سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

پروانه کولر آبی (blower wheel) یکی از اجزای ساده و بسیار حساس کولر آبی است که در مرکز این دستگاه و در داخل بخش حلزونی آن قرار دارد. محور اصلی کولر آبی از داخل پروانه می‌گذرد.

باد مطلوب و خنکی که در کانال کولر جریان دارد، در واقع حاصل چرخش و فعالیت پروانه کولر و تجهیزات وابسته به آن است. یکی از اقدامات مهمی که در زمان سرویس کولر آبی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، تعویض پروانه کولر آبی می‌باشد.

مراحل مهم سرویس کولر آبی شامل مراحل زیر است:

  • تعویض پروانه کولر آبی در صورت خراب شدن و فرسودگی
  • تعویض محور پروانه کولر آبی
  • تعویض پولی پروانه کولر آبی
  • رفع سفتی و نچرخیدن پروانه کولر آبی
  • مشاهده و بررسی وضعیت یاتاقان کولر آبی
  • تعمیر، تعویض و نصب موتور کولر آبی
  • تنظیم کردن تسمه کولر آبی و دمونتاژ کولر آبی است.

برطرف کردن مشکلات مربوط به پروانه کولر آبی تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد این دستگاه دارد. همچنین به بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن نیز کمک می‌کند‌. در صورت عدم توجه به سرویس دوره‌ای و تعویض پروانه حلزونی کولر آبی طول عمر و بازدهی این دستگاه به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. در این مقاله قصد داریم درباره مراحل تعویض پروانه و علت سفت شدن پروانه کولر آبی توضیح دهیم.

تعویض پروانه کولر آبی چه لزومی دارد؟

همانطور که می‌دانید وظیفه قطعه پروانه در کولر آبی این است که با ایجاد جریان هوای خنک، آن را به سمت کانال‌های کولر آبی هدایت کند. در هنگام سرویس کولر آبی و در صورت مشاهده عیب و ایراد در قطعه پروانه، بلافاصله باید نسبت به تعویض پروانه کولر آبی اقدام کنید. تشخیص ایراد و تعویض به موقع پروانه باعث می‌شود که عملکرد این دستگاه به میزان زیادی بهبود یابد.

 پروانه کولر آبی جزء قطعات ارزان این دستگاه به شمار می‌رود. به گردش در آمدن پروانه به وسیله فعالیت موتور اتفاق می‌افتد و کند شدن دور موتور باعث مشکل در پروانه هم می‌شود. در واقع تسمه نیروی مورد نیاز برای چرخاندن پروانه را از دینام یا موتور الکتریکی این دستگاه دریافت می‌کند.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

این نیرو به قطعه پولی انتقال می‌یابد و سپس با رسیدن به محور پروانه باعث به گردش درآمدن  این قطعه می‌شود‌. پروانه یک قطعه بسیار مهم در کولر آبی است و نقش اصلی در خنک کردن محیط دارد و کوچکترین ایراد آن، خنک‌سازی محیط را با اختلال مواجه خواهد کرد.

چه زمانی باید پروانه کولر را عوض کنیم؟

علل زیادی باعث خرابی پروانه کولر آبی می‌شود و باعث می‌شود کولر دیگر خنکی نداشته باشد و پر سر و صدا باشد. اگر با چنین مشکلی مواجهید باید گفت متاسفانه راهی جز عوض کردن پروانه کولر ندارید. 

معیوب بودن پروانه کولر چه نشانه‌هایی دارد؟

تمام قطعات معیوب کولر آبی از جمله پروانه علائم و نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند و در نحوه عملکرد کولر تاثیر می‌گذارند. در صورت مشاهده این علائم بلافاصله باید نسبت به رفع ایراد در قطعه معیوب اقدام کنید تا کولر آبی بتواند مثل قبل هوای خنک تولید کند. گاهی اوقات قطعه پروانه آسیب می‌بیند و در برخی از مواقع نیز قطعات وابسته به آن مانند تسمه کولر و حلزونی دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل پروانه نمی‌تواند به درستی کار کند.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پروانه و قطعات جانبی آن سر و صدای زیاد کولر آبی هنگام کار کردن است. زمانی که یاتاقان‌های متصل به پروانه که پایه‌های پروانه را در خود جای داده، خشک شده و بلبرینگ‌های آن نیز روغن کاری نشده‌ باشند، سر و صدا ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل باید بلبرینگ‌ها را روغن کاری کنید، در غیر این صورت با ادامه وضعیت، پروانه قابلیت خود را از دست داده و آسیب می‌بیند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

علت سفت شدن پروانه کولر آبی نیز خرابی پولی کولر آبی و سفت شدن تسمه کولر می‌باشد. کج شدن و تاب برداشتن محور پروانه نیز یکی دیگر از علل سر و صدای زیاد کولر آبی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که باید از یک تعمیرکار کولر آبی برای بررسی و تعویض پروانه کولر آبی کمک بگیرید.

تعویض پروانه کولر آبی

چه عواملی باعث خراب شدن پروانه کولر آبی می‌شود؟‌

تا به این بخش از مقاله به این نکته پی بردید که قطعه پروانه کولر ابی یکی از قطعات ساده و در عین حال مهم این دستگاه است و نقش کلیدی در تولید هوای خنک و مطبوع ایفا می‌کند. عواملی متعددی در خراب شدن و اختلال در عملکرد این قطعه دخیل هستند.  این عوامل عبارتند از: خراب شدن یاتاقان کولر، عدم تنظیم تسمه پروانه، پایین بودن کیفیت پروانه، تاب برداشتن و کج شدن محور پروانه کولر و تراز بودن دستگاه کولز آبی.

هر کدام از این عوامل ذکر شده به تنهایی قادرند که به تاب برداشتن یا خراب شدن پروانه منجر شوند.

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم خرابی پروانه با علائمی مانند سر و صدای زیاد، تاب برداشتن و خم شدن قطعه پروانه، ایجاد لرزش‌های بسیار شدید در کولر و به گوش رسیدن صداهای بلند و عجیب و غریب از کولز، خود را نشان می‌دهد. خراب شدن پروانه به موتور این دستگاه فشار بسیار زیادی وارد می‌کند و گاهی منجر به سوختن موتور این دستگاه می‌شود‌.

بنابراین توجه داشته باشید که هنگام سرویس دوره‌ای کولر آبی خود، حتما پروانه کولر و قطعات مرتبط با آن مانند یاتاقان، پولی و محور را با دقت زیادی مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود ایراد در هر یک از قسمت‌ها، برای تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

تعویض پروانه

 البته یاتاقان‌ها عمر زیادی ندارند و به هر حال بعد از مدتی باید تعویض شوند. تعویض محور پروانه کولر آبی، تعویض میله پروانه کولر آبی و تعویض پولی پروانه کولر آبی نیز اقداماتی هستند که در سرویس دوره‌ای انجام می‌شوند. با روغن‌کاری پولی‌ها و یاتاقان‌ها در زمان مناسب می‌توانید، به بالا رفتن طول عمر این قطعات کمک کنید و از خرابی پروانه کولر آبی جلوگیری کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

گاهی اوقات شل شدن پیچ‌های پولی عملکرد پروانه را مختل می‌کند. برای پیشگیری از خراب شدن پروانه ابتدا تسمه کولر را از جای خود بیرون بیاورید و پیچ‌های شل شده پولی را به خوبی محکم کنید. اگر پولی گشاد شده باشد، چاره‌ای جز تعویض پولی کولر آبی باقی نخواهند ماند.

نحوه تعویض پروانه کولر آبی به چه صورت است؟

زمانی که عملکرد پروانه کولر آبی به مشکل بر می‌خورد ابتدا باید یک تعمیرکار با بررسی قطعات کولر به علت اصلی مشکلات مربوط به پروانه پی ببرد. به عنوان مثال ممکن است مشکل از تراز نبودن کولر، خرابی پولی، میله، محور، تسمه یا یاتاقان باشد و با تعویض پروانه حلزونی کولر آبی، تعویض میله پروانه کولر آبی یا تعویض محور کولر آبی و تعویض یاتاقان و تسمه کولر آبی مشکل حل شود. زمانی که پروانه کولر آبی تاب بردارد و خمیده شود، چاره‌ای جز تعویض آن باقی نمی‌ماند‌. در ادامه نحوه باز کردن پروانه معیوب و نصب پروانه جدید را شرح خواهیم داد.

  1. برای باز کردن پروانه کولر آبی در اولین اقدام جهت حفظ ایمنی کولر را از برق جدا کنید و از برق نداشتن دستگاه اطمینان حاصل کنید. سپس با کمک یک پیچ گوشتی پیچ‌های قاب‌های اطراف بدنه‌ی کولر آبی را باز کنید و قاب‌ها را از روی آن بردارید.
    برای برداشتن گارد نگهدارنده که در جلوی قطعه پروانه قرار گرفته، آن را به سمت بالا بکشید. در مرحله بعدی با استفاده از دست‌های خود تسمه‌ی پروانه را باز کرده و کنار بگذارید. در هنگام انجام مراحل تعویض پروانه کولر آبی بهتر است که از دستکش استفاده کنید تا هیچ آسیبی به دست‌ها وارد نشود.
  2. بعد از باز کردن تسمه با کمک پیچ گوشتی باید پیچ‌های نگهدارنده‌ی محور پروانه را باز کنید‌. برای باز کردن پیچ‌های نگهدارنده‌ی پولی کولر از آچار سایز چهار آلن استفاده کنید‌. در ادامه به بررسی دقیق یاتاقان‌های کولر بپردازید و در صورت خراشیدگی و فرسوده شدن بلبرینگ‌های یاتاقان، این قطعه را با یاتاق سالم تعویض نمایید.
    با دست‌های خود محور را نگه داشته و به سمت بیرون بکشید. با این کار پروانه کولر آبی به سمت محفظه حلزونی این دستگاه سقوط می‌کند‌. اکنون به راحتی می‌توانید پروانه را از بخش دهانه دمنده این دستگاه خارج نمایید.
  3. بعد از اینکه پروانه معیوب و آسیب‌دیده را از محفظه حلزونی کولر آبی خارج کردید، باید پروانه جدید را جایگزین آن کنید. توجه داشته باشید که هنگام خرید پروانه جدید حتما به تناسب اندازه و سایز آن با پروانه قبلی دقت کنید.
    بعد از خرید پروانه جدید کولر آبی، آن را به گونه‌ای در داخل محفظه کولر جاسازی کنید که پره‌های پروانه به طرف پایین قرار بگیرد و دو طرف باز این قطعه به سمت دو طرف باز بدنه این دستگاه قرار گیرد. بعد از قرارگیری پروانه در محفظه باید محور پروانه را در فضای خالی داخلی این قطعه بگذارید.‌
  4. البته قبل از قرار دادن پروانه در محور، بهتر است از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. محور فرسوده و سابیده بهتر است که با یک محور جدید تعویض گردد. برای خرید محور نیز باید به سایز و مشخصات ظاهری محور قبلی توجه داشته باشید و محوری کاملا شبیه به آن خریداری کنید.
    بعد از نصب محور نوبت به گذاشتن پولی کولر آبی در جای خود می‌رسد. پولی باید در داخل شکاف وسط پروانه قرار گیرد و در پایان به داخل قطعه یاتاقان وارد شود.‌ برای تراز درست پروانه حتما از فرد دیگری نیز کمک بگیرید زیرا برای این کار به دو نفر احتیاج است. در مرحله بعدی مجددا با کمک پیچ گوشتی پیچ‌های محور نگهدارنده را ببندید و اتصالات یاتاقان را نیز سفت کنید. تسمه پروانه باید از یک سمت به دور پولی بچرخد و از سمت دیگر به قطعه پولی بسته شود.
    تعویض پروانه کولر آبی
  5.  تسمه پروانه را نه خیلی شل و نه خیلی سفت ببندید. در پایان، سالم بودن پمپ کولر آبی، کارایی درست پوشال‌ها، تمیزی آبی داخل کفی کولر آبی را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر هیچ ایرادی در این بخش‌ها مشاهده نکردید، پیچ‌های قاب کولر آبی را به خوبی در جای خود ببندید و گارد نگهدارنده را مانند قبل در جای اصلی خود قرار دهید.
    بعد از اتمام مراحل تعویض پروانه کولر آبی می‌توانید این دستگاه را روشن کرده و از هوای مطبوع و خنک آن لذت ببرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره لزوم تعویض پروانه کولر آبی، نشانه‌های معیوب بودن پروانه کولر آبی، علت سفت شدن پروانه، عوامل موثر در خراب شدن پروانه کولر آبی و نحوه تعویض پروانه کولر آبی معیوب با پروانه جدید توضیح دادیم. تعویض اصولی و به موقع قطعات معیوب کولر آبی از جمله پروانه این دستگاه در زمان اجرت سرویس دوره‌ای کولر آبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

گاهی اوقات با تعویض محور پروانه کولر آبی، تعویض میله پروانه کولر آبی یا تعویض پولی پروانه کولر آبی مشکلات پروانه کولر حل خواهد شد اما اگر پروانه تاب خورده یا کج شده باشد حتما باید برای تعویض آن اقدام کنید. شما می‌توانید برای تعویض پروانه و در کل تعمیر و سرویس کولر‌ آبی، از تعمیرکاران متخصص آچاره کمک بگیرید و از خدمات باکیفیت و پشتیبانی 12 ساعته در هفت روز هفته بهره‌مند شوید.

در این باره بیشتر بخوانید:

4.2/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید