تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

طریقه نصب شناور منبع آب

لوله کشی و تاسیساتپمپ

شناور مخزن آب که با نام‌های دیگری مثل فلوتر یا قطع کن تانک نیز شناخته می‌شود، در متوقف کردن ورود آب اضافی به درون مخزن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. با نصب شناور آب بر روی تانکر یا مخزن آب، از ورود آب اضافی جلوگیری شده و از سرریز شدن آب در مخزن جلوگیری خواهد شد. اگر بخواهیم به یک مثال ساده اشاره کنیم، می‌توانیم از شناورهای کولر آبی نام ببریم.

شاید شما این تجربه را داشته‌ یا مشاهده کرده‌اید که برخی از کولرهای آبی، مخازن آب و حتی توالت‌های فرنگی با مشکل سرریز شدن آب اضافی مواجه شده‌اند. در بیشتر موارد علت چنین امری در مخازن، کولرها یا توالت‌های فرنگی، وجود مشکل در شناور آن‌هاست و با نصب شناور آب جدید این مشکل حل خواهد شد. در این مقاله از مجله آچاره با تعریف شناور آب و عملکرد و طریقه نصب شناور منبع آب بیشتر آشنا خواهیم شد.

شناور منبع آب چیست؟

شناور مخزن آب (فلوتر، قطع کن تانک) شیری است که در تانکرها یا مخازن ذخیره‌سازی آب نصب می‌‌شود تا از ورود بیش از اندازه آب به درون مخزن  کولر و دیگر دستگاه‌ها جلوگیری کند.

طریقه نصب شناور منبع آب

انواع شناور آب یا فلوتر

چند نوع مخزن آب وجود دارد که همه آن‌ها به شناور یا فلوتر نیاز دارند. شناور آب 2 نوع مکانیکی و برقی داشته و در مارک‌ها و سایزهای متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد؛ اما شناور آب مکانیکی به این دلایل، بیشتر در مخزن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. نصب آسان
  2. هزینه کمتر
  3. عدم نیاز به برق

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

نصب شناور آب

سایز  فلوتر شناور مخزن آب

با توجه به اهمیت نصب شناور آب، حتما هنگام انتخاب یک شناور آب مناسب از نظر سایز، باید به برخی نکات دقت داشته باشید که در این میان بعضی موارد دارای اهمیت بیشتری هستند:

  •  اندازه دهانه شیر فلوتر، اهمیت زیادی در سرعت پر شدن مخزن یا تانکری که شناور بر روی آن نصب شده دارد. هر چقدر که دهانه شیر بزرگ‌تر باشد، امکان عبور آب با حجم بسیار زیادی به‌سمت مخزن وجود خواهد داشت.
  •   میزان فشاری که شناور آب تحمل می‌کند، نقشی مهم در کیفیت و چگونگی عملکرد آن دارد. از این رو بسیار مهم است که هنگام خرید شناور یا فلوتر مخزن آب، به میزانِ تحملی که در مقابل با فشار آب دارد نیز توجه داشته باشیم.

طریقه نصب شناور آب مخزن در 7 گام

شناور آب، سطح آب مخزن آب شما را کنترل می‌کند و هنگامی که این قطعه به‌درستی کار نمی‌کند، آب از لوله سرریز مخزن می‌چکد یا جاری می‌شود. راهنمای ما در این مقاله به شما کمک می‌کند تا یک شناور آب جدید را در این شرایط نصب کنید.

مرحله اول: آب را قطع کنید

اولین اقدام برای شروع نصب شناور آب این است که آب را قطع کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

مرحله دوم: لوله تغذیه را باز کنید

از دستکش‌های محافظ، زانوبند، عینک و ماسک گردوغبار استفاده کنید؛ زیرا عایق فایبرگلاس می‌تواند باعث تحریک سیستم تنفسی و پوست شما شود. همچنین باید تا حد امکان از ایجاد اختلال در عایق خودداری کنید. یک تخته ام دی اف (یا مشابه) را روی عایق اتاق خود قرار دهید تا بتوانید به‌راحتی در کنار مخزن آب سرد زانو بزنید. با استفاده از یک آچار قابل‌تنظیم، اتصالات نصب‌کننده لوله تغذیه را باز کنید.

مرحله سوم: لوله تغذیه را جدا کنید

در قدم بعدی باید لوله مسی را از محفظه شناور آب جدا کنید.

مرحله چهارم: باز کردن مهره نگهدارنده

مهره نگهدارنده خارج از مخزن آب را باز کرده و با کشیدن بدنه شیر از مخزن آب، شیر توپی را خارج کنید.

مرحله پنجم: شناور آب جدید را وارد کنید

شناور منبع آب جدید را وارد کنید. در این مرحله مطمئن شوید که شناور آب به‌طور ایمن وصل شده است. دقت کنید که شناور آب جدید سوراخ یا شکستگی نداشته باشد تا آب درون آن جمع شده و از شناور ماندن آن جلوگیری کند. مجموعه محفظه سوپاپ رزوه‌دار را از سوراخ مخزن آب عبور داده و با مهره نگهدارنده در جای خود محکم کنید.

خرابی شناور منبع آب

مرحله ششم: لوله تغذیه را دوباره وصل کنید

لوله مسی را به‌همراه حلقه زیتونی آن (حلقه برنجی نرم در انتهای لوله) به داخل بدنه شیر فشار دهید و فیتینگ اینستتور را با احتیاط محکم کنید. در صورت مشاهده علائم آسیب، ممکن است نیاز به تعویض زیتون باشد. اتصالات را کاملا خشک کنید.

مطلب پیشنهادی:آموزش کامل شارژ باد منبع پمپ

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

مرحله هفتم: نشت را بررسی کنید

برق اصلی روشن کرده و با نگه داشتن یک پارچه خشک مستقیماً در زیر اتصالات تازه‌سفت‌شده، اتصال جدید را از نظر نشتی بررسی کنید. اگر مَفصل سفت است و هنوز مقداری آب از آن خارج می‌شود، پس آسیب دیده یا تغییر شکل داده است و شما باید آن را تعویض کنید.

طریقه نصب شناور آب

لیست خرید لوازم موردنیاز برای نصب شناور آب

  1. دستکش‌های محافظ
  2. زانو بند
  3. عینک ایمنی
  4. ماسک گردوغبار
  5. تخته ام دی اف (یا مشابه برای زانو زدن)
  6. آچار قابل تنظیم
  7. شناور آب جدید
  8. پارچه خشک

نحوه انتخاب شناور منبع آب

از آنجایی که شناور آب اولین عضو مخزن آب است، انتخاب مناسب‌ترین شناور آب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر در نصب شناور آب خود دقت نکنید و شناور مخزن شما به‌خوبی کار نکند، عملکرد مخزن دچار مشکل خواهد شد. در انتخاب شناور آب به این نکات توجه داشته باشید:

  1. سایز شیر فلوتر
  2. فشار آب و حجم منبع
  3. میزان تحمل فشار توسط فلوتر

تنظیم نبودن شناور آب

بسیاری اوقات شناور مخزن آب از کیفیت مناسبی برخوردار است، اما به دلیل نصب نادرست عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد. برای تنظیم شناور مخزن آب باید از کج نبودن شناور و رگلاژ (ریگلاژ) بودن آن مطمئن شوید. هنگامی که شناور آ،ب کج بسته شود، باعث خواهد شد تا توپی نتواند فشار لازم را به شیر آب وارد کند و مانع ورود آب اضافی شود، در این صورت، آب بیش از اندازه وارد مخزن یا تانکر می‌شود.

خیلی مواقع فشار آبی که به‌سمت مخزن هدایت می‌شود، بیشتر از توان مقاومتی فلوتر است. در برخی فلوترها این امکان وجود دارد که فاصله طولیِ میان توپی تا شیر را کاهش یا افزایش دهید. در این فلوترها، هر اندازه که فاصله توپی از شیر دورتر باشد، قدرت توپی برای غلبه بر فشار آب بیشتر خواهد بود و می‌تواند حتی اگر فشار آب ورودی به مخزن یا تانکر زیاد هم باشد، مانع ورود آب اضافی شود.

 وجود مشکل در توپی شناور تانکر آب

توپی شناور آب با گذشت زمان دچار فرسودگی و سوراخ شدن می‌شود. همین امر باعث خواهد شد تا آب به درون شناور وارد شده و آن را سنگین کند. در نتیجه مقاومت توپی شناور کم شده و آب بیش از حد مجاز به درون مخزن آب وارد می‌شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش تصویری تعویض و تنظیم شناور کولر آبی

 نکات مهم نصب شناور مخزن آب

  • گاهی ذرات جامد که داخل آب وجود دارند، ورودی شناور آب را می‌بندند؛ بنابراین هر چند مدت یکبار شناور را تمیز کنید.
  • چنانچه بعد از پایان نصب شناور، مخزن نشتی داشت، حتما اول آب مخزن را خالی کرده و سپس اتصالات آن را محکم کنید. اگر مخزن پر باشد و اتصالات را محکم کنید، احتمال ترکیدگی وجود دارد.
  • دقت داشته باشید که هیچوقت هنگام نصب شناور مخزن آب، فیتینگ یا سوراخ کردن یک منبع پلاستیکی، از یک قطعه داغ استفاده نکنید.

 نتیجه‌ نهایی

شناور آب معمولا برای کنترل سطح آبِ مخازن آب استفاده می‌شوند. مکانیزم شناور به‌صورت داخلی متعادل است و برای باز کردن و تنظیم نیازی به حداقل فشار عملیاتی ندارد. فراموش نکنید که نصب شناور آب فقط باید توسط افراد مجرب انجام شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید