرمکن دیواری روز به روز روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است. آبگرمکن دیواری در این سال‌ها توانسته به دلیل مشخصات خاص خود مورد استقبال عموم قرار بگیرد.

شاید همه ما با نحوه کارکرد آبگرمکن آشنایی داشته باشیم اما بعضا از اجزای تشکیل‌دهنده آبگرمکن بی‌اطلاع هستیم. اهمیت مطلع بودن از ساختار و نحوه کار آبگرمکن در شرایطی که عملکرد این دستگاه به دلیل بروز اختلال در یکی از این اجزا با مشکل روبه‌رو شود، بیش از پیش نمایان خواهد شد.

یکی از این اجزا که نقش بسیار مهمی را در آبگرمکن ایفا می‌کند، رگلاتور است. اما رگلاتور آبگرمکن چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره با این قطعه بیشتر آشنا شده و روند تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری را مرور می‌کنیم.

رگلاتور آبگرمکن چیست؟

این کلمه به صورت لغوی به معنای تنظیم‌کننده می‌باشد که بیانگر کارکرد رگلاتور است. از رگلاتور به‌صورت معمول در مسیر حرکت مایعات و گازهای مصرفی استفاده شده تا فشار جریان به وسیله این قطعه تنظیم شود. به‌طور مثال اگر از رگلاتور در مسیر عبور گاز استفاده کنیم، می‌توانیم با استفاده از آن میزان فشار جریان گاز عبوری را تنظیم کرده و در حالت موردنظر خود قرار دهیم. به همین منظور در ساختار دستگاه آبگرمکن از 2 رگلاتور استفاده شده که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری

انواع رگلاتور آبگرمکن

همان‌طور که اشاره کردیم در ساختار آبگرمکن از 2 رگلاتور استفاده شده است که هر کدام از آن‌ها یک وظیفه مشخص را بر عهده دارند. در این دستگاه از یک رگلاتور در مسیر جریان گاز و یک رگلاتور هم در مسیر عبور جریان آب استفاده شده است. هدف از استفاده این 2 در واقع تنظیم فشار این دو جریان بسته به نیاز دستگاه می‌باشد. شناخت ان به تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری کمک می‌کند.

یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج است.

انواع رگلاتور آبگرمکن

رگلاتور گاز آبگرمکن

در دستگاه آبگرمکن برای تنظیم فشار جریان گاز ورودی به دستگاه از یک رگلاتور استفاده شده است. در نتیجه قبل از این که گاز ورودی به مشعل آبگرمکن ما برسد، باید از رگلاتور عبور کرده و فشار آن نسبت به نیاز دستگاه تنظیم شود. این مسئله علاوه بر افزایش ایمنی این دستگاه، میزان مصرف گاز آن را نیز کنترل کرده و آن را در بلندمدت کاهش می‌دهد. اجزای تشکیل‌دهنده رگلاتور گاز آبگرمکن عبارتند از :

1- بدنه

بدنه رگلاتور از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شود که مرسوم‌ترین آن‌ها را می‌توان استیل و برنج در نظر گرفت. هر کدام از این موارد دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند و به‌طور مثال رگلاتور تهیه شده از استیل در برابر مواد اسیدی مقاومت بیشتری نشان خواهد داد.

2- دیافراگم

این قطعه که به شکل یک پوسته است در واقع در مسیر عبور جریان قرار گرفته تا در شرایط موردنیاز این مسیر را مسدود کرده و مانع از عبور گاز شود. دیافراگم که یک نوع حسگر فشار در آبگرمکن محسوب می‌شود، بعضا از فلز و یا پلاستیک تهیه شده و انواع مختلف آن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارد. در تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری مهم است.

3- دسته کنترل

شما با استفاده از دسته کنترل می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را در دستگاه اعمال کنید.

اگر وسایل گرمایشی دیگری دارید روش تبدیل شومینه هیزمی به گازی به شما پیشنهاد می‌شود.

4- ولو

این بخش به منظور تنظیم گاز خروجی آبگرمکن در این دستگاه تعبیه شده است و فشار این جریان را وابسته به نیاز ما یا دستگاه تنظیم می‌کند.

5- فنر

فنر رگلاتور در فاصله بین دیافراگم و دسته کنترل قرار داشته و به روند تنظیم فشار جریان کمک می‌کند.

رگلاتور آب آبگرمکن

احتمالا تا به اینجا با وظیفه این رگلاتور نیز آشنا شده‌اید. در آبگرمکن به‌منظور تنظیم فشار آب ورودی و خروجی از رگلاتور آب استفاده شده است و همین عامل اهمیت کارکرد صحیح آن را افزایش می‌دهد. در صورتی که عملکرد رگلاتور آب آبگرمکن به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، بروز مشکل در عملکرد کلی دستگاه دور از انتظار نیست. از اجزای تشکیل‌دهنده این رگلاتور می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • بدنه
  • قاب
  • شیر احتراق آهسته
  • مغزی آب‌بندی
  • شیپوره
  • شیر تنظیم دما
  • میل سوپاپ و …

در صورتی که عملکرد هر کدام از اجزای رگلاتور دچار اختلال شود، رگلاتور قادر به انجام صحیح وظایف خود نخواهد بود. شاید بپرسید که در این شرایط برای تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری باید چه تدابیری را در نظر بگیریم؟ در ادامه نحوه تعمیر و تعویض هر کدام از این رگلاتورها را شرح خواهیم داد. بیاد داشته باشید یکی از موارد مهمی که در تعمیر انواع آبگرمکن به آن توجه کرد این است که بهتر است قبل از تعمیرات به تخلیه مخزن آبگرمکن پرداخت.

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

تعویض و تعمیر رگلاتور گاز آبگرمکن دیواری

در صورتی که عملکرد رگلاتور گاز دستگاه شما با مشکل مواجه شود، شما برای بازیابی کارکرد آبگرمکن خود چاره‌ای جز تعمیر و یا تعویض آن نخواهید داشت. توجه داشته باشید که موقعیت قرارگیری رگلاتور گاز بسیار حساس بوده و مستقیما در مسیر عبور جریان گاز قرار دارد. بنابراین تعمیر و یا تعویض آن یک روند بسیار خطرناک محسوب می‌شود. در صورتی که با ساختار آبگرمکن و رگلاتور آن، آشنا نبوده و تجربه قبلی در کار با آن‌ها را ندارید، به هیچ عنوان اقدامی در جهت تعویض یا تعمیر آن انجام ندهید. در این شرایط تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری خود را با خیال راحت به افراد متخصص بسپارید.

اما چگونه باید متوجه وجود مشکل در این بخش شد؟ وجود نقص در رگلاتور آبگرمکن معمولا به 2 صورت تشخیص داده می‌شود. اصلی‌ترین نشانه این اختلال را می‌توان نشت گاز دانست. اگر در این ناحیه بوی گاز به مشام شما می‌رسد، احتمال وجود مشکل در عملکرد رگلاتور گاز دستگاه بسیار زیاد است. همچنین در صورت بروز مشکل در نحوه کارکرد شمعک و شعله نیز باید شرایط رگلاتور گاز مورد بررسی قرار بگیرد. لازم به ذکر است که خرابی کامل رگلاتور به از کار افتادن آبگرمکن منجر می‌شود که در این حالت راهی جز تعویض آن نخواهید داشت.

تعویض و تعمیر رگلاتور گاز آبگرمکن دیواری

تعمیر و حتی تعویض این قطعه یک روند تخصصی بوده و فارغ از خطرآفرین بودن آن، تعویض و تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری به افراد عادی پیشنهاد نمی‌شود. اگر به هر صورت قصد تعمیر رگلاتور را دارید، حتما قبل از هر گونه اقدامی جریان گاز و آب را قطع کرده و از بسته بودن شیر مغناطیسی اطمینان حاصل کنید. پس از باز کردن و تعمیر رگلاتور نیز باید اتصالات آن را با دقت کامل برقرار کرده و از ایمن بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. پس از نصب رگلاتور گاز می‌توانید با روشن کردن شمعک، عملکرد صحیح آن را بررسی کنید.

فراموش نکنید که در صورت نیاز به تعویض این قطعه حتما از یک جایگزین باکیفیت که مورد تایید سازنده دستگاه است، استفاده کنید.

تعویض و تعمیر رگلاتور آب آبگرمکن

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری را به انجام برسانید. در صورتی که قصد تعویض این قطعه را دارید، صرفا مراحل جداسازی را انجام داده و سپس رگلاتور جدید را به صورت ایمن در موقعیت موردنظر قرار دهید.

  • در قدم اول جریان آب ورودی را قطع کرده تا آب موجود دارای هیچ فشاری نباشد.
  • سپس مهره برنجی که در ورودی آب سرد رگلاتور قرار گرفته است را باز کرده و لوله مسی آن را جدا کنید.
  • با باز کردن پیچ‌های رگلاتور آن را جدا کنید.
  • دسته تنظیم دما را باز کرده و شیپوره را خارج کنید.
  • سپس نوبت باز کردن درپوش ساقه سوپاپ است تا فنر و سوپاپ بیرون آورده شود.
  • در این مرحله قاب رگلاتور را از بدنه آن جدا کرده تا دیافراگم آزاد شده و شیر احتراق خارج شود.
  • پس از خارج کردن دیسک، قسمت بالای مغزی را درآورده و اورینگ سیلیکونی را در بیاورید.
  • در صورت ایجاد رسوب در رگلاتور آن را کاملا از بین ببرید تا عملکرد صحیح این قطعه بازیابی شود.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

برای جایگذاری مجدد رگلاتور باید این مراحل را به صورت برعکس انجام داده و این قطعه را به‌صورت ایمن به موقعیت اصلی خود بازگردانید. توجه داشته باشید که بی‌دقتی در این مرحله علاوه بر کار نکردن رگلاتور، منجر به ایجاد مشکلات در آبگرمکن می‌شود.

پیشنهاد می‌شود آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن مطالعه کنید.

در این مطلب نحوه تعویض و تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری را مرور کرده و نکات لازم را شرح دادیم. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی از سلامت شما محافظت کرده و از ورود آسیب بیشتر به دستگاه نیز جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که در روند تعمیر آبگرمکن دیواری به راهنمایی نیاز داشتید می‌توانید از کمک کارشناسان آچاره استفاده کنید. امیدواریم که از مطالب ذکر شده در این مقاله بهره برده باشید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا