همه چیز در مورد ابزار گچ کاری – برای تغییر آماده شوید!

ساختمان

این روزها انتخاب بسیاری از مردم در بازسازی ساختمان استفاده از دیوارهای گچ کاری شده و نمای گچ بری مدرن است که باعث یونیک شدن فضای داخلی می‌شود. اگر به گچ کاری علاقمندید و دوست دارید بیشتر در مورد آن بدانید این مقاله سریع‌ترین راه برای کسب بیشترین اطلاعات در مورد ابزار گچ کاری نیاز است.
برای کسی که تا بحال روند کار گچ کاری را از نزدیک ندیده و با گچ اری و ابزار گچ کاری آشنا نیست ممکن است این کار انقدر سخت به نظر بیاید که هیچوقت به فکر انجام آن نیوفتد. البته حقیقت این است که واقعاً کار قلق دار و ظریفی است و نیاز به مهارت دست بالایی دارد ولی به این معنی نیست که تنها متخصصان این حرفه می‌توانند در این کار موفق باشند و شما نمی‌توانید گام‌هایی برای آشنایی با آن و شروع کار با گچ بردارید. حتی اگر نخواهید خودتان گچ کاری کنید باز هم خوب است اطلاعاتی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان و گچ کاری آن را هم مطالعه بفرمائید. در این مقاله نکات مفیدی درباره ترمیم دیوار گچی ریخته، تهیه انواع ملات گچ، اجرای درای وال و گچ کاری روی دیوار قدیمی و کاغذ دیواری بیان شده است.
پس از خواندن این مقالات حتی افرادی که هیچ تجربه‌ای ندارند آماده انجام کار گچ کاری خواهند بود. برای دانستن هر آنچه در مورد ابزار گچ کاری و نحوه استفاده از آنها نیاز است؛ این مطلب را بخوانید.

لیست ابزار گچ کاری چیست؟

ابزار زیادی در حرفه گچ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای شروع گچ کاری این ابزارها کفایت می‌کند.

ماله گچ کاری

ماله گچ کاری یکی از ابزارهای اساسی برای گچ کاری است. از ماله‌های گچ کاری برای قراردادن گچ روی محل و پخش آن روی دیوار استفاده می‌شود. از ماله برای صاف کردن سطح اندود نیز استفاده می‌شود. ماله‌ها با توجه به نوع اندود، آستر و رویه با هم متفاوت هستند. از ماله‌های ظریف‌تر برای اندود رویه استفاده می‌شود.
نیاز نیست نگران این باشید که کدام ماله با چه ویژگی مناسب شما است. ما به شما خواهیم گفت هنگام خرید چه ماله‌ای انتخاب کنید. مهم‌ترین مسئله اندازه ماله است، اما!

تصویری از ماله گچ کاری ساده و شیاردار

 

اندازه مناسب ماله گچ کاری چیست؟

پاسخ این سوال به میزان تخصص و قدرت بدنی شما بستگی دارد. اگر تازه‌کار هستید، باید برای شروع ماله‌ای کوتاه‌تر با اندازه تقریبی 28 تا 31 سانتی متر بخرید. وقتی از ماله‌ای کوتاه استفاده می‌کنید کنترل بیشتری در اعمال فشار در زوایا خواهید داشت و کار در زوایا تمیزتر خواهد شد و سطوح هم صاف‌تر می‌شوند.

ابزار گچ کاری - ماله


باورهای غلطی در مورد ماله‌های کوچک وجود دارد و اغلب افراد فکر می‌کنند جای ماله کوچک روی دیوار باقی می‌ماند و یا کار دیرتر تمام می‌شود. اما به یاد داشته باشید قبل از اینکه به مزایای استفاده از ماله بلند فکر کنید باید بدانید اگر ماله بزرگتر از حد لازم باشد و فشار مناسبی وارد نشود نتیجه کار به قدری ضعیف خواهد بود که خیلی بدتر از مشکلاتی است که ممکن است ماله کوچک به وجود بیاورد. به علاوه به شما اطمینان می‌دهیم اگر درست از ماله کوچک استفاده کنید کارتان کاملا تمیز و بی‌نقص خواهد شد.

ابزار گچ کاری - ماله 3


اگر از تجربه و قدرت بدنی کافی برخوردار هستید استفاده از ماله بلند کاملاً منطقی است و در وقت صرفه جویی خواهد کرد؛ البته فقط در صورت استفاده از آن به روش مناسب!بعضی از انواع ماله در بازار وجود دارد که دارای لبه‌های شیاردار با طرح‌های مختلف هستند. از ماله گچ کاری شیار دار در موارد خاص برای شیار انداختن روی سطح استفاده می‌شود که در سیمانکاری فضای باز در حیاط و پشت بام کاربرد دارد.

ماله سطلی

قبل از شروع گچ کاری روی دیوار باید ملات درست کنید و برای آن باید استفاده از ماله سطلی گچ را از کیسه بیرون بیاورید. خرید ماله سطلی نکته خاصی ندارد و انواع مختلف آن در بازار کار را راحت کرده است. فقط بخاطر داشته باشید چیزی انتخاب کنید که دسته قوی‌ای داشته باشد.

ابزار گچ کاری : مته میکسر

در گذشته گچ کارها برای مخلوط کردن گچ دردسر زیادی داشتند و مجبور به استفاده از بیل و مخلوط کردن دستی گچ بودند. اما حالا گچ کارهای حرفه ای، که با ابزار گچ کاری آشنا هستند، از ابزار الکتریکی با مته مخصوص برای اینکار استفاده می‌کنند تا مخلوطی یکدست و با قوامی ایده آل به دست آید.

ابزار گچ کاری - همزن گچ

 

استانبولی بنایی

استانبولی بنایی یکی از ابزارهای ثابت گچ کاری است و اغلب استادهای گچ کاری برای درست کردن ملات از آن استفاده می‌کنند. استانبولی ظرفی فلزی با دهانه بزرگ است که درون آن ملات گل و گچ ساخته می‌شود.

شمشه

شمشه ابزاری ضروری در گچ کاری است که برای تراز کردن، صاف کردن سطوح، کنترل قائم و افقی بودن دیوار و پاک کردن مواد اضافی سطح از آن استفاده می‌شود.

شمشه

 

ریسمان کار یا نخ بنایی

ریسمان کار هنگام دیوار‌چینی، دیوار‌کشی، جدول‌کشی و سنگ کاری استفاده می‌شود و برای جلوگیری از کج چیده شدن مصالح بسیار مهم است.

ابزار گچ کاری : شاقول بنایی

شاقول از ابزارهای قدیمی مورد استفاده در معماری و بنایی است و در گچ کاری و ابزار مورد نیاز حائز اهمیت است. شاقول گلوله‌ای سنگی یا فلزی است که از ریسمانی سبک آویزان است و بناها و گچ کاران آن را از بالای دیوار آویزان می‌کنند تا به کمک آن کجی و برآمدگی احتمالی دیوار را پیدا کنند.

شاقول بنایی

 

الک گچ کاری

دو دسته الک گچ کاری داریم. ریز دانه و درشت دانه.
الک ها به طور کلی به دو دسته ریز دانه و درشت دانه تقسیم بندی می شوند. الک های درشت دانه را با قطر چشمه های آن معرفی می‌کنند و الک‌های ریزدانه را با نمره الک که تعداد سوراخ در هر اینچ طولی چشمه‌های الک است.

شما چه تجربه‌ای از ابزار گچ کاری دارید؟ چه ابزار دیگری را برای اضافه شدن به این لیست پیشنهاد می‌کنید؟

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا