نصب لوستر در سقف کاذب به صورت ایمن و اصولی

برقکاریساختمانلوستر

نصب لوستر در سقف کاذب یکی از کارهای چالش برانگیزی است که بعضا موجب نگرانی افراد می‌شود. سقف کاذب ایده‌ای جالب در معماری نوین محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر کاربرد فراوانی داشته است. اما با توجه به اینکه استحکام و مقاومت سقف اصلی را ندارد، ممکن است برای انجام بعضی امور مانند نصب لوستر مشکل‌ساز شود.

از طرفی به دلیل مزایایی که دارد امروزه در بیشتر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است راهکارهای اصولی نصب لوستر روی سقف کاذب را بدانیم تا دچار مشکل نشویم. پیشنهاد می‌کنیم با مجله آچاره همراه باشید تا آموزش نصب لوستر روی سقف کاذب را به تفصیل بررسی نماییم.

نکات کلیدی

برای نصب لوستر در سقف کاذب نیاز داریم که اطلاعات کافی در مورد سقف کاذب داشته باشیم. لوسترهای سنگین و فوق سنگین شرایط و نکات خاصی دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است. مراحلی مانند قطع برق، بررسی محل نصب، نصب اتصالات، اندازه‌گیری ارتفاع زنجیر، عبور سیم از زنجیر لوستر، وصل لوستر به سقف و اتصال به جریان برق برای نصب لوستر در سقف کاذب در این مقاله بیان شده است.

ساختار سقف کاذب چیست؟

همانگونه که می‌دانیم سقف کاذب به عنوان سقف ثانویه شناخته می‌‌شود و در زیر سقف اصلی قرار می‌گیرد. این سازه دکوراتیو علاوه بر جلوه زیبایی که دارد در عایق بندی حرارت و صدای ساختمان نیز نقش مهمی را ایفاء می‌کند. متریال به کار رفته در آن بسیار متنوع است و بسته به مکانی که سقف کاذب در آنجا نصب می‌شود، جنس آن نیز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال در محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام از سقف کاذب پی وی سی استفاده می‌شود که در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد. اما در مورد سالن پذیرایی معمولا از سقف کاذب کناف و رابیتس استفاده می‌شود. در این سقف‌ها می‌توان نورپردازی‌های مدرن را به‌راحتی انجام داد و با طراحی‌های زیبا و نصب لوستر سقفی روی کناف ,و سقف کاذب جلوه‌ای بسیار لوکس به محیط داخلی بخشید.

نصب لوستر در سقف کاذب

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیرات لوستر!

بعضی بر این باورند که سقف کاذب تحمل وزن لوستر را نداشته و بابت این موضوع نگران هستند. در این رابطه باید گفت که سازه‌های سقف کاذب به سازه‌های سقف اصلی متصل می‌شود. سقف کاذب اگر به درستی نصب شود حتی در برابر زلزله نیز مقاوم خواهد بود. برای درک بهتر موضوع به ساختاردو نمونه از پرکاربردترین سقف‌های کاذب اشاره می‌کنیم.

در مورد سقف کاذب کناف که یکی از پرطرفدارترین سازه‌ها است باید گفت که زیرسازی این سقف از جنس فولاد سبک است و با پنل‌های گچی پوشیده می‌شود و استحکام بالایی دارد.

یکی دیگر از سقف‌های کاذب پرکاربرد، رابیتس است. جنس سازه رابیتس گالوانیزه است و با جوش دادن میلگردها و آرماتوربندی به سقف اصلی متصل می‌شود. یعنی ابتدا میلگردها به سقف اصلی جوش داده می‌شوند و بعد از آن ورقه‌های رابیتس به میلگردها وصل می‌شود. بنابراین مشخص است که سقف‌های کاذب اگر درست و اصولی نصب شوند، مقاومت بالایی دارند. اما باز هم در خصوص نصب لوستر خصوصا لوسترهای سنگین بر روی این سقف‌ها باید نهایت دقت را داشت.

نصب انواع لوستر در سقف کاذب

به طور معمول در زمان ساختمان‌سازی محل نصب لوستر مشخص می شود. همچنین برای سهولت در نصب، سیم برق مخصوص و یک قلاب نیز تعبیه می‌شود. اگر اجرای سقف کاذب به درستی انجام شده باشد، باید همین دسترسی‌ها روی آن پیش‌بینی شده باشد.

اما اگر در سقف کاذب هیچ قلابی برای نصب لوستر مشاهده نشد، لازم است ابتدا نسبت به نصب قلاب اقدام نمایید. همچنین می‌توان از قلاب‌های پروانه‌دار که نصب آسانتری دارند، استفاده کرد.

1. نصب لوسترهای سنگین

اگر برای تامین روشنایی و زیبایی خانه خود تمایل به نصب لوسترهای حجیم و سنگین دارید بهتر است لوستر را به سقف اصلی وصل نمایید. با این کار اطمینان خاطر بیشتری در خصوص ایمنی خواهید داشت. در بعضی از سازه‌ها برای دسترسی به محل نصب لوستر و سیم برق اصلی و قلاب، شکافی روی سقف کاذب ایجاد شده است.

اما اگر چنین محفظه‌ای را در سقف کاذب نداشتید، بهتر است ابتدا این محفظه را ایجاد کنید. به این ترتیب به سقف اصلی دسترسی خواهید داشت و لوستر سنگین خود را با اطمینان بیشتری نصب خواهید کرد.

برای این کار نیاز به زنجیری است که به قلاب سقف اصلی متصل شود و شما لوستر را روی آن زنجیر سوار کنید. سپس برای حفظ تعادل لوستر با استفاده از چند پیچ پروانه‌ای اقدام به نصب لوستر در سقف کاذب نمایید. ضروری است به مقاومت زنجیر توجه کنید. اگر زنجیر متناسب با وزن لوستر شما نبود، آن را تعویض کنید.

در مقاله‌ای به‌طور مفصل نحوه سیم کشی مهتابی ال ای دی توضیح داده شود.

2. نصب لوسترهای فوق سنگین

در خصوص نصب لوسترهای فوق سنگین و بسیار حجیم لازم است به شیوه‌‌ دیگری عمل نمایید. زیرا برای این کار مجبور به برداشتن قسمتی از سقف کاذب خواهید بود. استفاده از یک نگهدارنده مانند بریس فن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بریس فن یک جعبه از جنس فلز یا پلاستیک بسیار مقاوم است که به وسیله پیچ به سقف متصل می‌شود. این جعبه با چندین پیچ بلند و ایجاد سوراخ عمیق در سقف اصلی ، کاملا محکم شده و وزن لوستر را بهتر تحمل می‌کند. شما می‌توانید برای محکم‌تر شدن جعبه بریس فن، آن را به یک میله مهاربند که در زیر سقف کاذب و روی سقف اصلی تعبیه کرده‌اید، نصب کنید.

معمولا زمانی که محل نصب لوستر در سقف کاذب میان دو تیرآهن سقف قرار گرفته باشد، مهاربند فن بهترین انتخاب است. برای نصب صحیح بریس فنی که خریداری می‌کنید بهتر است کاتالوگ آن را با دقت مطالعه نمایید.

نصب لوسترهای فوق سنگین

عیب‌یابی و تعمیر لوستر با تیم آچاره

مراحل نصب لوستر در سقف کاذب

برای نصب لوستر در سقف‌های کاذب لازم است مراحل اصولی آن به درستی رعایت شود. زیرا هر گونه اختلال در سیم کشی ها و یا نصب نادرست می‌تواند خطرآفرین باشد.

1. قطع کامل جریان برق برای نصب لوستر در سقف کاذب

ابتدا لازم است برق را قطع نمایید. این کار را با قطع کامل جریان برق از جعبه فیوز ساختمان انجام دهید. توجه داشته باشید که قطع برق از طریق کلید برق مربوطه کافی نیست و خطر برق‌گرفتگی وجود دارد. برای اطمینان از قطعی جریان برق با استفاده از مولتی متر ویا یک فازمتر سیم‌ها را بررسی کنید.

2. بررسی محل نصب لوستر در سقف کاذب و اتصال نگهدارنده

قلاب و زنجیرآویز لوستر را چک کنید. مطمئن شوید که قلاب در جای خود کاملا محکم است و مقاومت زنجیر را بسنجید. چنانچه لوستر شما بسیار سنگین است همانگونه که قبل‌تر اشاره شد از نگهدارنده‌ها استفاده نمایید. تصمیم بگیرید که کدام روش نصب را برای لوستر سنگین شما مناسب است. سپس نگهدارنده‌ها را به درستی نصب نمایید.

3. نصب اتصالات لوستر

منظور از اتصالات لوستر، نوع ابزار اتصال آن است. بعضی از لوسترها دارای نوار نصب هستند که همراه لوستر می‌باشد.  در واقع نوار نصب یک میله فلزی کوچک با چندین سوراخ برای پیچ شدن به سقف است. به همین منظور باید ابتدا نوار نصب لوستر روی نگهدارنده متصل شود. در مورد لوسترهای سبک که نیازی به نگهدارنده نیست، نوار نصب مستقیما به سقف وصل می‌شود. بدین ترتیب نصب لوستر در سقف کاذب امکان‌پذیر می‌شود.

4. اندازه گیری ارتفاع زنجیر و لوستر

در مورد لوسترهای آویز به قد لوستر و ارتفاع زنجیر توجه کنید. در صورت لزوم می‌توانید با برداشتن چند حلقه از زنجیر کمی از ارتفاع را کم کنید.

5. عبور دادن سیم‌های لوستر از داخل زنجیر

برای اینکه در هنگام نصب لوستر در سقف کاذب روی نردبان دچار مشکل نشوید، قبل از سوار کردن لوستر سیم‌های آن را از میان زنجیر عبور دهید. این کار را باید تا تاج لوستر که محل اتصال آن است ادامه دهید. بهتر است سیم‌ها را با حوصله و سلیقه بیشتر از میان حلقه‌های زنجیر عبور دهید تا به ظاهر لوستر لطمه نزند.

نصب کردن لوستر در سقف کاذب

6. وصل کردن لوستر در محل نصب

در این مرحله وجود قلاب سقفی لوستر بسیار کمک کننده است. در صورتی که در سقف قلاب داشته باشید می‌توانید به‌راحتی لوستر را به قلاب وصل کنید و سپس به اتصال سیم‌ها بپردازید.

در غیر اینصورت لازم است از یک شخص دیگر که لوستر را برای شما در ارتفاع مناسب نگه دارد کمک بگیرید. یا اینکه با اتصال لوستر به نوار نصب، لوستر را به طور موقت وصل کنید تا اتصال سیم‌ها را انجام دهید. سپس به صورت کامل لوستر را در محل خود فیکس نمایید.

7. سیم کشی لوستر و اتصال به جریان برق

در این مرحله باید به سیم کشی لوستر خود توجه کنید. معمولا سیم کشی لوسترها به صورت یک پل یا دو پل می‌باشند که روش اتصال آن‌ها متفاوت است.

سیم کشی لوستر یک پل

لوستر یک پل دارای دو رشته سیم فاز و نول است که باید به سیم‌های مشابه در سقف متصل شوند. برای وصل کردن این لوستر یک ترمینال دوتایی نیاز خواهد بود. برای اتصال دوسیم باید حدود 2.5 سانتیمتر از روکش پلاستیکی هر دو سیم را بردارید و به اصطلاح سیم را لخت کنید.

برای این کار می‌توانید با استفاده از چاقو یا سیم چین روکش پلاستیکی سیم مسی را بردارید. سپس سر سیم‌ها را به هم متصل کرده و بپیچانید و با استفاده از نوار چسب مخصوص برقکاری و یا وارنیش حرارتی که با حرارت منقبض می‌شود برای آن‌ها عایق و روکش درست کنید تا روند نصب لوستر در سقف کاذب ادامه پیدا کند.

سیم کشی لوستر دو پل

برای نصب لوستر در سقف کاذب سه سیم اصلی وجود دارد. دو سیم از نوع فاز که معمولا به رنگ قرمز است و یک سیم از نوع نول که معمولا آبی رنگ است. بنابراین باید سیم‌های لوستر را به سیم‌های مشابه در سقف وصل نمایید. سیم‌های فاز لوستر به سیم فاز سقف و به همین ترتیب سیم‌های نول نیز به مشابه خود وصل می‌شوند. توجه داشته باشید که برای وصل کردن لوستر دو پل نیاز به ترمینال سه تایی خواهید داشت.

8. نظم دهی به سیم‌ها و محکم کردن تاج لوستر

پس از اینکه از صحت سیم کشی اطمینان یافتید،  سیم‌های آویزان لوستر را در زیر تاج آن پنهان کنید. این کار موجب آراستگی لوستر شده و سیم‌های آویزان و رها را مخفی می‌کند. پس از این کار تاج لوستر را به سمت بالا بکشید و محکم کنید. تاج بعضی از لوسترها پیچی است و با پیچاندن فیکس می‌شود.

نصب لوستر در سقف کاذب

نصب لوستر سقفی در سقف کاذب

نحوه نصب لوستر سقفی در سقف کاذب کمی متفاوت تر از لوسترهای آویز است. زیرا لوستر‌های سقفی باید  از چند جای مختلف و به صورت افقی روی سقف قرار بگیرند. در خصوص نصب لوستر سقفی روی سقف کاذب و سقف اصلی باید قائل به تفکیک بود. معمولا برای نصب لوستر سقفی روی سقف اصلی از رول‌پلاک و پیچ‌های مخصوص آن استفاده می‌شود.

اما این ابزار برای اتصال لوستر سقفی به سقف کاذب مناسب نیستند. بهترین وسیله اتصال آن به سقف کاذب، پیچ‌های پروانه‌ای است. زیرا با قرارگیری افقی درسقف، وزن لوستر را به صورت افقی روی سقف کاذب پراکنده می‌کند و ایمنی بیشتری دارد.

برای نصب لوسترهای سقفی بسیار سنگین روش دیگری وجود دارد. معمولا در این حالت لوستر با یک زنجیر بسیار محکم به یک یا دو میلگرد متصل می‌شود. سپس میلگرد روی سقف اصلی نصب می‌شود. همچنین لازم است  با کمک پیچ‌های پروانه‌ای لوستر را به سقف کاذب متصل کنید تا تعادل آن ‌کاملا حفظ شود.

نصب لوستر در سقف کاذب

سخن پایانی

نصب لوستر در سقف کاذب در ظاهر کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. چنین تصور می‌شود که با داشتن کمی تجربه کارهای فنی و برقکاری انجام آن امکان‌پذیر خواهد بود. ما نیز سعی کردیم در این مقاله نکات ایمنی و مهم آن را بیان کنیم. اما توجه داشته باشید نصب لوستر باید کاملا به شکل ایمن و مطمئن انجام شود.

زیرا در صورت سقوط می‌تواند خسارات بسیاری به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با صرف کمی هزینه و سپردن کار به یک برقکار حرفه‌ای از خطرات احتمالی نصب انواع لوستر پیشگیری کرد. آچاره آماده یاری رساندن به شما در این زمینه است. با آچاره تماس بگیرید تا بهترین برقکاران شهر برای مشاوره و انجام خدمات به شما معرفی گردند.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا