تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

6 راهکار برای تقویت صدای تلویزیون

لوازم خانگیتلویزیون

تقویت صدای تلویزیون برای افراد با شنوایی ضعیف مسئله بسیار رایجی است که اکثر مردم مخصوصاً سالمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افراد سالمند به دلیل از دست دادن شنوایی برای تماشای تلویزیون با مشکل روبرو می‌شوند. حتی با وجود بالا بردن صدا، بسیاری از سالمندان نمی‌توانند دیالوگ‌ها را به خوبی تشخیص دهند.

چگونه صدای تلویزیون را برای افراد کم شنوا بهبود بخشیم؟ امروزه کارهای زیادی می‌توانید برای تقویت صدای تلویزیون خود انجام دهید. می‌توانید ابزارهایی مانند بلندگوهای ساند بار، هدفون بی‌سیم برای تلویزیون، سمعک و لوازم جانبی سمعک یا سیستم سینمای خانگی را اضافه کنید. اگر تلویزیون شما قدرت صوتی مورد نظر را ارائه نمی‌کند ما اینجا هستیم تا برای تقویت صدای تلویزیون به شما کمک کنیم.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه تنظیمات صدای تلویزیون خود را کنترل کنید تا کیفیت صدا را به حداکثر سطح دلخواه برسانید. همچنین چگونگی اتصال مجموعه‌ای از بلندگوهای خارجی یا اسپیکر بلوتوث را نیز برایتان شرح خواهیم داد.

1. صدای تلویزیون خود را تنظیم کنید

در این مرحله با کنترل‌های تلویزیون شما شروع می‌کنیم. با تغییر این موارد می‌توانید تفاوت زیادی در کیفیت صدا ایجاد کنید. توجه به این نکته مهم است که به دلیل کیفیت بلندگوهای تلویزیون خود با محدودهای روبرو هستید. بنابراین حتی پس از تغییر این تنظیمات، ممکن است بخواهید از بلندگوهای خارجی استفاده کنید.

در این روش افزایش صدای تلویزیون خانگی وارد منوی تنظیمات تلویزیون خود شوید و به دنبال مجموعه‌ای از تنظیمات خارج از کنترل استاندارد صدا بگردید. تنظیمات صدا در مدل‌های مختلف تلویزیون متفاوت است به طوری که تلویزیون‌های گران‌تر و سطح بالاتر معمولاً دارای پارامترهای بیشتری هستند. برای یافتن تنظیمات صدا می‌توانید به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

2. تغییر حالت صدا

درست مانند حالت‌های تصویر، اکثر تلویزیون‌ها دارای طیف وسیعی از حالت‌های صدا هستند که نمایه صدا را تنظیم می‌کند. این حالت‌های صدا معمولاً برای مطابقت با انواع خاصی از برنامه‌ها مانند سینما یا ورزش طراحی شده‌اند.

بهتر است برای تقویت صدای تلویزیون از برنامه‌هایی شروع کنید که بیشتر اوقات تماشا می‌کنید. سپس در نمایه‌های صدا بچرخید تا تنظیماتی را پیدا کنید که بهترین کیفیت صدا را به شما ارائه می‌دهد. لطفاً توجه داشته باشید که برخی از گزینه‌های صوتی انتخاب شده در تلویزیون شما ممکن است مانع تغییر نمایه صدا شوند.

6 راهکار برای تقویت صدای تلویزیون

3. اکولایزر را تنظیم کنید

اگر پروفایل صدای استاندارد را انتخاب کنید در اکثر تلویزیون‌ها می‌توانید تنظیم اکولایزر را نیز انجام دهید. مشابه کنترل‌های Hi-Fi، تنظیمات اکولایزر به شما امکان می‌دهد بخش‌های خاصی از محدوده صدا را تنظیم کنید. معمولاً مجموعه‌ای از کنترل‌ها بر اساس فرکانس صدا، 100 هرتز، 1 کیلوهرتز و غیره لیست شده است. اعداد پایین‌تر (به هرتز) باس را تنظیم می‌کنند، اعداد بالاتر (به کیلوهرتز) تریبل یا صدای زیر را تنظیم می‌کنند.

اگر متوجه شدید که صدای تلویزیون شما کمی خفه است و شنیدن گفتگوها سخت شده، می‌توانید تنظیمات باس را غیر فعال کرده و تریبل را بالا ببرید. همچنین برای تقویت صدای تلویزیون می‌توانید با استفاده از اکولایزر صدا را همان‌طور که می‌خواهید تغییر دهید اما همچنان کیفیت کلی بلندگوهای تلویزیون شما باعث محدودهایی خواهد شد.
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

4. پردازش پیشرفته را تنظیم کنید

برخی از تلویزیون‌ها دارای گزینه‌های پردازش پیشرفته صدا هستند مانند پردازش فراگیر مجازی یا پردازش Dolby Atmos. ارزش این را دارد که این گزینه‌ها را امتحان کنید تا ببینید آیا صدایی با کیفیت از تلویزیون خود دریافت می‌کنید یا خیر. اما توجه کنید که برخی از گزینه‌ها می‌توانند صدا را کاهش دهند.

5. ولوم خودکار را امتحان کنید

آیا متوجه شده‌اید که صدای تبلیغات بسیار بلندتر از برنامه تلویزیونی است که تماشا می‌کردید یا اینکه در زمان پخش یک برنامه، ناگهان صدای تلویزیون بلندتر می‌شود؟ برخی از تلویزیون‌ها دارای تنظیم خودکار صدا هستند و برای رفع این مشکل طراحی شده و صدای بلند ناگهانی را کاهش می‌دهند. این یک ویژگی است که می‌توانید آن را فعال کنید تا ببینید آیا به جلوگیری از مشکل صدای بلند کمک کند یا خیر.

6. بلندگوهای خارجی یا ساند بار را اضافه کنید

اغلب، بهترین راه برای تقویت صدای تلویزیون، کنار گذاشتن بلندگوهای داخلی آن و انتخاب یک مجموعه بلندگوی خارجی است. بسته به قابلیت تلویزیون شما دو راه برای اتصال بلندگوهای خارجی وجود دارد:

  • استفاده از کابل صوتی یا دیجیتال 3.5 میلی‌متری یا دیجیتال
  • استفاده از کانال بازگشت صوتیHDMI در صورت پشتیبانی تلویزیون شما از آن.

استفاده از کابل به طور کلی ساده‌تر است زیرا می‌توانید از هر جفت بلندگو یا Hi-Fi موجود استفاده کنید؛ استفاده از HDMI ARC مستلزم آن است که تلویزیون و دستگاه صوتی شما از استاندارد پشتیبانی کند. به این معنی که صدا از طریق یک کابل HDMI ارسال می‌شود که اغلب بسیار دقیق‌تر است. ما در اینجا نحوه تنظیم هر دو را برایتان توضیح می‌دهیم.

نحوه تنظیم بلندگوی خارجی

تنظیم بلندگوی خارجی با استفاده از دو روش امکان پذیر است:

6 راهکار برای تقویت صدای تلویزیون

استفاده از کابل

اگر بلندگوهای خارجی یا ساند بار شما پورت HDMI ARC ندارند می‌توانید به جای آن از انواع کابل تلویزیون برای وصل کردن آن‌ها استفاده کنید. اکثر تلویزیون‌ها دارای خروجی صدا در پشت دستگاه هستند همراه با خروجی هدفون 3.5 میلی‌متری و معمولاً یک خروجی دیجیتال اپتیکال S/PDIF.

استفاده از خروجی هدفون اغلب ساده‌ترین روش افزایش صدای تلویزیون خانگی است زیرا می‌توانید حتی یک جفت بلندگوی ارزان‌تر کامپیوتر شخصی خود را برای تقویت صدای تلویزیون وصل کنید. اگر اسپیکر بلوتوث اختصاصی یا بلندگوهای دیگری با ورودی نوری دارید استفاده از خروجی اپتیکال تلویزیون صدایی با کیفیت بهتر به شما می‌دهد. به علاوه، خروجی‌های نوری از فرمت‌های صدای فراگیر مانند Dolby Digital پشتیبانی می‌کنند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

کابلی را که می‌خواهید استفاده کنید به پشت تلویزیون و سپس به بلندگوهای خارجی وصل کنید. در بلندگوهای خارجی  باید ورودی صدای صحیح را انتخاب کنید.

از منوهای صدای تلویزیون خود باید گزینه صدای مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر می‌توانید line out را به جای هدفون برای اتصال 3.5 میلی‌متری انتخاب کنید. با این کار خروجی را در یک حجم ثابت تنظیم می‌کنید. اگر از آن نوع اتصال استفاده می‌کنید گزینه اپتیکال یا دیجیتال را انتخاب کنید.

اکثر تلویزیون‌ها این گزینه را ممکن می‌کنند که فقط از صدای خارجی که متصل کرده‌اید علاوه بر بلندگوهای داخلی تلویزیون استفاده کنید. گزینه‌ای را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. اگر یک خروجی صدا را انتخاب کنید به احتمال زیاد کنترل‌های میزان صدا تلویزیون شما غیرفعال می‌شوند و باید صدا را فقط از طریق بلندگوهای خارجی تنظیم کنید.

استفاده از  ARC

اگر تلویزیون و بلندگوهای خارجی یا ساند بار دارید که از HDMI ARC استفاده می‌کنند می‌توانید از آن برای ارسال صدا از طریق یک کابل استفاده کنید. این کار می‌تواند بسیار منطقی باشد. به عنوان مثال اگر یک اسپیکر بلوتوث با پخش‌کننده Blu-ray و کنسول بازی متصل به ورودی‌های آن دارید و ساند بار از طریق HDMI به تلویزیون شما متصل است، با این کار می‌توانید از شلوغی کابل‌ها بکاهید.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

بدون HDMI ARC، اگر می‌خواهید هنگام تماشای Freeview، Netflix یا برنامه تلویزیون هوشمند دیگری صدا را از تلویزیون خود پخش کنید همچون مراحل بالا به یک کابل اضافی نیاز دارید. با HDMI ARC صدای تلویزیون شما می‌تواند از طریق کابل HDMI که قبلاً به بلندگوهای شما وصل شده است پخش شود. برای اینکه HDMI ARC عمل کند باید خروجی HDMI را از بلندگوها یا اسپیکر بلوتوث سازگار به درگاه HDMI ARC تلویزیون خود وصل کنید. از تلویزیون خود HDMI ARC را به عنوان خروجی صدا انتخاب کنید.

تقویت صدای تلویزیون

برای اینکه ARC عمل کند، باید HDMI-CEC را نیز روشن کنید. این یک پروتکل کنترلی است که می‌تواند تلویزیون شما را به طور خودکار هنگام فعال کردن یک دستگاه سازگار روشن کند. این گزینه باید به طور پیش فرض روشن باشد و اغلب زمانی که از گزینه HDMI ARC استفاده می‌کنید فعال می‌شود. در تلویزیون خود تنظیمات HDMI-CEC را پیدا کنید که معمولاً در قسمت تنظیمات عمومی یا پیشرفته قرار دارد.

همچنین باید HDMI-CEC را در دستگاه خارجی خود روشن کنید. زمانی که تلویزیون خود را روشن می‌کنید و آن را روی یک کانال تلویزیونی یا برنامه هوشمند تنظیم می‌دهید بلندگوهای شما باید صدا را به طور خودکار پخش کنند. اگرچه ممکن است لازم باشد ورودی تلویزیون را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که HDMI-CEC همیشه آن‌قدر قابل اعتماد نیست و ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید صدایی از بلندگوهای خود دریافت کنید. برای حل این مشکل، ابتدا باید HDMI-CEC را در همه دستگاه‌هایی که مستقیماً به بلندگوهای شما متصل هستند فعال کنید.

در مرحله دوم اگر همچنان مشکل دارید سعی کنید برق همه دستگاه‌ها را خاموش کنید. سپس تلویزیون، بلندگوها و در نهایت سایر دستگاه‌ها را روشن کنید. در آخر سعی کنید از کابل HDMI دیگری برای اتصال بلندگو و تلویزیون خود استفاده کنید. اگر هنوز هم نمی‌توانید آن را به کار بیندازید، استفاده از یک کابل خارجی، همان‌طور که در بالا پیشنهاد شد ساده‌ترین روش افزایش صدای تلویزیون خانگی خواهد بود.

جمع‌بندی

مسئله تقویت صدای تلویزیون یکی از رایج‌ترین مواردی است که افراد در زمان تماشای برنامه دلخواه خود با آن روبرو هستند. بسیاری از مردم از تماشای تصاویر روی یک تلویزیون صفحه فلت و مدرن لذت می‌برند. اما وقتی نوبت به صدا می‌رسد اغلب افراد از یک تجربه ناامید کننده صحبت می‌کنند. چندین مورد مرتبط با صدا وجود دارد که مردم در مورد تلویزیون‌های خود از آن‌ها شکایت دارند. برای نمونه می‌گویند صدای برنامه به اندازه کافی بلند نیست، بیس صدا کافی نیست، فیلم‌ها به اندازه کافی هیجان انگیز به نظر نمی‌رسند.

از میان انواع روش افزایش صدای تلویزیون خانگی، تغییر تنظیمات صدای تلویزیون می‌تواند کمک زیادی به شنیدن صدای برنامه‌ها کند بدون اینکه لازم باشد صدا را افزایش دهید. زمانی که می‌خواهید صدایی با بهترین کیفیت، فراتر از آنچه حتی گران‌ترین تلویزیون‌ها می‌توانند ارائه دهند، داشته باشید مجموعه‌ای از بلندگوهای خارجی راهی عالی برای انجام این کار است. تغییر تنظیمات صدا و استفاده از بلندگوهای خارجی و اسپیکرهای بلوتوثی آسان‌ترین و مؤثرترین روش‌های تقویت صدای تلویزیون محسوب می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا