سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟ هنگامی که قصد خرید کامپیوتر یا لپتاپ را دارید یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی که باید در نظر داشته باشید توجه به سیستم پردازش یا سی پی یو دستگاه است. اگر به دنبال بهترین CPU برای بازی یا انجام کار‌های سنگین مانند برنامه‌نویسی هستید، تنها دو گزینه پیش روی شما قرار دارد رایزن و اینتل. اما کدام یک از این دو پرداز شگر بهتر است؟ در ادامه این مقاله از مجله آچاره به مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل و نکاتی که هنگام انتخاب هریک باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

آشنایی با دو شرکت بزرگ سی پی یو؛ AMD و Intel

تمامی سی پی یوهایی که در وسایل هوشمند استفاده شده‌اند، متعلق به یکی از این دو کمپانی هستند. این دو کمپانی از گذشته تا بحال رقیب یکدیگر بوده‌اند و خدمات شایانی به بازار تکنولوژی ارائه داده‌اند. بهتر است نگاهی به هر دو شرکت بیندازیم.

شرکت intel

رابرت نویس و گوردون مور، کسانی بودند که در سال ۱۹۶۸ شرکت اینتل را تاسیس کردند. شرکت اینتل اولین شرکتی بود که ریزپردازنده‌ها را ساخت و ارائه داد و در دهه‌ی ۷۰ میلادی، توانست خود را به‌عنوان سازنده‌ی قدرترین تراشه‌ها به بقیه رقبا و دنیای تکنولوژی معرفی کند. این تراشه‌ها در ابتدا برای پی سی ساخته شده بودند.

کمی بعد از تاسیس شرکت اینتل، شرکت amd هم روی کار آمد و وارد عرصه‌ی رقابت با اینتل شد اما اینتل قدرتر از ای ام دی دیده شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳، به عنوان هفتمین برند پر ارزش در دنیا معرفی شد.

تعدادی از محصولات پرکاربرد اینتل، پنتیوم و زئون هستند که در سرورها به‌کار می‌روند و intel core و core 2 duo که در رایانه‌ها کاربرد دارند.

سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل

شرکت amd

این شرکت یک سال بعد از اینتل، یعنی در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و پا به دنیای رقابت گذاشت. امروزه شرکت ای ام دی انواع پردازنده‌ها‌ی مرکزی و گرافیکی و مجتمع، و همچنین مادربوردها را تولید می‌کند. لقب این شرکت، بزرگترین سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی است. یکی از ساخته‌های این شرکت، سی پی یو رایزن می‌باشد و ما، کمی جلوتر در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل.

مقایسه پردازنده رایزن و اینتل

معرفی پردازشگر رایزن

شرکت AMD درسال 1969 در کالیفرنیا تاسیس شد.  AMD در سال 2017 نخستین مجموعه پردازنده‌ها را بر پایه معماری ذن تولید کرد. این شرکت برای پردازنده‌های جدید خود که دارای معماری ذن هستند نام تجاری  Ryzenرا انتخاب نموده است. پردازشگر رایزن به چند زیر شاخه 3، 5،7،9 و Threadripper  تفسیم می‌شود. در ادامه به معرفی هریک از آنها می‌پردازیم:

1. رایزن 3 (Ryzen 3)

پردازند‌های رایزن 3 برای لپتاپ‌های مبتدی طراحی شده‌اند و برای استفاده روزمره و سیستم‌هایی که قرار نیست کار سنگین با آنها انجام گیرد بسیار مناسب هستند.  همه پردازنده‌های این سری 4 هسته‌ای هستند.

مطلب پیشنهادی: آموزش تبدیل کیبورد معمولی به کیبورد گیمینگ

 Ryzen

2. رایزن 5 (Ryzen 5)

این پردازشگر‌ها درای 4 و 6 هسته هستند و هم رده i5 قرار می‌گیرند. این پردازنده‌ها برای کار‌های گرافیکی و انجام بازی دنیا تمام نیاز‌های کاربران را پاسخگو خواهند بود.

 سی پی یو رایزن

3. رایزن 7 (Ryzen 7)

رایزن 7 قدرت پردازش بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سری از CPU ها 8 هسته حقیقی و 16 هسته مجازی دارند و سرعت آنها حداکثر به 4.5 گیگاهرتز می‌رسد. این سری پردازنده‌ها برای افراد حرفه‌ای انتخاب مناسبی است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

 سی پی یو رایزن

4. رایزن 9 (Ryzen 9)

یکی از مناسب‌ترین پردازینده‌ها با 12 هسته برای گیمر‌ها و برنامه‌نویسان است.

رایزن 9

5. تردریپر (Threadripper)

اگر می‌خواهید برای پردازنده خود هزینه بالایی بپردازید و هیچگونه محدودیتی در سیستم خود احساس نکنید، پردازنده رایزن  تردریپر می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد.

 مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل

 جدول پردازند‌های سی پی یو رایزن

نام سری پردازنده CPUs تعداد هسته پردازشی
Ryzen3 1200 4
1300x
2200G
3200G
 Ryzen5 1400 4
1500X
1600 6
1600X
2600
2600X
2400G 4
3600 6
3600X
Ryzen7  1700 8
 1700X
1800X
2700
2700X
3700X
3800X
Ryzen9 3900X   12
3950

 

تریدپر 1900X   8
1920X 12
1950X 16
2920X 12
2950X 16
2790WX 24
 2990WX 32

پسوند X به معنای سری قدرتمند‌تر هر مدل است به عنوان مثال پردازنده 2600  قدرت کمتری نسبت به پردازینده 2600X دارد. آن دسته از پردازنده هایی که  پسوند G دارند دارای گرافیک مجتمع هستند و برای انجام کار‌های گرافیکی سبک نیازی به تهیه کارت گرافیک مجزا  نخواهید داشت.

معرفی پردازنده اینتل

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی اینتل ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات رایانه‌ای، عرضه کرد، که شرکت آی‌بی‌ام از این پردازنده برای محصول رایانه شخصی خود استفاده نمود. این برند در سال 2013 به عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی شد.  در حال حاضر شرکت  AMD مهم‌ترین رقیب این برند شناخته می‌شود.

انواع پردازنده‌های اینتل به شرح زیر هستند:

  • Pentium
  • Celeron
  • Pentium M and Celeron M for mobile devices
  • Pentium Dual Core
  • Core Solo
  • Core Duo
  • Core 2 Duo
  • Core 2 Quad
  • Core i3, i5, i7, i9

1. پردازنده Celeron

این پردازنده‌ها دو هسته‌ای و دارای 4 مگابایت حافظه کش هستند و برای انجام کار‌های عادی روزانه مانند وب‌گردی، تماشای فیلم و امور حسابداری مناسب هستند اما برای انجام کار‌های سنگین گرافیکی، بازی یا برنامه نویسی قدرت بالایی ندارند.‌

2. پردازنده Pentium

این پردازینده نیز برای انجام کار‌های سبک روزمره مانند امور حسابداری و نرم افزار‌های دانش آموزی گزینه مناسبی است اما از عهده ویرایش‌های سبک نرم‌افزار فتوشاپ نیز برمی‌آید.

3. پردازنده‌های سری Core

این پردازند‌ها خود به چهار گروه i3،i5،i9،i7 تقسیم می‌شوند.

  • Intel Core-i3: این سی پی یو برای کارهای روزانه، وب گردی و سرچ، انجام بازی‌های کامپیوتری سبک و دانلود آهنگ و به اشتراک گذاری آنلاین عکس‌ها مناسب است.
  • Intel Core-i5: این سی پی یو‌ها در رده متوسط قرار می‌گیرند و برای کارهای روزانه، انجام بازی‌های کامپیوتری، مشاهده فیلم‌های HD، ایجاد و به اشتراک گذاری فیلم‌های خانگی مناسب هستند.
  • Intel Core-i7: این سی پی یو‌ها برای بازی‌های کامپیوتری حرفه‌ای، اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای، ویرایش ویدئو، برنامه‌نویسی، اجرای سنگین گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور، تجربه مشاهده ویدئوهای سه بعدی و ساخت انیمیشن مناسب هستند.
  • Intel core-i9: این پردازنده 18 هسته‌ای برای کاربرانی مناسب است که هم‌زمان چندین برنامه فوق‌العاده سنگین و حرفه‌ای را بر روی سیستم خود باز می‌کنند.

مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل

در گذشته  انتخاب سی پی یو AMD بهترین گزینه پیش روی خریدارنی بود که با محدودیت بودجه مواجه بودند اما در حال حاضر این برند هم سطح رقیب خود قرار گرفته است. برای مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل به بررسی نحوه عملکرد هریک می‌پردازیم:

1. مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل از لحاظ  معماری پردازنده

چیپ‌ست‌های سی پی یو‌های رایزن بر پایه معماری 7 نانو متری ساخته می‌شوند که انرژی و گرمای کمتری تولید می‌کنند. در حالی که پردازند‌های اینتل بر پایه معماری 10 و 14 نانومتری ساخته می‌شوند که در مقایسه با رقیب خود یک تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت  پردازنده‌های amd از نظر معماری ساخت، از رقیب خود برتری دارد.

2. گرافیک یکپارچه

یکی از مزیت‌های پردازنده AMD   ادغام تکنولوژی و کارت گرافیک و  برخورداری از سیستم گرافیک یکپارچه است. البته پردازنده‌های اینتل نیز از گرافیک یکپارچه مانند intel UHD Graphic و یا Graphic intel iris Xe برخوردارند اما این گرافیک های یکپارچه  قوی نیستند و برای اجزای نرم‌افزار های سنگین ویرایش و ادیت و یا اجرای بازی‌ها  به یک گرافیک مجزا نیاز پیدا خواهید کرد.

3. سرعت اورکلاک

یکی از مهم‌ترین معیار‌های مقایسه پردازینده‌ها سرعت کلاک آنها است. اورکلاک در واقع منجر به سرعت بخشیدن به اجزای سخت‌افزاری کامپیوتر می‌شود. سی پی یو اینتل بیشترین میزان اورکلاک را نسبت به رقیب خود ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت اینتل در میان گیمر‌ها سرعت اورکلاک بالای آن است. به طور معمول، بسیاری از پردازنده‌ها توسط کارخانه یا مادر برد، قفل می‌شوند تا امکان اورکلاک را به کاربران ندهند. اما   خوشبختانه برند‌ها  اینتل و AMD سی پی یو های قفل نشده فراوانی را با تنوع قیمت، به بازار عرضه می‌کنند.

مطالب پیشنهادی: جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

مقایسه ryzen 5 با core i7

هر دو پردازنده‌های Ryzen 5 و i7 اینتل دارای عملکرد مناسبی هستند. i7 اینتل به دلیل سرعت کلاک بالا (5.1 گیگاهرتز) برای استفاده حداکثر از CPU و انجام بازی با سرعت بالا انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال سیستم گرافیک یک پارچه و انجام چندین فعالیت هم‌زمان با سیستم خود هستید، Ryzen 5 برای استفاده روزانه یک گزینه ایده‌آل است.

 مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل

تا چه حد در مورد سی پی یو‌ها یا همان سیستم پردازش کامپیوتر اطلاعات دارید؟ هنگامی که بخواهید لپتاپ یا پی سی جدیدی تهیه کنید، می‌دانید باید به کدام ویژگی‌های سی پی یو توجه کنید؟ اصلا سی پی یو چیست؟ در این مقاله ما به همین مسائل می‌پردازیم تا شما به‌خوبی با CPU، نقش آن و تفاوت‌هایی که سی پی یو‌های مختلف دارند به‌خوبی آشنا شوید و بدانید هنگام تهیه سی پی یو به چه مواردی باید توجه کنید. همچنین، اگر می‌خواهید ببینید که سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل هم لازم نیست نگران باشید؛ چرا که به آن سوال هم پرداخته می‌شود. با ما باشید.

آشنایی با سی پی یو (سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل)

بعضی از کلمات و عبارات تخصصی آن‌قدر زیاد تکرار می‌شوند که آدم دیگر فراموش می‌کند شاید این کلمه با عبارت هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته باشد. دیگر این روزها کسی به شرح دادن ساده‌ی این مباحث نمی‌پردازد و کسی هم اقرار نمی‌کند که با این مسائل هیچ آشنایی‌ای ندارد! اما هنوز هم خیلی از ما به‌طور دقیق نمی‌دانیم CPU دقیقا چیست و این قطعه در کامپیوتر چه نقش و وظایفی دارد. پس بیایید از ابتدا با سی پی یو آشنا شویم.

همانطور که هر موجود زنده‌ای یک مغز دارد که به اجزای بدنش فرمان دهد و او را زنده نگه دارد، کامپیوترها هم مجهز به واحد پردازش یا مغزی هستند که واحدهای مختلفشان را کنترل کند. 

مقایسه ryzen 5 با core i7

سی پی یو از RAM یک سری اطلاعات دریافت، و آن‌ها را بررسی می‌کند. پس از بررسی کامل این اطلاعات، یک خروجی ارائه می‌دهد. هر وسیله هوشمندی که در منزل دارید، یعنی تمام موبایل‌ها، تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و پی‌سی‌ها یک سی پی یو دارند و به لطف آن کار می‌کنند. سی پی یو در حقیقت یک جزء بسیار ریز و کوچک است که روی مادربورد سوار است و جز قطعت سخت‌افزاری به‌حساب می‌آید. همچنین، نوع سی پی یو و قدرت آن یکی از آن مواردی است که باید هنگام تهیه یک کامپیوتر جدید به آن توجه کنید چون سی‌پی‌یوها انواع مختلفی دارند که آن‌ها را برای کارهای مختلف مناسب می‌کند. 

بیشتر بخوانید: جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

سی پی یو چطور کار می‌کند؟

کارکرد سی پی یو، سه مرحله دارد.

  1. واکشی: در مرحله‌ی اول، سی پی یو یک سری دیتا دریافت می‌کند. این دیتا به شکل اعداد به سی پی یو می‌رسند که هر کدامشان، بخشی  از پیام و عملیاتی است که سی پی یو باید به مرحله اجرا برساند. 
  2. کدگشایی: در مرحله دوم، پیام به مدار کدگشایی می‌رود. در این مرحله، پیام تغییر شکل می‌دهد و به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شود که در مرحله‌ی نهایی قابل خوانش باشند.
  3. اجرا: پیام‌هایی که به سیگنال تبدیل شده‌اند به بخش‌های مختلف فرستاده می‌شوند تا به آن‌ها بگویند باید چکار کنند. 

مطلب پیشنهادی:سبک‌ترین نسخه ویندوز 10

هنگام انتخاب سی پی یو به چه نکاتی باید توجه داشت؟

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، موقع خرید یک لپتاپ جدید، یکی از موارد سخت‌افزاری که باید به آن توجه داشته باشید، سی پی یو آن است. اما اگر سی پی یوها با هم فرق دارند، پس لازم است ببینید که هنگام انتخاب سی پی یو به چه نکاتی باید توجه داشته باشید. نکات، در ادامه درج شده‌اند.

  • این سی پی یو قرار است چه کاری انجام دهد؟
  • سی پی یو اینتل بهتر است یا سی پی یو amd؟
  • از بین core، thread و clock speed به کدام یک بیشتر نیاز است؟
  • هزینه‌ها به چه صورت است؟ 
  • چه سوکت و پردازنده‌ای لازم است؟
  • به overclocking نیاز است؟
  • مشخصات فنی به چه صورتی است؟

آشنایی با مفهوم overclocking

این واژه، به سرعت اجزای سخت افزار اشاره دارد. هر چه اورکلاک بیشتر باشد، یعنی سرعت سی پی یو بیشتر، و سرعت عملکرد دستگاه نیز بالاتر است. اورکلاک حرارت دستگاه را بالا می‌برد بنابراین لازم است که کاربران، به‌خصوص گیمرها که نیاز به سی پی یوهایی با اورکلاک بالا دارند، فن‌های مناسبی برای دستگاه تهیه کنند تا قطعات داخلی آسیب نبینند.

آشنایی با هسته سی پی یو یا core

هرچه هسته سی پی یو بیشتر باشد، قدرت آن هم بیشتر و قویتر است. هسته یا core سی پی یو با کمک بخش‌های دیگر تشکیل‌دهنده‌ی آن، در پردازش اطلاعات نقش زیادی را ایفا می‌کند. می‌توان هر هسته را یک واحد پردازش جداگانه تلقی کرد. به‌طور کلی، یک سی‌ پی یوی ۴ هسته‌ای برای اکثر کارهای روزمره کافیست و نرم‌افزارهای مختلف را اجرا می‌کنند. در بازار پردازنده‌هایی که ۶۴ هسته داشته باشند هم موجود است که برای کارهای حرفه‌ای به کار می‌روند.

آشنایی با هسته مجازی یا thread

از آن‌جا که بار پردازشی نرم افزارها  بیشتر از قبل شده، نیاز به پردازنده‌های قویتری هست. زیاد بودن تعداد هسته‌های پردازنده، منجر به مصرف بیشتر انرژی و بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود بنابراین، هسته‌های مجازی که به آن‌ها رشته هم گفته می‌شود، بعد از هسته‌ها وارد کار شدند تا کار پردازش سریعتر و بهتر اتفاق بیفتد.

مقایسه سی پی یو رایزن با اینتل از نظر سرعت

سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟ سرعت کدام بیشتر است؟ سی پی یو رایزن یکی از ساخته‌های شرکت amd است و intel core هم به شرکت اینتل تعلق دارد. از نظر سرعت هر دو سی پی یو کیفیت خوبی دارند. 

سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟ مقایسه اورکلاک

سی پی یو ryzen از نظر اورکلاک بسیار عالی عمل می‌کند. اگر مادربورد از اورکلاک پشتیبانی کند، تمام پردازنده‌ها آنلاک هستند و قابلیت اورکلاک دارند. اما تمامی سی پی یوهای اینتل این قابلیت را ندارند. اگر دنبال نسخه‌هایی از سی پی یو اینتل بودید که بتوانید با خیال راحت آنلاکشان کنید، سراغ آن‌هایی بروید که در انتهای مدلشان حرف k را دارند. 

برای تعمیر کامپیوتر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟ بررسی تعداد هسته‌ها

  • پردازنده‌های ryzen3 چهار هسته و هشت رشته دارند ولی پردازنده‌ i3 دارای چهار هسته و چهار رشته‌اند.
  • پردازنده‌های ‌ryzen 5 شش هسته و دوازده رشته دارند. پردازنده‌های i5 شش هسته و شش رشته دارند.
  • مقایسه ryzen 5 و core i7; پردازنده‌ی رایزن 5 شش هسته و دوازده رشته دارند. پردازنده core i7 دارای هشت هسته و شانزده رشته است.
  • پردازنده‌های رایزن 7 هشت هسته و شانزده رشته دارند، و پردازنده‌های i7 دارای هشت هسته و هشت رشته‌اند.
  • پردازنده‌های ryzen 9 دارای دوازده هسته و ۲۴ رشته، و پردازنده‌های i9 دارای هشت هسته و شانزده رشته‌ هستند.

کدام یک از سی پی یوهای رایزن و اینتل برای بازی کردن بهترند؟

بازی‌های امروزی نیاز به سی پی یوهایی با هسته و رشته بالا هستند. بنابراین، بهتر است سی پی یویی انتخاب کنید که تعداد هسته و رشته‌ی بیشتری دارد. قبلتر هم گفتیم که تعداد هسته‌ها و رشته‌ها در عملکرد سی پی یو تاثیر زیادی دارند و باعث بالا رفتن توان و سرعت دستگاه می‌شود. پس برای این که بازی‌ها به‌خوبی اجرا شوند و لگ نزنند، سی پی یو خوبی احتیاج دارید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبوردهای گیمینگ اقتصادی

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که هنگام خرید یا تعمیر کامپیوتر و لپتاپ باید به آن توجه کنید، سیستم پردازشگر است. رایزن و اینتل محبوب‌ترین برند‌های بازار در زمینه عرضه سی پیو هستند که هرکدام طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مقاله از مجله آچاره به مقایسه سی پی یو رایزن و اینتل پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان از کارشناسان آچاره دریافت نمایید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

3.6/5 - (30 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام برای یک سیستم با قیمت حدود ۴۰ تومان که قابلیت انجام بازیهایی مثل gta v رو داشته باشه و بتونه جوابگوی درخواستهای روزانه هم باشه چه cpu با چه کارت گرافیکی پیشنهاد میدید؟
    ترجیحا گیمینگ باشه

  2. سلام ،می خوام لپ تاپ بخرم ،می خواهم کار گرافیکی حرفه ای انجام بدم
    لطفاً دو مدل بین قیمتی ۴۰ تا ۴۵ میلیون و دو مدل هم بین ۴۵ میلیون تا ۵۵ میلیون با قید قیمت معرفی بفرمایید سپاسگزارم

    1. سلام وقت بخیر. نمی‌شه برند قطعی رو گفت چون قیمت‌ها خیلی نوسان داره و تنوع مدل هم بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا