تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

علت بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

آیا نگران دانه‌های سیاهی هستید که از دریچه‌های کولر گازی شما خارج می‌شوند؟ حق دارید که نگران باشید. غبار سیاه هر چه باشد مطمئنا برای نفس کشیدن شما سالم نیست، زیرا این دانه‌ها معمولا ناشی از رشد کپک، دوده شمع یا نشتی مجاری هستند. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی علت‌های بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

3 علت بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎

در ادامه به بررسی علت‌های مختلف خارج شدن دانه‌های سیاه از دریچه‌های کولر گازی می‌پردازیم:

علت شماره 1: دوده شمع یا شومینه

گرد و غبار سیاهی که از پنل کولر گازی شما خارج می‌شود، می‌تواند دوده باشد که محصول جانبی سوختن شمع یا استفاده از شومینه است و همین مورد علت بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎ است. از آنجایی که کولر گازی شما دائماً هوا را از خانه شما می‌مکد تا خنک شود، می‌تواند دوده را بکشد و آن را به خانه شما بازگرداند.

یک راه برای بررسی اینکه آیا دوده دلیل بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی است یا خیر، این است که فیلتر هوا را بررسی کنید. آیا سیاه به نظر می‌رسد؟ اگر چنین است دوده می‌تواند دلیل اصلی بروز این مشکل باشد.

نکته مهم این است که اگر فیلتر کولر گازی شما مسدود به نظر می‌رسد، باید آن را با فیلتر جدید تعویض کنید. در زیر نکاتی را در مورد نحوه انتخاب یک فیلتر خوب برای جلوگیری از ایجاد مشکل دوده در آینده، به اشتراک خواهیم گذاشت.

اگر به‌طور مکرر از شمع یا شومینه استفاده می‌کنید، در زیر نکاتی در مورد چگونگی جلوگیری از خروج دوده از دریچه‌های کولر گازی آورده شده است.

نکته 1: سعی کنید از شمع‌های معطر استفاده نکنید.

از شمع‌های معطر یا شمع‌های ساخته‌شده از ژله نفتی یا روغن گیاهی استفاده نکنید زیرا این نوع شمع‌ها دوده بیشتری تولید می‌کنند.

نکته 2: شمع‌های خود را از دریچه‌ها و فن‌ها دور نگه دارید.

برداشتن شمع‌ها از هواکش‌ها و دریچه‌های هوا، میزان دوده‌ای که سیستم کولر گازی شما می‌گیرد را کاهش می‌دهد.

نکته 3: فیلتر هوای خود را به رتبه بالاتر MERV ارتقا دهید.

MERV یا مقدار گزارش حداقل بازده کارایی فیلتر هوا را اندازه‌گیری می‌کند. هرچه رتبه MERV بالاتر باشد، فیلتر در جذب آلاینده‌های کوچک بهتر عمل می‌کند. برای گرفتن ذرات ریز دوده و سایر آلاینده‌ها مانند هاگ‌های کپک، توصیه می‌کنیم از فیلتر هوا با رتبه MERV 8 یا بالاتر استفاده کنید.

اگر به فیلتر MERV بالاتر علاقه دارید قبل از خرید با یک متخصص کولر گازی مشورت کنید. از آنجایی که فیلترهای MERV بالاتر ضخیم‌تر هستند، متخصص کولر گازی ممکن است تغییراتی در کانال کولر گازی شما دهد تا فیلتر در آن جا گیرد.

سیستم تهویه کولر گازی

علت شماره 2: نشتی در کانال

نشتی در کانال می‌تواند یکی دیگر از دلایل بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی باشد. کانال‌های کولر گازی شما در فضاهای بدون جریان هوا مانند اتاق زیرشیروانی یا سقف قرار دارند. این فضاها به‌طور طبیعی دارای مقدار زیادی عایق گرد و غبار و کثیف هستند که در صورت نشتی یا قطع شدن کانال‌ها می‌توانند وارد کانال‌کشی شوند. همچنین با گذشت زمان کانال‌ها می‌توانند از هواگیر یا کانال‌های دیگر جدا شوند، به‌خصوص اگر در ابتدا به‌درستی نصب نشده باشند. حقیقت این است که کانال‌کشی اکثر خانه‌ها دارای نشتی است. در واقع در یک خانه معمولی، تخمین زده می‌شود که 20 تا 30 درصد از هوایی که از طریق سیستم مجرای عبور می‌کند، به دلیل نشتی، سوراخ یا مجرای قطع‌شده از بین می‌رود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

علائم نشتی مجاری عبارتند از:

  • قبوض برق بالاتر از حد معمول
  • خانه پر از گرد و خاک
  • نقاط گرم و سرد در مناطق خاص

برای بررسی نشتی باید از یک متخصص کولر گازی بخواهید که کانال کولر شما را بازرسی کند. اگر متخصص نشتی پیدا کند، احتمالاً راه‌حلی به نام آب‌بندی کانال را به شما توصیه می‌کند. آب‌بندی کانال شامل استفاده از درزگیر برای پوشاندن هر سوراخی در کانال است. اگر کانالی قابل تعمیر نباشد، متخصص تهویه مطبوع ممکن است توصیه کند که کانال را به‌طور کامل تعویض کنید.

بیرون آمدن دانه های سیاه از پنل کولر گازی

علت شماره 3: رشد کپک

گرد و غبار و دانه‌های سیاه روی دریچه‌های کولر گازی شما می‌تواند کپک باشد. کپک معمولا در سیستم‌های کولر گازی به‌ویژه در واحد داخلی یافت می‌شود. یونیت داخلی به‌طور طبیعی یک مکان مرطوب و تاریک است که رشد کپک را در آنجا آسان می‌کند. اگر در این ناحیه کپک وجود داشته باشد، هوایی که از یونیت داخلی عبور می‌کند می‌تواند هاگ‌های کپک را به کانال منتقل کند، جایی که در نزدیکی دریچه‌ها رشد خواهند کرد. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم اگر کانال‌کشی نشتی داشته باشد، هاگ‌های کپک می‌توانند وارد مجرای کولر گازی شما شوند.

علاوه بر لکه‌های سیاه قابل مشاهده، علائم زیر نیز نشان می‌دهد که ممکن است مشکل موجود از کپک باشد.

  • شما یا فردی در خانه شما علائم آلرژی غیرقابل توضیحی دارد.
  • متوجه بوی دائمی کپک‌زدگی می‌شوید؛ شبیه بوی جوراب‌های کثیف.
  • نشانه‌هایی از آسیب آب را روی سقف، نزدیک دریچه با گرد و غبار سیاه مشاهده می‌کنید.

اگر فکر می‌کنید که لکه‌های سیاه ممکن است کپک باشند، توصیه‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

نکته 1: سعی کنید محل کپک‌زده را خودتان تمیز کنید.

اگر متوجه لکه‌های سیاه در یک ناحیه کوچک شدید، می‌توانید محل را خودتان پاک کنید. در غیر اینصورت اگر لکه‌ها گسترده شده باشند، رفع آن‌ها را به متخصصان بسپارید. برای تمیز کردن ناحیه کپک‌زده می‌توانید لکه‌های سیاه روی دریچه یا دیوار اطراف را با محلول سفیدکننده بشویید. اگر لکه‌های سیاه دوباره برگشتند یا در جاهای دیگر متوجه دانه‌های سیاه شدید، نکات 2 و 3 را امتحان کنید.

نکته شماره 2: با یک متخصص تماس بگیرید.

اگر لکه گسترده است باید با یک فرد متخصص تماس بگیرید. یک بازرس یا یک متخصص ابزار مناسبی برای آزمایش سریع و بررسی این که آیا لکه‌های سیاه کپک هستند، در اختیار خواهد داشت. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا علت مشکل را پیدا کنید و با خیال راحت لکه را بردارید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

نکته 3: کولر گازی خود را با کمک یک متخصص بررسی کنید.

متخصص تهویه مطبوع می‌تواند سیستم کولر گازی شما را بررسی کند و ببیند که آیا کپک داخل واحد داخلی رشد می‌کند یا خیر. آن‌ها می‌توانند با خیال راحت یونیت داخلی را ضدعفونی کرده و همچنین کانال شما را برای اطمینان از عدم نشتی بررسی کنند.

مطلب پیشنهادی: 4 علت یکسره کار کردن کولر گازی

 بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎

8 مشکل کولر گازی و نحوه رفع آن‌ها

مانند هر وسیله دیگری تهویه مطبوع برای ارائه عملکرد مطلوب به کمی مراقبت نیاز دارد. در این شرایط نیازی نیست که خونسردی خود را از دست بدهید زیرا کولر گازی شما چشمک می‌زند. ما از متخصصان تهویه مطبوع و مهندسان خواستیم تا رایج‌ترین مشکلاتی را که در سیستم تهویه مطبوع پنجره‌ای و مرکزی ایجاد می‌شود، شناسایی کنند. در این میان 8 مورد از دلایل مهم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در اینجا 8 سوال برای پرسیدن وجود دارد که به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که چه چیزی باعث خرابی کولر گازی شما شده است.

1. فیلتر کثیف

مهم نیست که چه نوع کولر گازی دارید. فیلتر هوای مسدود، جریان هوا را محدود می‌کند، راندمان را کاهش می‌دهد و بر توانایی دستگاه برای خنک کردن موثر هوای محیط تاثیر می‌گذارد. اگر اخیراً فیلتر پنجره یا کولر گازی قابل‌حمل خود را تمیز نکرده‌اید، فورا این کار را انجام دهید.

برای سیستم‌های کولر گازی مرکزی، توصیه سازنده این است که فیلتر را برای زمان تعویض فیلتر جدید بررسی کنید. در آزمایش‌های CR، فیلترهای HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) 3 تا 12 ماه دوام می‌آورند. به خاطر داشته باشید که اگر سیستم هوای مرکزی شما به‌طور مداوم کار می‌کند یا اگر حیوانات خانگی دارید، باید فیلترهای خود را در فواصل زمانی کوتاه‌تری تعویض کنید.

 2. قرار گرفتن کولر گازی در معرض تابش آفتاب

اگر کولر گازی شما در پنجره‌ای قرار دارد که در گرمای روز نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند، برای خنک کردن فضا باید سخت‌تر کار کند. اگر امکان دارد آن را به یک نقطه سایه‌تر منتقل کنید. اگر نه، سایه‌ها و پرده‌های خود را در طول روز کشیده نگه دارید تا جلوی تابش نور مستقیم خورشید را گرفته و از گرم شدن خانه جلوگیری کنید.

دریچه کولر گازی

3. نشت هوای گرم به داخل

درزگیرهای اطراف کولر گازی واقع در پنجره خود را بررسی کنید، تا مطمئن شوید هوای گرم وارد نمی‌شود و هوای سرد به بیرون راه ندارد. در صورت لزوم، اطراف واحد کولر گازی خود را با درزگیر مجدد عایق کنید. بیشتر واحدهای پنجره‌ای جدید، دارای پانل‌های عایق برای قرار دادن روی پانل‌های جانبی قابل‌تنظیم پلاستیکی هستند. اما برای به حداکثر رساندن کارایی، همچنان باید از نوار آب‌وهوا در اطراف محیط واحد استفاده کنید.

4. لرزش کولر گازی

کولر گازی صدای زیادی تولید می‌کند، از جمله صدای چرخش فن، صدای چرخش کمپرسور و خاموش و روشن شدن. اما اگر صدای ارتعاش شنیدید ممکن است به این معنی باشد که دستگاه شما اشتباه نصب شده است. مطمئن شوید که دستگاه به‌طور ایمن در پنجره قرار دارد و دستورالعمل‌های نصب را در دفترچه راهنمای مالک مرور کنید تا مطمئن شوید که هیچ مرحله‌ای از قلم نیفتاده است.

5. تنظیمات ترموستات

با یک ترموستات هوشمند یا قابل برنامه‌ریزی، می‌توانید دمای خانه خود را راحت‌تر کنترل کنید. اگر در این شرایط دما پایین به نظر می‌رسد، مطمئن شوید که ترموستات در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگرفته باشد.

مطلب پیشنهادی: کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

بیرون آمدن دانه های سیاه از پنل کولر گازی

بیشتر بخوانید: دلیل برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

6. رجیسترهای کثیف یا مسدود

اگر سیستم گرمایش و سرمایش هوای فشرده دارید، مرتباً رجیسترها را جاروبرقی بکشید تا گردوغبار تجمع‌یافته از بین برود. اطمینان حاصل کنید که مبلمان و سایر اشیاء مانع از جریان یافتن هوا از طریق رجیستر شما نمی‌شوند.

7. احاطه کمپرسور توسط گیاهان

کمپرسور برای درست کار کردن به جریان هوای کافی نیاز دارد. بنابراین مطمئن شوید که حداقل 2 تا 3 فوت فاصله بین کمپرسور و هر گیاه یا سازه وجود دارد. همچنین باید 5 فوت فاصله بین بالای واحد و هر درخت در بالا وجود داشته باشد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

8. عدم سرویس کولر

بازرسی توسط تکنسین تهویه مطبوع می‌تواند هر گونه مشکل جدی را قبل از بدتر شدن و داغ شدن و ناراحتی شما تشخیص دهد. تکنسین تمام قطعات متحرک و همچنین مبرد را بررسی کرده و در صورت لزوم سیستم را شارژ می‌کند.

دریچه کولر گازی

جمع‌بندی

پنل اتاقی کولر گازی که به سیستم گرمایش و سرمایش شما متصل می‌شود، فقط باید هوای تمیز را ارائه دهد اما گاهی اوقات کثیفی یا زباله را همراه با هر نسیم خنک‌کننده یا گرم‌کننده بیرون می‌دهند. با این که ممکن است در ابتدا متوجه کثیفی آن نشوید اما درنهایت دانه‌های سیاه پس از جمع شدن و نمایان شدن بیشتر توجه شما را جلب می‌کنند. عجله نکنید و فرض کنید که تمیز کردن کانال‌ها اولین و بهترین راه‌حل است.

در حالی که تمیز کردن کانال احتمالاً به عنوان بخشی از تعمیر ضروری است. شما همچنین باید در این شرایط علت اصلی گرفتگی را پیدا کنید. با شناسایی دقیق علت بیرون آمدن دانه‌های سیاه از پنل کولر گازی‎‎ مشکل را مرتفع نمایید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید