تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

دلیل سوختن موتور کولر گازی چیست و چگونه از آن نگهداری کنیم؟

کولر گازی و داکت اسپلیت

آیا کولر گازی خانه را روشن کرده‌اید و بوهای عجیبی به مشامتان می‌رسد؟ نمی‌دانید منشأ این بو از کجاست؟ بوی سوختگی‌ و دودی که از کولر گازی شما می‌آید، به دلایل متعددی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در مرحله اول ممکن است نگران شوید که سیستم کولر گازی شما آتش گرفته است اما می‌توان گفت که جای نگرانی نیست. خوشبختانه بوی بد و بو سوختگی سیستم کولر گازی شما نشانه آتش سوزی نیست، اما خب دلیل سوختن موتور کولر گازی چه چیز است؟

دلیل سوختن موتور کولر گازی چیست؟

با انجام اقدامات کافی برای سرویس کولر گازی، کمپرسور کولر گازی می‌تواند بیشتر از طول عمر مورد انتظار خود دوام بیاورد. با این حال هر کمپرسوری در نهایت یک روز کاملا فرسوده می‌شود. زمانی که یک کمپرسور نیاز به تعویض دارد، تکنسین باید علت خرابی آن را قبل از نصب کمپرسور جایگزین شناسایی کند. پیدا کردن علت خراب شدن کمپرسور کولر گازی بسیارمهم است! زیرا اگر برطرف نشود ممکن است کمپرسور جایگزین نیست به سرعت خراب شود.

دلیل سوختن موتور کولر گازی را می‌توان به مسائل مختلفی مربوط دانست. فرسودگی موتور یا همان کمپرسور، یکی از این دلایل است. فرسودگی کمپرسور معمولاً در نتیجه دماهای بالا در سیم‌پیچ‌های موتور کولر گازی ایجاد می‌شود. دمای بیش از حد نمد دور کمپرسور کولر گازی باعث تسریع خراب شدن عایق سیم‌پیچ می‌شود. عایق ناکافی بین سیم‌پیچ‌های موتور اغلب منجر به اتصال کوتاه می‌شود و علت اصلی داغ شدن کمپرسور کولر گازی می‌باشد.

تعمیرات کولر گازی

در این مقاله می‌خواهیم در مورد علت داغ کردن کمپرسور کولر گازی و سوختن آن صحبت کنیم. کمپرسور قلب سیستم کولر گازی است زیرا باعث گردش مبرد و انجام تبادل حرارتی می‌شود. خرابی کمپرسور کولر گازی اغلب به این معنی است که کل کولر گازی باید تعویض شود. اگر تشخیص علت سوختن کمپرسور به موقع انجام گیرد می‌توان با تعمیر موتور سوخته کولر گازی از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری نمود.

دلایل قابل پیشگیری داغ شدن موتور کمپرسور و فرسودگی آن

شناخت رایج‌ترین دلیل سوختن موتور کولر گازی و فرسودگی موتور و همچنین اقداماتی که می‌توان برای کاهش خطر خرابی انجام داد می‌تواند در افزایش عمر موتور کمپرسور کمک کند. تجمع گرما در موتور می‌تواند به خاطر عوامل خاصی رخ دهد. در ادامه با چند علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی بیشتر آشنا می‌شویم.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

چند نمونه از علائم سوختن موتور کولر گازی

  • سرمایش نامناسب

    سه حالتی که می‌توانند منجر به گرمای بیش از حد کمپرسور موتور کولر گازی شوند عبارتند از: ۱. راه‌اندازی موتور با مقدار جریان اشتباه ۲. کارکرد مداوم موتور که برای کاربردهای متناوب در سیکل زمانی کمتر درجه بندی شده است ۳. کارکرد موتور در دماهای بالا.

برای موتورهای کمپرسور داخلی، دمای بالای محیط معمولاً به علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی اتفاق می‌افتد. برخی از دلایل رایج داغ شدن کمپرسور کولر گازی عبارت‌اند از: نداشتن خنک کننده خارجی، تهویه ضعیف، چرخه کوتاه، فشار مکش پایین، فشار هوای بالا، عدم روغن کاری، فرسودگی بیش از حد و مشکلات الکتریکی. اگر هر یک از این عوامل مانع از خنک شدن مناسب موتور بین چرخه‌ها شود کولر با هر چرخه باد گرم‌تری تولید می‌شود.

  •   اصطکاک بیش از حد
     اصطکاک بیش از حد بین قطعات, اغلب به دلیل ناهماهنگی و لرزش ایجاد می‌شود. اگرچه همه موتورهای الکتریکی در حین چرخش، لرزش دارند اما موتوری که غیرهم تراز باشد می‌تواند سطح بالاتری از ارتعاشات را ایجاد کند. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات مکانیکی شود از جمله تخریب یاتاقان، شکستگی پیچ و مهره و سایش و پارگی بلوک‌های کوپلینگ.
  • قطعاتی که شروع به سایش می‌کنند, باعث اصطکاک بیش از حد می‌شوند و بار اضافی بر روی موتور وارد می‌کنند. علاوه بر کاهش راندمان موتور، این بار اضافی باعث می‌شود که موتور جریان بیش از حد را بکشد و همین اتفاق می‌تواند علت آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی باشد.

کمپرسور کولر گازی

    • اندازه نادرست موتور

      یک موتور کمپرسور باید برای چرخه کاری که در هر برنامه انجام می‌دهد اندازه مناسبی داشته باشد. اگر موتور خیلی کوچک باشد نمی‌تواند گرما را به سرعت دفع کند و همین امر می‌تواند علت خراب شدن کمپرسور کولر گازی باشد. برعکس موتور کوچک، موتور بزرگ در نقطه گشتاور کمتری کار می‌کند. در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کند که باعث کاهش راندمان و افزایش خطر گرم شدن بیش از حد می‌شود. برای اطمینان از اینکه موتور مناسبی را برای کاربرد خاصی انتخاب کردید ضروری است که رتبه خروجی موتور با بار مورد انتظار مطابقت داده شود.
  • محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!
  •  اضافه بار الکتریکی

    شرایط اضافه بار الکتریکی می‌تواند ناشی از اتصالات کوتاه، منبع ولتاژ بالا یا منبع ولتاژ پایین باشد که باعث می‌شود موتور برای حفظ گشتاور خود جریان بیشتری وارد کند. از آنجایی که موتور مجبور است جریان بیشتری را به طور مؤثر و ایمن وارد کند شرایط اضافه بار می‌تواند علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی و آسیب به عایق سیم‌پیچ باید.

دلیل سوختن موتور کولر گازی

  • چرخه کوتاه  

    چرخه کوتاه زمانی اتفاق می‌افتد که یک موتور کمپرسور به طور مکرر روشن و خاموش می‌شود. از آنجایی که موتور در هنگام راه‌اندازی جریان بیشتری نسبت به زمان کار تحمل می‌کند چرخه کوتاه می‌تواند مصرف انرژی را افزایش دهد. همچنین راه‌اندازی موتور قبل از اینکه فرصتی برای دفع گرمای ناشی از راه‌اندازی پیدا کند دمای آن را بیشتر افزایش می‌دهد. چرخه کوتاه ممکن است منجر به مصرف بیشتر انرژی شود و همه این‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی طول عمر موتور کمپرسور کولر گازی شما را کاهش دهند. در نتیجه همین موضوع را می‌توان یکی از دلایل سوختن کمپرسور کولر گازی دانست.
  • مشکلات الکتریکی

    مشکلات الکتریکی مانند افزایش ولتاژ، افت فاز و عدم تعادل ولتاژ یکی از مهم‌ترین علائم سوختن کولر گازی هستند. این مشکلات معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهند و تأثیر زیادی روی موتورهای کمپرسور دارند و به طور بالقوه علت داغ کردن کمپرسور کولر گازی و سوختن آن هستند.

راهکارهایی برای برطرف کردن علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی

  • داغ شدن کمپرسور باعث می‌شود موتور کولر گازی بوی سوختگی را وارد محیط کند. این بوی سوختگی بی‌ضرر است و ظرف چند دقیقه از بین می‌رود. با این حال اگر سیستم کولر گازی شما هنوز هم پس از چند دقیقه بوی سوختگی منتشر می‌کند، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد.
  • فیلتر هوا مسدود شده است. اگر از آخرین باری که فیلتر هوا را در کولر گازی خود تعویض کرده‌اید مدت زیادی گذشته است ممکن است فیلتر هوا مسدود شده باشد. وقتی فیلترهای هوا بخاطر زباله‌ها مسدود می‌شوند جریان هوا به شدت محدود می‌شود و می‌تواند فشار بیش از حد به موتورها، فن‌ها و سایر اجزای سیستم تهویه مطبوع شما وارد کند. در نتیجه ممکن است بوی سوزش ناشی از این اجزا را استشمام کنید.

لطفاً چک کنید که آیا فیلتر هوا مسدود شده است یا خیر و اگر چنین است به فکر تعویض فیلتر کولر گازی باشید و برای دستیابی به نتیجه مطلوب، فیلترهای هوا را هر ماه عوض کنید.

مقاله پیشنهادی حالت dry کولر گازی چیست؟

تعویض آسان فیلتر کولر گازی

بیشتر بخوانید تعمیر کولر گازی پاناسونیک و سرویس قطعات

  • خازن خراب است:

هر کولر گازی دارای یک خازن است که برای تغذیه موتور کار می‌کند. اگر خازن از کار بیفتد موتور بیش از حد گرم می‌شود و بوی سوختگی می‌گیرد. خازن‌ها به دلایل زیادی شکسته می‌شوند، از گرم شدن بیش از حد مدار یا نوسانات برق گرفته تا فرسودگی و پارگی تسمه‌ها.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

در این مواقع تقریباً همیشه نیاز به تعویض خازن خواهید داشت. توصیه می‌کنیم سیستم کولر گازی خود را خاموش کنید و برای این کار با متخصصین آچاره تماس بگیرید.

  • گرم شدن بیش از حد موتور:

 مانند خازن معیوب، موتور معیوب نیز می‌تواند بوی سوختگی متصاعد کند. با گذشت زمان، یاتاقان‌های موتور ممکن است فرسوده شده و همین موضوع می‌تواند علت داغ کردن کمپرسور کولر گازی و سوختن آن باشد.

اگر اولین بار است که متوجه بوی سوختگی می‌شوید، کولر گازی خود را خاموش کرده و یاتاقان‌ها را فوراً روغن کاری کنید. امیدواریم این کار از سوختن کامل موتور جلوگیری کند تا مجبور نباشید آن را از کنید.

  • موتور تسمه درایو بیش از حد گرم می شود:

برخی از سیستم های کولر گازی مجهز به دمنده تسمه ای هستند. این سیستم ها یک تسمه لاستیکی به همراه دارند و ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند و بوی سوختگی لاستیک ایجاد کنند. این نوارهای لاستیکی در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت بنابراین اگر بوی سوختگی را حس کردید که بوی لاستیک نیز می‌دهد به احتمال زیاد وقت آن است که این کار را انجام دهید.

جمع‌بندی

از جمله دلایل سوختن کمپرسور کولر گازی می‌توان به

  1. مقاومت کم نمد دور کمپرسور کولر گازی
  2. رطوبت محیط اطراف
  3. روغن کاری نامناسب
  4. خوردگی داخل موتور
  5. شل شدن اتصالات مکانیکی و الکتریکی

اشاره کرد. ساده‌ترین راه برای اطمینان از عملکرد صحیح موتور کمپرسور و جلوگیری از مشکلات ذکر شده در بالا، سرویس منظم کولر گازی توسط تکنسین‌های واجد شرایط است. متخصصان مجاز آچاره به‌راحتی مشکلات کولر گازی را قبل از تخریب اجزای مهم شناسایی و برطرف می‌کنند. کمپرسورهای کولر گازی را می‌توان به ماژول‌های محافظ موتور مجهز کرد که نه تنها از آسیب موتور جلوگیری می‌کند، بلکه کارایی بهینه و حداقل وقفه را تضمین می‌نماید.

با این حال اگر متوجه کاهش سرمایش، افزایش رطوبت، صداهای عجیب و غریب از کابینت بیرونی کولر گازی شدید لطفاً کولر را خاموش کرده و با تکنسین‌های ما تماس بگیرید. هر چه زودتر به مشکل رسیدگی کنید، شانس بیشتری برای تعمیر موتور سوخته کولر گازی و عدم نیاز به تعویض کل سیستم خواهید داشت!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید