برق خودرو برق خودرو

بررسی جامع باتری‌های EFB: [ویژگی‌ها، تفاوت با باتری AGM ]

خودروبرق خودرو

باتری‌های اسید شناور EFB نسخه پیشرفته‌ای از فناوری استاندارد باتری خودرو هستند و هزینه پایین و مقاومت در برابر دمای بالای محفظه موتور از جمله مزایای باتری‌های EFB یا (Enhanced Flooded Battery) محسوب می‌شوند. باتری‌های EFB از برنامه‌هایی پشتیبانی می‌کنند که به ویژگی‌های چرخه عمیق باتری AGM نیاز ندارند. این نوع باتری‌ها همچنین می‌توانند در خودروهایی که دارای فناوری Stop-Start هستند، استفاده شوند.

EFB‌ها مرطوب هستند و با باتری‌های استاندارد شناور شباهت‌هایی دارند. با این حال تفاوت‌هایی وجود دارد که EFB‌ها را متمایز می‌کند. تعداد بیشتر چرخه و پذیرش شارژ باتری‌های EFB‌ از جمله این تفاوت‌ها است و به واسطه این قابلیت‌ها، باتری سریع‌تر بازیابی می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این نوع باتری به دست آورید، با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

عملکرد باتری‌های EFB چگونه است؟

ویژگی‌های فناوری EFB یا (Enhanced Flooded Battery)

باتری‌های شناور پیشرفته 2 ویژگی اصلی دارند، یعنی اسکریم و سیرکولاتور اسید.

اسکریم عنصر پلی‌استر اضافی بین صفحه و جداکننده است. اسکریم ماده فعال را در داخل صفحه نگه می‌دارد و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند. افزایش مقاومت چرخه و پذیرش شارژ نیز نتایج این پروسه هستند.ویژگی‌های فناوری EFB

فلیس چسبانده‌شده به صفحات کمک می‌کند تا همیشه و در هر شرایطی موقعیت مناسب خود را حفظ کنند. سیرکولاتور اسید از لایه‌بندی اسید جلوگیری می‌کند. این تغییر به واسطه حرکات اینرسی وسیله نقلیه برای حفظ گردش ثابت اسید ایجاد می‌شود.

با توجه به سطوح چگالی همگن اسید، پذیرش شارژ و عمر کلی باتری تقویت می‌شود.

مزایای باتری‌های EFB

باتری‌های اسید شناور یا EFB نسبت به باتری‌های استاندارد شناور مزایای بیشتری دارند. در ادامه این مقاله مزایای این نوع باتری‌ها را فهرست می‌کنیم:

  • بیش از 2 برابر وضعیت شارژ جزئی و عملکرد چرخه عمیق باتری‌های معمولی.
  • پشتیبانی از دفعات بالای استارت موتور و زمان طولانی خاموش شدن موتور.
  • پذیرش شارژ بهتر در مقایسه با باتری‌های شناور معمولی.
  • طرح‌های متنوع که پایداری حرارتی را برای استفاده در محفظه موتور و آب و هوای گرم بهبود می‌بخشند.
  • ایده‌آل برای فن‌آوری‌های خودروی استارت-استاپ بدون فناوری ترمز احیاکننده.
  • مناسب برای خودروهایی با نیازهای انرژی بالاتر از حد معمول به دلیل رانندگی سخت‌تر یا لوازم جانبی و تجهیزات نصب‌شده.

فن‌آوری باتری‌های اسید شناور یا EFB، راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای وسایل نقلیه ابتدایی استارت-استاپ است. وسیله نقلیه استارت-استاپ به باتری متفاوتی نیاز دارد زیرا زمانی که موتور و دینام خاموش است، باتری باید انرژی خودرو را تامین کند.
برق خودرو
برق خودرو

همچنین پذیرش شارژ نیز مهم است. باتری باید به‌راحتی شارژ را بپذیرد تا بتواند چرخه Start-Stop بعدی را انجام دهد. به دلیل قابلیت ترمز احیاکننده، باتری یا خازن باید انرژی را ذخیره کند.

تفاوت بین باتری‌های استاندارد شناور و EFB چیست؟

در مقایسه با باتری‌های شناور، فناوری EFB عملکرد و دوام بهتری دارد. بیایید با مقایسه تعداد کل استارت‌های موتور که هر باتری می‌تواند قبل از شارژ مجدد ایجاد کند، شروع کنیم.

به‌طور متوسط، باتری‌های EFB تا 85000 استارت موتور را امکان‌پذیر می‌کنند، در حالی که باتری‌های استاندارد شناور حداکثر 30000 استارت موتور دارند. به‌طور تقریبی باتری‌های EFB تا 50000 استارت موتور بیشتر از باتری‌های استاندارد شناور را تامین می‌کنند.

از این رو هنگام استفاده از سیستم استارت-استاپ، باتری EFB مدت زمان بهتری نسبت به فناوری استاندارد باتری شناور خواهد داشت.

آیا می‌توان باتری‌های EFB را با تستر باتری آزمایش کرد؟

برخی از باتری‌های EFB را می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های استاندارد تست flooded آزمایش کرد. با این حال بسیاری از آن‌ها نتایج نادرستی نشان می‌دهند و متعاقباً به خاطر خواندن اشتباه مقدار cca اندازه‌گیری‌شده باتری‌ها، تشخیص اشتباه را ارائه خواهند داد.تست باتری

باتری‌ AGM چیست؟

باتری‌های AGM متفاوت از سایر باتری‌های خودرو ساخته می‌شوند. باتری‌های شناور و EFB‌ها دارای یک سری صفحات غوطه‌ور در الکترولیت مایع هستند. باتری‌های AGM الکترولیت خود را در مجموعه‌ای از جداکننده‌های فایبرگلاس که بین صفحات باتری قرار دارند، معلق نگه می‌دارند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

با توجه به این طراحی، باتری‌های AGM کاملاً آب‌بندی شده‌اند، فاقد نشتی هستند و تعمیر و نگهداری نمی‌شوند. آن‌ها همچنین دارای مقاومت داخلی کمتری هستند که امکان ولتاژ خروجی بالاتر و زمان شارژ بسیار کمتر را ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی:معرفی انواع باتری خودرو

مزایا و معایب باتری‌های AGM

در حالی که EFB‌ها نسبت به باتری‌های شناور استاندارد تکامل بیشتری پیدا کرده‌اند، باتری‌های AGM عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های شناور پیشرفته دارند. باتری‌های AGM انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به EFB تولید می‌کنند و تا 5 برابر سریع‌تر شارژ می‌شوند. باتری AGM معمولاً 2 تا 3 برابر بیشتر از باتری‌های شناور دوام می‌آورد و میانگین عمر آن بین 5 تا 8 سال است. بعلاوه این نوع باتری در مقابله با اثرات منفی ارتعاشات و آب‌وهوای شدید بسیار بهتر عمل می‌کند.

از جنبه منفی، باتری AGM برای فرد هزینه بیشتری نسبت به EFB دارد. با این حال از آنجایی که این باتری عمر طولانی‌تری خواهد داشت، باتری AGM در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. علاوه بر این، باتری‌های AGM دارای گارانتی طولانی‌تری هستند.

باتری EFB یا AGM؟

اگر وسیله نقلیه شما در حال حاضر دارای باتری شناور پیشرفته در زیر کاپوت است، بهتر است آن را به AGM ارتقا دهید. بسیاری از افرادی که در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنند، گزینه‌های AGM را ترجیح می‌دهند زیرا در زمستان قابل اعتمادتر هستند.

اگر باتری اصلی وسیله نقلیه شما باتری AGM است، نباید آن را با EFB تعویض کنید. کاهش درجه باتری می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم استارت-استاپ خودرو شما شود و عمر کلی باتری را کاهش دهد.باتری EFB یا AGM

خودروی شما به چه نوع باتری نیاز دارد؟

آیا اخیراً چراغ‌های جلوی خودروی شما ضعیف بوده‌اند؟ آیا در روشن کردن ماشین با مشکل مواجه هستید؟ اینها چند نشانه متداول هستند که نشان می‌دهند باتری ماشین شما در آستانه از کار افتادن است.

به تعویق انداختن تعویض باتری می‌تواند مشکلاتی را در آینده ایجاد کند. برای جلوگیری از توقف ناگهانی وسیله نقلیه خود، ابتدا باید تعیین کنید که کدام باتری مناسب خودروی شما است. این موضوعی است که شاید بسیاری از ما به آن فکر نکرده‌ایم.

انتخاب باتری ماشین مناسب

همیشه نمی‌توانیم تضمین کنیم که باتری موجود در وسیله نقلیه شما بهترین فناوری برای نیازهای شما را دارد. به خصوص اگر قبلاً تعویض شده باشد. حتی اگر تعویض باتری را به مکانیک بسپارید، درک این که چرا یک گزینه را به دیگری ترجیح داده‌اند، می‌تواند برای ما مفید باشد.

باتری‌های AGM و EFB با عملکرد بالا، قدرت و دوام بیشتری را نشان می‌دهند. اگر با وسیله نقلیه استارت استاپ رانندگی می‌کنید، باتری معمولی برای استفاده خودروی شما مناسب نیست. در عوض بسته به نیاز خودروی خود، باتری AGM یا EFB بهترین گزینه‌ها خواهند بود.

در حالی که باتری‌های AGM و EFB شباهت‌هایی دارند، چند نکته مهم وجود دارد که هنگام انتخاب بین فناوری‌های مختلف باید در نظر گرفت.

باتری‌های EFB برای اتومبیل‌های استارت استاپ سطح ابتدایی

باتری‌های EFB یک پله بالاتر از باتری‌های سرب اسیدی معمولی هستند. باتری‌های Delkor® EFB عمر چرخه طولانی‌تری نسبت به باتری‌های استاندارد دارند. با وجود ظرفیت بار بالا و مقاومت داخلی کم، برای استفاده در خودروهای استارت بدون فناوری ترمز احیاکننده ایده‌آل هستند.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

باتری EFB هم گزینه مناسبی است؛ اگر وسیله نقلیه شما دارای فناوری استارت-استاپ نباشد. اما در این شرایط به الزامات رانندگی یا تجهیزات گسترده‌ای نیاز خواهید داشت.باتری‌های EFB برای اتومبیل‌های استارت استاپ

وسایل نقلیه استارت استاپ با نیازهای الکتریکی بالا به باتری AGM نیاز دارند

باتری‌های Delkor® AGM انتخابی ممتاز برای خودروهای پیشرفته و کم‌مصرف با ترمز احیاکننده هستند. همچنین باتری AGM بیشترین ذخایر انرژی را برای پشتیبانی از نیازهای الکتریکی وسایل نقلیه استارت-استاپ دارد.

اگر وسیله نقلیه شما در ابتدا به باتری AGM مجهز شده است، فقط می‌توانید آن را با باتری AGM دیگری جایگزین کنید.

آیا رانندگان می‌توانند باتری خودروی خود را از EFB به AGM ارتقا دهند؟

باتری خودرو باید با فناوری باتری معادل تعویض شود اما در برخی موارد، ارتقا از باتری EFB به AGM ارزشمند است. در شرایط زیر بهتر است باتری خودروی خود را ارتقا دهید.

  • اگر تجهیزات، ویژگی‌ها و وسایلی اضافه کرده‌اید که فشار الکتریکی بیشتری به باتری خودروی شما وارد می‌کنند.
  • اگر معمولاً مسافت‌های کوتاهی را در ترافیک شهری رانندگی می‌کنید و باتری خودروی شما قادر به شارژ کافی نیست.
  • اگر باتری خودروی شما فقط به صورت فصلی استفاده می‌شود و باید به‌راحتی شارژ شود.

تعیین این که کدام باتری برای ماشین شما مناسب است، پروسه‌ای ساده دارد. وقتی متوجه شدید که زمان تعویض باتری فرا رسیده است، بررسی چند نکته مهم که در بالا ذکر کردیم می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم مطمئن‌تری بگیرید.

مطلب پیشنهادی: تاثیر باتری ضعیف بر خودرو

جمع‌بندی

EFB مخفف عبارت Enhanced Flooded Battery است. همان‌طور که از نام آن پیداست، باتری EFB مزایای زیادی نسبت به باتری‌های سرب اسید سنتی دارد. این مزیت‌ها به دلیل استفاده از یک ماده پلی فلیس ویژه است که هر یک از صفحات عمودی باتری را پوشانده است. EFB‌ها دارای صفحات ضخیم‌تری هستند که امکان تخلیه عمیق‌تر را ایجاد می‌کند. این باتری در برابر چندین چرخه‌ موردنیاز یک سیستم استارت-استاپ مقاومت می‌کند. با این وجود نیروی موردنیاز برای عملکرد مواردی مانند چراغ‌ها، رادیو و کولر خودروی شما را تامین خواهد کرد.

EFB‌ها معمولاً دوام طولانی‌تری دارند. باتری ماشین معمولی بین 3 تا 5 سال دوام می‌آورد؛ در حالی که باتری EFB می‌تواند تا 6 سال عمر کند. فراموش نکنید که شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان خودروی آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید