تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

هر آنچه باید از قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب بدانید!

ساختمانپمپ

پمپ آب یکی از مشاعات ساختمان است و از این رو باید در نصب و استفاده از آن قوانین مربوط به مشاعات رعایت شود. قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب به بیان نحوه نصب کنتور، اجزای مجاور آن و دیگر قوانینی که افراد ساکن یک ساختمان برای استفاده از پمپ آب باید رعایت کنند، پرداخته است.

مشاعات به بخش‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که به‌طور مشترک توسط همه اهالی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و پمپ آب از جمله قطعاتی است که در آپارتمان‌ها به‌صورت مشترک استفاده می‌شود و انحصاری کردن آن امکان‌پذیر نیست. در این مقاله قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب و هر آنچه که شما باید از این قوانین بدانید را بیان کرده‌ایم.

قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب به چه چیزهایی اشاره دارد؟

قوانین آپارتمان نشینی برای پمپ آب به بیان چگونگی استفاده از پمپ آب برای افراد ساکن در ساختمان، هزینه‌های مربوط به استفاده از پمپ آب و رضایت اهالی ساختمان در انجام تغییرات در پمپ آب می‌پردازد. در ادامه توجه شما را به این نکات جلب می‌کنیم:قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب

استفاده از پمپ آب برای همه افراد ساکن در ساختمان

یکی از قوانین آپارتمان نشینی برای پمپ آب این است که همه افراد ساکن ساختمان باید از پمپ استفاده کنند. کسی نمی‌تواند مانع از دسترسی ساکنین به پمپ یا انسداد آن شود. هر تصمیمی که قرار است برای پمپ آب گرفته شود، باید با آگاهی همه اهالی ساختمان باشد.

هزینه‌های مربوط به استفاده از پمپ آب

با توجه به این‌که پمپ آب یکی از تأسیسات مشترک است، هزینه‌های نگهداری و سرویس آن نیز باید توسط همه اهالی پرداخت شود و هیچ یک از مالکان واحدهای آپارتمان نمی‌تواند به بهانه عدم استفاده از پمپ، از پرداخت هزینه اجتناب کند.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

در صورت خرابی پمپ و نیاز به تعویض، هزینه‌های مربوطه باید از تمامی مالکان اخذ شود. بنابراین پرداخت هزینه‌های مشترک پمپ آب، چه پمپ مورد استفاده همه باشد چه نباشد، برعهده همه است. سهم هر یک از واحدها در پرداخت هزینه‌ها بر اساس متراژ محاسبه می‌شود.

رضایت اهالی ساختمان در انجام تغییرات پمپ آب

هرگونه تغییری که در پمپ آب ایجاد شود (از جمله تعویض، تعمیر، تغییر محل نصب و …)، باید با رضایت تمام اهالی ساختمان صورت گیرد. براساس قانون هیچ شریکی بدون اجازه شریک دیگر حق دخل و تصرف مادی در مشاعات را ندارد.قانون پمپ آب در ساختمان

طبق قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب، اگر مالکی هزینه پمپ را پرداخت نکند، چه باید کرد؟

طبق قوانین آپارتمان نشینی برای پمپ آب در صورتی که هر یک از مالکان آپارتمان از پرداخت هزینه‌های مربوط به مشاعات خودداری کند، باید به صورت ذیل اقدام شود:

  1. توسط مدیر یا مدیران میزان مبلغ بدهی از مالک مطالبه می‌شود. اگر مالک به مدت 10 روز بعد از درخواست مدیر هزینه مربوط را نپردازد، مدیر یا هیئت مدیران صلاحیت این را دارند که به تشخیص خود مالک نامبرده را از استفاده از پمپ آب محروم کنند.
  2. اگر مالک بعد از قطع دسترسی همچنان به پرداخت بدهی خود اقدام نکرد، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیأت مدیران برای وصول وجه موردنظر طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجرائیه صادر خواهد کرد.
  3. مدیر یا هیات مدیران می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند. دادگاه‌ها نیز موظفند تا اینگونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی کرده و مالک متخلف را به جریمه‌ محکوم کنند. (این جریمه می‌تواند تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه باشد.)

مطلب پیشنتهادی:آموزش کامل شارژ باد منبع پمپ

برای نصب پمپ آب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای نصب پمپ آب در ساختمان موارد ذیل را رعایت کنید:

  • پمپ آب را در مکانی سرپوشیده نصب کنید.
  • پمپ و مخزن باید تا آنجا که امکان دارد، نزدیک به یکدیگر نصب شوند.
  • مکانی برای نصب پمپ و مخزن انتخاب شود که فضای کافی برای نصب این 2 را داشته باشد.
  • امکان لوله‌کشی از ورودی آب در ساختمان به این قسمت و اتصال خروجی آن به لوله‌کشی ساختمان آن وجود داشته باشد.
  • سطح زیر مخزن باید صاف و هموار باشد. همچنین باید به‌گونه‌ای طراحی شود که توانایی تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد.
  • پمپ باید در سرما از یخ‌زدگی محافظت شود.
  • حجم مخزن ذخیره باید براساس میزان آب موردنیاز ساختمان تعیین شود.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

روش‌های نصب پمپ آب در ساختمان

روش های نصب پمپ آب در ساختمان عبارتند از:

نصب پمپ روی منبع آب شهری به‌صورت مستقیم

روشی غیرقانونی و غیراخلاقی که اصلاً توصیه نمی‌شود! معمولاً کارشناسان برای کاهش هزینه نصب این روش را پیشنهاد می‌دهند. در این روش آب از لوله‌های شهری تأمین می‌شود و فشار خوبی دارد، اما مشکلاتی دارد که بهتر است این کار را انجام ندهید.

این روش نصب پمپ، فشار آب ورودی به آپارتمان‌های همسایه را کاهش داده و نارضایتی آن‌ها را در پی دارد. همچنین به دلیل غیرقانونی بودن آن، در صورت شناسایی جریمه خواهید شد. در صورتی که آب شهر قطع شود نیز، پمپ بدون داشتن منبع کار می‌کند که باعث فرسودگی و تخریب زودهنگام پمپ خواهد شد.قانون نصب پمپ آ ب در ساختمان

نصب پمپ روی منبع آب خانگی

بهترین روش نصب پمپ آب همین روش است. روشی کاملاً قانونی که در آن استهلاک کمتری نیز برای پمپ وجود دارد. این روش روی فشار آب ساختمان‌های اطراف تأثیر نمی‌گذارد. مزیت دیگر آن در این است که در صورت قطع برق شهر آب شما قطع نخواهد شد؛ زیرا به منبعی غنی متصل است.

مطلب پیشنهادی: روش صحیح لوله کشی پمپ آب

نصب پمپ دو منظوره

در این روش نیز مانند روش قبل از منبع ذخیره آب استفاده می‌شود. با استفاده از شیر، یک شاخه از آب اصلی به ورودی تانک متصل خواهد شد. تفاوت این روش با روش قبل در این است که در روش نصب پمپ دو منظوره، ورودی آب شهری بعد از طی اتصالات پمپ به ورودی تانک می‌رسد.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

سوالات متداول

1. آیا قانونی برای استفاده مشاعات ساختمانی وجود دارد؟

قانون «تملک آپارتمان‌ها» قوانین و مقررات مربوط به مشاعات ساختمانی و از جمله پمپ آب را مشخص کرده است. این قانون به آپارتمان خاصی اختصاص ندارد و تمامی متصرفان قاتونی به‌طور مشترک از آن استفاده می‌کنند. طبق این قانون مشاعات قابل انتقال نیستند و هر مالکی نسبت به مساحت آپارتمانش در آن‌ها شریک خواهد بود.

2. حد استفاده ساکنین از مشاعات چقدر است؟

ساکنین باید تا اندازه‌ای از مشاعات استفاده کنند که مانع استفاده دیگر ساکنین نشوند. در مورد پمپ آب، مصرف آب بیش از حد موجب کاهش فشار آب به دیگر واحدهای ساختمانی شده و نارضایتی اهالی را در پی خواهد داشت.

3. محل نصب پمپ زیر پکیجی کجاست؟

این‌که پمپ زیر پکیجی در کجا نصب شود، به نقشه ساختمان بستگی دارد. پمپ باید در محلی نصب شود که صدای آن کمترین مزاحمتی را برای اهالی ساختمان ایجاد نکند. عامل دیگر مؤثر در محل نصب، وضعیت لوله‌کشی ساختمان است. بسته به این‌که لوله آب سرد ابتدا وارد پکیج شده باشد یا خیر، محل مناسب نصب پمپ تعیین خواهد شد.

4. آیا ساکنین طبقه اول می‌توانند هزینه تعمیر فشار پمپ آب را پرداخت نکنند؟

خیر. ساکنین طبقه اول نمی‌توانند بگویند ما طبقه اول هستیم و کاهش فشار آب به ما ربطی ندارد. وقتی مدیر یا هیأت مدیره تصمیم به تعمیر پمپ آب می‌گیرد، همه اهالی ساختمان و از جمله ساکنین طبقه اول باید سهم خود را بپردازند. این مورد یکی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب است.

3.4/5 - (14 امتیاز)

18 دیدگاه

    1. با سلام، برای پاسخ به این سوال باید جزییات بیشتری از خرابی پمپ و شرایط ساختمان مشخص باشد.

  1. الان برای نصب پمپ آب روی ساختمان 15سال ساخت از سوی اداره آب و فاضلاب محدودیت وجود داره؟
    آخه یکی گفته اگر جدید نصب کنید از اداره آب و فاضلاب جریمه میشید ،حقیقت داره ؟

    1. درود، به شرط اینکه منبع ذخیره آب قبل پمپ بذارید، خیر. جریمه‌ای شامل حال شما نمی‌شود. در غیر این صورت چرا.

      1. سلام
        حالا امکان نصب پمپ در اپارتمان هست یا نه
        در اپارتمان یک پمپ برای همه هست ولی فشار کمه ایا میشه پمپ جدا برای واحد نصب کرد

        1. امکان نصب پمپ در واحد وجود دارد اما ممکن است فشار آب بقیه واحدهای ساختمان کم شده و یا حتی در برخی ساعات قطع شود.

  2. سلام ببخشید
    ساختمون ۴ طبقه هستیم فشار اب ما کمه سایرین قبول به تغویض و بازسازی پمپ نمیکنند سوالم اینه بنده که تو طبقه ۴ هستم میتونم پمپ داخلی تو داخل واحد خودم بزارم (داخل سرویس بهداشتی)؟از نظر قانونی مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام، اگر شما پمپ استفاده کنید، آب بقیه واحدها به‌خاطر مکشی که پمپ ایجاد می‌کند قطع می‌شود.

  3. با سلام خدمت شما عزیزان زحمتکش.
    با توضیحاتی که اون بالا فرموده اید در یک اپارتمان چهار طبقه و چهار واحدی و بدون رضایت طبقات دیگر می توانم پمپ اب بگذارم و هزینه اش را از واحد ها دریافت کنم؟ چون من طبقه چهارم هستم ، ممنون میشم پاسخ من را سریعتر اعلام فرمایید و طبق کدام ماده قانون اپارتمانی می باشد ، قیلا از پاسخگویی شما کمال تشکر را می نمایم .

  4. سلام ما ساکن طبقه اول هستیم در صورت سر و صدای پمپ حق قانونی ای داریم یا خیر؟

  5. سلام طبقه چهارم آپارتمان بدون اجازه اقدام به نصب پمپ آب كرده و تقريبا آب كل ساختمان از مهرماه تاكنون روزانه بيش از 12 ساعت قطع مي شود، دو سوال دارم:
    آيا نصب پمپ در داخل واحد قانوني است، و ساير همسايگان حق شكايت دارند؟
    سوال ديگر اين كه چقدر احتمال دارد نصب پمپ در داخل اين واحد باعث قطعي آب كل ساختمان شده باشد. (نكته اين كه تا پيش از اين هرگز طي سال هاي قبل قطعي آب نداشته ايم؟؟)

  6. با سلام. ما ساکن طبقه اول بالای پارکینگ هستیم و پمپ در زیر اتاق خواب ما طراحی شده است و صداش موجب مزاحمت ماست. آیا بر خلاف ضوابط می باشد. راهکار چیست؟ سپاس

    1. با سلام .ما ساختمونی که درست کردیم سال ۸۷ درست شده ولی پایان کار نگرفتیم ایا پمپ که قراره بذاریم با روش جدید گذاشته خواهد شد برای هر طبقه یا روش قدیمی فقط طبقه اول و فقط۴ همچین قانونی وجود داره که فقط ۲طبقه گذاشته شود

  7. سلام اهالی ساختمان ما پمپ نصب نمیکنن میگن فصار اب ما خوبه ولی اصن ابگرمکن ما داغ نمیشه اگ ما پمپ تو واحد بزاریم مشکلی داره؟

    1. با سلام، نصب پمپ در ساختمان باید با توافق با سایر واحدها انجام شود. این مشکل را باید با مذاکره حل کنید.

      1. فرمودید که نصب آب باید با توافق دیگر واحدها باشد.من دو طبقه از چهار طبقه را در اختیار دارم و بخاطر مسائلی نمیخواهم پمپ بگذارم اما یکی از واحدها شکایت کرده و جالب است که کلانتری، میگوید اگر پمپ نگذاری،بازداشت میشوی!
        آخه کلانتری مسئول صادر کردن رای هست؟
        با این حساب من که دو واحد دارم، چه کاره هستم..؟
        نگوئید سازش کنید.بگوئید قانون چه میگوید؟

        1. هیچ پاسخی،از هیچ کسی ارائه نشده است. خودم دنبال جواب رفتم. کلانتری حق دادن رای ندارد.پرونده به دادگستری رفت.قاضی گفت شما نمی‌توانید مانع نصب پمپ آب بشویید چون انشعاب آب ،از مشاعات هست و تمام طبقات باید آب داشته باشند.

          1. خب مانع نمیتونید بشید اوکی اما وظیفه ی هزینه ی نصب و تعمیر و نگهداری رو چی موظف هستید بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید