آموزش گام به گام تست دینام خودرو

خودرومکانیک خودرو

از آنجایی‌که دینام، یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است. باید با روش‌های عملی تست این ابزار برای ایمنی بیشتر سرنشینان خودرو آشنا شوید. دینام ماشین، ژنراتور یا همان تولید کننده برق خودرو است که وظیفه آن شارژ باطری است، باطری ماشین در زمان استارت زدن و روشن شدن آن نقش مهمی دارد ولی کار دینام بعد از روشن شدن خودرو، برق‌رسانی به قسمت‌های مختلف قطعات برقی ماشین است.
زمانی می‌رسد که مطمئن نیستید این ابزار بخوبی در ماشین کار می‌کند یا نه. در این مرحله، باید به روش‌های عملی تست این ابزار آشنایی داشته باشید که در نهایت از سلامت آن با خبر شوید. بر این اساس اگر روش‌های عملی تست دینام ذهن شما را درگیر کرده است، نگران نباشید. ما این مقاله را برای شما نوشته‌ایم.

روش‌های تست دینام خودرو

همانطور که تا اینجا به آن اشاره شد، برای آگاهی از سلامت ماشین، باید درک درستی از عملکرد دقیق دینام داشته باشید. بر این اساس در ادامه انواع روش‌های تست دینام را به شما آموزش می‌دهیم.

خلاصه انواع روش‌های تست دینام بدین شرح است:

1

تست دینام بدون دستگاه: شما براحتی و بدون دستگاه خاصی می‌توانید از 2 روش سلامت دینام ماشین خود با خبر شوید.

2

تست دینام با لامپ: برای این کار چراغ جلو ماشین را روشن کنید و با دقت به میزان روشنایی چراغ‌ها دقت کنید، بعد استارت بزنید و میزان روشنایی را بررسی کنید.

3

تست دینام خودرو با برداشتن سر باطری: اگر باتری خیلی ضعیف باشد، نمی‌تواند دینام را روشن کند

4

دستگاه تست دینام: دستگاه تست دینامیکی از اصولی‌ترین ابزاری است که به‌وسیله آن می‌توانید از سلامت دینام ماشین خود مطلع شوید.

5

با ولت سنج از سلامت دینام مطمئن شوید: برای تست دینام به‌وسیله ولت سنج، باید یک سر آن را زمانی که موتور روشن است، به درگاه باتری وصل کنید.

6

تست کابل‌ها برای اطمینان از سلامت دینام: در این روش بهتر است، کابل مثبت را جدا کنید و ولت متر را به‌صورت سری به دینام وصل کنید.

شرح موارد بیان شده را در ادامه خواهید خواند:

گام اول؛ تست دینام بدون دستگاه

شما براحتی و بدون دستگاه خاصی می‌توانید از سلامت دینام ماشین خود با خبر شوید. بدین صورت که کاپوت را بالا بزنید و ببینند که تسمه به‌درستی سرجای خود قرار گرفته است یا خیر. روشی دیگری که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند، توجه به سلامت موتور است. اگر قسمتی از موتور عملکرد خود را به‌درستی انجام ندهد، در این زمان باید به سلامت دینام شک کنید و تدابیری برای تعمیر آن در نظر بگیرید.

برخی افراد می‌گویند: زمانی که دینام کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد، صدای موتور ماشین تغییر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که آنها به سلامت دینام شک کنند و به فکر تعمیر آن قطعه باشند.

روش‌های تست دینام

بیشتر بخوانید: تست باتری ماشین : چگونه باتری خودرو را مثل یک حرفه‌ای تست کنیم؟

گام دوم؛ تست دینام با لامپ

چراغ‌های ماشین یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که به‌واسطه آن می‌توانید از سلامت دینام ماشین خود مطلع شوید. برای این کار چراغ جلو ماشین را روشن کنید و با دقت به میزان روشنایی چراغ‌ها دقت کنید، بعد استارت بزنید و اگر میزان روشنایی آنها تغییری نکرده باشد به احتمال زیاد دینام سالم است، اگر که استارت زدید و چراغ‌ها کم نور باشند یعنی چراغ‌ها از برق باتری استفاده می‌کنند و لازم است که دینام را تعویض کرد و اگر که نور چراغ‌ها بیشتر شد یعنی دینام جریان برق را تولید می‌کند و ممکن است این برق برای شارژ کردن باتری کافی نباشد.

گام سوم؛ تست دینام خودرو با برداشتن سر باطری

باتری ماشین نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که به‌وسیله آن می‌توانید از سلامت دینام با خبر شوید. اگر باتری خیلی ضعیف باشد، نمی‌تواند دینام را روشن کند. توجه داشته باشید اگر هوا سرد باشد و باتری نیز قدیمی باشد، احتمال اینکه مشکل از سمت باطری باشد زیادتر از ژنراتور است. برای همین بهتر است، اول باطری ماشین مورد بررسی قرار بگیرد.

برداشتن سر باطری

گام چهارم؛ دستگاه تست دینام

دستگاه تست دینامیکی از اصولی‌ترین ابزاری است که به‌وسیله آن می‌توانید از سلامت دینام ماشین خود مطلع شوید. با استفاده از این وسیله می‌توانید براحتی ایراد استارت نزدن خودرو را با تست باطری و یا سیستم شارژینگ خودرو (همان دینام) انجام دهید. قبل‌ها برای این‌کار لازم بود توان زیاد از باتری بکشید سپس ولتاژ باتری را توسط ولتمتر بررسی کنید. اما در سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی این عمل، انرژی زیادی از باطری نمی‌گیرد.

این وسیله با افزایش بار مرحله‌ای و نمایش راندمان موتور ماشین، شما را از سلامت دینام مطلع می‌کند و در نهایت با توجه به تغییر در راندمان موتور ماشین می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سلامت دینام مطمئن شوید از آسیب‌های بعدی آن جلوگیری کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

دستگاه تست

گام پنجم؛ با ولت سنج از سلامت دینام مطمئن شوید

با خرید ولت سنج مناسب می‌توانید براحتی از سلامت دینام ماشین خود با خبر شوید. برای تست دینام به‌وسیله ولت سنج، باید یک سر آن را زمانی که موتور روشن است، به درگاه باتری وصل کنید و در همین حال باید ماشین را استارت زده و گاز دهید.

توجه داشته باشید زمانی که شما گاز می‌دهید باید ولتاژ باتری افزایش پیدا کند و چراغ روشن شود. اگر هیچ کدام از مواردی که به آنها اشاره شد، اتفاق نیفتاد، باید به سلامت دینام شک کنید و در اولین فرصت این وسیله را به افراد متخصص نشان دهید و تصمیمی برای بهبود کیفیت آن بگیرید.

لازم به ذکر است، حتماً باید خروجی مثبت ولت سنج به قسمت مثبت درگاه و سر منفی را باید به قطب منفی وصل کرد و ولت متر هم باید عدد نزدیک به 14 را نشان دهد، اگر این عدد بود نشانه این است که ژنراتور درست کار می‌کند و در غیر این صورت باید تدابیری برای بهبود کیفیت این دستگاه بیندیدشید.

گام ششم؛ تست کابل‌ها برای اطمینان از سلامت دینام

در این روش بهتر است، کابل مثبت را جدا کنید و ولت متر را به‌صورت سری به دینام وصل کنید. توجه داشته باشید هنگام جدا کردن، نباید هیچ قطعه برقی روشن باشد که این موضوع در نهایت منجر به اتصالی و از بین رفتن کارایی دیگر قسمت‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است، اگر که ولت‌متر کار خود را انجام داد و همزمان ولتاژ مشخصی را نشان داد، کابل سالم است و باید برای امتحان کابل منفی این کار را انجام داد.

چنانچه کابل‌ها درست عمل کند و دینام شروع به شارژ شدن می‌کند و ولت‌متر عدد نزدیک به 14 را نشان می‌دهد که این عدد سلامت دینام را نشان می‌دهد و دیگر نیازی به نگرانی برای تعویض یا تعمیر دینام وجود ندارد.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعویض باتری در محل


سلامت دینام

مختصری از هرآنچه باید از تست دینام بدانید!

در این مقاله به بررسی راهکارهای دقیق و علمی برای تست دینام پرداخته شد. همانطور که می‌دانید، سلامت دینام به روش‌های تست دینام بدون دستگاه، تست با لامپ، تست با دستگاه و تست با باتری سنجیده می‌شود. در آخر از شما عزیزان ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید. اگر شما از روش‌های دیگری برای تست دینام استفاده می‌کنید، لطفا آن را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید
    سمند سورن معمولی موتور پژو باطری نو گرفتم و کابل منفی هم تست کردم ماشین خاموش نمیشه ولی در زمان روشن شدن ماشین بعد از 2و3ساعت باطری شارژ نمیکنه و چراغ ساعت و کیلومتر رو ضعیف میکنه فقط میخواستم بدونم دینام کلا از کار افتاده و یا از زغال و آفتامات است حتی کابل رفت مثبت به دینام چک کردم قطعی برق نداره ممنون میشم کمکم کنید توی شهر ما نمک نشناس زیاد هست و قالب میکنن
    و خواهش میکنم جواب بنده رو ایمیل ارسال کنید سپاس فراوان 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا