تفاوت پرده شید و زبرا چیست؟

بازسازی و دکوراسیوندکوراسیون داخلیساختمان

تفاوت پرده شید و زبرا از مهم‌‌ترین مسائلی است که ذهن افرادی را که قصد دارند دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر دهند درگیر می‌‌کند.در حقیقت امروزه یکی از آیتم‌های طراحان برای چیدمان دکوراسیون داخلی، پرده‌‌ها هستند. آن‌‌ها پرده‌‌ها را در انواع متنوع و گسترده طراحی می‌‌کنند تا بتوان به راحتی مناسب‌‌ترین پرده را با در نظر گرفتن هماهنگی آن با سایر اجزاء منزل انتخاب و نصب نمود.

یکی از متنوع‌‌ترین طراحی‌‌های پرده مربوط به انواع پرده‌‌های کرکره‌‌ای است که دو نمونه از پرطرفدارترین نوع پرده‌‌ها در این میان، پرده های شید و زبرا هستند؛ ما در این مقاله قصد داریم که تفاوت پرده شید و زبرا به طور کامل و دقیق برای شما توضیح دهیم.

تفاوت پرده شید و زبرا چیست؟

پرده شید و زبرا از پرده‌‌های جدیدی هستند که به دلیل قابل استفاده بودن هم در منازل و هم در ادارات و در عین حال قابلیت نصب سریع، به سرعت در حال جایگزین شدن پرده‌‌های قدیمی و سنتی هستند. پرده شید و زبرا با وجود شباهت در نصب و کلیات ساخت تفاوت‌‌هایی با هم دارند؛ اصلی‌‌ترین تفاوت پرده شید و زبرا در ایجاد سایه‌‌های نور و تنظیم نور ورودی است؛ در پرده شید برای روشن کردن محیط و اجازه عبور نور باید پرده را بالا کشید اما در مورد پرده زبرا با حرکت دادن جزئی زنجیر تنظیم پرده می‌‌توان امکان تنظیم نور را به مقدار دلخواه داشت.

تفاوت پرده شید و زبرا چیست؟

در واقع تفاوت پرده شید و زبرا در این است که پرده شید قابلیت ایجاد سایه روشن را ندارد و برای اجازه دادن به عبور نور باید باز و بسته شوند، اما در مقابل پرده‌‌های زبرا این ویژگی را دارا هستند؛ برای درک چگونگی این امر باید با ساختار هر کدام از این دو پرده به طور جداگانه آشنا شویم.

پرده شید چیست؟

کلمه شید از کلمه‌‌ای انگلیسی به معنای سایه برگرفته شده است. پرده‌‌های شید از انواع پرده‌‌های کرکره‌‌ای با صفحه‌‌ای نرم و سبک بافت هستند. در واقع پرده شید از یک تکه پارچه تشکیل شده است که در یک محور می‌چرخد، پرده شید از بالا به میله پرده یا قاب متصل می‌‌شود. جنس این پارچه ممکن است از انواع پنبه، کتان، بامبو، پلی استر، سولیت، پارچه بنر و … به صورت تک‌‌رنگ و یا طرح‌‌دار باشد، این نوع پرده‌‌ها م به صورت دستی و هم با کمک ریموت قابلیت کنترل و بالا و پایین شدن دارند.

مطلب پیشنهادی چک لیست بازسازی ساختمان

برخلاف دیگر مدل‌‌های پرده که طول و عرض بیش‌‌تری از پنجره دارند و در اکثر موارد مماس با زمین هستند، درست به اندازه قاب پنجره ساخته می‌‌شود بنابراین کافی است که طول و عرض پنجره را اندازه بگیرید تا پرده شید مناسب برای پنجره شما ساخته شود. نحوه عملکرد پرده شید درست همانند دیگر پرده‌‌های کرکره است، به این صورت که توسط نوار یا زنجیری که در کنار پرده قرار دارد و به یک غلطک متصل است، می‌‌توان پرده را بالا و پایین برد؛ به این صورت که غلطک با چرخش بر روی مدار خود منجر به جابجایی پرده شید شده و ارتفاع آن را تنظیم می‌‌کند.

بهتر است بدانید که پرده‌‌های شید دارای شفافیت‌‌های متفاوتی هستند، اگر ضخامت پرده کم باشد شفافیت بیش‌‌تری دارد و نور وارد شده به محیط داخل بیش‌‌تر می‌‌شود که منجر به زیبایی بیش‌‌تر دکوراسیون منزل می‌گردد؛ اما در صورتی که ضخامت پارچه آن زیاد باشد به همان نسبت قدرت عبور نور کاهش پیدا می‌‌کند، انواعی از پرده شید وجود دارند که در قسمت پشت آن‌‌ها از فوم استفاده شده است که باعث می‌‌شود نور بسیار کمی به داخل وارد شود.

می‌‌توان پرده‌‌های شید را با تنوع طرح و رنگ‌‌های زیادی تهیه کرد، بنابراین می‌‌توان متناسب با دکوراسیون منزل پرده شید دلخواه را در رنگ‌‌های متنوع و به صورت طرح‌‌دار یا ساده سفارش داد؛ حتی می‌‌توان سفارش چاپ آرم و یا لوگوی خاصی را برروی پرده داد، این تصاویر می‌‌توانند بنا به درخواست سفارش دهنده در یک طرف و یا در دو طرف پرده شید چاپ گردد.

پرده‌‌های شید در انواع مختلف از جمله پرده شید رول، رومن (رومی)، کراواتی (شالگردن)، بالونی و … وجود دارند؛ از ویژگی‌‌ها و مزایای پرده شید می‌‌توان به تنوع در طرح، رنگ و مدل، امکان چاپ تصویر دلخواه بر روی پرده، قابلیت مکانیزم اتوماتیک و برقی توسط ریموت کنترل، فیلتر کردن کامل نور، عایق سرما و گرما و کاربرد گسترده اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: شستن پرده توری با دست در 6 مرحله ساده!

شید دو مکانیزم یا شید رول دوبل (روز و شب) چیست؟

نوع دیگر از پرده شید به نام شید دو مکانیزم یا روز و شب شناخته می‌‌شود. پرده شید دو مکانیزم که به آن شید رول دوبل هم گفته می‌‌شود از دو لایه پارچه جدا که بر روی هم قرار گرفته‌‌اند تشکیل شده است که لایه زیرین به عنوان آستر و پوششی جهت جلوگیری از عبور نور می‌‌باشد و لایه رویی که ظریف‌‌تر است به عنوان پرده اصلی استفاده می‌‌شود. این نوع از پرده شید عموماً برای محیط‌‌ها و فضاهایی که باید در عین سادگی مدرن نیز باشد بسیار مفید است.

پرده شید بلک اوت یا اسکرین

پرده شید بلک اوت یا اسکرین برای جلوگیری از عبور نور به کار برده می‌‌شود؛ در این مدل شید، از پارچه‌‌های پشت فو‌‌دار یا سولیت استفاده می‌‌شود که این امر منجر می‌‌شود تا حدود 95 درصد از نور ورودی جلوگیری به عمل آورد؛ عیب این مدل پرده شید این است که از پشت این پرده دیگر هیچ دیدی به محیط بیرون نخواهید داشت.

محاسبه رایگان هزینه بازسازی و دکوراسیون ساختمان !

پرده شید چاپی

در این نوع پرده شید امکان ایجاد طرح‌‌های مختلف و متنوع بر روی پرده وجود دارد و همان‌‌طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، می‌‌توان لوگو یا آرم دلخواه را بر روی پرده شید چاپی استفاده کرد.

تفاوت پرده شید و زبرا در دکوراسیون داخلی

پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا نوعی از پرده‌‌های کرکره‌‌ای است که آن‌‌ها را با نام دبل رول هم می‌‌شناسند. پرده زبرا به صورت دو لایه موازی بر روی هم قرار می‌‌گیرد و به صورت دوبل تولید و مونتاژ می‌‌شود. ساختار صفحه سازنده پرده زبرا به صورتی است که بافت‌‌هایی راه راه از جنس تور و پارچه به شکل متناوب تکرار می‌‌شوند. پرده‌‌های زبرا از دو لایه که روی هم قرار گررفته‌‌اند تشکیل شده است، این ویژگی باعث می‌‌شود که امکان سایه روشن شدن پرده وجود داشت باشد به این صورت که لایه شفاف که معمولاً توری است نور را به داخل محیط وارد می‌‌کند و لایه پارچه‌‌ای یا گاهی اوقات چوبی از عبور نور جلوگیری می‌‌کند.

از دیگر تفاوت پرده شید و زبرا این است که در پرده زبرا در حالتی که کاملاً هم بسته باشد با بالا و پایین کردن جزئی پرده از طریق ریموت و یا زنجیر تنظم کننده، می‌‌توان میزان نور دلخواه را بین ده تا پنجاه درصد تنظیم نمود؛ هم‌‌چنین می‌‌توان پرده زبرا را همانند پرده شید به صورت کامل جمع کرد تا بتوان از نور کامل خورشید استفاده کرد. در واقع می‌‌توان گفت که پرده‌‌های زبرا همزمان قابلیت پرده‌‌های شید، رولی، کرکره‌‌ای و توری را فراهم می‌‌سازد.

بیشتر بخوانید تعمیر و نوسازی سریع و آسان کابینت آشپزخانه

از دیگر ویژگی‌‌های پرده زبرا می‌‌توان به کارایی گسترده و نمای منحصر به فرد، دوام و عمر بالا، نصب راحت و سریع، امکان نصب با تکنولوژی ریموت کنترل و یا دستی، طرح‌‌های متنوع و گوناگون، قابلیت تنظیم نور بدون جمع شدن کامل، قابل استفاده برای محیط‌‌های گوناگون، امکان تناسب سازی بین طرح پرده زبرا با محیط پیرامون و در نهایت قابلیت شستشو اشاره نمود. به خاطر ویژگی‌‌های ذکر شده این مدل پرده برای انواع اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، اداره مناسب و قابل استفاده است.

همان‌‌طور که گفته شد پرده‌‌های زبرا علاوه بر قابلیت کنترل دستی با استفاده از زنجیر پرده، امکان استفاده از ریموت کنترل نیز وجود دارد، به این صورت که با کارگذاشتن یک موتور ظریف و بسیار کوچک شما می‌‌توانید از فاصله دور هم پرده زبرا را بالا و پایین کرده و سایه روشن دلخواه را به دکوراسیون منزل خود اضافه نمایید، در چنین حالتی تمام این کارها به شکل اتوماتیک و با استفاده از ریموت انجام می‌‌پذیرد که امکان بهترین استفاده را از پرده و از نور خورشید به شما می‌‌دهد.

سرویس پیشنهادی خدمات بازسازی ساختمان شرکت آچاره

تفاوت پرده شید و زبرا

با توجه به توضیحاتی که به طور مفصل و جداگانه در مورد هر یک از پرده‌‌های شید و زبرا دادیم می‌‌توان گفت که مهم‌‌ترین تفاوت پرده شید و زبرا در این است که پرده‌‌های شید قابلیت ایجاد سایه روشن را ندارندو به منظور عبور نور فقط باید باز و بسته شوند اما ایجاد سایه روشن از ویژگی‌‌های بارز پرده‌‌های زبرا است که با توجه به نوع طراحی و ترکیب متوالی پارچه و تور به شکل عرضی، می‌‌توان نور محیط را به حالت دلخواه و بر حسب نیاز تنظیم نمود. دیگر تفاوت پرده شید و زبرا به ساختار صفحه پرده برمی‌‌گردد که در پرده‌‌های زبرا دو لایه مختلف تشکیل شده است اما در پرده شید فقط از یک لایه پرده ساده یا طرح‌‌دار استفاده شده است.

شباهت‌‌های پرده شید، زبرا و دوبل

این سه مدل پرده جزء گروه پرده‌‌های کرکره‌‌ای به حساب می‌‌آیند و با بالا و پایین کشیدن ان‌‌ها می‌‌توان نور بیشتر یا کم‌‌تری را به محیط داخل وارد کرد. هم‌‌چنین پرده‌‌های شید، زبرا و دوبل، دارای عملکردی مشابه و یکسان هستند و قابلیت تنظیم به صورت دستی و یا کنترلی را دارا می‌‌باشند؛ از دیگر تشابهات این سه مدل پرده، گستردگی در طرح و رنگ آن‌‌هاست که طیف گسترده‌‌ای از سلیقه‌‌ها را پوشش می‌‌دهد و قابلیت ست کردن با سایر لوازم و دکور منزل را به راحتی فراهم می‌‌کند.

قابلیت شستشو نیز از دیگر ویژگی‌‌های مشترک هر سه مدل پرده شید، زبرا و دوبل است، البته ممکن است برخی از جنس‌‌ها این امکان را نداشته باشند اما پارچه‌‌های دارای قابلیت شستشو نیز به طور گسترده وجود دارند. به علاوه محل نصب این مدل پرده‌‌ها محدود نبوده و می‌‌توان برای اتاق خواب، پذیرایی، محیط اداری و … از آن‌‌ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید تمیز کردن و شستن پرده زبرا

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا