فواید کراتینه مو و نحوه استفاده از آن

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

داشتن موهای صاف و براق، رویای خیلی از خانم‌ها است اما به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، ننوشیدن آب کافی و عدم مراقبت اصولی، موها شکننده و وز می‌شوند. با داشتن موهای صاف، دیگر نیاز نیست زمان زیادی را صرف اتو یا سشوار کشیدن موها کنید و همیشه موهای شیک و مرتبی دارید. یکی از راه‌هایی که برای رسیدن به موهای همیشه صاف وجود دارد، کراتینه کردن موهاست که خیلی محبوب است و افراد زیادی این روش را برای رسیدن به موهای لخت انتخاب می‌کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم از فواید کراتینه مو و نحوه استفاده از آن حرف بزنیم. اگر شما هم می‌خواهید درباره کراتینه کردن موها بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

کراتین چیست؟ آشنایی با کراتین درمانی

کراتین پروتئینی از خانواده فیبرهاست که لایه بیرونی مو، پوست و ناخن را تشکیل می‌دهد. کراتین باعث قویتر شدن مو و جذابیت آن می‌شود و مانند لایه‌ای محافظ، از مو در برابر شکنندگی حفاظت می‌کند. اما در موهای فر و حالت‌دار، میزان کراتین کم است و همین مسئله باعث می‌شود که این موها خشک شوند و موخوره بزنند. هر جنس مویی که داشته باشید، کراتین می‌تواند موهایتان را صاف کند.

درمان کراتین، در واقع یعنی متخصصین زیبایی مو، مو را با لایه‌ای از این پروتئین می‌پوشانند تا موها نرم‌تر و درخشانتر شوند. با این که انواع مختلفی از کراتین تراپی وجود دارد، اما رایج‌ترین نوع آن، این است که با برس‌های مخصوصی، کراتین را روی کل سطح موها بکشند تا تقویت شود. 

برخلاف تصور خیلی‌ها، کراتینه مو، مو خوره را رفع نمی‌کند؛ کار کراتین باز کردن گره‌های مو و رفع شکنندگی‌های آن است. بعد از این که کراتین مدت مشخصی را روی مو ماند، با کمک سشوار و اتو موی مخصوص، موها صاف می‌شوند و اثر این درمان، تا چیزی حدود ۶ ماه روی سر باقی می‌ماند. مدت زمانی که کراتینه کردن موها طول می‌کشد، و همینطور هزینه‌ای که می‌پردازید، بستگی به اندازه موهای شما دارد. 

فواید کراتینه مو

  1. برای موهای فر مناسب است.
  2. از وز شدن مو جلوگیری می‌کند.
  3. موها را قوی می‌کند.
  4. از موها حفاظت می‌کند.
  5. زمان سشوار کشیدن را کاهش می‌دهد.

1. فواید کراتینه برای موهای فر

افرادی که موی فر دارند، با کراتینه کردن موها و استفاده از محصولات مناسب موهای کراتینه شده، سود زیادی می‌برند. صاف کردن موهای فر بسیار سخت است و بعضی افراد که دوست دارند موی صاف داشته باشند، اصلا نمی‌توانند این کار را انجام دهند. با کراتینه کردن موها، این کار راحتتر انجام می‌شود و اثر طولانی‌تری نسبت به اتو کشیدن موها دارد. علاوه بر این، موهایتان تقویت می‌شود چون کمتر در معرض اتو یا سشوار و باد داغ قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:آموزش مرحله به مرحله فر دائم مو زنانه

فواید کراتینه برای موهای فر

2. کراتینه کردن مو، از وز شدن موها جلوگیری می‌کند

هیچ کس خوشش نمی‌آید که موهایش وز شود. وز شدن موها باعث گره خوردنشان می‌شود و در ظاهر شخص تاثیر منفی می‌گذارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند دلیل وز شدن موها کم نوشیدن آب است اما بعضی از افراد از ابتدا موهای وز داشته‌اند و هر چقدر هم محصولات گران‌قیمت استفاده کرده‌اند، آن‌طور که باید موفق به نرم و صاف کردن موهایشان نشده‌اند. یکی از فواید کراتینه مو این است که تا مدت‌ها شما را از دست موهای وز خلاص می‌کند و بعد از ۶ ماه الی یک سال که موهای جدید تا حد زیادی درآمدند و حالت قبلی موها برگشت، اگر خواستید می‌توانید دوباره این کار را انجام دهید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

3. کراتینه مو، موها را قوی می‌کند

موهای ما بر اثر جمع بودن زیر روسری، محکم بسته شدن، استفاده از برس‌های نامرغوب، تغذیه نامناسب، سشوار و اتو و خیلی چیزهای دیگر به شدن شکننده شده است. موها چه به صورت طبیعی صاف باشند، چه فر و حالت دار و چه وز، با کراتینه شدن تقویت شده و نرم می‌شوند. یکی دیگر از فواید کراتینه مو این است که اگر بعد از کراتینه، به موهایتان دست بزنید، ضخیم شدن ساقه موهایتان را حس خواهید کرد. 

4. حفاظت از موها

بعد از کراتینه کردن موها و استفاده از محصولات مربوط به موهای کراتینه، فولیکول‌های مو و ریشه موها قویتر می‌شوند و خیلی زود متوجه می‌شوید که موهایتان در برابر عوامل محیطی مانند آفتاب شدید، گرما، باد و خشکی مقاومت بالایی پیدا کرده و درخشش و سلامت خود را از دست نمی‌دهد و کمتر می‌ریزد. 

5. زمان سشوار کشیدن با کراتینه کردن موها کاهش می‌یابد

سشوار زدن مدام، می تواند حسابی موها را خراب کند. سشوار زدن و اتو کشیدن، به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و آن‌ها را خشک می‌کند. اما بعضی از افراد برای صاف کردن موهای نافرمان خود، چاره‌ای جز استفاده از سشوار ندارند. همچنین در زمستان به دلیل سرمای هوا، خیلی از افراد برای سرما نخوردن، موها را بعد از حمام سریعا خشک می‌کنند. این کار می‌تواند به موها آسیب بزند. بنابراین بهتر است کراتینه کردن جایگزین این کار شود. با کراتینه کردن موها، زمان استفاده شما از سشوار کاهش می‌یابد و نیاز نیست از سشوار با حرارت بالا استفاده کنید. تنها چند دقیقه باد دادن موها، می‌تواند موهایتان را صاف و درخشنده کند.

نکات مهم قبل و بعد از کراتینه موها

بعد از کراتینه کردن موها، تا سه روز باید یک سری مراقبت‌ها انجام دهید. در واقع این سه روز دوره نقاهت کراتین نامیده می‌شود و با این مراقبت‌ها، اثر کراتین بیشتر خواهد شد. 

  1. آب و رطوبت می‌تواند اثر کراتین روی موها را کم کند بنابراین تا سه روز حمام و استخر رفتن ممنوع است. همچنین، رطوبت می‌تواند باعث وز ماندن بعضی از قسمت‌ها و دو دسته شدن موها شود. بعد از کراتینه‌درمانی، تا سه روز از رفتن به باشگاه، رفتن به جاهای گرم و فضای آزاد که احتمال عرق کردن در آن‌ها زیاد است پرهیز کنید. 
  2. در روزهای نخست کراتینه کردن، از دم اسبی یا گوجه کردن موها بپرهیزید. این کار باعث خط افتادن در موها می‌شود. بعد از دوره نقاهت، اگر لازم بود با کش‌های نرم مانند کرانچی، یا کلیپس، موهای خود را جمع کنید.
  3. هنگام خواب از بالشت‌های نرم و ابریشمی استفاده کنید. بالش‌های ابری یا پنبه‌ای ممکن است حالت موهایتان را تغییر دهند و وزی در موها ایجاد کنند. 
  4. شامپو و ماسک موهایی استفاده کنید که سولفات نداشته باشند و مناسب موهای کراتینه شده باشند. شامپوهای نامناسب، روغن و کراتینه را از روی موهای شما می‌زدایند و خیلی زود متوجه می‌شوید که خاصیت موهایتان از بین رفته است. 
  5. نیازی به استفاده از ژل یا محصولات حالت دهنده نیست ولی بعد از حمام حتما از سشوار استفاده کنید. یکی از فواید کراتینه موها این است که نیاز نیست با کمک برس‌های مختلف به مو حالت دهید و با کمی باد دادن به موهایتان، موها خشک و لخت می‌شوند.
  6. بعد از ۵-۶ ماه که ریشه موهایتان تا حد مشخصی در آمد، برای تجدید کراتین به سالن مراجعه کنید.
  7. برای کراتینه کردن موها، حتما به متخصص خوب و دلسوز مراجعه کنید تا موهایتان را با مواد درجه یک و باکیفیت کراتینه کند. در صورت استفاده از محصولات نامرغوب و مراجعه به فرد بی‌تجربه، موهایتان آسیب خواهد دید و صافی مد نظرتان را پیدا نخواهد کرد.
  8. اگر قصد دارید موها را رنگ کنید، پیش از کراتینه این کار را انجام دهید که بعد از کراتینه، رنگ مو دوام و درخشش بیشتری پیدا کند.
  9. کراتینه کردن موها، با توجه به قد موهایتان ممکن است تا چهار ساعت نیز زمان ببرد بنابراین در یک روز تعطیل و خلوت به سالن مراجعه کنید که عجله نداشته باشید.

مطلب پیشنهادی:ترمیم موهای آسیب دیده

پروتئین تراپی چیست؟

روشی دیگر برای احیای موهای آسیب دیده، پروتئین تراپی نام دارد. در این روش، تمرکز کمتری روی صافی موهاست و بیشتری تمرکز روی آبرسانی و رساندن پروتئین‌هایی است که مو به آن‌ها نیاز دارد. اگر دنبال صافی ۱۰۰ درصد موها نیستید و بیشتر می‌خواهید موهایتان شاداب و سالم شوند، پروتئین تراپی گزینه بهتری برای موهایتان است. با پروتئین تراپی، مشکلاتی چون مو خوره و زبری مو برطرف خواهد شد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

پروتئین تراپی چیست

تفاوت کراتینه مو با پروتئین تراپی

  1. دوام و ماندگاری: اگر صافی برایتان اهمیت بیشتری دارد، کراتینه را انتخاب کنید. دوام کراتینه روی موها تا ۶ ماه و در صورت مراقبت اصولی بیشتر نیز خواهد بود. اما پروتئین تراپی دوام کمتری دارد و بعد از حدود ۴ ماه از روی موها می‌رود. 
  2. مواد به کار رفته: در هر دو روش، به موها پروتئین داده می‌شود اما نوع پروتئین‌ها فرق می‌کند. 
  3. هزینه: هزینه کراتینه موها بیشتر از پروتئین تراپی است. اگر تمایل دارید هزینه کمتری بپردازید، پروتئین تراپی را انتخاب کنید که هم اگر موهایتان مشکلی دارد احیا شود و هم تا حدودی صافی پیدا کند.
  4. میزان صافی: صافی و درخشندگی، با کراتینه بیشتر دیده می‌شود ولی اگر موهایتان آسیب دیده است، بهتر است که اول یک دوره پروتئین تراپی کنید تا موها مواد مورد نیاز خود را به دست بیاورند و چند ماه بعد کراتینه را انتخاب کنید.

آیا می‌توان در خانه کراتینه کرد؟

به هیچ عنوان موهای خود را دست کسی جز آرایشگر با تجربه و متخصص کراتین نسپارید. متاسفانه بعضی افراد ترجیح می‌دهند به جای رفتن به سالن، خودشان با مواد کراتینه در منزل تمام موهای خود یا بخشی از آن را کراتینه کنند و با این کار آسیبی جدی به موهای خود می‌زنند. برای این که کراتینه موها به خوبی اثر بگذارد، در سالن‌های آرایشی معمولا دو متخصص همزمان موهای شما را با اتوهای حرفه‌ای اتوکشی می‌کنند و اگر خودتان بخواهید کراتینه کنید، در قسمت اتوکشی حتما به مشکل می‌خورید. بنابراین، برای گرفتن بهترین نتیجه، حتما به سالن‌های خوب و معتبر مراجعه کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا