تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

خطرات خرابی پلوس پراید

خودروسرویس و نگهداری

پلوس، یکی از اجزای جلوبندی ماشین است. این وسیله‌ی کوچک، نقش مهمی در حرکت خودرو ایفا می‌کند. پلوس خودرو جز اجزای سیستم انتقال قدرت است و نیروی لازم برای به‌راه افتادن ماشین را از موتور به چرخ‌ها می‌فرستد. برای این که انتقال نیرو صورت بگیرد، پلوس خودرو باید در سلامت کامل باشد. در این مقاله از مجله آچاره قرار است درباره پلوس خودرو، به‌خصوص خطرات خرابی پلوس پراید و همینطور علائم خرابی بلبرینگ پلوس حرف بزنیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما هستید. 

تعریف پلوس ماشین

دیفرانسیل یکی از قسمت‌های بسیار مهم خودرو است که در سیستم انتقال قدرت قرار گرفته است. پلوس هم یکی از بخش‌های دیفرانسیل ماشین محسوب می‌شود. نیرویی که موتور تولید کرده است، از بخش‌هایی چون گیربکس، میل گاردان و کلاچ عبور می‌کند و به دیفرانسیل می‌رسد. سپس، دیفرانسیل این نیرو را به چرخ‌های متحرک می‌فرستد. 

صدای خرابی پلوس

عاملی که باعث انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها می‌شود، پلوس نام دارد. یک سر پلوس به دیفرانسیل وصل شده، و سر دیگر آن به چرخ‌های ماشین. 

می‌توان به این طریق هم پلوس را تعریف کرد: پلوس یک میله است که مانند یک مفصل میان چرخ‌های متحرک ماشین و دیفرانسیل قرار گرفته و نیرو را از بخشی به بخش دیگر می‌فرستد. پلوس را در هر دو سمت دیفرانسیل خواهید دید چون برای اتصال به هر یک از چرخ‌ها، جداگانه یک دیفرانسیل وجود دارد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

پلوس چه شکلی است؟

فرم پلوس، مانند یک مفصل، منعطف است. این حالت برای متصل شدن به چرخ‌ها بسیار کارآمد بوده و باعث می‌شود موقع چرخیدن ماشین و دور زدن، نشکند. بنابراین خرابی پلوس را جدی بگیرید و در صورت خراب شدن اقدام به حل ان نمایید.

پلوس پراید از چه بخش‌های تشکیل شده است؟

  1. سر پلوس
  2. مشعلی
  3. سه شاخ
  4. گردگیر
  5. میل پلوس

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

تعمیر خودرو در محل با آچاره

۱.سر پلوس

دردو سر شفت، سر پلوس قرار گرفته است. این قطعه، از یک طرف با گیربکس در تماس است و از طرف دیگر، پلوس را به چرخ‌ها می‌چسباند. آخرین مرحله انتقال نیرو را سرپلوس انجام می‌دهد. دیگر این که این قطعه، برای چرخش پیچشی استفاده می‌شود. خطرات خرابی سر پلوس را می‌بایست جدی گرفت چون نقش مهمی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی توربو خودرو و سوالات متداول توربو شارژر

۲. مشعلی

مشعلی، سه شاخی که درون پلوس وجود دارد را به دیفرانسیل وصل می‌کند. جای قرارگیری این قطعه، داخل گیربکس است.

۳. سه شاخ

محل قرارگیری این قطعه درون سرپلوس است. کار سه‌شاخ این است که حرکت طولی  پلوس را تامین کند. در صورت خرابی پلوس پراید، در ماشین لرزش ایجاد می‌شود. 

۴. گردگیر

گردگیر یک قطعه مخروطی است که جلوی ورود گرد و غبار به سرپلوس را می‌گیرد. نقش این قطعه خیلی مهم است و همیشه در طی سرویس های دوره‌ای باید بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد.

۵. میل پلوس

میل پلوس مابین دو سر پلوس جا می‌گیرد. جنس این قطعه که شافت نیز نامیده می‌شود، از آلیاژهای سخت و محکم است که آسیب نبیند.

علائم خرابی پلوس پراید

شاید بتوان گفت یکی از ساده‌ترین و مشخص‌ترین علائم خرابی پلوس پراید، شنیدن صدای تق تق از چرخ‌هاست. در واقع صدای خرابی پلوس از چرخ‌ها می‌آید. در صورتی که نفهمیدید سرپلوس کدام سمت خراب شده، برای تست خرابی پلوس پراید فرمان را به یک سو بچرخانید. صدای تق تق از سمتی که مشکل پیدا کرده شنیده می‌شود. همچنین، ضرباتی که به پیشرانه خودرو می‌خورد نشانگر عیب پیدا کردن سه شاخه است. 

به چه دلایلی پلوس پراید خراب می‌شود؟

  • درست استفاده نکردن از ترمز دستی
  • عدم رسیدگی و بررسی اتصالات سر پلوس
  • رانندگی با دنده نامناسب
  • درست نگرفتن کلاچ
  • نگهداری نادرست از ماشین
  • بکسل کردن ماشینی سنگین‌تر از پراید
  • پاره شدن گردگیرها

نقش پلوس چیست؟ صدای خرابی بلبرینگ

نکته مهم: گردگیرها را مدام بررسی کنید. این قطعات بسیار مهم هستند و بیشتری و مهمترین دلیل خرابی پلوس پراید هستند.

بیشتر بخوانید : آیا ریمپ ecu برای ماشین ضرر دارد؟

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

خطرات خرابی پلوس پراید

نباید اینطور فکر کنید که چون قطعه‌ای کوچک است، نقص پیدا کردن یا خراب شدنش بی‌اهمیت است و نیاز نیست به موقع به آن رسیدگی کنید. 

پلوس خودرو نقش مهمی را در ماشین و گردش چرخ‌ها ایجاد می‌کند و باید در صورتی که نقصی در کارکرد آن مشاهده کردید، خودرو را به تعمیرگاه برده و بگذارید بررسی شود. 

خرابی پلوس، این خطرات را به دنبال دارد:

  • محفظه ساچمه از بین می‌رود.
  • چرخ‌ها و محور چرخ‌ها قفل می‌شوند.
  • فرمان اتومبیل قفل می‌شود.
  • گیربکس خراب می‌شود.
  • ماشین چپ می‌کند.

صدای خرابی بلبرینگ پلوس

پس همین یک قطعه کوچک می‌تواند به تنهایی منجر به واژگونی خودرو و ایجاد صدمات و خسارات فراوانی شود. پس بررسی این قطعه را فراموش نکنید. در صورتی که تعمیرکاری سراغ نداشتید، می‌توانید از تعمیرکاران خودرو آچاره کمک بگیرید. شرکت آچاره با اعزام نیروی متخصص به محل، باعث آسودگی خیال شما شده و بدون جابجایی خودرو، خدمات مورد نظر را دریافت می‌کنید.

خرابی بلبرینگ پلوس پراید     

بلبرینگ، روی سه شاخه قرار گرفته و این قطعه هم می‌تواند دچار خرابی شود و مشکل‌آفرینی کند. علائم خرابی بلبرینگ پلوس این‌ها هستند:

  • لرزش فرمان در حین راندن ماشین
  • شنیدن صدای عجیب و غریب از چرخ‌ها هم می‌تواند صدای خرابی بلبرینگ پلوس باشد.  

اگر بلبرینگ های پلوس خودرو تعمیر نشوند چه می‌شود؟

چون تمام این اجزا مربوط به جلوبندی خودرو هستند، اگر خرابی ان‌ها را نادیده بگیرید کل جلوبندی خودروی شما و محورها خراب می‌شوند.     

بیشتر بخوانید : علائم خرابی رگولاتوریا تنظیم کننده ولتاژ خودرو

علائم خرابی مشعلی پلوس پراید

  •  گیربکس هنگام عوض کردن دنده صدا می‌دهد.
  • کابین خودرو لرزش دارد.
  • در سرعت‌های بالا، تکان‌های ماشین بالا می‌رود.

جمع‌بندی

پلوس قطعه‌ای است که باعث حرکت خودرو می‌شود و نبود آن می‌تواند ماشین را به کلی بخواباند. بنابراین نشانه‌های خرابی پلوس پراید را جدی بگیرید و در صورت دیدن هر یک از مشکلات، اقدام به تعمیر آن کنید. در صورت بی‌توجهی به مشکلات پولیس یا هر یک از اجزای آن، شما متحمل خسارات زیادی خواهید شد که کمترین آن خرابی بخش‌های دیگر جلوبندی ماشین، و بیشترین آن واژگونی خودرو و به‌خطر افتادن جان سرنشینان می‌باشد.

در صورتی که نیاز به متخصص داشتید، می‌توانید سفارش خود را در سایت آچاره ثبت نمایید. نیروهای متخصص آچاره در هر شهر آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و بدین صورت نیازی نیست خودتان به تعمیرگاه بروید، بلکه نیروی مورد نظرتان به محل اعزام خواهد شد. همچنین از لحظه‌ای که سفارش خود را ثبت کنید تا پایان زمان دریافت خدمات، پشتیبانان سایت با شما در ارتباط خواهند بود و در صورت بروز مشکلات احتمالی، به ان‌ها رسیدگی خواهند کرد.

4.2/5 - (40 امتیاز)

17 دیدگاه

  1. سلام ممنون ازسایتتون که مشکلات خودروها رو کامل توضیح میدین…من پراید دارم توی سرعت شصت شروع میکنه به لرزش وهرچی سرعت بالامیره لرزش کابین بیشتر میشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام، این لرزش مربوط به آن بالانسی رینگ است. حتما باید ۴ چرخ بالانس شود. اگر به‌صورت ضربدری چرخ‌‌ها جابه‌جا شوند مشکل حل می‌شود.

    2. سلام من پراید ۱۱۱ دارم الان ۲ مرتبه هست که یا سه شاخ پلوس میشکنه یا از داخل مشعلی میاد بیرون. درضمن مشعلی رو هم تازه عوض کردم ولی خوب نشد به نظر شما مشکل از کجاست

      1. سلام وقت بخیر. شاسی مشکل داره. اول باید دهانه شاسی چک شود بعدش اگر مورد شاسی نداشته باشه باید مشعلی ای بی اس تیبا بیندازید. برای اطمینان بیشتر میتونید از خدمات خودرو آچاره کمک بگیرید.

  2. سلام
    موقع شتابگیری در دنده یک و دو صدای درگیری شدید شدید از سمت چرخ سمت راست میاد چند جا نشون دادم ، هر کس یه چیزی میگه، یکی میگه پلوس، یکی میگه گیربکس یکی میگه فنر یکی میگه اگزوز
    لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام خسته نباشیدخودروی من پرایدهست زمانی که نیم دورفرمان رابه سمت شاگردمیچرخونم بعضی موقع یک صدی تق تق میده.مشکل از سرپلوس میتونه باشه.

  3. سلام ببخشید من پراید صبا۸۳ دارم انژکتوره وقتی فرمان رو به سمت چپ میچرخانم درحین حرکت صدای تق تق میاد میگن مشکل سر پلوسه ازکجا بفهمم ۱۹خاره یا۲۱ خاره تاسفارش بدم

    1. سلام از آنجایی که درست نمی‌شود مطمئن شد، بهتر است باز شود و بعدا خریداری شود.

  4. با سلام درود خسته نباشید خدمت شما سروران گرامی مرسی بابت راهنمایی شما در خصوص مکانیکی خودرو امیدوارم که موفق باشید در راهی که پیش رو دارید با آروزی قبولی طاعات و عبادات شما سروران ارجمند ☺️🙋‍♂️( مرادی از کرمان شاه)

  5. سلام خسته نباشید.ماشینم پرایده تو سرعت 80 تا 100 فرمان لرزش داره ولی صدای خاصی بگوشم نمی‌رسه بنظرتون مشکل بالانسه یا پلوس؟

  6. سلام ماشین من ساینا ۹۷ هست که حدود دو هفته هست که صدای تق تق زیادی هم تو حرکت و هم موقع ترمز گرفتن داره . جلوبندی و لنت ها هم حدود ۶ ماه پیش تعویض شده . چند جا بردم نشون دادم یکی میگه از جلوبندی هست . یکی میگه از کمک فنر هست . در ضمن طبق وسیبک و بوش طبق و میل موج گیر رو هم باز کردن و دیدن که همگی سالم هستن . لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه . ممنون.

  7. سلام خسته نباشید
    ماشین پراید من تازه دیسک و صفحه عوض کردم
    تو سر بالایی ماشین کم میاره وداغ میکنه ولی تو سطح صاف اینجوری نیست لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست ممنون

  8. سلام پراید 93دارم پلوس سمت راننده صدا میداد موقع درو زدن بردم عوض کردن دیگه صدا نمیده ولی سمت راست موقعی که دارم مستقیم حرکت میکنم بیشتر هم در سربالایی ها و دنده دو زمانی که ماشین به کشش بیشتری نیاز داره یه صدای بدی میده،شبیه تق تق سرپلوس نیست ولی انگار یه چیزی به صورت منظم با فاصله دو ثانیه به یه چیز فلزی برخورد میکنه.موقعی ماشین سبک هست بیشتر صدا میده و وقتی دو سه نفر داخل کابین سوار باشن صدا نمیده.ممنون میشم نظرتون رو بگید

  9. سلام پراید ۸۶ دارم وقتی میخام حرکت کنم با دورزدن به سمت راست یه صدایی میده تق تق نیست ولی انگار یه چیزی داره ساییده میشه اینجوری خخخخخخخ ولی حرکت رو به جلو صدا نمیده فقط دورزدن به راست اونم سرعت کم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا