فرمول ساخت 16 ماده شوینده دست‌ ساز خانگی

نظافت و شستشو

همه ما می‌دانیم که شوینده‌ها و مواد شیمیایی که به طور روزمره جهت نظافت محیط‌های کار و زندگی‌مان استفاده می‌شوند چه تاثیرات مخربی دارند. این مواد شیمیایی نه تنها بر ایجاد و تشدید بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی در ما و حیوانات خانگی، بلکه بر افزایش آلودگی‌های زیست محیطی نیز اثر گذارند. در مقابل، شوینده دست ساز خانگی گزینه‌ای ارزان، همیشه در دسترس، سالم، طبیعی و بسیار موثر است.

در این مقاله از آچاره با آموزش ساخت مواد شوینده در خانه برای مصارف نظافتی مختلف همراه شما هستیم.

آموزش ساخت مواد شوینده دست ساز

در ادامه 16 دستور شوینده دست‌ ساز را برایتان لیست کرده‌ایم. شما با مواد ساده و در دسترس خانگی می‌توانید به ساخت مواد شوینده در خانه بپردازید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

شوینده دست ساز چند منظوره

این تمیز کننده چند منظوره تنها به 3 ماده اولیه نیاز داشته و یک شوینده کامل برای نظافت خانه محیط‌های مختلف است. مواد مورد نیاز برای تولید مواد شوینده در منزل و فرمول شوینده دست‌ ساز:

  • 110 گرم الکل
  • 170 گرم سرکه سفید
  • 400 گرم آب

برای تهیه این شوینده، 3 ماده اولیه را در یک بطری اسپری خالی و تمیز ترکیب کرده و به خوبی بطری را تکان دهید. برای تخصصی‌تر کردن شوینده دست سازتان می‌توانید چند قطره روغن معطر به انتخاب خودتان به این ترکیب اضافه کنید. این شوینده خانگی برای استفاده روی هر سطحی مناسب است، اما جهت احتیاط بهتر است قبل از استفاده از این ترکیب روی بخش کوچکی از سطح مورد نظرتان آن را اسپری کرده و مطمئن شوید که به سطح آسیب نمی‌رساند.

شوینده چند منظوره الکلی

برای ساخت این شوینده تنها به یک ماده احتیاج دارید: الکل. اگر در خانه فقط الکل یا فقط سرکه دارید می‌توانید با نسبت 70 به 30 (به ترتیب الکل، آب) یک شوینده چند منظوره خانگی بسازید. اگر از سرکه استفاده می‌کنید بهتر است نسبت ترکیب آب و سرکه 50 /50 باشد.

شوینده چندمنظوره سرویس بهداشتی

با ساخت این شوینده خانگی دیگر نیازی به استفاده از ترکیبات شیمیایی جهت نظافت سرویس بهداشتی و حمام ندارید. مواد مورد نیاز و دستور شوینده دست ساز:

  • 350 گرم جوش شیرین
  • 110 گرم آب گرم
  • 110 گرم مایع ظرفشویی
  • 30 گرم سرکه سفید
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

برای ساخت شوینده ابتدا جوش شیرین را در آب گرم حل کنید. سپس مایع ظرفشویی، سرکه سفید و آب لیمو را به این ترکیب اضافه کنید. جهت استفاده از این شوینده کافی است آن را روی سطح مورد نظرتان اسپری کرده و قبل از پاک کردن آن اجازه بدهید 10 دقیقه روی سطوح بماند.

احتیاط: از این طرز تهیه پاک کننده چند منظوره روی آینه یا شیشه استفاده نکنید. وجود آب لیمو در این ترکیب باعث صدمه زدن و ایجاد خط و خش روی سطوح شیشه‌ای می‌شود.

شوینده مخصوص آینه و شیشه

این شوینده خانگی جهت تمیز کردن روزانه شیشه و آینه و از بین بردن آثار لکه‌های آب بهترین گزینه است. مواد مورد نیاز جهت ساخت شوینده دست ساز:

  • 30 گرم سرکه سفید
  • 85 گرم جوش شیرین
  • 450 گرم آب گرم

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

شوینده مخصوص آینه و شیشه

اگر جوش شیرین در دسترس ندارید می‌توانید از ترکیب مساوی آب و سرکه سفید برای تهیه این شوینده استفاده کنید.

احتیاط: به هیچ عنوان در این ترکیب از آب لیمو و یا هر ماده اسیدی دیگری استفاده نکنید؛ وجود ماده اسیدی به سطوح شیشه‌ای آسیب می‌رساند.

شوینده از بین برنده قارچ و کپک

این شوینده بهترین ترکیب برای از بین بردن هرگونه کپک و قارچ است. مواد مورد نیاز و دستور شوینده دست ساز:

  • 1 فنجان آب اکسیژنه 3 درصد
  • 2 فنجان آب

برای تولید مواد شوینده در منزل، این دو ماده را به خوبی ترکیب کرده و آن را روی سطح مورد نظرتان اسپری کنید. قبل از پاک کردن محل مورد نظر اجازه دهید ترکیب شوینده به مدت 1 ساعت روی محل آلوده بماند سپس با یک دستمال آن را تمیز کنید.

پاک کننده رد و آثار صابون

همه ما به طور مرتب با منظره ناخوشایند رد صابون در سینک یا کف و دیوارهای حمام مواجه می‌شویم. برای از بین بردن این نوع لک‌ها فقط به یک میوه نیاز دارید! مواد مورد نیاز برای تهیه شوینده دست ساز:

  • نصف گریپ فروت
  • نمک دریا
شوینده دست ساز برای پاک کننده رد و آثار صابون

گریپ فروت را از وسط نصف کرده و روی سطح آن نمک بپاشید. سپس گریپ فروت نمک زده را روی سطح مورد نظرتان بمالید. ترکیب سیتریک اسید موجود در گریپ فروت و زبری نمک باعث می‌شود تا آثار صابون به راحتی پاک شده و سطوح ظاهری تمیز و براق پیدا کنند.

دستور خانگی جهت رفع گرفتگی توالت فرنگی

یکی از رایج‌ترین مشکلات سرویس بهداشتی گرفتگی توالت است. خبر خوب این است که برای از بین بردن این گرفتگی تنها به یک چیز احتیاج دارید:

مایع ظرفشویی. برای از بین بردن گرفتگی توالت کمی مایع ظرفشویی داخل آن ریخته و پشت سر آن یک کتری آب داغ بریزید. به هر اندازه که نیاز بود این کار را تکرار کنید تا گرفتگی از بین برود. وقتی سطح آب دیگر بالا نیامد می‌توانید فلاش توالت فرنگی را بکشید.

دستور خانگی جهت رفع گرفتگی توالت فرنگی

دستور خانگی جهت رفع گرفتگی سینک

نوشابه‌ کاربردهای جالبی برای تولید مواد شوینده در منزل دارد که یکی از آن‌ها باز کردن گرفتگی چاه است! فسفریک اسید موجود در نوشابه‌های گازدار باعث می‌شود تا بدون آسیب به لوله‌ها، تاثیر شگرفی در از بین بردن گرفتگی چاه داشته باشد. برای رفع گرفتگی سینک به وسیله نوشابه، یک بطری 1 و نیم لیتری نوشابه را خارج از یخچال بگذارید تا به دمای اتاق برسد.

کافی است نوشابه را درون سینک بریزید تا گرفتگی رفع شود. برای گرفتگی‌های عمیق‌تر بعد از ریختن نوشابه در سینک 24 ساعت صبر کنید و بعد آب داغ داخل سینک بریزید. این کار را تا جایی که نیاز است ادامه بدهید تا گرفتگی سینک رفع شود.

دستور خانگی جهت شوینده دست ساز

تولید مواد شوینده در منزل: تمیز کننده راه‌آب

برای جلوگیری از گرفتگی راه‌آب همانطور که قبل‌تر توضیح داده شد می‌توانید هر چند وقت یکبار از نوشابه استفاده کنید. راهکار دیگر برای پیشگیری از گرفتگی مسیر آب ساخت یک لوله باز کن خانگی است. برای درست کردن لوله باز کن خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • نصف پیمانه جوش شیرین
  • نصف پیمانه سرکه سفید

کافی است ترکیب این دو ماده را داخل سینک و راه آب های دیگر ریخته و پس از گذشت یک ساعت روی آن آب جوش بریزید تا مانع از ایجاد گرفتگی شود.

شوینده دست ساز مخصوص فر

 شوینده‌های زیادی برای تمیز کردن فر در بازار وجود دارد، اما این ترکیب طبیعی یکی از بهترین شوینده‌ها است. جهت ساخت این شوینده تنها به این مواد نیاز دارید:

  • نصف پیمانه جوش شیرین
  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب

مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کرده تا ترکیبی غلیظ و خمیر مانند به دست بیاید. دستکش دست کنید و قفسه‌های فر را بیرون بیاورید. لکه‌های بزرگ و سطحی را با دستمال پاک کرده و سپس از ترکیب شوینده روی سطوح داخلی فر (به جز المنت‌ها) استفاده کنید. اجازه بدهید ترکیب یک روز کامل روی لکه‌ها بماند، سپس با یک دستمال نمدار آن‌ها را پاک کنید.

شوینده دست ساز قفسه‌های فر

برای تمیز کردن قفسه‌هایی که از فر خارج کردید آن‌ها را در سینک قرار داده و با ترکیب سرکه (به میزان مورد نیاز جهت شستشو) و مقدار کمی جوش شیرین آن‌ها را خیس کنید. پس از یک ساعت با آب داغ آن‌ها را شستشو داده و بگذارید یک شب کامل در آب خیس بخورند. صبح، آب سینک را خالی کرده و قفسه‌ها را با یک دستمال تمیز کنید.

تولید مواد شوینده در منزل برای تمیز کردن مایکروویو

هر بار که غذایی را داخل مایکروویو میگذارید لکه‌های ریز غذا روی دیواره‌های آن مانده و با گذشت زمان پاک کردنشان سخت‌تر می‌شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها به یک شوینده خانگی با ترکیب این مواد نیاز دارید:

  • 4/1 پیمانه سرکه سفید
  • نصف پیمانه آب
  • 1 قاشق غذاخوری عصاره وانیل

مواد را در یک ظرف مناسب مایکروویو مخلوط کرده و آن را به مدت 30 ثانیه با حرارت بالا داخل مایکروویو بگذارید. پس از اتمام 30 ثانیه، ظرف را با احتیاط خارج کرده و با یک دستمال یا ابر فضای داخل مایکروویو را تمیز کنید. لک و باقی مانده‌های غذا حالا به راحتی پاک می‌شوند.  برای دستورالعمل دقیق‌تر در 8 مرحله ساده مایکروویوتان را تمیز کنیدرا مطالعه کنید. 

شوینده دست ساز

شوینده مخصوص تمیز کردن کرکره

کرکره‌های پنجره خیلی زود گرد و خاک را به خودشون گرفته و کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن کرکره‌ها به مواد زیر احتیاج دارید:

  • نصف پیمانه مایع نرم کننده پارچه
  • 2 پیمانه آب

مواد را در یک بطری مخلوط کرده و روی دو طرف کرکره‌ها اسپری کنید. سپس با یک دستمال میکروفایبر سطح کرکره‌ها را از آلودگی و گرد و خاک پاک کنید. این شوینده نه تنها آلودگی و گرد و خاک را پاک می‌کند، بلکه مانع از زود کثیف شدن کرکره‌ها می‌شود.

شوینده دست ساز شست و شوی ظروف

ممکن است ساخت مواد شوینده در خانه جهت شستشوی ظروف چندان ایده خوبی به نظر نرسد، اما مطمئن باشید که این شوینده خانگی به اندازه شوینده‌های صنعتی قدرت تمیز کنندگی دارد و در عین حال مضرات مواد شیمیایی صنعتی را ندارد. مواد و فرمول شوینده دست‌ ساز ظروف:

  • نصف پیمانه صابون کاستیل مایع
  • 8/1 پیمانه آب
  • 4 قطره روغن معطر (به انتخاب خودتان)
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سرکه سیب

همه این مواد را در یک بطری مخلوط کرده و هر بار مثل مایع ظرفشویی از آن برای شستشوی ظروف استفاده کنید.

فرمول ساخت 16شوینده دست ساز

ضدعفونی‌کننده دست ساز

این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز به مواد ضدعفونی کننده داریم. می‌توانید تنها با 3 ماده در دسترس و ساده یک ضدعفونی کننده طبیعی و دست ساز درست کنید. برای ساخت ضدعفونی کننده به این مواد نیاز دارید:

  • 2 پیمانه آب
  • 3 قاشق غذاخوری صابون کاستیل مایع
  • 30 قطره روغن درخت چای

می‌توانید از این ترکیب به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و همچنین دست استفاده کنید.

 

خوشبوکننده هوای دست ساز

خوشبو کننده‌های هوا از نوع شیمیایی مضرات زیادی دارند. شما می‌توانید خودتان در خانه یک خوشبو کننده هوای طبیعی و دست ساز را با ترکیب مواد زیر درست کنید:

  • 4/3 قاشق چایخوری روغن معطر اسطوخودوس
  • 1 قاشق چایخوری روغن معطر پرتقال
  • نصف قاشق چایخوری روغن معطر لیمو
فرمول ساخت 16 ماده شوینده دست‌ ساز برای نظافت منزل

بطری اسپری را با آب پر کرده و ترکیب این روغن‌ها را داخل آن بریزید. بطری را خوب تکان بدهید تا روغن‌ها و آب مخلوط شوند. هربار قبل از استفاده بهتر است بطری را خوب تکان بدهید.

انواع مختلفی دستور شوینده دست‌ ساز وجود دارد که می‌توانید برای مصارف خانگی مختلف از آن‌ها استفاده کنید. این شوینده‌ها طرز تهیه ساده‌ای دارند و علاوه بر بی ضرر بودن برای انسان به محیط زیست هم آسیب نمی‌رسانند.

اگر شما تجربه خاصی از تولید مواد شوینده در منزل دارید و از ترکیب خانگی خاصی برای شستشو و نظافت استفاده می‌کنید که در لیست به آن اشاره نکردیم برایمان کامنت بگذارید تا همه بتوانند از تجربه شما بهره ببرند.

آچاره معتبرترین مجموعه ارائه‌دهنده خدمات نظافت منزل است. شما می‌توانید برای انجام کارهای خانه از نظافتچیان خانم و آقای آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت و شرح خدمات روی دکمه زیر کلیک کنید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

3.8/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا