تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

انواع کابل تلویزیون و کاربردهای آن

لوازم خانگیتلویزیون

امروزه در تمام منازل حداقل یک دستگاه تلویزیون وجود دارد. اگر به پشت یا لبه‌های کنار تلویزیون‌ها توجه کرده باشید، حتما پورت‌هایی با اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متنوع را دیده‌اید. اکثر افراد با کاربرد انواع کابل‌ تلویزیون و پورت‌های موجود در تلویزیون آشنا نیستند. درحالی که کاربری کابل‌هایی مانند انواع کابل صوتی، انواع کابل تصویر، انواع کابل رابط مانند کابل رابط رسیور به تلویزیون بسیار جالب و پرفایده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم انواع کابل تلویزیون را معرفی کنیم و درباره کاربردها و ویژگی‌های هر یک توضیح دهیم.

روش‌های متنوعی برای متصل کردن منابع تصویری به مانیتور تلویزیون وجود دارد. انتخاب پورت و رابط مناسب شاید برای برخی از کاربران کار راحتی نباشد. بعضی از کابل‌ها قدیمی و برخی دیگر جدید هستند. کابل‌های قدیمی با گذر زمان کاربرد خود را از دست داده و منسوخ شده‌اند.

در این مقاله مهمترین و پرکاربردترین کابل‌های تلویزیون شامل کابل استریوی 3.5 میلی‌متری، کابل سه فیش تلویزیون یا کابل کامپوزیت RCA، کابل پنج‌ رشته‌ای کامپوننت RCA، کابل VGA مخصوص گیمرها، کابل DVI و کابل HDMI را معرفی خواهیم کرد.

کابل صدای استریو 3.5 میلی‌متری

یکی از انواع کابل صوتی تلویزیون که صدا را همراهی کانکتورهای 3.5 میلی‌متری به وسیله دستگاه‌های پخش به صورت استریو انتشار می‌دهد، کابل صدای استریو (Stereo Audio Cable) است. این کابل‌ها شباهت بسیار زیادی به فیش‌های هدفون دارند، با این تفاوت که هر دو سمت کابل دارای فیش است.

طول کابل‌های استریو بلند است و به راحتی می‌توان آن‌ها را به اتصالات دستگاه‌های صوتی مانند تلویزیون نصب کرد. با استفاده از کابل استریوی 3.5 میلی‌متری دیگر هیچ نگرانی بابت کیفیت صدا نداشته باشید.

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

بیشتر بخوانید روش‌های اتصال گوشی آیفون به تلویزیون

کابل کامپوزیت RCA یا کابل سه فیش تلویزیون

یکی از انواع کابل تلویزیون کابل کامپوزیت RCA است که دارای سه رنگ سفید، زرد و قرمز بوده و هر رنگ وظیفه مخصوص به خود را دارد. این ‌کابل موظف است که سیگنال استریو و سیگنال تصویری را انتقال دهد. کابل زرد رنگ کامپوزیت سیگنال ویدئویی را با کیفیت SD و استاندارد انتقال می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان تصاویر و فیلم‌های موجود در دوربین را به دستگاه تلویزیون انتقال داده و به نمایش گذاشت.

کابل کامپوزیت RCA

کابل کامپوزیت RCA از کابل‌های HDMI در ایران کاربرد بیشتری دارد. کابل‌های سفید و قرمز کامپوزیت انتقال دهنده دو کانال راست و چپ هستند تا کیفیت صدای استریو افزایش یابد. با استفاده از کابل‌های کامپوزیت سه فیش کیفیت تصویر و صدا به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در تلویزیون‌های قدیمی امکان جدا کردن تصویر و صدا به وسیله کابل سه فیش وجود ندارد. بنابراین هنگام اتصال دستگاه‌هایی مانند سی‌دی پلیر و غیره به تلویزیون برای تبدیل کابل سه فیش صدا و تصویر به کابل تک فیش از کانورتور کمک می‌گیرند.

کابل پنج‌ رشته‌ای کامپوننت RCA

کابل‌های پنج رشته‌ای کامپوننت ( Component RCA) به عنوان یکی از انواع کابل تلویزیون دو عدد ورودی صدا و سه عدد ورودی تصویر دارند و عملکرد آن‌ها شباهت زیادی به کابل‌های کامپوزیت سه فیش دارد با این تفاوت که انشعابات بیشتر و پراکنده‌تری دارند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

در واقع اگر تعداد کابل‌های کامپوزیت پنج عدد باشد به عنوان یک کابل کامپوننت کاربرد دارد. در این کابل درست مانند کابل کامپوزیت برای انتقال دادن تصاویر ویدئویی با کیفیت در حد HD از رنگ‌های سبز، آبی و قرمز و برای انتقال صدا از رنگ‌های سفید و قرمز نیز برای انتقال صدا استفاوه می‌شود. کابل‌های کامپوننت را به عنوان پرفروش‌ترین کابل‌های تلویزیون موجود در بازار می‌شناسند. تصاویر ویدئویی به نمایش درآمده توسط این نوع کابل از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کابل پنج‌ رشته‌ای کامپوننت RCA

کابل VGA مناسب‌ترین کابل برای گیمرها

کابل VGA مخفف Video Graphics Array به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع کابل رابط تلویزیون برای متصل کردن رایانه به مانیتور و همچنین ویدئو پروژکتور کاربرد دارد. این نوع کابل شرایطی فراهم می‌کند که در تلویزیون ارتباط آنالوگ برقرار شود و تصاویر موجود در کامپیوتر از طریق این کابل در تلویزیون یه نمایش درآیند.

افراد گیمر با کمک کابل وی‌جی‌ای می‌توانند بازی‌کامپیوتری خود را در مانیتور بزرگ تلویزیون مشاهده کنند و با وضوح بالاتری جزئیات بازی را ببینند. به طور کلی هر چه صفحه نمایش بازی بزرگتر باشد، گیمر لذت بیشتری خواهد برد‌ گیمرهای حرفه‌ای اغلب از طریق کابل‌ VGA کامپیوتر خود را به تلویزیون وصل می‌کنند.

انواع کابل تلویزیون

کابل DVI

کابل DVI مخفف عبارت Digital Visual Interface و به معنای رابط بصری دیجیتال یکی از رایج‌ترین انواع کابل تلویزیون است که در مانیتورهای ال‌سی‌دی کاربرد دارد.‌ این کابل شباهت زیادی به کابل‌های VGA دارد ولی از آن جدیدتر می‌باشد. از این کابل برای متصل کردن کامپیوتر به صفحه نمایشگر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی استفاده می‌شود.

با استفاده از این نوع کابل تصویر تلویزیون امکان انتقال سیگنال دیجیتال کاملی یا DVI-D وجود دارد. در دستگاه‌های که امکان ارسال سیگنال دیجیتال وجود ندارد، می‌توان سیگنال‌های آنالوگ یا DVI- A را ارسال کرد. لازم به ذکر است در بسیاری از کابل‌ها امکان استفاده همزمان به صورت انتقال سیگنال آنالوگ و دیجیتال وجود ندارد اما خوشبختانه کابل DVI به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته در ساخت از این قابلیت برخوردار است.

انواع کابل تلویزیون - dvi

پورت‌های دوگانه DVI-I دارای قابلیت لینک دوگانه هستند به طوری که با کمک آن‌ها می‌توان تصاویری با کیفیت HD را بر روی مانیتور تلویزیون و سایر نمایشگرها مشاهده کرد. البته لازم به ذکر است به مرور زمان کابل‌های HDMI به عنوان جایگزین کابل‌های DVI طرفداران زیادی پیدا کردند. نکته دیگری که باید اشاره کنیم این است که همه مدل‌های این نوع کابل قابلیت دوگانه دیجیتال و آنالوگ را دارا نیستند.

بیشتر بخوانید اتصال گوشی اندروید به تلویزیون

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که بین کابل DVI و کابل VGA چه تفاوتی وجود دارد. مهمترین تفاوت این دو نوع کابل تصویر تلویزیون این است که کابل DVI دارای 24 عدد پین است و ازهر دو سیگنال‌ آنالوگ و دیجیتال نیز پشتیبانی می‌نماید. همانطور که می‌دانید اطلاعات موجود در مانیتورها به شکل آنالوگ و در کامپیوترها به شکل دیجیتال  است‌.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

کارت گرافیک موجود در کامپیوتر موظف است که داده‌های دیجیتال موجود در دستگاه کامپیوتر را به داده آنالوگ تبدیل کرده و به نمایش در می‌آورد.‌ کابل VGA فقط برای اتصال تصویرهای آنالوگ به کار می‌رود زیرا از انواع DVI قدیمی‌تر است و بیشترین کاربرد را در پروژکتور و کامپیوتر دارد.

کابل HDMI

کابل HDMI مخفف عبارت High Definition Media Input به معنی رابط چند رسانه‌ای از جدیدترین و با کیفیت‌ترین انواع کابل تلویزیون است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده و به عنوان یکی از انواع کابل رابط تصویری و صوتی و همچنین کابل رابط رسیور به تلویزیون کاربرد زیادی دارد.

کابل HDMI

این کابل بهترین جایگزین برای کابل‌های DVI به شمار می‌رود. همه مانیتورها و دستگاه‌های تلویزیون با هر مدل و برندی که باشند، قابلیت پشتیبانی از کابل HDMI  را دارا هستند. اگر بخواهید هر دستگاهی را به تلویزیون متصل کنید و کیفیت تصویر کاهش پیدا نکند، از این نوع کابل رابط استفاده نمایید.

سرویس پیشنهادی تعمیر تلویزیون در منزل

اکثر کارت‌های گرافیک، کنسول‌های بازی متنوع، دوربین‌های دیجیتال و به طور کلی محصولات الکترونیکی از کابل HDMI پشتیبانی می‌نمایند. کابل HDMI پرکاربردترین کابل تلویزیون است و انواع متنوعی دارد. اکثر کاربران به خاطر دسترسی راحت این نوع کابل را برای استفاده انتخاب می‌کنند. مزایای کابل HDMI عبارتند از:

  1. امکان ارسال فایل‌ها به طور غیر فشرده
  2. امکان ارسال همزمان فایل‌های تصویری با درجه وضوح بالاتر از 1080 پیکسل و 60 فریم در هر ثانیه و فایل‌های صوتی با 192  کیلوهرتز، انتقال تصاویر و فیلم‌ها با کیفیت بسیار بالا
  3.  کاهش تعداد کابل‌های انتقال‌دهنده با استفاده از یک پورت و بالا بودن سرعت انتقال اطلاعات برابر با 5 گیگابایت در هر ثانیه.

انواع کابل رابط HDMI شامل کابل 1.0 HDMI، کابل 1.1 HDMI، کابل 1.2 HDMI، کابل 1.3 HDMI، کابل 1.4 HDMI می‌باشد. کابل 1.0 بیش از 165 میلیون پیکسل فایل تصویری را به تلویزیون انتقال می‌دهد و فایل‌های صوتی را نیز با هفت کانال صوتی با 192 کیلوهرتز و 24 بیت انتقال می‌دهد. سرعت انتقال در این نوع کابل 490 مکابایت در ثانیه است.

کابل 1.1 در سال 2004 وارد بازار شد که مشخصاتی شبیه به نوع 1.0 دارد و فقط در ساخت آن از تکنولوژی محافظتی استفاده شده است. کابل 1.2 تولید سال 2005 به عنوان کابل رابط کامپیوتر خانگی از منابع صوتی و تصویری ولتاژ پایین و دیسک‌های نوری Super Audoo  پشتیبانی می‌کند.

کابل 1.3 تولید شده در سال 2006 برای انتقال صدا و تصویر با بیشترین پهنای باند و با سرعت 1.02 گیگابایت در ثانیه ساخته شده است و از قابلیت هماهنگی صوتی و افزایش عمق رنگ و فایل‌های صوتی جهت متصل شدن به تقویت‌کننده خارجی پشتیبانی می‌کند. کابل 1.4 با کمی تغییر نسبت به نسخه قبلی در سال 2009 تولید شد و  شبکه و D3 را ساپورت می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش اتصال لپ تاپ به تلویزیون

کابل دیجیتالی DISPLAY PORT

این نوع کابل برای انتقال سیگنال‌های تصویری و سیگنال‌های صوتی توسط شرکت کمپانی Video Electronics Standards Association تولید و وارد بازار شده است و به کابل HDMI شباهت دارد. البته کاربرد آن با کابل‌های HDMI متفاوت است. کابل‌های HDMI در سیستم‌های خانگی کاربرد دارند و کابل DISOLAY PORT برای متصل کردن کامپیوترها به مانیتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به عملکرد مشابه این دو نوع کابل می‌توان آن‌ها را با استفاده از آداپتور به یکدیگر وصل کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی انواع کابل تلویزیون شامل کابل‌ استریو 3.5 میلی‌متری، کابل کامپوزیت RCA یا کابل سه فیش تلویزیون، کابل پنج رشته‌ای کامپوننت RCA، کابل VGA کابلی مناسب افراد گیمر، کابل DVI به عنوان جایگزین کابل VGA، کابل HDMI و انواع آن، کابل دیجیتالی DISPLAY PORT پرداختیم.

انواع کابل رابط ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از آن‌ها به عنوان کابل رابط رسیور به عنوان آنتن تلویزیون یا ماهواره کاربرد دارند و انواع کابل صوتی و انواع کابل تصویر برای انتقال فایل‌های صوتی و تصویری از کامپیوتر به تلویزیون استفاده می‌شوند. گیمرها نیز با استفاده از کابل VGA  می‌توانند بازی‌های کامپیوتری را با وضوح بالاتر و با مشاهده جزئیات از طریق مانیتور تلویزیون بازی کنند.

امیدواریم از خواندن این مطلب کمال استفاده را برده باشید. اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش نظرات درج کنید تا پاسخگوی شما باشیم. در مجله آچاره هیچ پرسشی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید