آموزش تمیز کردن مایکروفر (6 روش + اشتباهات رایج)

نظافت و شستشو

یکی از وسایل پرکاربرد که آشپزی در آشپزخانه را برای تمام زنان به ویژه زنان شاغل راحت کرده، دستگاه مایکروفر است. با استفاده از مایکروفر در مدت بسیار کوتاهی در عرض چند دقیقه و تنها با فشار دادن چند دکمه غذا آماده یا گرم می‌شود‌. از جمله مهم‌ترین مزایای این دستگاه صرفه‌جویی در وقت و پخت سریع غذاها است. تنها مرحله چالش‌برانگیز در استفاده از مایکروفر مرحله تمیز کردن و چربی‌زدایی این دستگاه است.

عدم توجه به نظافت مایکروفر میزان سالم بودن غذاها را کاهش می‌دهد و به عملکرد دستگاه نیز آسیب وارد می‌کند. در این مقاله قصد داریم چند روش بسیار ساده و در عین حال موثر را برای تمیز کردن مایکروفر آموزش دهیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری این روش‌ها هستید، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه تمیز کردن مایکروفر

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از جوش شیرین

تمیز کردن مایکروفر با جوش شیرین یک روش بسیار موثر برای از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های داخل این دستگاه به شمار می‌رود. برای انجام این کار ابتدا باید یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین را در داخل یک کاسه پر از آب بریزید و اجازه دهید که جوش شیرین به خوبی در داخل آب حل شود.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

تمیز کردن مایکروویو با استفاده از جوش شیرین

سپس باید کاسه را در داخل دستگاه مایکروفر قرار داده و آن را روشن کنید. سه الی پنج دقیقه صبر کنید که آب داخل کاسه به خوبی گرم شود. در طول این مدت نباید درب دستگاه را باز کنید. وقتی درب بسته است، رطوبت حاصل از تبخیر آب داخل کاسه باعث نرم شدن تمام چربی‌ها و کثیفی‌های چسبیده به سطح داخلی مایکروفر می‌شود و بوی بد موجود در فضای داخل این وسیله را به خوبی رفع می‌کند.

بعد از گذشت پنج دقیقه درب مایکروفر باید باز شود. با استفاده از یک اسفنج ضخیم و آب و جوش شیرین داخل کاسه، تمیزکاری را شروع کنید‌. در حین استفاده از آب گرم و جوش شیرین با پوشیدن دستکش مراقب باشید که دستتان نسوزد. با استفاده از این روش هم بوی بد داخل مایکروفر و هم چربی‌ها و کثیفی‌های باقیمانده از طبخ غذاها از بین می‌رود‌.

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از سرکه

استفاده از سرکه برای تمیز کردن مایکروفر شباهت زیادی به روش قبلی دارد. سرکه یک محلول بسیار مفید برای از بین بردن چربی‌ها و کثیفی‌های داخل مایکروفر است. در این روش ابتدا باید به میزان دو الی سه قاشق غذاخوری سرکه را داخل یک کاسه آب بریزید و به خوبی با قاشق آن را با آب مخلوط کنید.

سپس محلول آب و سرکه را در داخل مایکروفر قرار دهید و آن را روشن کنید تا آب و سرکه به خوبی گرم شوند‌‌. آب داخل کاسه بعد از رسیدن به دمای بالا شروع به بخار شدن می‌کند. بخار آب و سرکه به تمام سطوح پر از چربی می‌رسد و آن‌ها را نرم می‌کنند. بعد از گذشت پنج دقیقه باید درب مایکوویو را باز کنید و با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز داخل آن را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که صفحه گردان مایکروفر مانند هر ظرف دیگری قابلیت تمیز کردن دارد و با روش‌های ذکر شده می‌توان آن را نیز تمیز کرد.

مشاهده رایگان قیمت نظافت منزل و ساختمان!

تمیز کردن مایکروویو با استفاده از سرکه

پاک کردن مایکروفر با استفاده از لیمو ترش

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن مایکروفر استفاده از آب لیمو می‌باشد. برای شروع این روش ابتدا یک لیمو ترش را با استفاده از چاقو از وسط نصف کنید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب داخل مایکروفر را پاک کنید. تکه‌های لیمو‌ ترش باید در داخل یک ظرف نشکن قرار داده شوند و مقداری آب روی آن‌ها ریخته شود. حالا ظرف نشکن لیمو ترش و آب را داخل مایکروفر بگذارید تا به مدت یک تا دو دقیقه گرم شود.

وقتی بخارآب به خوبی داخل دستگاه پر شد، مایکروفر را خاموش کرده و درب آن را باز کنید. با استفاده از یک حوله تمیز تمام چربی‌های نرم شده از سطح داخلی مایکروفر را پاک کنید. بشقاب گردان را هم به صورت جداگانه بشویید و اجازه دهید خشک شود. تا زمانی که داخل مایکروفر به طور کامل خشک نشده است، نباید درب را ببندید.

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از آب لیمو

یکی از روش‌های رایج از بین بردن چربی‌های داخل مایکروفر با آب لیمو ترش است. قبل از اینکه از آب لیمو برای تمیز کردن مایکروفر استفاده کنید باید با یک دستمال یا اسفنج مرطوب شده با آب گرم دیوارهای داخلی دستگاه را پاک کنید. اصلا نیاز نیست که این کار را با فشار انجام دهید زیرا فقط می‌خواهید خرده نان و تکه‌های غذای باقیمانده را از داخل مایکروفر پاک کنید.

سپس دو تا سه قاشق آب لیمو ترش تازه را در داخل یک کاسه آب بریزید و به خوبی با استفاده از یک قاشق  آن را داخل آب حل کنید. سپس کاسه را داخل دستگاه قرار دهید و حدود دو دقیقه آن را روشن نگه دارید تا آب لیموی داخل کاسه شروع به جوشیدن کند. وقتی بخار آب حاصل از گرم شدن آب لیمو در داخل مایکروفر پخش شد، درب را باز کنید.

هنگام باز کردن درب باید فاصله را رعایت کنید زیرا ممکن است بخار آب به حدی گرم باشد که با فشار به سمت شما بیاید. بعد از چند دقیقه با پوشیدن دستکش کاسه را بیرون بیاورید و چربی‌های نرم شده داخل مایکروفر را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. اگر در بعضی از قسمت‌هو چربی‌ها بسیار سفت و سخت بودند همین مراحلی را که توضیح دادیم، مجددا تکرار کنید.

تمیز کردن مایکروفر با آب لیمو فقط برای پاک کردن چربی‌ها مفید نیست بلکه بوی بد داخل دستگاه را  نیز از بین می‌رود و از این پس داخل آن بوی خوب و مطبوعی خواهد داشت.

نظافت مایکروفر با استفاده از مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن مایکروفرها علاوه بر استفاده از موادی مانند جوش شیرین، سرکه، لیمو و آب لیمو می‌توان از شوینده‌هایی مانند مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد. برای نظافت مایکروفر با استفاده از مایع ظرفشویی مانند تمام روش‌هایی که توضیح دادیم ابتدا باید در داخل یک کاسه مقاوم و نشکن کمی آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و به خوبی مخلوط کنید‌.

سپس آن را در داخل مایکروفر بگذارید و دستگاه را روشن کنید. چند دقیقه صبور باشید که بخار همه جای مایکرویو را پر کند. سپس دستگاه را خاموش کرده و درب آن را باز کنید و با استفاده از یک حوله تمیز چربی‌های موجود در سطح داخلی مایکروفر را به خوبی پاک کنید‌.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از شیشه پاک کن

برای تمیز کردن داخل مایکروفر باشیشه پاک کن دیگر مانند روش‌های قبلی لازم نیست که از کاسه آب استفاده کنید. فقط کافیست محلول شیشه پاک کن و آب را به نسبت یک به دو مخلوط کنید و سپس با آغشته کردن یک حوله تمیز به این محلول مایکروفر را تمیز کنید. پس از پایان تمیزکاری و چربی‌زدایی با یک دستمال مرطوب دیگر داخل دستگاه را پاک کنید تا هیچ اثری از شیشه پاک کن در آن باقی نماند.

در نهایت آن را با یک دستمال دیگر خشک کنید. شیشه پاک کن‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند و باقی‌ ماندن آن‌ها در سطح مایکروفر ممکن است روی کیفیت و سلامت غذا تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل تاکید می‌کنیم در صورت استفاده از این روش حتما به این نکته دقت داشته باشید.

تمیز کردن مایکروویو با استفاده از شیشه پاک کن

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با 6 روش کاربردی و مفید برای تمیز کردن مایکروفر آشنا کردیم. برای اینکه هنگام  تمیز کردن و چربی‌زدایی مایکروفر دچار مشکل نشوید و عمق چربی‌ها زیاد نشود، باید حداقل هر یک ماه یکبار مایکروفر خود را تمیز کنید. در زمان پخت غذاهایی که نسبت به سایر غذاها کثیفی بیشتری در داخل مایکروفر به وجود می‌آورند، سعی کنید  بلافاصله بعد از پخت غذا دستگاه را تمیز کنید تا از انباشته شدن چربی‌های زیاد جلوگیری شود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده باشید. لطفا تجربیات مفید خود را در پاک کردن مایکروفر در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و یا اگر پرسشی دارید مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم. در آچاره هیچ پرسشی بی پاسخ نمی‌ماند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا