تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر آبی یا کولر گازی؟ این سوالی است که هر روزه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند. اکثر ما در فصول گرم سال از یک سیستم تهویه مطبوع به منظور تنظیم دمای محیط اطرافمان استفاده می‌کنیم اما کدام یک از این سیستم‌ها بهترین انتخاب ماست؟

رایج‌ترین گزینه‌هایی که شما در این شرایط با آن‌ها مواجه خواهید شد، کولر آبی و کولر گازی هستند که امروزه در مقیاس وسیعی توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هیچکدام از این سیستم‌ها نسبت به دیگری برتری مطلق نداشته و این نیازهای شماست که یکی از این موارد را به عنوان بهترین گزینه مشخص می‌کند.

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی همه جوانب، به این سوال که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی، پاسخ خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا آنها با ما همراه باشید.

1. عوامل مهم در انتخاب کولر

فارغ از این که در حال حاضر چه سیستمی را به عنوان سیستم تهیه مطبوع ساختمان خود در نظر گرفته‌اید، باید با در نظر گرفتن برخی عوامل، از تناسب انتخاب خود با نیازهایتان مطمئن شوید. به همین دلیل قبل از مرور مزایا و معایب این دو دستگاه، عوامل مهمی که در روند انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود را ذکر می‌کنیم.

هزینه

اولین عاملی که تاثیر شگرفی در انتخاب شما خواهد داشت، میزان هزینه‌ای است که برای خرید کولر در نظر دارید. همان‌طور که می‌دانید امروزه برای خرید کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به کولر آبی صرف کنید اما آیا این تمام ماجراست؟

با این که هزینه خرید کولر گازی بیشتر است ولی شما نباید صرفا این عامل را مدنظر خود قرار دهید، چرا که این هزینه در برابر امکاناتی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت، تعیین می‌شود. به طور مثال اگر کولر آبی نیازهای شما را کاملا برطرف کند، صرف هزینه بیشتر برای تهیه کولر گازی منطقی نیست اما اگر قابلیت‌های منحصربه‌فرد کولر گازی از قبیل تبدیل شدن به سیستم گرمایشی و … برای شما کارایی دارد، صرف هزینه بیشتر برای خرید این دستگاه در بلندمدت برای شما توجیه اقتصادی خواهد داشت.

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

مصرف انرژی

انرژی میانی که این دو سیستم از آن‌ها استفاده می‌کنند، آب و برق است. در واقع می‌توان گفت که انرژی اصلی موردنیاز کولر آبی، آب و انرژی میانی موردنیاز کولر گازی، برق است. با در نظر گرفتن این نکته شما باید سیستمی را انتخاب کنید که تامین انرژی مصرفی موردنیاز آن برای شما دشوار نباشد.

به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که افراد با کمبود آب مواجه هستند، شاید انتخاب کولر گازی، گزینه بهتری برای شما محسوب شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف آب کولر آبی و مصرف برق کولر گازی معمولی بسیار زیاد است اما امروزه با معرفی کولر گازی اینورتر (Inverter)، مصرف برق این سیستم به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. با این وجود شما برای خرید این نوع کولر گازی باید هزینه بیشتری را صرف کنید.

محیط جغرافیایی

دیگر عاملی که باید نقش مهمی در انتخاب شما ایفا کند، محیط جغرافیایی ساختمان موردنظر شماست. در صورتی که در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید، استفاده از کولر آبی به دلیل افزایش رطوبت محیط، گزینه مناسب‌تری برای شماست اما اگر در مناطق مرطوب مثل مناطق جنوبی و شمالی کشور زندگی می‌کنید، استفاده از کولر آبی به شما توصیه نمی‌شود. در این شرایط تهیه یک کولر گازی، بسیاری از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد. بنابراین انتخاب سیستم تهویه مطبوع خود را حتما با توجه به این نکته انجام دهید.

آسیب‌های زیست‌محیطی

شاید تاثیراتی که این دو سیستم بر روی محیط‌زیست و محیط اطراف ما می‌گذارند، به صورت روزانه قابل مشاهده نباشد اما نباید فراموش کنید که هر کدام از این دستگاه‌ها در بلندمدت تاثیراتی را بر این محیط خواهند گذاشت. کولر آبی به دلیل مصرف زیاد آب و کولر گازی به دلیل مصرف زیاد برق (تولید برق با سوخت فسیلی) و تولید گازهای گلخانه‌ای مثل دی اکسید کربن (CO2)، تاثیرات مخربی را بر روی محیط‌زیست می‌گذارند اما آیا راهکاری برای جلوگیری از پیش‌آمد این موضوع وجود دارد؟

یکی از راهکارهایی که شما در جهت کاهش آسیب زیست‌محیطی می‌توانید از آن استفاده کنید، کولر گازی خورشیدی هست که بخشی یا تمام انرژی موردنیاز خود را از طریق جذب انرژی خورشیدی تامین می‌کند. البته شما در استفاده از کولر آبی و کولر گازی معمولی نیز می‌توانید با رعایت نکاتی مثل کاهش میزان استفاده و … این آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

هوای تولیدی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که این سیستم‌ها هوای تولیدی خود را چگونه وارد محیط داخلی می‌کنند؟ کولر آبی با کشیدن هوای محیط بیرونی به داخل محفظه کولر و انتقال آن به درون ساختمان، دمای محیط را تنظیم خواهد کرد. بنابراین اگر هوای محیط بیرونی ساختمان شما به هر دلیلی آلوده باشد، این هوا به درون ساختمان نیز راه پیدا خواهد کرد.

همچنین سطح مرطوب پوشال‌ها می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد انواع قارچ و … در این سطح شود که در ادامه می‌تواند سلامتی ساکنین را در معرض خطر قرار دهد. شما با بررسی منظم شرایط کولر آبی باید تا حد ممکن از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

به دلیل استفاده از فیلترهای مخصوص هوا در ساختار کولر گازی، این نقطه ضعف در این دستگاه برطرف شده است و شما می‌توانید صرفا با سرویس منظم سالیانه کولر گازی، هوایی کاملا پاک در ساختمان خود داشته باشید و با اطمینان خاطر به استفاده از این دستگاه بپردازید.

تعمیر و نگهداری

آخرین عامل مهمی که شما نباید آن را نادیده بگیرید، تعمیر و نگهداری این سیستم‌هاست. در ساختار کولر گازی به مراتب از قطعات و بخش‌های پیچیده‌تری نسبت به کولر آبی استفاده شده که تعمیر و نگهداری این اجزا را به روندی نسبتا تخصصی تبدیل کرده است. به همین دلیل برای سرویس سالانه کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به سرویس کولر آبی صرف کنید.

فارغ از این که تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها را خودتان برعهده می‌گیرید و یا آن را به افراد متخصص می‌سپارید، شما باید عواملی مثل هزینه خرید قطعات، دشواری روند تعمیر و نگهداری و … را در این روند مدنظر داشته باشید. به صورت کلی تعمیر و نگهداری کولر گازی نسبت به کولر آبی، تخصص، هزینه و زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

مطلب پیشنهادی:بهترین زمان سرویس کولر

2. مزایای کولر آبی

  • قیمت مناسب کولر آبی اولین مزیت این دستگاه است.
  • عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از کولر آبی را به انتخابی مناسب در این زمینه تبدیل می‌کند. از آنجایی که در این دستگاه از هیچ نوع مبردی استفاده نشده است، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن، صفر است.
  • مصرف برق پایین چه از نظر اقتصادی و چه از نظر زیست‌محیطی، یک نقطه قوت برای این دستگاه محسوب می‌شود. البته این میزان بسته به میزان قدرت این دستگاه متغیر خواهد بود.
  • مرطوب کردن محیط‌های خشک قابلیتی است که کولر گازی در اختیار شما قرار نخواهد داد. بنابراین اگر ساکن یک منطقه با هوای خشک هستید، این دستگاه گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود.
  • شما قطعات و لوازم جانبی کولر آبی را می‌توانید به سرعت و با قیمتی مناسب پیدا کنید. این عامل هزینه تعمیر کولر آبی را نسبت به کولر گازی به صورت قابل‌توجهی کاهش داده است.
  • این دستگاه هزینه سرویس و نگهداری بسیار پایین‌تری نسبت به کولر گازی دارد. در بسیاری از موارد شما می‌توانید بخشی از روند سرویس این دستگاه را خودتان به انجام برسانید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

3. مزایای کولر گازی

  • عدم استفاده از آب را می‌توان اولین نقطه قوت کولرهای گازی دانست.
  • اگر صدای زیاد سیستم تهویه برای شما آزاردهنده است، کولر گازی بهترین انتخاب شما در این زمینه محسوب می‌شود و کم بودن صدای کولر گازی محیطی آرامش‌بخش را برای شما ایجاد خواهد کرد.
  • این دستگاه دمای محیط را نسبت به کولر آبی در مدت زمان کوتاه‌تری تنظیم خواهد کرد. البته این تنها مزیت کولر گازی در این زمینه نبوده و شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید دمای قسمت‌های مختلف ساختمان را به طور هوشمندانه تنظیم کنید. این عامل تاثیر شایان‌توجهی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.
  • وجود فیلترهای تصفیه در کولر گازی باعث می‌شود تا شما هوای کاملا پاکیزه‌ای را تنفس کنید. برخلاف کولر آبی، این دستگاه هوای محیط بیرون را به صورت مستقیم به داخل ساختمان هدایت نکرده و این هوا پس از گذشتن از فیلترهای مخصوص وارد محیط مدنظر شما خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:نگهداری از کولر گازی در زمستان

4. معایب کولر آبی

  • از آنجایی که در ساختار کولر آبی از هیچگونه فیلتری استفاده نشده است، هوای بیرون مستقیما وارد فضای داخلی ساختمان خواهد شد. در نتیجه در صورت آلودگی هوا و …، هوای آلوده به داخل ساختمان راه خواهد یافت. همچنین پوشال‌های این دستگاه با گذشت زمان باعث ایجاد بوی نامطبوع خواهند شد و شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.
  • استهلاک بالا دیگر نقطه ضعف کولر آبی در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که شما کولر آبی را به عنوان سیستم تهویه ساختمان خود انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که قطعات و بخش‌های مختلف این دستگاه در فواصل زمانی کوتاه‌تری نسبت به سایر سیستم‌های تهویه مستهلک می‌شوند.
  • همان‌طور که اشاره کردیم، کولر آبی رطوبت محیط را افزایش می‌دهد بنابراین استفاده از این دستگاه در محیط‌های که مرطوب هستند، به شما توصیه نمی‌شود. چرا که در این شرایط رطوبت محیط به سطح آزاردهنده‌ای خواهد رسید.
  • مصرف بالای آب این دستگاه یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کولر آبی است. در صورتی که در منطقه با کمبود آب مواجه هستید، بهتر است از دیگر سیستم‌های موجود به منظور تنظیم دمای محیط استفاده کنید.
  • این دستگاه نسبت به کولر گازی از قدرت خنک‌کنندگی کمتری برخوردار است و در محیط‌هایی با متراژ بالا شما به زمان بیشتری برای تنظیم دمای محیط نیاز خواهید داشت.

مطلب پیشنهای:معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

5. معایب کولر گازی

  • استفاده از مبرد در این سیستم باعث شده که این دستگاه به عنوان یکی از دستگاه‌های مضر برای محیط‌زیست درنظر گرفته شود. البته شما با استفاده از کولرهای گازی که در ساختار آن‌ها از مبرد نوین‌تری همچون R410a استفاده شده است، می‌توانید آسیب‌های زیست‌محیطی این دستگاه را به حداقل ممکن برسانید.
  • یکی دیگر از نقاط ضعف کولر گازی، مصرف زیاد برق توسط این دستگاه است. این عامل باعث شده که هنگام استفاده از کولر گازی، هزینه قابل‌توجهی صرف پرداخت هزینه‌های انرژی مصرفی آن شود. با این وجود پیشرفت تکنولوژی در سال‌های گذشته باعث شده که راهکارهای مختلفی به منظور کاهش این هزینه‌ها پیش روی مصرف‌کنندگان قرار بگیرد یکی از این راهکارها استفاده از کولر گازی خورشیدی است که می‌تواند مصرف برق کولر گازی را بین 30 تا 100 درصد کاهش دهد.
  • در نهایت می‌توانیم به هزینه اولیه بالا برای خرید کولر گازی اشاره کنیم. هزینه‌ای که شما باید به منظور خرید این دستگاه کنار بگذارید، نسبت به کولر آبی و بسته به نوع سیستمی که انتخاب می‌کنید، بین 30 تا 200 درصد بیشتر است.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا پاسخ این سوال که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این نیازهای شما است که یکی از گزینه‌ها را به عنوان انتخابی مناسب‌تر تعیین می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری حتما به نیازها و اولویت‌هایتان توجه کنید. فراموش نکنید که بخش نظرات پل ارتباطی بین آچاره و شماست و کارشناسان آچاره از شنیدن سوالات و نظرات شما خوشحال خواهند شد. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید