تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی چیست و چه کاربردی دارد؟

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

امروزه استفاده از کولرهای گازی و اسپیلت جایگاه ویژه‌ای بین خانواده‌ها پیدا کرده و این وسیله با داشتن عملکرد همزمان سرمایش و گرمایش به یکی از محبوب‌ترین تجهیزات خانگی تبدیل شده است. با این حال این ویژگی ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله یخ‌زدگی واحد بیرونی کولر گازی شود. در ادامه این مقاله تخصصی از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با دلایل یخ‌زدگی و روش دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با مکانیسم عملکرد گرمایش و سرمایش کولر گازی

قبل از هر چیزی باید بدانید که کولر گازی از تعدادی کمپرسور و دو کویل به نام‌های کندانسور و اواپراتور تشکیل شده است. یکی از این کویل‌ها در واحد داخل ساختمان و کویل دیگر در واحد بیرونی ساختمان تعبیه می‌شوند. در حالت سرمایش برای روزهای گرم سال، کویل داخلی نقش اواپراتور و کویل بیرونی نقش کندانسور را در چرخه تبرید دارند. در روزهای سرد و با عملکرد گرمایش، این نقش‌ها برعکس شده و کویل داخلی همان کندانسور و کویل بیرونی اواپراتور چرخه تبرید خواهند بود.

دیفراست کولر گازی - برفک زدن کندانشور کولر گازی

زمانی که کولر گازی یا اسپیلت عملکرد گرمایشی دارد وجود بخار آب یا رطوبت در هوا باعث شکل گیری برفک‌هایی روی لوله‌ها و پره‌های کویل بیرونی یا اواپراتور می‌شود. این برفک‌ها همچون عایق عمل کرده و مانع انتقال حرارت می‌شوند و کاهش راندمان سیستم کولر گازی را به همراه دارند. راه حل این مشکل دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی آن است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

چرا کولر گازی برفک می‌زند؟

قبل از بررسی روش‌های دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی ابتدا به ذکر دلایل تشکیل برفک می‌پردازیم. زمانی که دمای محیط بیرون بسیار سرد می‌شود با وجود جریان هوای خارج شده از فن، رطوبت موجود در هوا روی مبدل حرارتی واحد خارجی کولر گازی منجمد می‌شود. علاوه بر این کاهش گاز ترموستات کولر گازی هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل برفک زدن واحد بیرونی آن باشد.

جالب است بدانید در فصل گرما هم ممکن است کولر گازی برفک بزند. دلیل این اتفاق می‌تواند خرابی فن یا مسدود بودن لوله‌های کولر گازی باشد. حتی کثیف بودن فیلترهای کولر هم می‌تواند به ایجاد برفک منجر شود.

دیفراست یا برفک‌زدایی کولر گازی به چه صورت انجام می‌شود؟

دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی به دو روش حرارت دادن کویل‌ها به‌وسیله المنت حرارتی و معکوس کردن سیکل تبرید انجام می‌شود. در ادامه روش معکوس کردن سیکل تبرید را با هم بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید سیم کشی کولر گازی

 دیفراست یا برفک‌زدایی کولر گازی با کمک شیر چهار طرفه

همان‌طور که قبلاً گفتیم در حالت گرمایش کولر گازی کویل داخلی یا همان کندانسور فعال بوده و مبرد فشرده شده از طریق شیر چهار طرفه وارد کویل بیرونی می‌شود. اما در صورت وجود برفک روی اواپراتور به دلیل تفاوت دمایی ایجاد شده سنسور دیفراست کولر گازی دستور معکوس شدن سیکل را به شیر چهار طرفه می‌دهد و در نتیجه سیستم به حالت سرمایش باز می‌گردد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

بیشتر بخوانید دلیل سوختن موتور کولر گازی

در این روش برفک‌زدایی کولر گازی عبور هوای گرم از واحد بیرونی باعث بالا رفتن دمای کندانسور شده و در نتیجه ذوب شدن برفک‌ها شروع می‌شود. توجه کنید که در حین این برفک‌زدایی کولر گازی به‌طور موقت از کار می‌افتد و با پایان یافتن عمل دیفراست، دوباره حالت گرمایش خود را از سر می‌گیرد.

چرخه دیفراست کولر گازی چه مدت طول می‌کشد؟

طول چرخه برفک‌زدایی کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال به‌عنوان یک قانون کلی، چرخه برفک‌زدایی در اکثر کولرها تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد. صرف نظر از مدت زمان، مهم است که اختلالی در چرخه برفک‌زدایی کولر ایجاد نشود.

استفاده از دستگاه GHP برای رفع مشکل سیکل دیفراست

از دستگاه GHP هم می‌توان به‌عنوان جایگزین سیکل دیفراست برای برفک‌زدایی کولر گازی استفاده کرد. در این روش از سیستم تهویه مطبوع مرکزی برای برفک‌زدایی اسپیلت استفاده می‌شود. سوخت گاز شهری و موتور احتراق داخلی انرژی اصلی دستگاه GHP را تأمین می‌کنند و آب داغ رادیاتور، دود خارج شده از اگزوز موتور کولر و مبدل حرارتی عمل برفک‌زدایی این وسیله را تکمیل می‌کنند.

عملکرد دستگاه GHP برای دیفراست کولر گازی به این صورت است که حرارت بالای آب داغ داخل رادیاتور موتور کولر از طریق یک مبدل حرارتی به لوله‌های اواپراتور واحد بیرونی ساختمان منتقل شده و مانع ایجاد برفک روی دستگاه می‌گردد.

• برفک‌زدایی کولر گازی

چه عواملی باعث به تعویق افتادن چرخه دیفراست کولر گازی می‌شود؟

گاهی اوقات به خاطر خراب شدن سنسور دیفراست کولر گازی یا وجود عیب در برد سیستم، برفک‌زدایی کولر گازی به موقع انجام نمی‌شود و این موضوع باعث کاهش راندمان دستگاه می‌شود. به دلیل تخصصی بودن قطعات سنسور و برد کولر گازی برای حل این مشکل باید از متخصصان حرفه‌ای تعمیرات کولر گازی کمک بگیرید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

جمع بندی

امروزه وجود کولر گازی یا اسپیلت در هر خانه‌ای به یکی از ضروریات زندگی تبدیل شده و با توجه به عملکرد دوگانه آن از محبوبیت بالایی بین خانواده‌ها برخوردار است. در این میان داشتن آگاهی و اطلاعات درباره نگهداری و تعمیر مشکلات احتمالی این دستگاه به طولانی شدن عمر آن و همچنین عملکرد بهتر آن کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی حالت dry کولر گازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی پیش آید برفک زدن آن است. آشنایی با روش‌های مختلف برفک‌زدایی یا دیفراست کولر گازی یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری درست از این دستگاه پرکاربرد خواهد بود. به دلیل حساسیت بالای قطعات داخلی کولر، در صورت بروز مشکل در سنسور یا برد کولر گازی حتماً باید از فردی متخصص کمک بگیرید.

در آچاره بیش از 5100 متخصص خبره کولر گازی آماده ارائه خدمت به شما در اقصی نقاط کشور هستند. برای استعلام قیمت رایگان می‌توانید از وبسایت یا اپلیکیشن آچاره استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا